Gå til innhold

Dele "artikkel" om ensomhet på facebook

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, men siden ensomhet er mye knyttet til (psykisk) helse poster jeg det her. Det har seg sånn at jeg skrev et slags leserinnlegg som nå har blitt trykket både på nett, og i en stor kjent avis. Det handler om det å være ensom på 17.mai, og det å ikke ha noen planer.

Det jeg er usikker på om dette er noe jeg skal dele på facebook. Det står bare fornavnet mitt og alder, men synes alikevel det er litt flaut. Det er tabu å være ensom, og jeg vil liksom ikke være en sånn sutreperson som klager på facebook. Samtidig er det jo et viktig tema, og jeg hadde kanskje delt den om det ikke var skrevet av meg også.

Hva hadde dere tenkt om noen hadde delt en sånn artikkel? Vil ikke at folk skal føle seg skyldige, presset til å invitere meg på ting osv, hensikten er egentlig å sette fokus på hvordan mange norske friske ungdommer føler det på sånne dager.

Sikkert en veldig merkelig tråd, men jeg føler meg utrolig usikker, da det sitter ganske langt inne å dele noe sånt. Det er flaut å innrømme at man er mye alene. 

Beklager for langt innlegg, men jeg håper noen har noen tanker om dette. Hadde satt pris på saklige svar, og ikke nedsettende kommentarer osv, da dette er et veldig ømt punkt.

Anonymkode: a584f...b9f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tenkt på deg som en modig og sterk person som våget å sette ord på noe mange garantert føler men kvier seg for å si:)

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror faktisk det kan være viktig at du "står frem" på Facebook, for du er helt, helt garantert ikke den eneste som føler deg ensom. Og kanskje når noen av de du har på Facebook ser at du også er ensom, akkurat som de, føler de seg plutselig litt mindre ensom. Kanskje er de ensomme på 17. Mai også og kunne ha likt å vært sammen med deg? (Om det er noe du faktisk ønsker da. Hvis du ikke ønsker det kan du jo bare nevne det før du poster det, at dette ikke er et hint til folk om at de må be deg med ut.)

Hvis det har blitt trykket i en stor, kjent avis må du jo ha vært flink til å skrive og ordlegge deg også, og det har du lov til å være stolt over!

Så jeg synes du burde poste det uansett. Jeg kan garantere deg at mange som leser det kjenner en byrde bli løftet av skuldrene sine, bare fordi de nå vet de ikke er alene. :) 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men

jeg tror det viktigste er at du kommer fram til hva du er konfortable med

enten om det er poste det eller ikke.

Gjør hva du har lyst til, ikke hva andre mener du burde å gjøre.

Anonymkode: 02dac...c31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du er komfortabel med de konsekvensene det vil få, kjør på.

Anonymkode: e662f...737

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenk igjennom hva du ønsker å oppnå ved å poste det. Vil du skryte av at du har fått en tekst på trykk? Vil du ha noen å være med på 17. mai? Annet? Og, tenk over reaksjonene. Noen kommer til å skryte av en bra tekst, noen ignorerer posten, noen kan si ting som "du kan sikkert være med oss..." eller "hjertelig velkommen!", noen kan se rart på deg neste gang dere møtes, og andre igjen vil takke deg for at du sa det først. 

Anonymkode: f860e...ecc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar folkens! Føler på en måte et behov for å stå frem, men samtidig redd. Hva tror dere konsekvensene kan være? En mulighet er jo å gjøre sånn at det bare deles med noen venner, eller at jeg fjerner noen jeg ikke føler må se det. Vet ikke om jeg vil skrive at det er jeg som har skrevet det, men noen forstår det nok.

Vet på en måte ikke helt hva jeg vil oppnå med det. Liker ikke så mye oppmerksomhet, men samtidig føler jeg et behov for å stå frem, få andre til å ikke føle seg så alene, og liksom gi ensomheten blant unge et ansikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det jeg vil skryte over selve teksten. Er ikke noe jeg har lagt sjela mi i på en måte. Jeg tenker det er en måte å få det ut på, uten at det er helt åpenbart at det er jeg som har skrevet det. 

• Liker 1
Gjest marizz
Skrevet (endret)

Lykke til :) 

Endret av marizz
AnonymBruker
Skrevet

Link?

Anonymkode: a1767...f05

Skrevet

Jeg hadde nok ikke tenkt på det overhodet, for jeg legger sjelden merke til sånne ting. Altså, jeg ser hva som er delt og finner jeg det interessant liker jeg kanskje artikkelen. Og er det en artikkel med et budskap jeg ikke liker og dette er et gjentagende "problem" (rasisme for eksempel) så sletter jeg vedkommende.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, peppermyntete skrev:

Jeg hadde nok ikke tenkt på det overhodet, for jeg legger sjelden merke til sånne ting. Altså, jeg ser hva som er delt og finner jeg det interessant liker jeg kanskje artikkelen. Og er det en artikkel med et budskap jeg ikke liker og dette er et gjentagende "problem" (rasisme for eksempel) så sletter jeg vedkommende.

(TS)

Ja, forstår hva du mener. Jeg legger sjeldent merke til ting jeg også som andre deler, og ikke ofte jeg faktisk går inn og sjekker hva det står heller. 

Forresten, hadde det blitt teit å skrevet noe sånn "Noe å tenke på:)". Liksom ingenting om at jeg har skrevet den, men føler det må stå et eler annet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

(TS)

Ja, forstår hva du mener. Jeg legger sjeldent merke til ting jeg også som andre deler, og ikke ofte jeg faktisk går inn og sjekker hva det står heller. 

Forresten, hadde det blitt teit å skrevet noe sånn "Noe å tenke på:)". Liksom ingenting om at jeg har skrevet den, men føler det må stå et eler annet.

Hva med noe så enkelt som "jeg har skrevet et innlegg om noe som engasjerer meg. Hyggelig om dere vil lese og dele"

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(TS)

Om du skal legge det ut, så ikke regn med at folk ikke skjønner at det er deg. Tror du må velge mellom å la være å publisere det på fb-siden din, eller å publisere det og regne med å bli gjenkjent. Sier ikke det for å være slem, men noen drar fort koblingen når både navnet og alderen din står der, så du må regne med at noen skjønner tegningen, og da blir det fort kjent for alle :)

AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke gjort det. Du får likevel kjenne på deg selv om dette er noe du vil. Det virker jo som du har veldig lyst til å gjøre det, men du må også tenke på at dette vil gjøre mer enn bare å få fokus på ensomhet blant ungdommer. Det er nok flere som blant annet vil koble det opp mot deg og synes synd på deg. Spørsmålet er jo om du vil ha det slik eller ikke. Hvis det ikke er et problem for deg ser jeg ikke et problem med det heller. 

Anonymkode: a3d7f...fa2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Slo meg at jeg ikke kan redigere når jeg skriver som anonym, men det får gå:fnise: Er så vanskelig for det er noe jeg har lyst til, men samtidig ikke. Jeg er egentlig mest redd for at folk skal føle seg presset til å inkludere meg, for det var egentlig ikke formålet med teksten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det! Folk er full av politisk korrekt dritprat, men når alt kommer til alt er verden ofte iskald og stigmatiserende og survival of the fittest gjelder. Sier man at man har et problem som ensomhet, så snakker folk om at noen er ensom, mens den de snakker om kanskje isoleres enda mer..

Anonymkode: 1848c...3aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke gjort det! Folk er full av politisk korrekt dritprat, men når alt kommer til alt er verden ofte iskald og stigmatiserende og survival of the fittest gjelder. Sier man at man har et problem som ensomhet, så snakker folk om at noen er ensom, mens den de snakker om kanskje isoleres enda mer..

Anonymkode: 1848c...3aa

Det er godt mulig :) kanskje det er lurest å droppe det

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig :) kanskje det er lurest å droppe det

Du har hvertfall ingenting å tape dersom du dropper det. :)

Anonymkode: a3d7f...fa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...