AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #41 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om TS sjekker SIFO sitt referansebudsjett vil han se at man regner at det koster en del å ha ungdom i hus - oversikten er et eksempel, men er nok ganske representativt. Her er medregnet mat, andre husholdningsutgifter, klær og sko, mediebruk, utgifter til aktiviteter osv. Om man summerer dette for kvinner 14-17 år kommer man opp i et beløp som er omlag det dobbelte av hva TS betaler i bidrag. Dessuten må man vel anta at mor betaler en form for husleie, enten i form av leie eller som avdrag og renter på lån til bolig. Så jeg synes ikke bidraget TS betaler virker så urimelig som mange andre i tråden synes å mene. MEN bidraget skal i dekke utgiftene, og det skal ikke være slik at TS også må betale mye utenom. Det bør han snakke med mor om - til tross for at samarbeidsklimaet ikke er bra. Tenk likevel på datteren. Jeg er litt i samme situasjon - har 50/50, ingen betaler bidrag, noe som i og for seg er greit nok. Her er det far som aldri har penger, eller råd, til noe som helst. Etterhvert har jeg valgt å la det ligge - jeg vil ikke at sønnen vår skal føle at han er et regnestykke og en økonomisk belastning. Da kjøper jeg heller sko vår og høst og ny jakke når det behøves. Anonymkode: f08ca...b05 Hei Jeg har ikke sett på SIFO sitt referansebudsjett, men det er alt dette som kommer utenom som jeg mener blir feil. Bidraget skal jo gå til dette. I løpet av et år blir det faktisk ganske store summer. Det jeg "sliter" med er at jeg føler en del av bidraget går direkte til mor. Hver måned så og si, noen måneder mer enn andre, får jeg som sagt beskjed om at "det har ikke mamma råd til". Da er det irriterende og ganske frustrerende å være vitne til at mor likevel bruker en del penger på seg selv, ute og spiser, venninneturer til Køben, nye innkjøp av sko, interiør etc. Dette rett etter hun ikke hadde råd til et par billige bukser til jenta feks. Men ja, jeg er også opptatt av at det ikke skal gå utover datteren min at jeg og moren krangler om dette. Jeg bare føler jeg må ta et par grep nå. Anonymkode: 0af6c...74b
KG deltager Skrevet 13. mai 2016 #42 Skrevet 13. mai 2016 23 timer siden, Peter007 skrev: Har dere privat bidrag kan DU endre det uten at mor er enig. Hun har et mottrekk, og det er be å NAV fastsette bidrag og evt.innkreving. Dette kan du også gjøre. Her må samværsavtale og lønns-dokumentasjon leveres NAV normalt. Nå som dere har privat avtale er dere ikke underlagt NAV regelverket. Du kan lese mer på NAV.NO Offentlig fastsatt bidrag kan endres når det skjer nytt I livet som endres mer enn 12% opp eller ned. Mener du bidrag er feil nå kan du bruke NAVS bidragskalkulator. Husk legge inn ferier og tilfeldig samvær. Når du har betalt bidrag har du betalt så og si alt til barnet, utenom toalettsaker, og mat når hun er til samvær. Det kino etc.kommer I tillegg for deg. Treningsavgift etc.skal mor betale gjennom bidrag. Mor kan kreve noe som heter særtilskudd. Dette er for sykkel, ski, tannregulering og konfirmasjon. Noe særlige utenom bidrag og dette trenger du ikke betale. Mor plikter bidra med reiser til og fra samvær. Det vil si betale minimum reisekostnader etter billigste reisemåte - etter bidragsbrøk. Det et kanskje lurt du leser deg opp. Lovdata.no et en grei plass I tillegg til NAV. På lovdata.no finner du blant annet barnelova og forskift om fastsetting av fostringskudd (barnebidrag) Husk du kan be NAV fastsette mors inntekt til 80% av evnet inntekt selv om ikke jobber så mye. Er hun student ansett nødvendig av NAV, og ufør gjelder ikke 80% regel. NAV passer på at du jobber minst 80% av evnet. Men ikke mor her. Det må du passe på selv. Be de skriftlig at dette legges inn i hennes grunnlag for barnebidrag. Det står ingen steder at du kan kreve dokumentasjon for hva bidrag har blitt brukt til. Har det vært mulig ville dette lettet det å betale bidrag for mange BY. Jeg kan nevne at voksne familie-medlemmer, som er verge for de som har spesielle behov må levere regnskap til fylkesmannen. Det er derfor som du er inne på merkelig, at det ikke er kontroll på hva barnebidraget blir brukt til. Lykke til TS Her var det et godt poeng; du og mor har avtalt hvor mye du skal betale i bidrag- når du må legge ut for klær etc fordi mor ber jenta spørre far- så trekker du beløpet du betalte for klærne fra bidraget - lever kopi av kvitering- så vet ihvertfall mor at pengene gikk til datter.. Er hun misfornøyd krever hun penger via NAV - dette videreformidles til jenta som da får beskje om at alle penger fra deg går via mor- blir det lite på jenta så åpner du dørene og sier at om hun vil heller bo hos deg er det bare til å flytte inn- da får du all støtte; barnetrygd og bidrag .. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå