AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #21 Skrevet 12. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jenta er 14 år trenger hun ikke å skånes for den faktiske realiteten: pappa har heller ikke en utømmelig bankkonto .. Be om et møte på familievernkontoret og ta med datteren din. Der blir dere enige om at enten reduseres bidraget til mor slik at det kun dekker din del av kost og losji- og så betaler du din del av klærne/ andre utgifter .. Eller så lar dere NAV beregne bidraget og så er mor ansvarlig for ALLE utgifter. Mange vil nok si at barna skal holdes utenfor økonomi/ bidrag- men når de er så gamle tenker jeg det er greit at de vet hvorfor mamma skal "betale"og faktisk forstå at for hver krone de får av henne har far betalt en plas mellom 1/6-5/6 .. Og i tillegg har mor fått 1000 kr av staten+++ Anonymkode: 6014a...06f Ja, det hadde fungert om mor var av den samarbeidsvillige sorten Mor kan ikke være ansvarlig for alle utgifter, for hun kjøper ikke det hun skal og da går datteren vår uten. Så det blir uansett til at jeg kommer til å betale for klær og utstyr, ønsker bare å få ned selve bidraget til å dekke mat og de tingene. Anonymkode: 0af6c...74b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #22 Skrevet 12. mai 2016 5 minutter siden, O.G. skrev: Snedig hvordan bidragsmottakere alltid bruker penger på så mye rart, mens betalerne selv er engler.... Mener du det er en umulig problemstilling at en mor ikke bruker bidraget på det hun skal, men til egne opplevelser og innkjøp? Hadde hun hatt så trang økonomi at bidraget mitt ikke kan dekke et par bukser på H&M til 200 kr, hadde ikke mor kunne hatt et stort forbruk på seg selv. Det er enkel matte. Anonymkode: 0af6c...74b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #23 Skrevet 12. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det hadde fungert om mor var av den samarbeidsvillige sorten Mor kan ikke være ansvarlig for alle utgifter, for hun kjøper ikke det hun skal og da går datteren vår uten. Så det blir uansett til at jeg kommer til å betale for klær og utstyr, ønsker bare å få ned selve bidraget til å dekke mat og de tingene. Anonymkode: 0af6c...74b Men det er nettopp her det er viktig å bevisstgjøre både mor og datter på at den avtalen dere velger forplikter .. Enten fortsetter dere med bidrag - der du holder din del av klær og mat og mor sin del.. Dvs kun et lite bidrag på mors konto eller så betaler du det NAV regner ut - og kun det. Da vet jenta at du betaler til mor og mor betaler for henne.. Hun er 14 år - stor nok til å forstå.. Vis henne gjerne innbetalingene - da ser hun hvilke summer mor får - og så kan hun sette krav til mor.. godt mulig at både mor og barn syns det fungerer flott at far betaler bidrag og klær- i pose og sekk., så da må du nesten si fra om det skal bli noen endring.. Anonymkode: 6014a...06f
Peter007 Skrevet 12. mai 2016 #24 Skrevet 12. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mor og jeg har hele veien hatt privat avtale, i 14 år. Jeg har hele tiden betalt litt etter evne, men etter jeg var ferdig med studier og fikk faste jobber, har jeg betalt ganske mye. Vet bidrag skal dekke mat, klær etc, men nå er det sånn at jeg betaler mye for jenta utenom bidraget også. Jeg kjøper klær, utstyr, lommepenger.. En periode ba jeg mor om å få se kvitteringer på hva hun faktisk bruker bidraget til, da det stadig er noe utenom som jeg dekker, men dette nektet mor. Nå ønsker jeg å kun gi "matpenger" i bidrag, da jeg faktisk kjøper det meste av hva jenta trenger. Da vet jeg at pengene blir brukt til det det skal. Er dette lov? Kan nevne at mor er en virkelig livsnyter (turer, middager ute etc), men aldri har råd til nye vinterklær eller klasseturer f.eks..) Anonymkode: 0af6c...74b Har dere privat bidrag kan DU endre det uten at mor er enig. Hun har et mottrekk, og det er be å NAV fastsette bidrag og evt.innkreving. Dette kan du også gjøre. Her må samværsavtale og lønns-dokumentasjon leveres NAV normalt. Nå som dere har privat avtale er dere ikke underlagt NAV regelverket. Du kan lese mer på NAV.NO Offentlig fastsatt bidrag kan endres når det skjer nytt I livet som endres mer enn 12% opp eller ned. Mener du bidrag er feil nå kan du bruke NAVS bidragskalkulator. Husk legge inn ferier og tilfeldig samvær. Når du har betalt bidrag har du betalt så og si alt til barnet, utenom toalettsaker, og mat når hun er til samvær. Det kino etc.kommer I tillegg for deg. Treningsavgift etc.skal mor betale gjennom bidrag. Mor kan kreve noe som heter særtilskudd. Dette er for sykkel, ski, tannregulering og konfirmasjon. Noe særlige utenom bidrag og dette trenger du ikke betale. Mor plikter bidra med reiser til og fra samvær. Det vil si betale minimum reisekostnader etter billigste reisemåte - etter bidragsbrøk. Det et kanskje lurt du leser deg opp. Lovdata.no et en grei plass I tillegg til NAV. På lovdata.no finner du blant annet barnelova og forskift om fastsetting av fostringskudd (barnebidrag) Husk du kan be NAV fastsette mors inntekt til 80% av evnet inntekt selv om ikke jobber så mye. Er hun student ansett nødvendig av NAV, og ufør gjelder ikke 80% regel. NAV passer på at du jobber minst 80% av evnet. Men ikke mor her. Det må du passe på selv. Be de skriftlig at dette legges inn i hennes grunnlag for barnebidrag. Det står ingen steder at du kan kreve dokumentasjon for hva bidrag har blitt brukt til. Har det vært mulig ville dette lettet det å betale bidrag for mange BY. Jeg kan nevne at voksne familie-medlemmer, som er verge for de som har spesielle behov må levere regnskap til fylkesmannen. Det er derfor som du er inne på merkelig, at det ikke er kontroll på hva barnebidraget blir brukt til. Lykke til TS
MapleSirup Skrevet 12. mai 2016 #25 Skrevet 12. mai 2016 3 minutter siden, Peter007 skrev: Har dere privat bidrag kan DU endre det uten at mor er enig. Hun har et mottrekk, og det er be å NAV fastsette bidrag og evt.innkreving. Dette kan du også gjøre. Her må samværsavtale og lønns-dokumentasjon leveres NAV normalt. Nå som dere har privat avtale er dere ikke underlagt NAV regelverket. Du kan lese mer på NAV.NO Offentlig fastsatt bidrag kan endres når det skjer nytt I livet som endres mer enn 12% opp eller ned. Mener du bidrag er feil nå kan du bruke NAVS bidragskalkulator. Husk legge inn ferier og tilfeldig samvær. Når du har betalt bidrag har du betalt så og si alt til barnet, utenom toalettsaker, og mat når hun er til samvær. Det kino etc.kommer I tillegg for deg. Treningsavgift etc.skal mor betale gjennom bidrag. Mor kan kreve noe som heter særtilskudd. Dette er for sykkel, ski, tannregulering og konfirmasjon. Noe særlige utenom bidrag og dette trenger du ikke betale. Mor plikter bidra med reiser til og fra samvær. Det vil si betale minimum reisekostnader etter billigste reisemåte - etter bidragsbrøk. Det et kanskje lurt du leser deg opp. Lovdata.no et en grei plass I tillegg til NAV. På lovdata.no finner du blant annet barnelova og forskift om fastsetting av fostringskudd (barnebidrag) Husk du kan be NAV fastsette mors inntekt til 80% av evnet inntekt selv om ikke jobber så mye. Er hun student ansett nødvendig av NAV, og ufør gjelder ikke 80% regel. NAV passer på at du jobber minst 80% av evnet. Men ikke mor her. Det må du passe på selv. Be de skriftlig at dette legges inn i hennes grunnlag for barnebidrag. Det står ingen steder at du kan kreve dokumentasjon for hva bidrag har blitt brukt til. Har det vært mulig ville dette lettet det å betale bidrag for mange BY. Jeg kan nevne at voksne familie-medlemmer, som er verge for de som har spesielle behov må levere regnskap til fylkesmannen. Det er derfor som du er inne på merkelig, at det ikke er kontroll på hva barnebidraget blir brukt til. Lykke til TS Det er selvsagt ikke merkelig at man ikkw må skrifte for hva bidraget går til. Det går til livsopphold! Dersom barnet ikke blir forsørget kan man gå rettens vei om ikke Fvk nytter. Bidragssatser er blant annet basert på SSB, og lovverket er godt gjennomtenkt. Der har du Regnskapet du ber om at man skal foreligge ...
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #26 Skrevet 12. mai 2016 44 minutter siden, MapleSirup skrev: Det er selvsagt ikke merkelig at man ikkw må skrifte for hva bidraget går til. Det går til livsopphold! Dersom barnet ikke blir forsørget kan man gå rettens vei om ikke Fvk nytter. Bidragssatser er blant annet basert på SSB, og lovverket er godt gjennomtenkt. Der har du Regnskapet du ber om at man skal foreligge ... Jeg mener ikke at hun skal skrifte, men gjerne forklare til meg hvorfor bidraget kommer til kort hver eneste måned når det gjelder innkjøp til ungen, samtidig som hun godt dokumentert (sosiale medier) bruker mye på seg selv og egne opplevelser. Barnet blir jo forsørget, hun har jo mat og klær på kroppen. Men nye innkjøp av klær og utstyr etc er det i hovedsak jeg som sørger for, da "mamma ikke har råd". Og det er greit, jeg betaler gjerne for de tingene, men skal jeg i tillegg betale et bidrag som går til...hva? Og slutter jeg kjøpe noe, så blir ingenting kjøpt, som jo går utover jenta. Hvis datteren min trenger en ny vinterjakke, prioriterer jeg det fremfor guttetur til Dublin, f.eks. Det gjør ikke mor. Så det er klart jeg lurer på hva bidraget egentlig blir brukt til.. Anonymkode: 0af6c...74b 3
Peter007 Skrevet 13. mai 2016 #27 Skrevet 13. mai 2016 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: 5000 i mnd. Har jenta annenhver helg og siden hun er såpass gammel kommer hun jo når hun vil utenom, og da er det ofte ting hun trenger som "mamma ikke kan kjøpe, skulle spørre deg". Anonymkode: 0af6c...74b Navs bidragsveileder: Inntekt far 600 000 kr. Mor 250 000 kr. Samvær 4-8 overnattinger i mnd. Bidrag 3590 kr. Inntekt far 1 million kr. Mor 250 000 kr. Samvær 4-8 overnattinger i mnd. Bidrag 4280 kr. Inntekt far 1,5 million kr. Mor 250 000 kr. Samvær 4-8 overnattinger i mnd. Bidrag 4620 kr. Uansett TS. er du godt over det du trenger betale i barnebidrag. Når barnebidraget er betalt er også barnet klær betalt fra din side. Endret 13. mai 2016 av Peter007
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #28 Skrevet 13. mai 2016 9 minutter siden, Peter007 skrev: Navs bidragsveileder: Inntekt far 600 000 kr. Mor 250 000 kr. Samvær 4-8 overnattinger i mnd. Bidrag 3590 kr. Inntekt far 1 million kr. Mor 250 000 kr. Samvær 4-8 overnattinger i mnd. Bidrag 4280 kr. Inntekt far 1,5 million kr. Mor 250 000 kr. Samvær 4-8 overnattinger i mnd. Bidrag 4620 kr. Uansett TS. er du god over det du trenger betale i barnebidrag. Når barnebidraget er betalt er også barnet klær betalt fra din side. Ja, jeg vet jeg betaler mye, men problemet er jo at mor ikke bruker bidraget til klær etc. Hun kommer ikke til å godta at en privat avtale med lavere beløp, så jeg får ta det via NAV.. Bare håpte jeg kunne få bidraget ned en del siden jeg uansett må betale så mye utenom. Men jeg får sette meg mer inn i dette. Anonymkode: 0af6c...74b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #29 Skrevet 13. mai 2016 Jo men du kan jo få bidraget ned ved å ta det via NAV, så da gjør du det (forutsatt at situasjonen ikke er at du har mer enn 1,5 mill. og mor har 250000, slik eks. til Peter007 viser). Da kan du fortsatt bidra ved siden av slik du har gjort til nå, og likevel komme bedre ut totalt. Det er helt greit å skåne ungene fra de voksnes konflikter, men man skal ikke være dørmatte og minibank for eksen heller. Dersom du må betale bidrag etter fylte 18 år (som fort kan skje om hun ikke er ferdig med videregående da) kan du betale alt rett til din datter, og også om hun flytter før det for å gå på skole. Er det aktuelt å ha mer samvær, eller bor dere for langt fra hverandre? Regner med at mor også mottar to barnetrygder, så da bør det likevel gå rundt: 3000 fra deg (f.eks.), 3000 fra mor (hun har jo også et forsørgeransvar) og 2000 i barnetrygd gir 8000 i mnd. som bør dekke det barnet "koster". Jeg har selv to barn der vi har 50/50 samvær på felles barn og der mitt særkullsbarn nesten ikke har samvær med sin far, får ikke noe bidrag i det hele tatt. Jeg vurderer å be faren til den eldste om å betale litt ettersom jeg føler jeg fratar henne noe hun har rett på ved ikke kreve noe. Før tjente han dårlig, men nå har han grei inntekt og ingen annen familie å forsørge. Hadde kanskje håpet å slippe å spørre, at han selv ønsker å bidra, men den gang ei. De pengene ville nok gått rett på sparekontoen hennes uansett så lenge jeg kan forsørge oss på min lønn (som er helt normal, 400.000 i året) + det jeg mottar fra NAV, (to barnetrygder, far får for den yngste, da betaler han hele barnehagen og får skattefradraget der, og støtte til SFO frem til sommeren). Anonymkode: 4a19c...082
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #30 Skrevet 13. mai 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo men du kan jo få bidraget ned ved å ta det via NAV, så da gjør du det (forutsatt at situasjonen ikke er at du har mer enn 1,5 mill. og mor har 250000, slik eks. til Peter007 viser). Da kan du fortsatt bidra ved siden av slik du har gjort til nå, og likevel komme bedre ut totalt. Det er helt greit å skåne ungene fra de voksnes konflikter, men man skal ikke være dørmatte og minibank for eksen heller. Dersom du må betale bidrag etter fylte 18 år (som fort kan skje om hun ikke er ferdig med videregående da) kan du betale alt rett til din datter, og også om hun flytter før det for å gå på skole. Er det aktuelt å ha mer samvær, eller bor dere for langt fra hverandre? Regner med at mor også mottar to barnetrygder, så da bør det likevel gå rundt: 3000 fra deg (f.eks.), 3000 fra mor (hun har jo også et forsørgeransvar) og 2000 i barnetrygd gir 8000 i mnd. som bør dekke det barnet "koster". Jeg har selv to barn der vi har 50/50 samvær på felles barn og der mitt særkullsbarn nesten ikke har samvær med sin far, får ikke noe bidrag i det hele tatt. Jeg vurderer å be faren til den eldste om å betale litt ettersom jeg føler jeg fratar henne noe hun har rett på ved ikke kreve noe. Før tjente han dårlig, men nå har han grei inntekt og ingen annen familie å forsørge. Hadde kanskje håpet å slippe å spørre, at han selv ønsker å bidra, men den gang ei. De pengene ville nok gått rett på sparekontoen hennes uansett så lenge jeg kan forsørge oss på min lønn (som er helt normal, 400.000 i året) + det jeg mottar fra NAV, (to barnetrygder, far får for den yngste, da betaler han hele barnehagen og får skattefradraget der, og støtte til SFO frem til sommeren). Anonymkode: 4a19c...082 Ja, jeg satser på bidrag via NAV, burde antagelig vært gjort for lengst.. Mer samvær er kronglete pga skole. Fra meg vil hun bruke ca en time til skolen, skolen ligger nært der hun bor hos mor. Mor har et barn til, men bor ikke med den barnefaren heller, de er skilt. Så regner med hun har noe ekstra stønader.. Far til din eldste bør jo betale bidrag, du kan jo si til han at det vil bli sparing til barnet, eventuelt en bufferkonto til utgifter til henne. En slik løsning hadde ihvertfall ikke jeg som far vært i mot, så lenge det går til barnet Anonymkode: 0af6c...74b
Peter007 Skrevet 13. mai 2016 #31 Skrevet 13. mai 2016 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet jeg betaler mye, men problemet er jo at mor ikke bruker bidraget til klær etc. Hun kommer ikke til å godta at en privat avtale med lavere beløp, så jeg får ta det via NAV.. Bare håpte jeg kunne få bidraget ned en del siden jeg uansett må betale så mye utenom. Men jeg får sette meg mer inn i dette. Anonymkode: 0af6c...74b Jeg ville spurt jenta om hun ville bo hos meg om jeg var deg. Uansett bør du ta bidrag via NAV. Skulle jenta ville bo hos deg, og hvis mor skulle få bidrag. Krever du via NAV innkreving om hun ikke betaler Endret 13. mai 2016 av Peter007
mammamy Skrevet 13. mai 2016 #32 Skrevet 13. mai 2016 Jenta er 14 år, det er helt greit å fortelle henne at mor får penger til klær etc fra deg. 14 åringer skjønner litt økonomi og at penger ikke vokser på trær. Betal 2500 kr til mor og si at resten har du kjøpt klær for, ta gjerne vare på kvitteringer. Om mor blir sint sier du at hun får gå til nav, utregning koster rundt 800 per pers.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #33 Skrevet 13. mai 2016 Broren min hadde samme problem. Han hadde privat avtale og betalte 5000,- til mor i mnd fordi han mente at han ikke var like flink til å kjøpe klær og utstyr. De har barnet 50/50. Hver uke var det noe barnet trengte som mor hadde sagt at hun ikke hadde råd til. Han synes dette ble litt mye etterhvert fordi de andre barna hans ikke fikk like mye. De dro først på familievernkontoret hvor mor bare var vrang. Så ble bidrag fastsatt av NAV. De hadde møte der hvor det også ble fastsatt at mor skulle stå for hovedinnkjøpene, men da far fortsatt måtte betale for alt møttes de igjen. Da var NAV ganske lei og det ble bestemt av bidraget skulle minskes og far skulle stå for innkjøp. Samboeren min har også privat avtale med sin eks. Han er student så betaler fast 3000,- i mnd, men vi skal feks ha barnet i hele juli og da betaler han halvparten for å dekke kostnader for leiligheten. Samme reduseres de det litt de mnd far har barnet mye. Når storinnkjøp skal gjøres som bytt bilsete eller barnevogn deler de kostnaden, men mor får mye stønader så hun betaler en større andel. Nå har de et veldig godt forhold til hverandre, så kommunikasjonen er veldig god. Anonymkode: fa66c...225 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #34 Skrevet 13. mai 2016 18 minutter siden, Peter007 skrev: Jeg ville spurt jenta om hun ville bo hos meg om var jeg deg. Uansett bør du ta bidrag via NAV. Skulle jenta ville bo hos deg, og hvis mor skulle få bidrag. Krever du via NAV innkreving om hun ikke betaler Håper virkelig ikke du har barn... Anonymkode: 1af20...940
Peter007 Skrevet 13. mai 2016 #35 Skrevet 13. mai 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Broren min hadde samme problem. Han hadde privat avtale og betalte 5000,- til mor i mnd fordi han mente at han ikke var like flink til å kjøpe klær og utstyr. De har barnet 50/50. Hver uke var det noe barnet trengte som mor hadde sagt at hun ikke hadde råd til. Han synes dette ble litt mye etterhvert fordi de andre barna hans ikke fikk like mye. De dro først på familievernkontoret hvor mor bare var vrang. Så ble bidrag fastsatt av NAV. De hadde møte der hvor det også ble fastsatt at mor skulle stå for hovedinnkjøpene, men da far fortsatt måtte betale for alt møttes de igjen. Da var NAV ganske lei og det ble bestemt av bidraget skulle minskes og far skulle stå for innkjøp. Samboeren min har også privat avtale med sin eks. Han er student så betaler fast 3000,- i mnd, men vi skal feks ha barnet i hele juli og da betaler han halvparten for å dekke kostnader for leiligheten. Samme reduseres de det litt de mnd far har barnet mye. Når storinnkjøp skal gjøres som bytt bilsete eller barnevogn deler de kostnaden, men mor får mye stønader så hun betaler en større andel. Nå har de et veldig godt forhold til hverandre, så kommunikasjonen er veldig god. Anonymkode: fa66c...225 Det et ikke din samboer skal betale 3000 kr.I bidrag månedlig når en regner på det. Hvis NAV IKKE godkjenner utdanning blir han bidragspliktig av 80% tenkt inntekt. Var har han student når han ble far får han vanligvis fullføre utdanning , før han blir bidragdyktig. De som av NAV er funnet IKKE bidragsdyktig er ikke bidragspliktige.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #36 Skrevet 13. mai 2016 Vi snakker her om en 14åring? Det har ikke slått deg at jenta kanskje får alt hun trenger hos moren og likevel er sleip nok til å komme til deg og tigge penger til tøys bare ved å se trist ut og lyve vel vitende om at du blar opp uansett? Jeg tror du blir lurt trill rundt. Anonymkode: fd7bc...bc8 1
Avalon Skrevet 13. mai 2016 #37 Skrevet 13. mai 2016 Ryddet for persondebatt, spekulasjoner og personangrep, samt svar til dette. - Avalon, mod
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #38 Skrevet 13. mai 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi snakker her om en 14åring? Det har ikke slått deg at jenta kanskje får alt hun trenger hos moren og likevel er sleip nok til å komme til deg og tigge penger til tøys bare ved å se trist ut og lyve vel vitende om at du blar opp uansett? Jeg tror du blir lurt trill rundt. Anonymkode: fd7bc...bc8 Det er ikke tilfelle nei jeg er ikke dum, jeg sjekker selvsagt hva jenta har. Hun får heller ikke bare en bunke cash i hendene. Jeg har ingen illusjoner om at min 14 åring er en liten uskyldig engel, og merker godt når hun prøver seg. Anonymkode: 0af6c...74b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #39 Skrevet 13. mai 2016 Om TS sjekker SIFO sitt referansebudsjett vil han se at man regner at det koster en del å ha ungdom i hus - oversikten er et eksempel, men er nok ganske representativt. Her er medregnet mat, andre husholdningsutgifter, klær og sko, mediebruk, utgifter til aktiviteter osv. Om man summerer dette for kvinner 14-17 år kommer man opp i et beløp som er omlag det dobbelte av hva TS betaler i bidrag. Dessuten må man vel anta at mor betaler en form for husleie, enten i form av leie eller som avdrag og renter på lån til bolig. Så jeg synes ikke bidraget TS betaler virker så urimelig som mange andre i tråden synes å mene. MEN bidraget skal i dekke utgiftene, og det skal ikke være slik at TS også må betale mye utenom. Det bør han snakke med mor om - til tross for at samarbeidsklimaet ikke er bra. Tenk likevel på datteren. Jeg er litt i samme situasjon - har 50/50, ingen betaler bidrag, noe som i og for seg er greit nok. Her er det far som aldri har penger, eller råd, til noe som helst. Etterhvert har jeg valgt å la det ligge - jeg vil ikke at sønnen vår skal føle at han er et regnestykke og en økonomisk belastning. Da kjøper jeg heller sko vår og høst og ny jakke når det behøves. Anonymkode: f08ca...b05
Peter007 Skrevet 13. mai 2016 #40 Skrevet 13. mai 2016 (endret) Sifo skriver. Barnekostnader SIFO anbefaler at budsjettet ikke brukes til å beregne hva det koster å ha barn. Budsjettet er bare egnet til å beregne de totale kostnadene for hushold der det er minst én voksen person. Dermed får man et uttrykk for husholdets forbruksutgifter og ikke utgifter for enkeltpersoner. "Stordriftseffekt" I Referansebudsjettet blir det beregnet en såkalt stordriftseffekt som kommer til uttrykk ved at de fleste individspesifikke utgiftene reduseres med 20 % i hushold med flere enn tre personer. I hushold med bare én voksen beregnes stordriftseffekt først fra 5-personershushold Med dette er det dermed sagt at det skal betales direkte barnebidrag etter SIFO kostnader på barn. Det blir derfor feil å trekke inn SIFO kostnader enkeltvis som enkelte gjør i tråden når flere personer bor sammen. SIFOs Referansebudsjett 2016 Person 1 Velg kjønnKvinneMannVelg alder0-5 måneder6-11 måneder1234-56-910-1314-1718-1920-5051-6061-66eldre enn 66 Gravid? NeiJa Barnehage? NeiJa SFO? NeiHalvdagHeldag Person 2 Velg kjønnKvinneMannVelg alder0-5 måneder6-11 måneder1234-56-910-1314-1718-1920-5051-6061-66eldre enn 66 Gravid? NeiJa Brutto årsinntekt:250000 Antall biler i husstanden? 01234 Månedlige utgifter for hele husholdet Person 1: Jente 14 til 17 år. Person 2: Kvinne 20 til 50 år. Individspesifikke utgifter Mat og drikke 4 500 Klær og sko 1 650 Personlig pleie 1 230 Lek og mediebruk 2 330 Reise (kollektivt) 1 035 Spedbarnsutstyr Sum 10 745 Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer 300 Husholdningsartikler 390 Møbler 390 Mediebruk og fritid 2 060 Bil (drift og vedlikehold) Barnehage Aktivitetsskole (SFO) Sum 3 140 Gravid? NeiJa Barnehage? NeiJa SFO? NeiHalvdagHeldag Totalt forbruk Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 13 885 Gravid? NeiJa Barnehage? NeiJa SFO? NeiHalvdagHeldag Gravid? NeiJa Barnehage? NeiJa SFO? NeiHalvdagHeldag Gravid? NeiJa Barnehage? NeiJa SFO? NeiHalvdagHeldag Gravid? NeiJa Barnehage? NeiJa SFO? NeiHalvdagHeldag Jeg håper dette er med på å vise hvordan der virker inn selv om det her er kun er mor og datter et hushold ed utgifter. Jeg ser tabellen gikk i surr her inne. Men poenget var å vise at mor og datter til sammen blir regnet for 13885 kr. levekostender i mnd. med 250000 kr, inntekt og ingen bil. Endret 13. mai 2016 av Peter007
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå