Gå til innhold

Kan bidraget endres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor og jeg har hele veien hatt privat avtale, i 14 år. Jeg har hele tiden betalt litt etter evne, men etter jeg var ferdig med studier og fikk faste jobber, har jeg betalt ganske mye. 

Vet bidrag skal dekke mat, klær etc, men nå er det sånn at jeg betaler mye for jenta utenom bidraget også. Jeg kjøper klær, utstyr, lommepenger.. 

En periode ba jeg mor om å få se kvitteringer på hva hun faktisk bruker bidraget til, da det stadig er noe utenom som jeg dekker, men dette nektet mor. Nå ønsker jeg å kun gi "matpenger" i bidrag, da jeg faktisk kjøper det meste av hva jenta trenger. Da vet jeg at pengene blir brukt til det det skal. 

Er dette lov?

Kan nevne at mor er en virkelig livsnyter (turer, middager ute etc), men aldri har råd til nye vinterklær eller klasseturer f.eks..) 

Anonymkode: 0af6c...74b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke kreve å se hva hun bruker penger på.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Du kan ikke kreve å se hva hun bruker penger på.

Nei, greit nok det, men når hun aldri har råd til noe av hva barnet trenger og jeg alltid blir spurt ekstra, så lurer jeg jo på om bidraget går til barnet i det hele tatt. Sånn sett synes jeg det hadde vært greit å se. 

Jeg skulle tro 5000 i mnd burde dekke til nye bukser, som har vært månedens første "tigging". 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye betaler du til henne? Altså bidraget, ikke det du bruker direkte på jenta.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Macro skrev:

Hvor mye betaler du til henne? Altså bidraget, ikke det du bruker direkte på jenta.

5000 i mnd. Har jenta annenhver helg og siden hun er såpass gammel kommer hun jo når hun vil utenom, og da er det ofte ting hun trenger som "mamma ikke kan kjøpe, skulle spørre deg". 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

5000 i mnd. Har jenta annenhver helg og siden hun er såpass gammel kommer hun jo når hun vil utenom, og da er det ofte ting hun trenger som "mamma ikke kan kjøpe, skulle spørre deg". 

Da får du fastsette nytt bidrag hos NAV, for dette går ikke. Du vil garantert betale mye mindre til mor da. Du kommer selvsagt ikke utenom å måtte kjøpe det mor ikke kjøper til jenta, men det må da føles mye bedre å vite hva pengene går til. Kjøper du en jakke feks, så klipper du av lappen først slik at den ikke kan leveres tilbake for å få pengene igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Macro skrev:

Da får du fastsette nytt bidrag hos NAV, for dette går ikke. Du vil garantert betale mye mindre til mor da. Du kommer selvsagt ikke utenom å måtte kjøpe det mor ikke kjøper til jenta, men det må da føles mye bedre å vite hva pengene går til. Kjøper du en jakke feks, så klipper du av lappen først slik at den ikke kan leveres tilbake for å få pengene igjen.

Takk for svar. Kan jeg kreve at bidraget fastsettes av NAV? 

Synes forøvrig det er rimelig fucked at enkelte mødre står fritt til å disponere bidraget til alt annet enn hva det skal gå til.. Da faller noe av poenget bort.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor og jeg har hele veien hatt privat avtale, i 14 år. Jeg har hele tiden betalt litt etter evne, men etter jeg var ferdig med studier og fikk faste jobber, har jeg betalt ganske mye. 

Vet bidrag skal dekke mat, klær etc, men nå er det sånn at jeg betaler mye for jenta utenom bidraget også. Jeg kjøper klær, utstyr, lommepenger.. 

En periode ba jeg mor om å få se kvitteringer på hva hun faktisk bruker bidraget til, da det stadig er noe utenom som jeg dekker, men dette nektet mor. Nå ønsker jeg å kun gi "matpenger" i bidrag, da jeg faktisk kjøper det meste av hva jenta trenger. Da vet jeg at pengene blir brukt til det det skal. 

Er dette lov?

Kan nevne at mor er en virkelig livsnyter (turer, middager ute etc), men aldri har råd til nye vinterklær eller klasseturer f.eks..) 

Det er ikke meningen at du både skal betale bidrag og holde jenta med nødvendige ting ved siden av. Det er meningen at bidraget skal brukes til dette. Du blir utnyttet. 5000 kr er en høy sum og burde dekke alt dette.
Men du kan nok ikke forlange å se kvitteringer på hva pengene brukes til.
Problemet ser ut til være at det er jenta det går utover hvis du setter ned foten, siden hun har som vane og komme til deg så fort hun trenger noe, Og mor sender henne tydeligvis til deg.

Anonymkode: b8557...f87

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meningen at du både skal betale bidrag og holde jenta med nødvendige ting ved siden av. Det er meningen at bidraget skal brukes til dette. Du blir utnyttet. 5000 kr er en høy sum og burde dekke alt dette.
Men du kan nok ikke forlange å se kvitteringer på hva pengene brukes til.
Problemet ser ut til være at det er jenta det går utover hvis du setter ned foten, siden hun har som vane og komme til deg så fort hun trenger noe, Og mor sender henne tydeligvis til deg.

Anonymkode: b8557...f87

Ja, er klar over det.. Jeg har betalt likevel fordi konfliktnivået mellom meg og moren er så høyt, har ikke ønsket at dette også skal bli en konflikt. 

Men jeg er ikke millionær heller, så dersom jeg noensinne skal få spart opp litt så må jeg begrense noen utgifter. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Synes forøvrig det er rimelig fucked at enkelte mødre står fritt til å disponere bidraget til alt annet enn hva det skal gå til.. Da faller noe av poenget bort.. 

Ja, det er det som er vanlig. De tar hensyn til begges inntekt og bidragsevne + samvær. Når den private ikke fungerer må det være mulig å inngå en ny.

Det er enda flere fedre som går inn med all styrke for å ikke betale bidrag til sine barn. Å lage en lov som er det beste for alle er ikke mulig.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Macro skrev:

Da har du ikke forstått hva bidrag skal dekke!

Anonymkode: e1437...afb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere fedre må begynne å ta tak i livet deres og slutte å la disse kjerringer utnytte dere ved å bruke emosjonelle makt (barn) til å få mer penge. 

Gå til NAV og si at du vil ha ny regning utifra hva du har sagt her.  5000kr per måneden er VELDIG mye penge og med alle stønad hun sikkert får, få hun en fin liten honningkrukke.   Det er noen kostnader dere skal dele likt - høres ut som hun ikke gjør det.   Neste gang hun jenter spørre etter noe klær osv sier at dessverre, denne penge ga du til moren slik at hun kunne kjøpe til deg og du har ikke det overs denne gangen.  KJERRINGER! 

Anonymkode: 3b741...293

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er klar over det.. Jeg har betalt likevel fordi konfliktnivået mellom meg og moren er så høyt, har ikke ønsket at dette også skal bli en konflikt. 

Men jeg er ikke millionær heller, så dersom jeg noensinne skal få spart opp litt så må jeg begrense noen utgifter. 

Du "har ikke noe med" hva bidraget bruke til i utgangspunktet.

Dette skal feks dekke deler av strøm, bolig, vann i tillegg til det opplagte som mat og klær/utstyr.

Jeg forstår veldig godt dillemmaet ditt med at du handler til datter og føler at du betaler for mors ekstravaganse. Men du må likevel skille klinten fra hveten.

Fastesettelse via nav vil sannsynligvis ikke endre så mye for deg. Det kan du sjekke på bidragskalkulator.

Det som er så forferdelig trist i slike saker er at barnet gjerne blir involvert.

"Jeg kan ikke handle klær til deg, jeg betaler bidrag" 

"Pappa får betale dette for deg, jeg har nok utgifter". etc etc. Det er veldig vanskelig å finne en god måte å gjøre det på...

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bidraget går nok i den store potten til månedlige utgifter, så pengene går nok akkurat til hva det skulle gå til. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke forstått hva bidrag skal dekke!

Jo det har jeg. Men om mor sløser bort pengene og ungen går uten klær må far betale det uansett. Han er jo ikke interessert i å ramme ungen i dette her. 

Du har i hverfall ikke forstått. Gode foreldre ønsker jo først og fremst at barna skal ha det de trenger, i tillegg vil de ha rettferdig fordeling av utgifter. Denne stakkaren prøver å få til begge deler, men mor jobber mot.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere fedre må begynne å ta tak i livet deres og slutte å la disse kjerringer utnytte dere ved å bruke emosjonelle makt (barn) til å få mer penge. 

Gå til NAV og si at du vil ha ny regning utifra hva du har sagt her.  5000kr per måneden er VELDIG mye penge og med alle stønad hun sikkert får, få hun en fin liten honningkrukke.   Det er noen kostnader dere skal dele likt - høres ut som hun ikke gjør det.   Neste gang hun jenter spørre etter noe klær osv sier at dessverre, denne penge ga du til moren slik at hun kunne kjøpe til deg og du har ikke det overs denne gangen.  KJERRINGER! 

Anonymkode: 3b741...293

Jeg er fullt klar over at jeg har betalt mer enn jeg behøver, men det er av eget valg, for at vårt barn ikke skulle få enda en konflikt tredd over hodet. 

Jeg kommer nok uansett til å betale ting for jenta utenom bidraget, for uavhengig hva jeg betaler i bidrag så kjøper ikke mor det hun skal til henne. Derfor jeg ønsker å gi i bidrag ca hva mat koster per måned, for hun sørger i det minste for at ungen får mat. Så får jeg heller stå for resten, men med kontroll på hva pengene går til. 

Ja, moren er en kjerring, det kan jeg godt si som anonym på et forum. Problemet med disse kjerringene er jo at de bruker barna i en konflikt. Da har jeg valgt et av to onder som var mest hensynsfullt ovenfor mitt barn, men jeg ser nå at det ikke går da jeg kommer til å få høyere utgifter ved neste boligkjøp. Jenta skal likevel få det hun trenger, men jeg tror det blir mest økonomisk for meg og også best for datteren vår at jeg gjør de innkjøpene selv og betale minst mulig i bidrag. 

AnonymBruker
Skrevet

Om jenta er 14 år trenger hun ikke å skånes for den faktiske realiteten: pappa har heller ikke en utømmelig bankkonto .. Be om et møte på familievernkontoret og ta med datteren din. Der blir dere enige om at enten reduseres bidraget til mor slik at det kun dekker din del av kost og losji- og så betaler du din del av klærne/ andre utgifter .. Eller så lar dere NAV beregne bidraget og så er mor ansvarlig for ALLE utgifter.

Mange vil nok si at barna skal holdes utenfor økonomi/ bidrag- men når de er så gamle tenker jeg det er greit at de vet hvorfor mamma skal "betale"og faktisk forstå at for hver krone de får av henne har far betalt en plas mellom 1/6-5/6 .. Og i tillegg har mor fått 1000 kr av staten+++

Anonymkode: 6014a...06f

• Liker 1
Skrevet

Jentungen har nok allerede funnet ut at hun kan spille foreldrene opp mot hverandre med mas om penger.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, O.G. skrev:

Bidraget går nok i den store potten til månedlige utgifter, så pengene går nok akkurat til hva det skulle gå til. 

Nei, det gjør det ikke. Mor betaler ikke for klær, ingenting i forbindelse med skole, ikke utstyr. Dette har hun ikke råd til. Men ferieturer flere ganger i året og mye annet som brettes ut på Facebook har hun råd til. My ass at pengene går til hva det skal. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke. Mor betaler ikke for klær, ingenting i forbindelse med skole, ikke utstyr. Dette har hun ikke råd til. Men ferieturer flere ganger i året og mye annet som brettes ut på Facebook har hun råd til. My ass at pengene går til hva det skal. 

Snedig hvordan bidragsmottakere alltid bruker penger på så mye rart, mens betalerne selv er engler....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...