Gå til innhold

Frustrert - alle går ned bortsett fra meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er flere i gjengen som trenger å gå ned noen kilo; Både for helsas skyld, og egen velvære.

Nå har det seg slik at flere har kastet seg på denne C9 diett greia, og har selvsagt gått ned noen kilo ved hjelp av det (flere ganger siden nyttår). Jeg ville ikke være med på det, for jeg tenker at man først og fremst bare mister vannvekt, og kanskje til og med muskelmasse. Har det noe for seg når man er i ferd med en livsstilsendring? Nå ser selvsagt alle at de har gått ned en del kilo, og så er det liksom blitt "stakkars deg, skal ikke prøve dietten du også da?" Det er utrolig frustrerende, hjelper ikke akkurat på motivasjonen. 

Jeg prøver og se på maten jeg spiser, om det er noe på min "kostholdsplan" som ødelegger for meg. Men jeg klarer ikke se noe annet en at jeg eg gang i blant overspiser (ikke mye, tror jeg). Jeg trener variert; Jogger, pilates/yoga, styrketrening og går turer. Men kan det være at jeg overspiser mer enn jeg tror? 

I dag har jeg spist følgende;
Frokost: 2 husmann knekkebrød med mager norvegia hvitost
Lunsj: Chiapudding (2dl lett kokosmelk, 2ss chiafrø laget i går kveld) med ca 50 gram skogsbørblanding
Middag: Kokt makrell m/potet
Kveldsmat: middagsrester
Har spist ei plomme og et eple ellers ila dagen, og prøver og få i meg nok drikke. 

Vekta mi har vekslet mellom 75-77 de siste 2 mnd. Veide ca 80 i begynnelsen av januar. Er 162 høy, så skal man se på bmi så er jeg jo overvektig. Men jeg har store legger, store overarmer og mye pupp, så jeg ser ikke overvektig ut med første øyekast (blitt meg fortalt). Når jeg ser meg selv i speilet så ser jeg jo at jeg har litt og ta av.

Noen som har noen tips til meg, hvordan jeg skal komme over denne kneika?
 

Anonymkode: 0330f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du spist mer eller mindre enn du pleier i dag? Synes det virker lite, jeg. Makrell er riktignok en det fisk, men likevel. Skulle tro du gikk ned meg et slikt kosthold...? Kanskje du må loggføre flere dager enn bare i dag? Kokosmelk er også veldig kaloririkt, men likevel. Synes fortsatt det virker lite. 

Anonymkode: ca276...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spist mer eller mindre enn du pleier i dag? Synes det virker lite, jeg. Makrell er riktignok en det fisk, men likevel. Skulle tro du gikk ned meg et slikt kosthold...? Kanskje du må loggføre flere dager enn bare i dag? Kokosmelk er også veldig kaloririkt, men likevel. Synes fortsatt det virker lite. 

Anonymkode: ca276...299

Spist sånn ca som jeg pleier, noen dager mer, noen dager mindre. Talt kalorier litt sporadisk den siste tiden og ender som regel opp et sted mellom 1500-2000 kalorier.

Går kroppen min på sparebluss kanskje? Ganske ny på dette med å faktisk følge med på hva jeg spiser. Fortsatt på nybegynner stadiet, om man kan si det på den måten.

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du spiser på kun en dag sier jo ikke så mye. Hadde vært mer interessant å sett på hva du spiste i løpet av en uke. Men skjønner du ikke orker å skrive ned alt her. Men spiser du så sunt hver dag? Hva spiser du de dagene du skeier ut? Hva med alkohol eller andre flytende kalorier?

Jeg kan tro at jeg er veldig sunn i løpet av en uke. Men kanskje overspiser jeg litt på helg eller drikker rødvin som ødelegger ukens kaloriunderskudd. Viktig å prøve å se helheten. Oljer, smør og majones har mye kalorier, noe jeg ofte glemmer når jeg skal telle kalorier.

Anonymkode: bda68...4ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva du spiser på kun en dag sier jo ikke så mye. Hadde vært mer interessant å sett på hva du spiste i løpet av en uke. Men skjønner du ikke orker å skrive ned alt her. Men spiser du så sunt hver dag? Hva spiser du de dagene du skeier ut? Hva med alkohol eller andre flytende kalorier?

Jeg kan tro at jeg er veldig sunn i løpet av en uke. Men kanskje overspiser jeg litt på helg eller drikker rødvin som ødelegger ukens kaloriunderskudd. Viktig å prøve å se helheten. Oljer, smør og majones har mye kalorier, noe jeg ofte glemmer når jeg skal telle kalorier.

Anonymkode: bda68...4ff

Ja, stort sett så sunt som dette. I alle fall til frokost og lunsj. Noen dager spiser jeg kanskje spagetti med karbonadedeig og masse spagettisaus, så det er vel på den usunne siden. Så kan det bli en cider (den uten sukker) eller 2 ila helga, eller et glass vin. Ellers er det ingen andre drikkende kalorier utenom et glass melk eller 2 ila uka. Men hvor mye kalori underskudd skal man ha for å gå ned ca 0,5 kg ila en uke? Er det individuelt kanskje?

En ting jeg lurer veldig på: Når du feks bruker 2 ss rapsolje til og steke karbonadedeig med, hvor mye av de kaloriene følger med da? Alle? For det er jo helt sykt! mye kalorier i rapsolje?

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Trener du?

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trene.

Anonymkode: 73dd2...9bd

Ja, jeg skrev jo det. " Jeg trener variert; Jogger, pilates/yoga, styrketrening og går turer. "

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stort sett så sunt som dette. I alle fall til frokost og lunsj. Noen dager spiser jeg kanskje spagetti med karbonadedeig og masse spagettisaus, så det er vel på den usunne siden. Så kan det bli en cider (den uten sukker) eller 2 ila helga, eller et glass vin. Ellers er det ingen andre drikkende kalorier utenom et glass melk eller 2 ila uka. Men hvor mye kalori underskudd skal man ha for å gå ned ca 0,5 kg ila en uke? Er det individuelt kanskje?

En ting jeg lurer veldig på: Når du feks bruker 2 ss rapsolje til og steke karbonadedeig med, hvor mye av de kaloriene følger med da? Alle? For det er jo helt sykt! mye kalorier i rapsolje?

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

Jeg ville ha regnet med de ekstra 200 kaloriene i oljen. Selv steker jeg karbonadedeig uten olje eller smør. 

Sparebluss er vel litt omdiskutert om eksisterer. 

Du kan regne ut kaloribehovet ditt vha ulike kalkulatorer på nett. Trekker du fra 500 kalorier daglig, går du ned 0,5 kg per uke. Du skal ikke overspise mye i helgen før du ender opp med å gå i pluss likevel. 

Kjøttsaus er ikke så veldig kaloririkt hvis du lager selv. Jeg bruker karbonadedeig, en pose grønnsaker, krydder og hakkede tomater. Salat i stedet for pasta. Lett og kjempegodt!

Anonymkode: ca276...299

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier vel at 1 kg kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. 0,5 kg i uken tilsvarer et underskudd på 3500 i uken, altså 500 mindre kcal pr dag. Har du ført ned absolutt alt du spiser for eks i 6 uker? Hjelper ikke å være flink i 2 uker, hvis man skeier ut mer en annen uke. Som oftest noe man gjør feil hvis vekten ikke rikker seg. Men hvis du trener styrke kan det jo hende at det er muskler du har fått? Du måle deg med målebånd, ikke se på vekta..

Anonymkode: bda68...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha regnet med de ekstra 200 kaloriene i oljen. Selv steker jeg karbonadedeig uten olje eller smør. 

Sparebluss er vel litt omdiskutert om eksisterer. 

Du kan regne ut kaloribehovet ditt vha ulike kalkulatorer på nett. Trekker du fra 500 kalorier daglig, går du ned 0,5 kg per uke. Du skal ikke overspise mye i helgen før du ender opp med å gå i pluss likevel. 

Kjøttsaus er ikke så veldig kaloririkt hvis du lager selv. Jeg bruker karbonadedeig, en pose grønnsaker, krydder og hakkede tomater. Salat i stedet for pasta. Lett og kjempegodt!

Anonymkode: ca276...299

Ja, ok, skjønner. Da er det vel her problemet ligger; teller rett og slett for lite/feil kalorier. Men blir vanskelig de dagene det ikker er jeg som lager middag. Sambo gjør oftest det, da har jeg sjeldent kontroll :/

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man sier vel at 1 kg kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. 0,5 kg i uken tilsvarer et underskudd på 3500 i uken, altså 500 mindre kcal pr dag. Har du ført ned absolutt alt du spiser for eks i 6 uker? Hjelper ikke å være flink i 2 uker, hvis man skeier ut mer en annen uke. Som oftest noe man gjør feil hvis vekten ikke rikker seg. Men hvis du trener styrke kan det jo hende at det er muskler du har fått? Du måle deg med målebånd, ikke se på vekta..

Anonymkode: bda68...4ff

Ja det er sant, kanskje ikke bare fokusere på vekta nei. :)
Nei har ikke talt kalorier så lenge, men det demrer for meg nå hvor problemet ligger. 

Men så er det å finne den fine balansen i kostholdet da. 

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Takk. Jeg kom på at jeg jo kunne Google dette selv like etter jeg spurte.. ;) litt akutt lat/handlingslammet ;) men takk! Virker jo egentlig litt tåpelig. 

Anonymkode: ca276...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ok, skjønner. Da er det vel her problemet ligger; teller rett og slett for lite/feil kalorier. Men blir vanskelig de dagene det ikker er jeg som lager middag. Sambo gjør oftest det, da har jeg sjeldent kontroll :/

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

Får du ham med på å lage en annen type middag som er lettere å holde oversikt over? Type, kjøtt/fugl/fisk + grønnsaker, men saus ved siden av? Tomatbasert gryte heller enn fløtebasert? Så dropper du tacolefse, pasta, ris osv og erstatter sånt med salat eller noe? Soyasaus/balsamico i stedet for rømme og dressinger? Kokt/dampet/ovnsbakt fremfor stekt?

Anonymkode: ca276...299

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Takk. Jeg kom på at jeg jo kunne Google dette selv like etter jeg spurte.. ;) litt akutt lat/handlingslammet ;) men takk! Virker jo egentlig litt tåpelig. 

Anonymkode: ca276...299

:) Ja, jeg var skeptisk med samme de begynte å snakke om dette. Jeg ser jo at de har tapt vekt, men jeg klarer ikke å se at det har langvarig effekt på vektreduksjon. Man kan jo ikke leve på shakes og alovera gel i lengden. Så hva skjer når man da går tilbake til det vanlige kostholdet?

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv prøvd å stramme meg opp litt. Gikk på vekta her om dagen, den hadde ikke rikka seg. Men jeg er mye sterkere i kroppen og merker at magen og resten av kroppen er strammere. Nå greier jeg 10 strake armhevinger, noe jeg er veldig fornøyd med:) Har bestemt meg for å slutte å fokusere sånn på vekta. Prøver også å ikke telle kalorier hele tiden, men spise mindre. Men d kan i seg selv være veldig vanskelig:P

Anonymkode: bda68...4ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får du ham med på å lage en annen type middag som er lettere å holde oversikt over? Type, kjøtt/fugl/fisk + grønnsaker, men saus ved siden av? Tomatbasert gryte heller enn fløtebasert? Så dropper du tacolefse, pasta, ris osv og erstatter sånt med salat eller noe? Soyasaus/balsamico i stedet for rømme og dressinger? Kokt/dampet/ovnsbakt fremfor stekt?

Anonymkode: ca276...299

Ja, en gang i blant er han villig til å prøve andre ting. Men han er veldig "mann" og skal ha maten på sin måte. Fisk er som oftest ovnsbakt, men elles stekes det i raps eller margarin. Han mener nemlig at kaloritelling er roten til spiseforsyrrelse, så han støtter meg ikke i den biten (en kollega av ham hadde vist tatt helt av med kaloritellinga og det endte ikke så bra). Så jeg har talt kaloriene litt i skjul nå når jeg har talt. Han synes det er flott at jeg trener og bryr meg om helsa, men han vil ikke se den kaloritellinga... .

Ts

Anonymkode: 0330f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv prøvd å stramme meg opp litt. Gikk på vekta her om dagen, den hadde ikke rikka seg. Men jeg er mye sterkere i kroppen og merker at magen og resten av kroppen er strammere. Nå greier jeg 10 strake armhevinger, noe jeg er veldig fornøyd med:) Har bestemt meg for å slutte å fokusere sånn på vekta. Prøver også å ikke telle kalorier hele tiden, men spise mindre. Men d kan i seg selv være veldig vanskelig:P

Anonymkode: bda68...4ff

Så fantastisk! :)

Anonymkode: 0330f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...