la_luz Skrevet 28. oktober 2004 #1 Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg er nå ansatt gjennom et vikarbyrå. Det er greit, går jo glipp av en del goder som de faste ansatte har f.eks rabatt på sats. Er det noen mere grunnleggende rettigher man går glipp av? er det noen store ulemper med å jobbe som vikar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 29. oktober 2004 #2 Del Skrevet 29. oktober 2004 *Lavere lønn *usikker arbeidssituasjon *når jeg jobbet som vikar via manpower fikk jeg ikke betalt når jeg skulle til legen/tannlegen/begravelse etc *hvordan er det men pensjon? Jeg foretrekker fast jobb, men vikariat var veldig kjekt å få når jeg var arbeidsledig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 29. oktober 2004 #3 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg får betalt om jeg må til tannlege eller lege. Usikker på begravelse. Jeg får også pensjonspoeng. Man må jobbe så og så mange timer for å få krav til tannlege, lege, egenmeldinger osv. Forhør deg med vikarbyrået jeg husker ikke antall akkurat nå. For min del har det fungert helt fint i alle fall og ang lønn så går det jo an å forhandle litt. Dette er Adecco. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 29. oktober 2004 #4 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg er nå ansatt gjennom Adecco, og har noen goder, som nedsatt pris på enkelte treningssentre etc. Ulemper kan være at man blir syk før det har gått et visst antall dager, så får man ikke sykepenger. En fordel man har som vikar, er at hvis man har en jobb som det er forholdsvis enkelt å skaffe erstatter for, kan man bare si ifra til vikarbyrået at da og da trenger man fri, også ordner de resten. Det jeg synes er litt kjipt med å være vikar, er at jeg ikke alltid regnes med når det gjelder goder. Jeg jobber i en stor bedrift, og hvis noen fra ledelsen (som jo jobber et totalt annet sted) sender ut, for eksempel, sekker til alle, så hender det at de bare regner med fast ansatte, selv om jeg har jobbet der i over et år. Når man blir ekskludert på noen områder, er det litt vanskelig å føle seg "en av gjengen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. oktober 2004 #5 Del Skrevet 29. oktober 2004 Vi har ingen avtaler om rabatt på treningssentre osv. på jobben. Men mange vikarbyråer har jo slike avtaler/rabatter. Personalrabatt på jobben fikk jeg også da jeg bare var vikar (samme firma som jeg er ansatt i nå). Ulempene må jo være litt lavere lønn og delvis usikker jobb hos vikarbyrået. Men det er jo en fordel å kunne slutte relativt raskt om man ikke trives. Dessuten har man byrået i ryggen om det oppstår ting og tang på arbeidsplassen. Jeg fikk fast jobb etter mitt første vikariat. Men jeg fikk noen måneder på meg for å finne ut om jeg passet inn i firmaet og trivdes. Det samme fikk jo arbeidsgiveren. Jeg synes at vikarbyråer er helt supert. Mye bedre å la profesjonelle ta seg av dette med å finne rett person til rett jobb enn å sende ut ørten søknader i hytt og pine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 29. oktober 2004 #6 Del Skrevet 29. oktober 2004 Det jeg synes er litt kjipt med å være vikar, er at jeg ikke alltid regnes med når det gjelder goder. Jeg må le litt ang, det der. I fjor hadde jeg et riktignok kortvarig vikaroppdrag i en bedrift. Dette var like før jul, og en skulle ha julelunch og greier. Da var alle de faste ansatte i kantinen, mens alle vikarene ble plassert på et eget rom. Jeg brydde meg fint lite om det, men synest det virket snålt å sitte sammen med en gjeng en aldri hadde sett før og ha en "hyggelig jule lunch". Hadde det vært MIN bedrift hadde det ikke blitt sånn nei, selv om lunchen var ok den altså. Ellers det som kan være kjedelig med å være vikar er f.eks bonus. På arbeidsplasser hvor en kan oppnå bonus dersom en oppnår resultat så vil de faste få dette, men ikke vikaren. Selv om en må gjøre det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binke Skrevet 29. oktober 2004 #7 Del Skrevet 29. oktober 2004 Som vikar får du kanskje ikke delta på kurs og seminarer i samme grad som fast ansatte. Vikaren skal jo "bare være der en stund", og bedriften vil kanskje ikke bruke mer penger enn nødvendig på deg. Litt synd å gå glipp av faglig oppdatering og videreutvikling. Men når alternativet er jobb/ikke jobb, så er det greit nok å jobbe som vikar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 #8 Del Skrevet 29. oktober 2004 Da jeg jobbet som vikar var jeg med på ALLE kurs og seminarer som også de fast ansatte var med på. Like før vikariatet mitt gikk ut spurte jeg om jeg også skulle være med på det seminaret som da skulle gå, og SELVSAGT skulle jeg det..Like etterpå fikk en annen jobben min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. oktober 2004 #9 Del Skrevet 29. oktober 2004 Som vikar får du kanskje ikke delta på kurs og seminarer i samme grad som fast ansatte. Vikaren skal jo "bare være der en stund", og bedriften vil kanskje ikke bruke mer penger enn nødvendig på deg. . Det blir nok mer og mer vanlig at vikarer blir fast ansatt og at bedrifter bruker vikarbyråer i stedet for å lyse ut stillinger (og siden ta papirmølla, intervjuene osv). Firmaet jeg er ansatt i bruker byråer hver gang det skal ansettes noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #10 Del Skrevet 30. oktober 2004 Da jeg jobbet som vikar var jeg med på ALLE kurs og seminarer som også de fast ansatte var med på. Like før vikariatet mitt gikk ut spurte jeg om jeg også skulle være med på det seminaret som da skulle gå, og SELVSAGT skulle jeg det..Like etterpå fikk en annen jobben min. MÅ også nevne at jeg gav uttale som høringsinstans i samband med ny lov, og at jeg holdt foredrag om mitt arbeidsområde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå