Gå til innhold

Sykepleiere - praksisplassen deres?

Windy

Anbefalte innlegg

Man blir plassert av skolen, sant? Og kan ikke si noe i mot det...

Jeg lurer da på hvor mange av dere som faktisk har blitt plassert steder langt unna, så dere har behøvd å skaffe hybel der?

Vurderer dette studiet nå, men når det står at det fort kan skje, så blir jeg litt nølende. Jeg har jo mine grunner til at jeg ikke vil det, men de veier ikke tungt nok til å søke om å få praksis i nærheten...

Det er jo snakk om hele Sør-Trøndelag i tilfelle :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, man blir utplassert av skolen ja. Ang HiST stod det en reportasje i Adressa ganske nylig om praksisplassene på sykepleien. Studentene fikk vite 2 uker i forveien hvor de endte opp og man kunne havne i både Molde, Ålesund osv...

Selv går jeg på HiNT, hørte så mye bra om skolen kontra HiST. Vi fikk vite praksisplassene våre i forrige uke. Skolen prøver så godt som mulig å tilrettelegge etter studentenes ønske/bosted. De som pendler fra Tr.heim får f.eks. praksisplass på Stjørdal (må være i Nord-trøndelag nemlig) osv. Det er vanskelig å få byttet ja dessverre, men hvis er noen andre som kan tenke seg å bytte med deg så går det. De som har havnet lengst unna i kullet vårt havnet i Meråker og Leksvik. Og det er snakk om noen få. Skolen er da behjelpelig med å finne bosted. I tillegg får man dekt boutgiftene. Alt i alt er det ikke så ille i grunnen :wink:

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg må ærlig si at det er uaktuelt for meg å måtte reise langt vekk. Uff :klø:

Flere med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at det blir tatt hensyn til de med små barn eller annet som gjør at det er viktigere for dem enn for andre å ha mulighet til å komme hjem hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo snakke med den som er ansvarlig for praksisplassene og forklare hvorfor du ikke kan ta praksisplass hvor som helst! Er det tungtveiende grunner for det så blir det tatt hensyn til i de fleste tilfeller.

Når det gjelder den økonomiske biten så opererte skolen vår med egenandeler, slik at om du måtte ha hybel i forbindelse med praksisplass og lang hjemvei, så betalte du bare et minimumsbeløp i egenandel (på lik linje med andre) og utover det dekket skolen de overskytende kostnader, også på et begrenset antall hjemreiser iløpet av perioden.

Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

er sykepleier selv. vi hadde praksis i byen jeg gikk på skolen og litt rundt. men ikke noe langt. Et par som måtte dra litt lenger under sykehus-praksisen, men da fikk de tilbud om hybel eller pendler-penger. men de som hadde små barn eller av andre grunner helst ikke kunne dra så langt fikk slippe. tror ikke akkuratt det vil bli noe problem. skolene har ulike avtaler med ulike institusjoner som de bruker hvert år så dette kan du nok finne ut før du søker på dette studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut fra HiST som sykepleier i våres, og jeg har hatt alle mine praksisperioder i Tr.heim.

Før hver praksisperiode kan en søke om sted å være, og "viktige" grunner blir det tatt hensyn til. Og har du vært ute engang, så er det mer sannsynnlig du får være i Tr.heim neste gang.

Er en praksisperiode første året, og den er på våren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stas ii

Takk, gleder meg, det løftet spiriten min litt igjen ;)

Det skal vel gå bra til slutt, jeg bekymrer meg bare alltid på forhånd :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...