Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev ikke dette for å få kjeft av masse fremmede eller for å bruke mine psykiske lidelser som en unnskyldning, men klarer jeg ikke så klarer jeg ikke. Er mer enn ubehagelig for meg, og kan ikke beskrive det mer enn det. Skrev at jeg kun ville ha svar på spørsmålet mitt, trenger ikke å høre fra masse folk at det jeg gjorde var galt, fordi det vet jeg selv. Jobber med atferdsvanskene mine, og skal fortsette å ha møter med barnevernet. 

Så - noen som faktisk kan svare på det ene spørsmålet jeg hadde? 

ts

Anonymkode: 928ff...8df

Når du bryter loven, så bryr ingen seg om hva du mener du klarer eller ikke. Hvis du ikke møter, kan butikksjefen kontakte politiet isteden, og de bryr seg enda mindre om hva du føler. Tror du de spør kriminelle om de klarer å bli konfrontert før de gjør det? Hvis jeg var deg hadde jeg møtt butikksjefen og beklaget inderlig og dypt og sagt at jeg hadde lært og skulle aldri gjøre det igjen. For øvrig har du lov å ha med deg en voksen(moren din?) som kan støtte deg. Det er mye lettere og raskt overstått. 

Anonymkode: e33ee...23d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dritlei av alle som "sliter av angst" og ikke kan ta konsekvensen av sine  valg.Var det ikke angstfult  å stjele?

Anonymkode: 78337...a9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dritlei av alle som "sliter av angst" og ikke kan ta konsekvensen av sine  valg.Var det ikke angstfult  å stjele?

Igjen, jeg vil ta konsekvensene. En bot vil vell for de fleste være verre enn konfliktråd? Er jo derfor konfliktrådet finnes - for at folk skal få gjøre opp for seg selv? Hadde du selv slitt med din psykiske helse hadde du bedre forstått, men utifra kommentaren velger jeg å tro at du ikke gjør det, så er vel forståelig at du skal reagere slik. 

Straff får jeg vel uansett, og konfliktrådet ville bare gjort straffen mindre - så hadde ikke brukt angst som en 'unnskyldning' med mindre det faktisk var reelt. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, det var ubehagelig og skummelt. Har visst at mine venner har gjort det i lengre tid, og selv etter flere forsøk på gruppepress har jeg sagt nei, det er ikke noe jeg vil. Men alle gjør feil, og jeg beit på. Angrer, ikke på at jeg ble tatt, men på hele hendelsen og vil gjøre opp for meg. MÅ jeg møte opp, så må jeg. Men om jeg kan slippe, vil jeg heller betale boten. 

AnonymBruker
Skrevet

Igjen, jeg vil ta konsekvensene. En bot vil vell for de fleste være verre enn konfliktråd? Er jo derfor konfliktrådet finnes - for at folk skal få gjøre opp for seg selv? Hadde du selv slitt med din psykiske helse hadde du bedre forstått, men utifra kommentaren velger jeg å tro at du ikke gjør det, så er vel forståelig at du skal reagere slik. 

Straff får jeg vel uansett, og konfliktrådet ville bare gjort straffen mindre - så hadde ikke brukt angst som en 'unnskyldning' med mindre det faktisk var reelt. 

ts

hadde jeg slitt med angst så hadde jeg vert enig med deg? To mennesker kan være uenig skjønner du. Ser bare disse ungdommene lyve på seg hele tiden psykisk sykdom og ruller foreldrene sine rundt lillefingeren. De har jo ingenting de skulle ha sagt, for da kommer argumenter "vet du kanskje hvordan jeg har det?" jeg vet handling og konsekvens, som er mer enn det du vet tydeligvis. 

Hvem skal betale boten din da? moren din? lommepenger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hadde jeg slitt med angst så hadde jeg vert enig med deg? To mennesker kan være uenig skjønner du. Ser bare disse ungdommene lyve på seg hele tiden psykisk sykdom og ruller foreldrene sine rundt lillefingeren. De har jo ingenting de skulle ha sagt, for da kommer argumenter "vet du kanskje hvordan jeg har det?" jeg vet handling og konsekvens, som er mer enn det du vet tydeligvis. 

Hvem skal betale boten din da? moren din? lommepenger?

Det første avsnittet ble veldig forvirrende for meg. Men om du mente jeg lyver på meg psykiske lidelser og ruller min mor rundt lillefingeren har du nok ganske feil der.

Og jeg skal selv betale boten.

Gjest tinkaanonym
Skrevet

Har dere ikke noe annet å gjøre enn å hakke på en tenåring?

Skrevet
1 time siden, kaninen skrev:

Da blir du anmeldt og vil få prikk på rullebladet + mest sannsynlig en bot på noen tusen. Angst eller ei, har du stjålet får du jaggu meg være tøff nok til å møte de du har stjålet fra. Det SKAL være ubehagelig, det er hele poenget. 

Alt tilsier at hun allerede er anmeldt, politiet har mulighet til å sende anmeldte saker over til konfliktrådet så man slipper annen straff.

Det er ikke gitt at hun blir dømt, eller at hun må stille for retten.

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri skrevet at jeg ikke forventer konsekvenser. Konfliktrådet skal jo 'hjelpe' meg, ikke være en straff. Om jeg ikke drar dit, vil jeg jo få en annen straff. Men vil heller betale bot enn å dra i konfliktrådet. Jeg har mine grunner til hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde, men det betyr ikke ta jeg ikke synes det var galt. Gjemmer meg ikke bak noen, og er klar til å betale for boten jeg vil/kan få. 

Konfliktrådet er bare en samtale, du må sikker jobbe litt i butikken med å mose esker eller noe annet banalt, og så slipper du videre konsekvenser. Tror du virkelig det er mer morro å møte butikksjefen i retten?

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Boten er jo ganske likegyldig, men rullebladet kan jo være negativt for deg. Du vil ikke kunne dra til USA, og en god del yrker vil du ikke kunne få. Konfliktrådet er langt mer hyggelig enn en rettsak.

Når jeg var i konfliktrådet (som fornærmet, ikke tiltalt) fikk jeg en megler og de fikk en melger. Meglerne var idioter som jeg tviler på at var i stand til å knytte sine egne sko, men de fremstod som hyggelig. Møtet tok ca en time. Ingen måtte snakke, men de stilte noen spørsmål. Du kan fint sitte der å stirre ned i bordet, kanskje gråte litt eller si unnskyld. Til slutt signerte innbruddstyvene en kontrakt som framstod som den var skrevet av fulle barnehageunger (meglerne klarte å prestere å inkludere setningen: "VI lover å aldri gjøre det igjen.").

Har du virkelig mindre angst mot avhør av politiet og en eventuell rettssak?

Dog kan du jo bare si nei, jeg ønsker ikke å møte opp, og så se hva som skjer. Hvis du har flaks slipper du unna uten at noe mer skjer (politiet prioriterer ikke nasking) hvis du har uflaks vil de statuere et eksempel med deg og så får du en stor bot og rettssak og masse pes.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Alt tilsier at hun allerede er anmeldt, politiet har mulighet til å sende anmeldte saker over til konfliktrådet så man slipper annen straff.

Det er ikke gitt at hun blir dømt, eller at hun må stille for retten.

Konfliktrådet er bare en samtale, du må sikker jobbe litt i butikken med å mose esker eller noe annet banalt, og så slipper du videre konsekvenser. Tror du virkelig det er mer morro å møte butikksjefen i retten?

Boten er jo ganske likegyldig, men rullebladet kan jo være negativt for deg. Du vil ikke kunne dra til USA, og en god del yrker vil du ikke kunne få. Konfliktrådet er langt mer hyggelig enn en rettsak.

Når jeg var i konfliktrådet (som fornærmet, ikke tiltalt) fikk jeg en megler og de fikk en melger. Meglerne var idioter som jeg tviler på at var i stand til å knytte sine egne sko, men de fremstod som hyggelig. Møtet tok ca en time. Ingen måtte snakke, men de stilte noen spørsmål. Du kan fint sitte der å stirre ned i bordet, kanskje gråte litt eller si unnskyld. Til slutt signerte innbruddstyvene en kontrakt som framstod som den var skrevet av fulle barnehageunger (meglerne klarte å prestere å inkludere setningen: "VI lover å aldri gjøre det igjen.").

Har du virkelig mindre angst mot avhør av politiet og en eventuell rettssak?

Dog kan du jo bare si nei, jeg ønsker ikke å møte opp, og så se hva som skjer. Hvis du har flaks slipper du unna uten at noe mer skjer (politiet prioriterer ikke nasking) hvis du har uflaks vil de statuere et eksempel med deg og så får du en stor bot og rettssak og masse pes.

Har lest overalt om nasking og konfliktrådet for å få mest mulig info, og har ikke lest noen steder at du må i rettssak over nasking? Skjønner det er alvorlig, i hvert fall ettersom det var alkohol, men rettssak? 

ts

Skrevet

Har lest overalt om nasking og konfliktrådet for å få mest mulig info, og har ikke lest noen steder at du må i rettssak over nasking? Skjønner det er alvorlig, i hvert fall ettersom det var alkohol, men rettssak? 

ts

Konfliktrådet er et frivillig alternativ til normal saksgang. Normalt sett vil du få et forelegg, eller måtte dra i retten. Men du har nå fått muligheten til å slippe det ved å møte i konfliktrådet. Straffesaker har normalt sett rettssak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...