Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant ikke helt ut hvilken kategori denne passet inn i, så plasserte den her. 

Jeg ble idag tatt for å stjele alkohol på butikken. Var jeg og en venninne, og jeg løp da sjefen så oss så jeg fikk kun vite igjennom venninnen min at vi må ha møte i konfliktrådet og av min mor at jeg må møte sjefen senere. Spørsmålet mitt er, hva skjer om jeg nekter? Jeg sliter med angst så kan ikke forestille meg å tørre, selv om jeg vet jeg burde fordi det jeg gjorde var galt. Vil ikke vite om rett eller galt, vil kun vite hva som skjer om jeg nekter å møte sjefen og nekter å stille opp i konfliktrådet. Er 16 år gammel. 

Anonymkode: 928ff...8df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel mer en forbruker/jussak? 

Uansett er du 16 år, og tatt for å stjele noe det er 18 års grense på, så blir det neppe konfliktråd. Venninnen din kan heller ikke brukes av butikken som "budbringer" av denne typen informasjon. 

Blir du anmeldt, så blir det samtale med politi og barnevern. Ja, foreldrene dine blir varslet, du er mindreårig. Om du sliter psykisk på den beskrevne måten, så er du jammen tøff som stjeler alkohol i butikk. Fint at du ble tatt, og håper det er siste gangen du stjeler fra andre, å bli tatt bør virke prevantivt. 

Anonymkode: 95d4b...c5f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Uansett er du 16 år, og tatt for å stjele noe det er 18 års grense på, så blir det neppe konfliktråd. Venninnen din kan heller ikke brukes av butikken som "budbringer" av denne typen informasjon. 

Blir du anmeldt, så blir det samtale med politi og barnevern. Ja, foreldrene dine blir varslet, du er mindreårig. Om du sliter psykisk på den beskrevne måten, så er du jammen tøff som stjeler alkohol i butikk. Fint at du ble tatt, og håper det er siste gangen du stjeler fra andre, å bli tatt bør virke prevantivt. 

Er allerede i kontakt med barnevern, og har snakket med mor om dette. Men venninna mi var den som ble tatt på stedet og snakket med butikksjefen, og hun sa at vi skulle i konfliktråd sammen - skjønner ikke hvorfor hun skulle sagt det om hun ikke hadde fått beskjed om det? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble heller ikke brukt som 'budbringer' - jeg skal jo snakke med sjefen selv så får vel vite samme informasjon som hun fikk. Dette sa hun til meg på eget initiativ. 

ts

Gjest kaninen
Skrevet

Da blir du anmeldt og vil få prikk på rullebladet + mest sannsynlig en bot på noen tusen. Angst eller ei, har du stjålet får du jaggu meg være tøff nok til å møte de du har stjålet fra. Det SKAL være ubehagelig, det er hele poenget. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kaninen skrev:

Da blir du anmeldt og vil få prikk på rullebladet + mest sannsynlig en bot på noen tusen. Angst eller ei, har du stjålet får du jaggu meg være tøff nok til å møte de du har stjålet fra. Det SKAL være ubehagelig, det er hele poenget. 

Skrev ikke dette for å få kjeft av masse fremmede eller for å bruke mine psykiske lidelser som en unnskyldning, men klarer jeg ikke så klarer jeg ikke. Er mer enn ubehagelig for meg, og kan ikke beskrive det mer enn det. Skrev at jeg kun ville ha svar på spørsmålet mitt, trenger ikke å høre fra masse folk at det jeg gjorde var galt, fordi det vet jeg selv. Jobber med atferdsvanskene mine, og skal fortsette å ha møter med barnevernet. 

Så - noen som faktisk kan svare på det ene spørsmålet jeg hadde? 

ts

Gjest kaninen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skrev ikke dette for å få kjeft av masse fremmede eller for å bruke mine psykiske lidelser som en unnskyldning, men klarer jeg ikke så klarer jeg ikke. Er mer enn ubehagelig for meg, og kan ikke beskrive det mer enn det. Skrev at jeg kun ville ha svar på spørsmålet mitt, trenger ikke å høre fra masse folk at det jeg gjorde var galt, fordi det vet jeg selv. Jobber med atferdsvanskene mine, og skal fortsette å ha møter med barnevernet. 

ts

Jeg svarte på spørsmålet. Om du er så heldig å bli tilbydd konfliktråd men ikke vil dette, vil du bli anmeldt, få prikk på rullebladet og bot på noen tusen kroner.

AnonymBruker
Skrevet

Du får drikke deg til mot, da. Om det er så ille :)

Anonymkode: 5a0e0...6a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan trekke ditt samtykke om å møte i konfliktrådet når som helst. Da går saken over til behandling hos politiet som en ordinær politisak.

Sjansen for at politiet vil prioritere din sak en minimal og mest sannsynlig vil den bli henlagt. I verste fall får du en bot.

Anonymkode: 4c946...3ab

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kaninen skrev:

Jeg svarte på spørsmålet. Om du er så heldig å bli tilbydd konfliktråd men ikke vil dette, vil du bli anmeldt, få prikk på rullebladet og bot på noen tusen kroner.

Så det er frivllig å møte opp? Blir jo anmeldt uansett, det fikk jeg vite, men vil jeg unngå bot om jeg møter i konfliktrådet? 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan trekke ditt samtykke om å møte i konfliktrådet når som helst. Da går saken over til behandling hos politiet som en ordinær politisak.

Sjansen for at politiet vil prioritere din sak en minimal og mest sannsynlig vil den bli henlagt. I verste fall får du en bot.

Tusen takk! 

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Er du i stand til å stjele så må du ta konsekvensene for det og. Og skriver du inn på er forum så må du tåle at du får kommentarer på oppførselen din, spesielt når du prøver å snike deg unna konfliktråd.

Anonymkode: 5f70e...7ac

• Liker 2
Gjest kaninen
Skrevet

Så det er frivllig å møte opp? Blir jo anmeldt uansett, det fikk jeg vite, men vil jeg unngå bot om jeg møter i konfliktrådet? 

ts

Konfliktrådet er til for å gi folk en sjanse, uten at man får noe på rullebladet eller bot. Så ja, du vil unngå bot om det blir tatt til konfliktrådet. Kanskje angsten ikke var så ille allikevel når du fant ut at du kunne spare noen tusen på det?

AnonymBruker
Skrevet

Også skal det sies at du så absolutt bør unngå at det blir en politisak -både fordi det er alkohol du har forsøkt å stjele, men også fordi du allerede er i kontakt med barnevernet. 

Hvis du er interessert i å unngå så mye ubehageligheter og problemer som mulig, da. Verste som kan skje i konfliktrådet er jo at du får en form for skjennepreken.

Anonymkode: 5a0e0...6a3

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, kaninen skrev:

Konfliktrådet er til for å gi folk en sjanse, uten at man får noe på rullebladet eller bot. Så ja, du vil unngå bot om det blir tatt til konfliktrådet. Kanskje angsten ikke var så ille allikevel når du fant ut at du kunne spare noen tusen på det?

Nei, tar heller en bot enn å dra på møter. Klarer ikke gå på skole pga min psykiske helse, så er ikke barebare. Takk ellers da, fikk svaret jeg trengte. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ja, du har rett i at psykiske lidelser ikke er en unnskyldning for å stjele. Men så klart du må møte sjefen, og evt. i konfliktråd. Det skal være ekstremt ubehagelig, det skal være så ubehagelig at det ikke frister til gjentakelse. Rimelig umodent om tror du bare kan dure frem som du vil, uten at det blir konsekvenser av det. Du er tross alt 16 år nå, og da må du faktisk stå for dine handlinger. Nytter ikke å gjemme seg bak andre lengre da. Og dette er ikke kjeft, dette er realiteten. Får håpe moren din er såpas at hun tvinger deg til å dra. 

Og du får håpe du slipper unna med bare konfliktrådet, og at det ikke blir politisak ut av det og du heller får en bor du må betale.  

Anonymkode: 1cd64...d70

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt frivillig å møte i konfliktrådet. Konfliktrådsbehandling handler om å unngå strafferettslige reaksjoner som registreres i din politiattest. (selv om nasking i 16-års alderen vil stå på en uttømmende politiattest, er det lite sannsynlig at dette vil få konsekvenser for deg resten av livet. Det er heller ikke meningen.) 

Er du forespeilet en straffereaksjon (bot) uansett er det ingen poeng å møte i konfliktrådet. Jeg tipper de vil at du skal godta et erstatningsansvar (som ikke er en straffereaskjon og kommer dermed ikke på "rullebladet").

Tar du sjansen på politisak så blir boten 3000 kr. Men den kan også bli henlagt.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Om du leser mitt svar til deg, så ser du at du har fått svar på spørsmålet ditt. Det blir neppe konfliktråd på deg når du er mindreårig. Barnevern og politi. Når det er rusmidler du kar forsøkt å stjele så kan du og risikere å bli underlagt urinprøvekontroller over en periode. 

Når du alt er under barnevernet, hvorfor driver du på og lager problemene dine enda verre enn de alt er? Alle vet at å stjele får konsekvenser. Sjangsen for ikke å bli tatt er minimal. Skjerp deg. Og hils din mor. Vis henne denne tråden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du har rett i at psykiske lidelser ikke er en unnskyldning for å stjele. Men så klart du må møte sjefen, og evt. i konfliktråd. Det skal være ekstremt ubehagelig, det skal være så ubehagelig at det ikke frister til gjentakelse. Rimelig umodent om tror du bare kan dure frem som du vil, uten at det blir konsekvenser av det. Du er tross alt 16 år nå, og da må du faktisk stå for dine handlinger. Nytter ikke å gjemme seg bak andre lengre da. Og dette er ikke kjeft, dette er realiteten. Får håpe moren din er såpas at hun tvinger deg til å dra. 

Og du får håpe du slipper unna med bare konfliktrådet, og at det ikke blir politisak ut av det og du heller får en bor du må betale.  

Anonymkode: 1cd64...d70

Aldri skrevet at jeg ikke forventer konsekvenser. Konfliktrådet skal jo 'hjelpe' meg, ikke være en straff. Om jeg ikke drar dit, vil jeg jo få en annen straff. Men vil heller betale bot enn å dra i konfliktrådet. Jeg har mine grunner til hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde, men det betyr ikke ta jeg ikke synes det var galt. Gjemmer meg ikke bak noen, og er klar til å betale for boten jeg vil/kan få. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...