Gå til innhold

- Januar og februar 2017-

Northelia

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål, skal dere ta influensavaksinen? Jeg skal til legen i morgen og har egentlig ikke tenkt noe over det, før jeg leste en skrekk-artikkel i lokalavisen(ei gravid som mistet i 6mnd som fikk en heftig influensa). Jeg har aldri hatt influensa før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@rosenkål
Nå er det sikkert forsent fordi du allerede har vært på legen.. 
Hva bestemte du deg for? 

Jeg var egentlig fast bestemt på å ikke ta den. 
Men så sa legen at det er gunstig for barnet også etter fødsel og siden jeg er veldig usikker på hvor mye morsmelk jeg kommer til å gi denne gangen så kan det kanskje være greit allikevel.. 
Veldig usikker så om andre her har meninger både for og i mot så kom gjerne med dem! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Beccy87 skrev:

@rosenkål
Nå er det sikkert forsent fordi du allerede har vært på legen.. 
Hva bestemte du deg for? 

Jeg var egentlig fast bestemt på å ikke ta den. 
Men så sa legen at det er gunstig for barnet også etter fødsel og siden jeg er veldig usikker på hvor mye morsmelk jeg kommer til å gi denne gangen så kan det kanskje være greit allikevel.. 
Veldig usikker så om andre her har meninger både for og i mot så kom gjerne med dem! :) 

Jeg endte opp med å ta den fordi babyen blir beskytta etter fødselen også, i tillegg så jobber jeg i helsevesenet ved siden av skolen. Det er så lett med sånne avgjørelser når det kun er meg, men nå har jeg en til å tenke på og synes sånt er kjempevanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt influensavaksinen. For det første beskytter den også barnet de første 6 mnd etter fødsel og vi kommer jo til å føde når det er høysesong for influensa, så det er greit å beskytte så godt man kan. I tillegg vil jeg slippe å være syk den siste tiden før fødsel, under fødsel og den første tiden etter fødsel. Det er liksom nok av ting som tar energien i den perioden, så å bli utslått av sykdom hadde ikke vært noe kjekt. Man kan bli syk selv om man tar vaksinen, men symptomene vil ikke bli like sterke som uten vaksinen. I tillegg er jeg sykepleier og har med syke og svake pasienter å gjøre hver dag, så smitten kan gå begge veier. I tillegg til to barnehagebarn som lett kan ha med seg smitte til/fra barnehagen. Og om man er så uheldig å få influensa uten å ha tatt vasksinen, så kan man bli veldig syk i og med at immunforsvaret er svakere som gravid, og det igjen kan gå utover barnet i magen. Og samtlige troverdige kilder jeg har lest oppgir at det ikke er skadelig for barnet i magen. tvert imot. Så for min del var det ihvertfall mye som talte for å ta den :)

Formen er ikke mye å skryte av for tiden. Går på 50% svangerskapspenger, og var sykemeldt 50% i hele oktober før jeg fikk svangerskapspenger, men det har ikke hjulpet noe på energinivået. Jeg er innmari sliten og det tærer på min samvittighet i forhold til mann og barn, og i forhold til mine forventninger om hva jeg skal orke av bl.a. husarbeid og forberedelser til det lille nurket som skal komme. Så jeg ser ikke bort ifra at jeg kanskje må øke % etterhvert, men har heldigvis 14 dager fri fra neste uke, så da håper jeg at jeg kan få hentet meg inn litt. Kjenner det også en del i halebeinet når jeg er på jobb, og når jeg er fysisk aktiv hjemme, så noen kvelder føler jeg meg som en gammel dame når jeg skal reise meg opp fra sofaen. Men det går stort sett over til neste dag heldigvis.

Frøkna i magen sparker og gir seg til kjenne mange ganger om dagen, hver dag, men på mandag var hun unormalt rolig. Så jeg prøvde å drikke kald juice og spise noen kjeks. Da fikk jeg litt respons, men ikke sånn som til vanlig. Fulgte med utover dagen og kjente litt bevegelse innimellom, og til kvelden var de gangske tydelige igjen. Har sikkert bare ligget og sparket innover mot ryggen :)

Hvordan er det med navnevalg hos dere andre? Har dere bestemt dere, eller har dere noen alternativer? Mannen her er ikke så ivrig på å diskutere det ennå, men jeg noterer ned fine navn jeg kommer over og spør han innimellom. Jeg har jo noen navn som jeg håper litt ekstra på, men vi får se når Mannen har fått grublet litt på det. Satser på at vi har et par alternativer når det nærmer seg termin. Med eldstejenta hadde vi navnet klart før vi var gravide :fnise: og med nr. to hadde vi to alternativer når hun ble født - og var veldig enige om hvilket av de hun skulle ha når hun kom ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Haley
Det var fine argumenter, jeg lener mer mot å ta den vaksinen nå.. .
Jeg har jo også en i barnehagen og der renner jo snørra konstant! :P  

Vi har bestemt oss for navn allerede. Var klart før vi viste kjønnet til og med. Jentenavn er mye enklere enn guttenavn føler jeg og vi har en gutt fra før og ''brukte opp'' det navnet vi begge likte på ham så når vi fikk vite at det var jente i magen ble det veldig lett. ;) 

Du får prøve å ta de ukene med fri til hjelp og slappe av mest mulig og håpe på at energinivået kanskje øker igjen nå på slutten. ;) 

@Caramelli Jeg har til tider vondt i bekkenet. Merker det godt når jeg ligger og våkner av at det gjør vondt å snu seg om natten. Er også begynt å bli litt problematisk å komme seg opp fra gulvet men jeg tror ikke det er alvorlig nok til at jeg kan kalle det bekkenløsning. 

Er du mye plaget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott innlegg, @Haley! Jeg er en av dem som er utsatt i utgangspunktet med nedsatt immunforsvar, så tenker jeg går for den vaksinen, ja. Ikke vet jeg hvordan det blir med ammingen heller. Vi har bestemt oss for navn, har til og med bestilt smokker med navnet på- så får vi se om hun tar smokk. Uansett koselig å se på dem, hehe:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Beccy87 skrev:

@Caramelli Jeg har til tider vondt i bekkenet. Merker det godt når jeg ligger og våkner av at det gjør vondt å snu seg om natten. Er også begynt å bli litt problematisk å komme seg opp fra gulvet men jeg tror ikke det er alvorlig nok til at jeg kan kalle det bekkenløsning. 

Er du mye plaget? 

Det har blitt gradvis verre den siste måneden og nå verker det så mye i rygg/sete/lår at det er vanskelig å bevege seg etter jobb 😖

Blir litt nervøs for fødselen når det er slik...

Det hjelper heldigvis å ligge og dagene starter bra. Jeg har i tillegg blitt 50% sykemeldt - så håper det hjelper!

Er det muskler som verker hos deg eller i selve skjelettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker ang vaksinen. Får tilbud om den på jobb, men to av sykepleierne der sa at de ikke ville gjort det, så ble så usikker! Nå jobber jeg i psykiatrien og ikke med veldig utsatte personer (pluss at jeg har bare 20% stilling). Men veldig gode argumenter over her da! Jeg hadde forresten en skikkelig influensa i vår og lå strak ut i to uker. Er det da tryggere og stå over vaksinen tror dere?

Vi har også bestemt oss for navn :rodmer: Storesøster er ikke helt enig, fordi at en i barnehagen heter det samme, så vi får håpe hun godtar det etter hvert :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Caramelli skrev:

Det har blitt gradvis verre den siste måneden og nå verker det så mye i rygg/sete/lår at det er vanskelig å bevege seg etter jobb 😖

Blir litt nervøs for fødselen når det er slik...

Det hjelper heldigvis å ligge og dagene starter bra. Jeg har i tillegg blitt 50% sykemeldt - så håper det hjelper!

Er det muskler som verker hos deg eller i selve skjelettet? 

Håper det hjelper med sykemelding da.
Er 30% sykemeldt selv. 
Kjennes mer ut som om det er musklene som sliter enn skjelettet her i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beccy87 Jeg har også muskelsmerter og andre plager 😫 De 3 siste månedene skal bli interessante... Akkurat nå sliter jeg med at tacoen jeg spiste til middag (for 7-8 timer siden) ikke vil forlate magesekken, hehe. Off!

Hvorfor er du sykemeldt og hjelper det?

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% sykemeldt her pga null energi og mye blodtrykksfall.. 

Har i dag hatt mye stikking nederst i magen, kvalme og menssmerter.. Føles ut som mensen er på vei, noe den jo selvfølgelig ikke er.. Noen som vet hva dette er, eller har noen råd mot det? Straks 31 uker på vei.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hegehege skrev:

100% sykemeldt her pga null energi og mye blodtrykksfall.. 

Har i dag hatt mye stikking nederst i magen, kvalme og menssmerter.. Føles ut som mensen er på vei, noe den jo selvfølgelig ikke er.. Noen som vet hva dette er, eller har noen råd mot det? Straks 31 uker på vei.. 

Kan det være voksesmerter/ligamentsmerter eller kynnere?

Når jeg går kan jeg få vondt under magen og må holde under den, for å gi den støtte. Jeg kan også få vondt når jeg reiser meg. Men det går over hvis jeg hviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Caramelli skrev:

@Beccy87 Jeg har også muskelsmerter og andre plager 😫 De 3 siste månedene skal bli interessante... Akkurat nå sliter jeg med at tacoen jeg spiste til middag (for 7-8 timer siden) ikke vil forlate magesekken, hehe. Off!

Hvorfor er du sykemeldt og hjelper det?

Jeg er sykemeldt fordi jeg har en veldig fysisk jobb (jobber i restaurantbransjen) og arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge alle dager for meg. I tillegg har jeg vondt i rygg og bekken når jeg står og går og bærer for mye (og en arbeidsdag for meg er stå, gå og bære i 8 timer i strekk) også har jeg en ettåring allerede som krever sitt så jeg får ikke muligheten til å hente meg inn på ettermiddag/kveldstid heller. På natten er det enten ungen som vekker meg eller så må jeg opp tusen ganger for å tisse eller våkner når jeg snur meg fordi det gjør vondt, så mangel på søvn er også et tema. 

Jeg kan vel oppsummere det med at jeg er sliten og mangler overskudd og at det hjelper å redusere arbeidsmengden for da får jeg litt tid til å hente meg inn innimellom. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Jeg er sykemeldt fordi jeg har en veldig fysisk jobb (jobber i restaurantbransjen) og arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge alle dager for meg. I tillegg har jeg vondt i rygg og bekken når jeg står og går og bærer for mye (og en arbeidsdag for meg er stå, gå og bære i 8 timer i strekk) også har jeg en ettåring allerede som krever sitt så jeg får ikke muligheten til å hente meg inn på ettermiddag/kveldstid heller. På natten er det enten ungen som vekker meg eller så må jeg opp tusen ganger for å tisse eller våkner når jeg snur meg fordi det gjør vondt, så mangel på søvn er også et tema. 

Jeg kan vel oppsummere det med at jeg er sliten og mangler overskudd og at det hjelper å redusere arbeidsmengden for da får jeg litt tid til å hente meg inn innimellom. ;) 

Da skjønner jeg godt at du trengte den sykemeldingen! Det viktigste er at du tar vare på deg selv og den lille i magen 😊 En kollega av meg sa at ingen kommer til å takke deg for at du sliter deg ut på jobb.

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/5/2016 den 21.58, Beccy87 skrev:

@rosenkål Nei, jeg har ikke fått noe mer informasjon om noen ting. 
Jordmor skulle jo sende resultat og råd i posten, men jeg flytter nå (faktisk første kvveld i ny leilighet nå) og med adresseendring og alt så har jeg ikke fått det brevet enda. 
Har også avlyst timen jeg skulle ha med jordmor neste uke fordi jeg synes hun er en idiot så jeg får ta det med legen når jeg skal dit for blodprøver (rhesus neg) på mandag. 
Må ikke måle noe selv enn så lenge i alle fall... 

Hvordan går det med svangerskapsdiabetesen? Jeg er så nysgjerrig på det, selv om jeg ikke har det selv. Men skal innrømme jeg er litt redd for å få det. 

Jeg har omvendt problem av det, her er det legen jeg ikke går overens med. Er så glad man kan velge om man vil gå til lege eller jordmor! Min jordmor er fantastisk! 

På 11/9/2016 den 23.27, Caramelli skrev:

Har noen her erfaring med bekkenløsning?

Jeg var hos legen(av en annen grunn) og spurte om smertene mine var bekkenløsning og jeg kunne gjøre noe for det. Fikk til svar at når man er gravid så får man diverse plager, ingenting å gjøre noe med. Punktum. 

Hadde time hos jordmor noen dager etter og hun spurte med en gang hvordan det gikk med bekkenet pga måten jeg gikk på. Hun anbefalte å få henvisning til fysioterapeut mtp at magen vil bli større. Jeg har hatt smerter i lysken i noen uker men har egentlig ikke tenkt så mye over det. Nå har det begynt å verke i symfysen og halebeinet også. Merker det når jeg har vært mye i bevegelse eller sittet lenger(f.eks forelesning, greit at vi har 9-15 hver dag fremover...). Fikk tips om å forsøke å legge mer vekt på leggene når jeg sitter, sitte litt mer fremoverbøyd på en måte. Enten på et teppe eller en pute/ball man kan kjøpe. 

@Haley Takk for god informasjon! Det som avgjorde det for meg var at barnet er beskyttet etter fødselen også. Informasjon jeg fikk fra jordmor stod det at det ikke er funnet forskning på at vaksinen er skadelig for fosteret, det er det som har gjort at jeg har vært litt tilbakeholdende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 11/6/2016 den 22.58, stine889 skrev:

Vi ble henvist til klinikken for å utrede dette med blodplatene som var lave hos storesøster ved fødsel. Så vi får ultralyd i forbindelse med det for å sjekke blodgjennomstrømning osv. I morgen får vi svar på blodprøver fra meg og samboer ang antistoffer og om det muligens blir keisersnitt. Så er veldig spent!

Har dere fått vite om det blir ks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rosenkål skrev:

Hvordan går det med svangerskapsdiabetesen? Jeg er så nysgjerrig på det, selv om jeg ikke har det selv. Men skal innrømme jeg er litt redd for å få det. 

Jeg har omvendt problem av det, her er det legen jeg ikke går overens med. Er så glad man kan velge om man vil gå til lege eller jordmor! Min jordmor er fantastisk! 

Jeg synes det går veldig greit med svangerskapsdiabetesen jeg! :fnise:
Var og ordnet meg blodsukkermåler og har målt i flere dager nå. Både før og etter måltider og etter 2 timer og litt her og der. 
Og det høyeste jeg har klart å måle selv var 45 minutter etter at jeg hadde drukket en halv liter cola og spist litt for mye smågodt og sjokolade... Da målte jeg 7,8 - som er det målet som ligger akkurat på grensen dersom du har det 2 timer etter sukkerdrikken når du testes. 
Ellers så har jeg bare fått 5,ettellerannet eller 6,ettellerannet...
Så jeg vet ikke helt jeg... 
Skal egentlig til legen i morgen men det må jeg avlyse for jeg har rett og slett ikke tid allikevel.. 
Så jeg får vel bare fortsette å måle litt her og der til jeg finner en ny time å treffe henne og se hva hun sier da. 

Jeg er i alle fall ikke bekymret. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, rosenkål skrev:

Har dere fått vite om det blir ks? 

Nei. Da vi var der sist hadde de klart å rote bort blodprøvene til samboer :dry: Så de har bare svar på mine (som heldigvis ser grei ut). Har ny time i slutten av november hvor vi får svar på hans prøver. Blir heldigvis fulgt nøye opp med ultralyd hver gang hvor han sjekker blodgjennomstrømning i hjernen, navlestreng osv :) så føler oss godt ivaretatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosenkål jeg har også en fastlege som ikke er like sympatisk som jordmor. Legen ga meg sykemelding, men siden han ikke har tro på fysioterapeuter fikk jeg ikke henvisning dit. Heldigvis går jeg på svømming for gravide med bekkensmerter, men disse timene må jeg betale selv.

I dag er jeg 28 uker, 6 måneder og starter på 3. trimester 👏🏻 Jordmor sjekket hvordan vei babyen lå og klemte hardt på magen. Hun tok også tak i hodet på babyen (stakkars!), men sa det ikke skadet han. Er deres jordmødre like "hardhendte"?

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...