Gå til innhold

Hvilke 17.mai-sanger har vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke sanger spiller/synger man mye i 17.mai-togene?

Jeg kan bare "Vi ere en nation vi med", og "Norge i rødt, hvitt og blått". Det fins vel andre også?

Anonymkode: c4f05...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

lol, har du ikke hørt om Ja vi elsker?

Lol, er du 14 år?

Den er selvsagt ganske opplagt. Jeg snakker om de mer ukjente sangene. Jeg mener på det er flere av dem, hvor jeg bare husker melodien og ikke tekst/tittel.

Anonymkode: c4f05...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Lol, er du 14 år?

Den er selvsagt ganske opplagt. Jeg snakker om de mer ukjente sangene. Jeg mener på det er flere av dem, hvor jeg bare husker melodien og ikke tekst/tittel.

Anonymkode: c4f05...472

Du spurte om sanger man spiller mye. Det du burde ha spurt om:

"Hvilken obskure 17-mai sanger har vi?"

"Jeg er hipster, jeg vil ha en 17-mai sang som ikke ennå er kul. Kan dere nevne noen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol, er du 14 år?

Den er selvsagt ganske opplagt. Jeg snakker om de mer ukjente sangene. Jeg mener på det er flere av dem, hvor jeg bare husker melodien og ikke tekst/tittel.

Anonymkode: c4f05...472

Men ingen av de sangene du nevnte i hovedinnlegget er ukjente, da... Skjønner ikke helt hva du mener med ukjente 17.mai sanger heller?

Anonymkode: c0db5...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man spiller ikke Gud Signe Vårt Dyre Fedreland og Ja, vi elsker når man går i tog. De spiller man når man står stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Honey Dew skrev:

Man spiller ikke Gud Signe Vårt Dyre Fedreland og Ja, vi elsker når man går i tog. De spiller man når man står stille

Ja, dette mente jeg også på..

Anonymkode: c4f05...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Honey Dew skrev:

Man spiller ikke Gud Signe Vårt Dyre Fedreland og Ja, vi elsker når man går i tog. De spiller man når man står stille

Synger man i det hele tatt i toget? Det er ikke vanlig på de stedene jeg har bodd, men det er mulig det er annerledes der 17. mai-toget er langt nok til at man ikke hører korpset hele tiden? 

Anonymkode: fcd25...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synger man i det hele tatt i toget? Det er ikke vanlig på de stedene jeg har bodd, men det er mulig det er annerledes der 17. mai-toget er langt nok til at man ikke hører korpset hele tiden? 

Anonymkode: fcd25...d4f

... og først nå ser jeg at det sto "spiller", ikke synger. :klaske: 

Men for å utdype litt mer: Jeg kommer i farta bare på "Norge i rødt, hvitt og blått" av de typiske 17. mai-sangene som egner seg til å spille i toget, dvs. som er en marsj. Ellers er det mye salmer, om jeg husker riktig. 

Anonymkode: fcd25...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette mente jeg også på..

Anonymkode: c4f05...472

Det stemmer sikkert, men du presiserte ikke at toget skulle gå. Både Ja, vi elsker og Fedrelandssalmen spilles i barnetogene, for de kalles vel tog også når de står stille?

Ellers er det jo hauger av marsjer, som Gammel Jegermarsj, Valdresmarsjen og sikkert en drøss med Sousa-marsjer og andre greier. Jeg tror også Knudsen og Ludvigsens Kanskje kommer kongen har fått innpass i en del korps. Da kan man synge med i min yndlingsstrofe:

Kanskje kommer kongen,
i en bil med stram sjåfør.
Han kan blåse opp ballongen
slik sjåfører ofte gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalsangen vår, "Sønner av Norge" hadde jeg glemt. Den er heller ikke nevnt her..

Anonymkode: c4f05...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går et festtog gjennom landet.

Anonymkode: 5a3f1...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synger man i det hele tatt i toget? Det er ikke vanlig på de stedene jeg har bodd, men det er mulig det er annerledes der 17. mai-toget er langt nok til at man ikke hører korpset hele tiden? 

Anonymkode: fcd25...d4f

Nei man blåser i fløyter og roper hurraaa og slagord og div. Musikken er det korpset som står for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge i rødt, hvitt og blått er nå bare delvis norsk. Dette er en svensk revyvise komponert av Lars Erik Larsson som har fått ny tekst.

Anonymkode: fa5ca...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...