Gå til innhold

Barn, ut på tur og do-gåing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har lurt på i flere år!

Dere som har barn, og går lange turer i skogen/på fjellet, har piknik i parker eller drar på dagstur på stranda.

Hva gjør dere når barna må på do????

Har to barn, og yngste på 3 har nettop sluttet med bleie, og må tisse hele tiden....

Har prøvd å la de tisse ute noen ganger, men det ender jo bare med at de tisser ned på klærne uansett.

 

Nå er er det varm å nydelig vær, og jeg ønsker å dra bort med ungene noen timer i sola, for det blir varmt og kjedelig inne i blokka!

Har til nå, stort sett bare gått til folk vi kjenner innen 30 min radius, slik at vi har hatt mulighet for å låne en do, men i dag er alle opptatt, og jeg har lyst å prøve noe nytt, men tørr ikke pga dette do-greiene.

Anonymkode: 578e5...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må selvsagt lære hvordan ungene skal "holde klærne" når de skal tisse ute. Har ikke barn selv, men vet min mor instruerte meg i "kunsten å tisse utendørs" da jeg var rundt 4 år gammel. (Tror rett og slett ikke vi hadde noen langvarige utendørsopphold utenfor do-rekkevidde før det :ler: ) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Cata skrev:

Dere må selvsagt lære hvordan ungene skal "holde klærne" når de skal tisse ute. Har ikke barn selv, men vet min mor instruerte meg i "kunsten å tisse utendørs" da jeg var rundt 4 år gammel. (Tror rett og slett ikke vi hadde noen langvarige utendørsopphold utenfor do-rekkevidde før det :ler: ) 

Hehe ikke sant!

Problemet er vel at ingen av oss voksne har lært dette heller, siden vi har hatt hage og utemuligheter hjemme, har vi stort sett vært i nærheten av en do....

TS

Anonymkode: 578e5...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder sønnen min mens han tisser. Holder under knærne med den ene armen og bak ryggen/under armene med den andre. Holder beina hans litt høyt så kommer tisset frem under beina. Ser for meg at denne metoden er enklere med jenter, med gutter er vel det aller enkleste om de kan stå, men det får han ikke til enda uten at det renner rett ned på klærne på slutten. :P

Anonymkode: b9f40...98b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ikke sant!

Problemet er vel at ingen av oss voksne har lært dette heller, siden vi har hatt hage og utemuligheter hjemme, har vi stort sett vært i nærheten av en do....

TS

Anonymkode: 578e5...de5

Kall inn besteforeldrene :ler: . 

Et alternativ for små unger er jo rett og slett å holde dem mens de tisser. Trekk ned buksen som om de går på do vanlig og hold under lårene slik at de "sitter" på hendene til den forelderen som holder. For større unger (og mor ;) )  er oppkriften rett og slett: av med buksen, sitt på huk med beina godt fra hverandre og dra alt av bukser og longser og truser fremover så det går klar av strålen. 

 

(OK, dette var en av de tingene jeg IKKE hadde sett for meg  jeg kom til å skrive på et forum noengang.)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår har lært dette siden han var liten. Han er seks år og fikser selv. Lillesøster på tre år holder vi.

Anonymkode: 3c3dc...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenter holder man ved at man tar bak knærne og løfter de opp så de blir i en "huk/do-stilling". Så tisser de. På små gutter uten "futt" i stråla gjør man det samme, når de blir litt større så hjelper man guttene ved å lære de hvordan man holder tissen når man tisser. 

Anonymkode: 83fa8...507

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibac-servietter kan være greit å ha med seg, også en dopapirrull. Sett de oppå doen/potta hjemme før de går ut. Noen uhell blir det nok på de aller fleste uansett i denne perioden. Smart å ha med ekstra sett med klær. :)

Anonymkode: 52448...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Man vet da hvordan man tisser ute?

Alle har vel måttet tisse på vei hjem fra fest, eller på tur?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tisser selvsagt ute, ellers hadde vi da ikke kunnet gå noe sted. Vi holder slik det er beskrevet av flere over her. Det viktige er å sørge for at tissen/rumpa er det laveste punktet på kroppen til barnet, da renner det ikke ned mot klærne.

Litt overraska over at du har to barn over 3 år og ikke har funnet ut av dette ennå. Har dere aldri gått en lang skitur, fjelltur eller tur i skogen? Man må da tisse ute. :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg har lurt på i flere år!

Dere som har barn, og går lange turer i skogen/på fjellet, har piknik i parker eller drar på dagstur på stranda.

Hva gjør dere når barna må på do????

Har to barn, og yngste på 3 har nettop sluttet med bleie, og må tisse hele tiden....

Har prøvd å la de tisse ute noen ganger, men det ender jo bare med at de tisser ned på klærne uansett.

 

Nå er er det varm å nydelig vær, og jeg ønsker å dra bort med ungene noen timer i sola, for det blir varmt og kjedelig inne i blokka!

Har til nå, stort sett bare gått til folk vi kjenner innen 30 min radius, slik at vi har hatt mulighet for å låne en do, men i dag er alle opptatt, og jeg har lyst å prøve noe nytt, men tørr ikke pga dette do-greiene.

Anonymkode: 578e5...de5

I den perioden der det var nytt uten bleie, ved utflukter uten toalett rett i nærheten, tok jeg rett og slett med potte! :fnise:Pakket en potte i en pose i en sekk, veldig lett å bære med seg, og trygghet ved toalettbesøk og slapp uhell med søl på klærne. Lettvint, praktisk, enkelt og greit! :) Pakket med ekstra poser, papir, våtservietter, antibac, så hadde barnet det som trengtes, og jeg utstyr til  rengjøre potten etter bruk! :) Veier ingenting mht bære med seg, og var uendelig godt å vite jeg alltid hadde et "toalett" i nærheten til mitt barn! :) Kjekk trygghet for både barnet og meg! ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på at to mennesker som har vokst opp i Norge aldri har tisset ute, sett det på film, eller vet hvordan man gjør det.

I såfall håper jeg dere får tilsyn.

Anonymkode: f1f2b...41b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye verre hvis jeg selv må på do da. :P 4-åringen finnes jo ikke bluferdig, men jeg hadde dødd hvis noen hadde sett meg tisse i skogen. Jeg passer på å gå på do rett før vi går ut døra og drikke minst mulig frem til vi er hjemme igjen. ;)

Anonymkode: b9f40...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for svar!.

Er sikkert rart at jeg ikke kan dette, men nei, jeg har ikke vært på langtur med barna etter de sluttet med bleier....

Det er jo ekstremt nå som minsten nettop har slutta med bleie, og ikke helt klarer å holde seg.

 

Men da får jeg forsøke det dere sier. Eller holde meg i nærheten av en do....

 

ts

 

Anonymkode: 578e5...de5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for svar!.

Er sikkert rart at jeg ikke kan dette, men nei, jeg har ikke vært på langtur med barna etter de sluttet med bleier....

Det er jo ekstremt nå som minsten nettop har slutta med bleie, og ikke helt klarer å holde seg.

 

Men da får jeg forsøke det dere sier. Eller holde meg i nærheten av en do....

 

ts

 

Anonymkode: 578e5...de5

Har du ALDRI tisset ute i naturen?

Var du ikke russ? Aldri på fest? Aldri på stranda? Mistet en buss? Hastverk på biltur? Aldri gått mer enn 30 minutter i strekk?

Det er ikke bare rart, det er usannsynlig ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, MapleSirup skrev:

Har du ALDRI tisset ute i naturen?

Var du ikke russ? Aldri på fest? Aldri på stranda? Mistet en buss? Hastverk på biltur? Aldri gått mer enn 30 minutter i strekk?

Det er ikke bare rart, det er usannsynlig ;) 

Jeg kan ikke svare for TS, men for min egen del er det vel kun som russ jeg har tisset ute i naturen. Jeg synes det er vanskelig å få til, og vil virkelig ikke bli oppdaget!

Ellers må du ha ekstrem liten blære hvis du ikke kan gå mer enn 30 minutter i strekk før du må på do? Jeg går mye på tur, og går gjerne på fjellet eller i skogen i både fire, fem og seks timer. Tisser før jeg drar og da jeg kommer tilbake igjen. Null problem.

 

For å svare på spørsmålet; vår gutt lærte tidlig å tisse i naturen. Det ble litt dryppgris de første gangene ved 3-4 års alder, men gikk helt fint etterpå. Det er vel som å slutte med bleie - det må vises og øves på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Edie skrev:

Jeg kan ikke svare for TS, men for min egen del er det vel kun som russ jeg har tisset ute i naturen. Jeg synes det er vanskelig å få til, og vil virkelig ikke bli oppdaget!

Ellers må du ha ekstrem liten blære hvis du ikke kan gå mer enn 30 minutter i strekk før du må på do? Jeg går mye på tur, og går gjerne på fjellet eller i skogen i både fire, fem og seks timer. Tisser før jeg drar og da jeg kommer tilbake igjen. Null problem.

 

For å svare på spørsmålet; vår gutt lærte tidlig å tisse i naturen. Det ble litt dryppgris de første gangene ved 3-4 års alder, men gikk helt fint etterpå. Det er vel som å slutte med bleie - det må vises og øves på.

Jeg håper jeg snakker for flertallet når jeg påstår at alle har tisset ute i naturen? At 2 foreldre ikke engang vet hvordan man gjør det er jo helt sprøtt-...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MapleSirup skrev:

Har du ALDRI tisset ute i naturen?

Var du ikke russ? Aldri på fest? Aldri på stranda? Mistet en buss? Hastverk på biltur? Aldri gått mer enn 30 minutter i strekk?

Det er ikke bare rart, det er usannsynlig ;) 

Her må jeg komme TS til unnsetning, har aldri gjort noe av dette. Dvs har selvsagt gått mer enn 30 minutter i strekk, men så dårlig blære har jeg takk og lov ikke. Og må si jeg undrer meg litt over eksemplene: Fest uten toalett? Stranda (vil jeg egentlig vite hva du mener her)? Miste en buss? Da tar jeg neste? 

Anonymkode: dd0c6...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, MapleSirup skrev:

Har du ALDRI tisset ute i naturen?

Var du ikke russ? Aldri på fest? Aldri på stranda? Mistet en buss? Hastverk på biltur? Aldri gått mer enn 30 minutter i strekk?

Det er ikke bare rart, det er usannsynlig ;) 

Jeg syns også dette var litt rare eksempler (og ikke har de så mye med "ute i naturen" å gjøre heller). Jeg har tisset i naturen mange ganger, men aldri i de tilfellene du nevner. Det er først og fremst på langtur eller helst overnattingstur i naturen jeg har trengt å tisse i naturen. Hvis ts er skikkelig bymenneske, og har vokst opp som bymenneske, er det kanskje ikke helt utenkelig at hun aldri har vært på den type langtur. 

--- 

Ellers er det bare å ta av barna alle klærne nedentil inntil dere  har fått teken på utetissing uten søl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Med meg selv og min omgangskrets i tankene så har vi tisset ute mange, mange ganger og gjør det til dags dato enda.

VI er både mye ute i naturen, ute med båt, teltturer, strandfester o.l

Nei, alle steder har ikke wc. Man ferdes ikke der det er en offentlig toalett til enhver tid.

Men, men da er dere flere enn jeg trodde om å ikke gå lenger hjemmefra enn blæra tåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...