Gå til innhold

Korpsmamma og kakebaking

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke korpsmamma (selv om jeg gikk i korps da jeg var barn), men barnet vårt sin klasse er ansvarlige for det med kaker på skolen til nasjonaldagen her i år. Der har vi fått visse krav ift hvordan det skal være, og helst ikke sjokoladekake da det var så mye av det i fjor. For min del blir det å bake gulrotkake. Så får de take it, eller leave it for å si det slik. ;) 

Anonymkode: 12101...16b

Jada, heldigvis bare hvert 4. år, for vi bytter på ansvaret, fotball, håndball osv. som har hvert sitt år.
Dette er gode inntekter for korpset og reduserer behovet for dugnader. Vi slipper blant annet å selge toalettpapir :D

I tillegg til 3 kaker, må hver familie også rulle 200 lodd samt kjøpe 20 premier hver- som attpåtil skal pakkes inn.

Jeg syns egentlig premiekjøpet var gøyt jeg og pakkingen av disse... men det blir dyrt da hver presang skal koste rundt 20 kr +/-.

Anonymkode: dd50f...7a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glad mitt barn går ikke på denne skolen. På vårt skole har alle foreldrene på alle trinn har ansvar for baking hvert 17 mai. Det er enten 1 kake per fam eller 15-20 boller. Ville ALDRI ha lagd 3 kaker - herregud. Og ostekake/pavlova osv...på 17 mai? Hva om det er stekende sol?  At de krever "festkake" ville jeg ha ikke gitt fæn.

Anonymkode: 4c325...f85

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad mitt barn går ikke på denne skolen. På vårt skole har alle foreldrene på alle trinn har ansvar for baking hvert 17 mai. Det er enten 1 kake per fam eller 15-20 boller. Ville ALDRI ha lagd 3 kaker - herregud. Og ostekake/pavlova osv...på 17 mai? Hva om det er stekende sol?  At de krever "festkake" ville jeg ha ikke gitt fæn.

Stekende sol er ikke noe problem, da cafeen er innendørs (i stor idrettshall), de som vil kan trekke ut, der er noen benker der og, men kakesalg og cafe er innendørs. 

Det med salg av kaker da, noen erfaringer der? Siden det er satt opp så mange foreldre på hvert bord, så lurte jeg på om de da pleier å bytte seg i mellom? Slik at de tar bare 1 time hver? Vi skulle få mer informasjon etterhvert...

Husker ikke hvordan det så ut sist 17. mai, men mener jeg bare så 1-2 ved kakebordene om gangen som hadde ansvar for kiosksalg.

Grunnen til at de forlanger at vi må bake festkake og brownies, er for å sikre seg at de har så og så mange skuffekaker, så og så mange brownies og så og så mange festkaker.... SÅ da har de fordelt det på hver familie, 

Skrevet

Sitronsaft er godt og enkelt👍

Skrevet

Antar at dette er til loddsalg?

Da er det ikke lurt med kremkaker som skal stå i solen. 

For 2 "festkaker": bak 4 stk like store runde bunner med gulrotkake eller annen kake du liker. Hvis du ikke er glad i å bake så ta Toro posekake og bland feks i litt kokos. 

Bunnene kan du bake nå og fryse ned. De kan tas opp og monteres frosne. 

Lag glasur til gulrotkake, men lag dobbelt så mye som oppskriften sier. Montere to bunner sammen med glasur i mellom, da blir kakene høye og flotte. Drypp over litt juice hvis bunnene er tørre. Ha på et tykt lag glasur og pynt med rips, blåbær og bringebær. = 17 mai kake :) 

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til 3 kaker, må hver familie også rulle 200 lodd samt kjøpe 20 premier hver- som attpåtil skal pakkes inn.

Jeg syns egentlig premiekjøpet var gøyt jeg og pakkingen av disse... men det blir dyrt da hver presang skal koste rundt 20 kr +/-.

20 premier :ohmy:

Sånt loddsalg på 17. mai tror jeg ikke er vanlig her jeg kommer fra.. Hva slags premier fant du på?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, applestories skrev:

Sånt loddsalg på 17. mai tror jeg ikke er vanlig her jeg kommer fra.. Hva slags premier fant du på?

20 premier per familie?  Så, basically, dere stå og trekke lodd i 3-4 timer på 17 mai? lol.  

Her er premier donert fra forskjellige steder, og folk er fornøyde med dette.   

Skrevet

Kravstor gjeng! Skjønner godt at enkelte "hater" nasjonaldagen når småbarnsforeldre utsettes for et sånt press. Og premiene i tillegg ... Nei vettu hva...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tingeling skrev:

Antar at dette er til loddsalg?

Da er det ikke lurt med kremkaker som skal stå i solen. 

For 2 "festkaker": bak 4 stk like store runde bunner med gulrotkake eller annen kake du liker. Hvis du ikke er glad i å bake så ta Toro posekake og bland feks i litt kokos. 

Bunnene kan du bake nå og fryse ned. De kan tas opp og monteres frosne. 

Lag glasur til gulrotkake, men lag dobbelt så mye som oppskriften sier. Montere to bunner sammen med glasur i mellom, da blir kakene høye og flotte. Drypp over litt juice hvis bunnene er tørre. Ha på et tykt lag glasur og pynt med rips, blåbær og bringebær. = 17 mai kake :) 

Nei, det er katta i sekken premier til loddsalget, kakene er ment å selges til kafeen, og den er innendørs.

Dessuten pleier det sjeldent å være sol her 17. mai... heller snøbyger hehe

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

20 premier per familie?  Så, basically, dere stå og trekke lodd i 3-4 timer på 17 mai? lol.  

Her er premier donert fra forskjellige steder, og folk er fornøyde med dette.   

Da jeg var barn, pleide de fra korps og idrettslag å ringe på dørene til folk og spørre om de hadde noe de ville donere som premier  til katta i sekken... Det kunne godt være en pakke med te, en pose med Toro, grytekluter eller lignende. Vi var ikke så kravstore på den tia :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

De skrev de skulle koste mellom 20-25 - men hallo, det blir jo over 400 kr - i tillegg til kakebakingen, det er jo ikke gratis å bake kaker.... Men jeg fant noen fine premier til mellom 10-25 kr, dvs det var bare 2 premier som kostet 25, resten var mindre.
Det ble litt såpebobler, kjekspakker, godteri, tegneblokker med maling som fulgte med, telysglass med telys (kjøpte 3 fine fargede glass hos Eurospar til kun 10 kr pr stk og 3 duftlys til 10 kr for 3 - så det var jo billig, men føles dyrere, en konfekt som egentlig er dyr, men var nedsatt til 10 kr pga den gikk ut i slutten av april (men fullt spiselig hehehehe)....

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en dyr og tidkrevende greie, legg til at baking ikke ligger I mine gener...kjenner jeg er glad ungene mine spiller i ett korps hvor eneste oppgave jeg har er å få de av gårde på morgenen i ren uniform.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Suksesskake er bankers! Ellers er gulrotkake og ostekake med kjeksbunn som nevnt safe :) Ellers har jeg et superenkelt og godt kaketips: toro brownie bunn, stek i rund form. Oppå den avkjølte browniebunnen smører du et lag med piano vaniljekrem. Til slutt tar du freia sjokolademousse (som du har laget i forveien) på toppen. Veldig god! Ellers er marsipankake festkake.. Eller firkløverkake (suksess med firkløvertrekk oppå) og snickerskake digg.

Anonymkode: a5cd7...a1d

• Liker 1
Skrevet

Er veldig glad for at mine to gutter ikke deltok i noe organisert da de var små!  Ikke fordi det er for mye å bake en kake i blant, men fordi jeg ønsket dem mer rom og frihet. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noe styr!

Altså da utgår korps, håndball og fotball som aktivitet for ungene. En venninne av meg har barn i håndballen....DER er det ille der.

Anonymkode: 15ce7...6fb

• Liker 1
Skrevet

Det hørtes voldsomt mye ut!
Mine barn går i korps og på 17.mai har vi ingen andre oppgaver enn å sørge for at barna er på plass der de skal med uniform og instrument.
Vi har andre arrangementer i løpet av året der vi baker, men aldri i så stort omfang som du skisserer. Her vi bor er det idrettslaget som står for kiosksalget på 17.mai, men for det meste går det i vafler, is, kaffe og brus. Opplever at det holder i massevis.
Støtter for øvrig de som reagerer på at det skal være "festkaker". I mine øyne er det kremkaker eller andre type kaker som helst bør stå kaldt. Her skal dere stå inne i en klam idrettshall i flere timer og selge disse kakene? Høres lite fristende ut...

Skrevet (endret)

jøss, det var mye per familie! Jeg har vokst opp både med korps, håndball og fotball, og ingen av delene stilte slike krav til foreldre 17. mai.

Jeg forstår det slik at du ikke er noen storbaker. Da ville jeg kjøpt to pakker gulrotkakemiks og en pose browniesmiks og laget til. Strø på strøssel oppå ostekremen til gulrotkakene og vips - festkaker.

Endret av Rosalie
AnonymBruker
Skrevet

:-O  Hvordan får folk til dette?! Skjønner godt at det blir færre og færre barn i skolekorpsene.

Håper barna setter pris på alt dette styret, da, slik at det er verdt all jobbingen. Da jeg selv spilte i korps, var det ikke salg av ditt og datt og kakebaking. Nå for tiden skal det bakes kake til ALLE arrangementer. Klarer ikke folk seg uten kake for tiden?

Vi har barna i musikkskolen, takk og lov for at det ikke er slik der.

Anonymkode: f985d...27d

Gjest Juami
Skrevet
Den 8. mai 2016 at 9.49, AnonymBruker skrev:

Ja, men vi fikk ikke lov å lage skuffekaker/kake i langpanne, det skulle være festkake... sånn som bløtkake, kvæfjordkake osv...

og vi skulle ikke dele disse i biter, kun brownies og skuffekaker skulle det. 

Ganske strengt at de setter sånne føringer. Om du syns det er vanskelig å bake ville jeg gått for ferdige sukkerbunner fra butikken og hatt i litt krem og syltetøy. Kan lage to forskjellige, med ulikt fyll. Eventuelt en sånn sukkerbunnkake og en ostekake. 

Jeg tipper de bytter på? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...