Gå til innhold

Korpsmamma og kakebaking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått beskjed om å bake 2 festkaker og en brownies til 17. mai, samt stå i i "kiosken" på ene kakebordet.
Der er flere foreldre oppsatt på hvert bord, og det står vi har vakt i 3 timer, 

men jeg lurer på - pleier man å bytte på dette, altså at de foreldra som er på bordet tar en time hver f.eks.?  

Og ang. festkaker - hvilke kaker er greie å bake? jeg er ikke så flink til å bake annet enn brownies og skuffekake, men skuffekake fikk noen andre ansvar for...

Noen festkaker som er forholdsvis safe å lage? Sukkerbunn tør jeg ikke prøve meg på. 
Det er litt tidspress og, pga vi må gå i tog tidligere på dagen og, så da har jeg bare 1 time på meg hjemme før vi må gå i neste tog, og da blir det litt stress å begynne med en kake på den korte tiden, så det må være en kake jeg kan gjøre klar f.eks. kvelden før.

Anonymkode: dd50f...7a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjokoladekake i langpanne, muffins, gulrot kake i langpanne. Er vel greit med kaker som det ikke blir så mye klin av og som kan deles i ok biter..? Aner ikke egentlig jeg, slipper unna ett par år til med 17 mai feiring på skolen :-)

• Liker 2
Skrevet

Jeg baker bestandig Toro sjokoladekake eller rullekake. 

Rullekake er praktisk, kan fryses og lett transporteres uten fat. Jeg har allerede to rullekaker i fryseren klar til 17.mai ☺

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en ferdig sukkerbunn på butikken og pynt den dagen før med fløtekrem og jordbær inni, fløtekrem på topp og rundt kanten. Så pynter du kaken med jordbær og hakka mandler.

Anonymkode: 9e256...b91

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, gjärd skrev:

Sjokoladekake i langpanne, muffins, gulrot kake i langpanne. Er vel greit med kaker som det ikke blir så mye klin av og som kan deles i ok biter..? Aner ikke egentlig jeg, slipper unna ett par år til med 17 mai feiring på skolen :-)

Ja, men vi fikk ikke lov å lage skuffekaker/kake i langpanne, det skulle være festkake... sånn som bløtkake, kvæfjordkake osv...

og vi skulle ikke dele disse i biter, kun brownies og skuffekaker skulle det. 

Skrevet

Åja, jeg vet ikke hva skuffekaker er, aldri hørt om. Så det er altså det samme som langpanne kaker? 

• Liker 7
Skrevet

Du får jukse å kjøpe ferdigbunn :) 

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på www.detsøteliv.no og søk på festkaker, der er det myye fint å velge i!

men en ostekake f.eks er det en fordel å bake dagen før.

ellers kan du jo gå inn på ovennevte side, og se på gelekake. blir garantert en hit:)

Anonymkode: 2e464...d75

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men vi fikk ikke lov å lage skuffekaker/kake i langpanne, det skulle være festkake... sånn som bløtkake, kvæfjordkake osv...

og vi skulle ikke dele disse i biter, kun brownies og skuffekaker skulle det. 

Vi har fått beskjed om at vi ikke for lov til å bake kremkaker av hensyn til mattilsynets forskrifter. Har fått den samme beskjeden i fire eller fem år nå. 

Anonymkode: f7b0b...6c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

-får lov. 

Skrevet

Jeg lagde en fromasjkake med bringebær til en dåp for litt siden. Aldri lagd den før, bare smakt. Lages og pyntes dagen før, så passer jo ypperlig til 17. mai. Jeg er heller ingen kakeekspert, men så lenge jeg ikke stresset med noe gikk det helt fint. Fin kake også, smaker godt gjør den også. Kan finne oppskriften om det er av interesse? :)

• Liker 2
Skrevet

Om du vil jukse litt kan du jo lage gulrotkake fra Møllerens.

Jeg lagde denne for noen måneder siden og fikk mer skryt for den enn den hjemmelagde trelags ostekake med kaffe- og sjokoladesmak :(

Men den er god, altså :) Det er litt lite krem i pakken, men det kan du fint lage av melange, philadelphia, vaniljesukker og melis. Og når du må lage tre kaker synes jeg det er innenfor å jukse litt på denne måten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, gjärd skrev:

Åja, jeg vet ikke hva skuffekaker er, aldri hørt om. Så det er altså det samme som langpanne kaker? 

Nei, det er skuffende kaker... som smaker pyton hahahah :D
Skuffekake=langpannekake :)

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-får lov. 

Hahahaha gikk litt fort i svingene... Eller tør jeg si: svingende for svingende LOL :D

Neida, rettskriving driter jeg i - her skal det gå i hyrten og styrten... (lokalt uttrykk for kjappere enn kjappest).

AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjøpt ferdigkaker, jeg. 1) Fordi jeg ikke kan bake og 2) hvis korpset ikke spør, men "gir beskjed". 

Anonymkode: 754f3...ee2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke korpsmamma (selv om jeg gikk i korps da jeg var barn), men barnet vårt sin klasse er ansvarlige for det med kaker på skolen til nasjonaldagen her i år. Der har vi fått visse krav ift hvordan det skal være, og helst ikke sjokoladekake da det var så mye av det i fjor. For min del blir det å bake gulrotkake. Så får de take it, eller leave it for å si det slik. ;) 

Anonymkode: 12101...16b

AnonymBruker
Skrevet

Alle baker sjokoladekake, så jeg anbefaler deg å bake noe annet. Det er skikkelig kjipt når 90% av kakene er sjokoladekake og ingen gidder å tenke litt annerledes. Skuffkake, gulrotkake med kremostglasur, boller, prinsessekake, den gode kaken med karamellisert kokos som har gått rundt på nettet siden i fjor osv osv.

Anonymkode: e90e0...177

Skrevet

:forvirret:

Seriøst?

• Liker 1
Skrevet

damn, er det normalt å kreve så mye? Foreldre flest har vel nok å gjøre i dagene før 17 mai? jeg hadde bare bakt det jeg som jeg vet blir bra og som ikke krever all verdens tid. Ungen min skal i hvertfall aldri spille i korps! lol

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...