Gå til innhold

Hun løy til meg, og nå har jeg dårlig samvittighet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt bakgrunnshistorikk.

En venninne har mange ganger spurt meg om vi skulle spleise på gaver til felles bekjente.
Jeg har vært med på det, og siden hun vanligvis skulle i selskapene og ikke jeg, har jeg overført penger til henne, mens hun har ordnet med gaver og kort.
Etter disse anledningene har jeg ikke hørt noe fra jubilantene selv, men venninnen min har videreformidlet takk fra dem etter selskapene.

For et par måneder siden fikk jeg vite at det ved flere av disse anledningene, mest sannsynlig alle, bare sto hennes navn på gavene som skulle vært fra oss begge.

Jeg vet ikke hvorfor hun løy, men jeg kan egentlig ikke se noen annen grunn enn at økonomien var stram.  Jeg gjetter på at hun har vært blakk, og har bedt meg om å spleise slik at hun fikk mulighet til å ta med seg gave til selskapene.
Økonomiske problemer kan være pinlig å snakke om, og jeg tenker at hvis det er noe hun vil snakke om er det hun som må ta det opp, derfor lot jeg det gå. 
Men jeg bestemte meg også for å aldri mer skulle spleise på gaver med henne.

I dag fikk jeg en ny forespørsel om å spleise på en gave.  Hun skulle i selskapet og kunne ordne med alt som vanlig.  Jeg takket for tilbudet, men sa at jeg ville gi egen gave.
Nå sitter jeg med dårlig samvittighet, for tenk om økonomien hennes er slik at mitt nei fører til at hun ikke kan gi en gave til jubilanten.

Jeg vet at det er irrasjonelt, jeg har ikke noe ansvar for henne, men samvittigheten gnager skikkelig, og jeg føler meg som en skikkelig dritt.
Jeg tenker at jeg kanskje kunne løst det på en annen måte, for eksempel ved å ordne med gaven selv, og sette hennes navn på kortet, i stedet for motsatt.  Det hadde ikke kostet meg noe å inkludere henne i min gave.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 3a803...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg må legge til at de vi har spleiset på gaver til, som oftest har vært bekjente av meg, men nære venninner av henne.
Derfor har hun vært invitert i selskapen, men ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde sagt det rett ut og spurt hvorfor. 

Økonomiske problemer eller ei. Fortsatt ikke greit å lyve! 
Det er et hav av muligheter der ute. Lage gave selv, strikke, nille, ebay. Mange muligheter. Regner med dere er voksne? 
Da er det ihvertfall ingen grunn til å lyve. Man kommer langt med å være ærlig. 

Kall meg krass, men jeg hadde sagt det rett ut. Sagt at det er greit at jeg betaler mer, fordi jeg har mer, men mitt navn skal fortsatt stå på gaven. Det å lyve er aldri greit. Enten så får hun voks opp og si det som det er, eller dropp gave og festen. 
Man behøver ikke å sende kopi av selvangivelsen til alle. Det holder å si at det er litt trangt økonomisk. 
De fleste som er oppegående er fornøyd med det, behøver ikke å spørre å grave. De fleste gjør ikke det. 

Anonymkode: 73169...25c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må legge til at de vi har spleiset på gaver til, som oftest har vært bekjente av meg, men nære venninner av henne.

Så det er på KG dørmatten min rømte til! 

Noen lurer deg og du har dårlig samvittighet, du kjøper gaver til selskap du ikke er invitert i ..  føler nesten du er en tapt sak

Anonymkode: cf53f...b32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, du har ikke vært invitert i selskapene en gang. Da synes jeg det er altfor generøst av deg å være med på gaver til disse menneskene. Jeg synes venninnen din er utrolig frekk. Økonomiske problemer eller ikke - hun har rett og slett løyet. Synes du gir henne altfor mye godvilje. Hadde hun hatt SÅ dårlig økonomi, kunne hun ha holdt seg hjemme og/eller tatt seg en ekstrajobb.

Anonymkode: d4c3a...460

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Hvis hun virkelig er en god venn kunne hun fortalte om de eventuelle økonomiske problemene hun hadde, og det ser ut til at du uten problemer hadde vært villig til å hjelpe. Men, hun har gått bak ryggen din og mange av dem som du har spleiset på gave til lurer sikkert på hvorfor du ikke har gitt noe. Hun har muligens satt deg i et dårlig lys, og tatt all æren selv. 

Jeg synes at du faktisk burde vært sur istedenfor å ha dårlig samvittighet. Det hun har gjort er ganske råttent. Det er en ting å glemme å skrive navnet ditt en gang, men om hun har gjort det flere ganger viser det jo at hun faktisk tar penger av deg. 

Jeg må også legge til at jeg synes det er rart å kjøpe gave til noen jeg ikke er invitert til.. Hvor store beløp er det snakk om at du har overført? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser at mange mener det er rart å gi gave til noen jeg ikke er invitert til, men det er noe jeg alltid har gjort. 

Jeg er vant til å gi en liten oppmerksomhet på runde dager til bekjente, maks 150 -200 kr, en blomst eller lignende 
Det er denne summen jeg har overført til henne, så jeg har ikke tapt penger sånn sett.

5 minutter siden, Ankimaki skrev:

og mange av dem som du har spleiset på gave til lurer sikkert på hvorfor du ikke har gitt noe. Hun har muligens satt deg i et dårlig lys, og tatt all æren selv. 

Det er noe jeg tenker på også.  Det hadde vært hyggelig om jubilantene hadde visst at jeg har gitt dem en oppmerksomhet på dagen deres, og noen av dem lurer sikkert på hvorfor jeg gir til alle andre, men ikke til dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, du har ikke vært invitert i selskapene en gang. Da synes jeg det er altfor generøst av deg å være med på gaver til disse menneskene. Jeg synes venninnen din er utrolig frekk. Økonomiske problemer eller ikke - hun har rett og slett løyet. Synes du gir henne altfor mye godvilje. Hadde hun hatt SÅ dårlig økonomi, kunne hun ha holdt seg hjemme og/eller tatt seg en ekstrajobb.

6 minutter siden, Ankimaki skrev:

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Hvis hun virkelig er en god venn kunne hun fortalte om de eventuelle økonomiske problemene hun hadde, og det ser ut til at du uten problemer hadde vært villig til å hjelpe. Men, hun har gått bak ryggen din og mange av dem som du har spleiset på gave til lurer sikkert på hvorfor du ikke har gitt noe. Hun har muligens satt deg i et dårlig lys, og tatt all æren selv. 

Jeg synes at du faktisk burde vært sur istedenfor å ha dårlig samvittighet. Det hun har gjort er ganske råttent. Det er en ting å glemme å skrive navnet ditt en gang, men om hun har gjort det flere ganger viser det jo at hun faktisk tar penger av deg. 

Jeg må også legge til at jeg synes det er rart å kjøpe gave til noen jeg ikke er invitert til.. Hvor store beløp er det snakk om at du har overført? 

Enig.

Anonymkode: c4284...433

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit å stjele fra venner (eller fra andre for den saks skyld) selv om man har dårlig økonomi. Du har dårlig samvittighet for at du ikke lar henne fortsette å stjele og lyve. Ser du ikke hvor feil det blir?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Det er ikke greit å stjele fra venner (eller fra andre for den saks skyld) selv om man har dårlig økonomi. Du har dårlig samvittighet for at du ikke lar henne fortsette å stjele og lyve. Ser du ikke hvor feil det blir?

Som jeg skrev vet jeg at det er irrasjonelle tanker, og jeg vet at det er feil.
Men akkurat hvor feil det er har jeg ikke tatt inn over meg før jeg har lest svarene jeg har fått her.

Jeg har ikke tenkt på det som at hun har stjålet fra meg, men det er det hun har gjort.

Og ikke nok med det, men hun har til og med fått meg til å føle meg som skurken når jeg satte ned foten!
Etter å ha lest svarene begynner jeg å bli irritert på henne!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev vet jeg at det er irrasjonelle tanker, og jeg vet at det er feil.
Men akkurat hvor feil det er har jeg ikke tatt inn over meg før jeg har lest svarene jeg har fått her.

Jeg har ikke tenkt på det som at hun har stjålet fra meg, men det er det hun har gjort.

Og ikke nok med det, men hun har til og med fått meg til å føle meg som skurken når jeg satte ned foten!
Etter å ha lest svarene begynner jeg å bli irritert på henne!

Bra. :klappe: Du skriver at hun har gjort det mange ganger, så hun har hatt lang tid på å tenke over hva hun driver med, men har likevel bare fortsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slike sleipe mennesker har jo også en tendens til å plukke ut og utnytte ut de snilleste menneskene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Cathrine88 skrev:

Bra. :klappe: Du skriver at hun har gjort det mange ganger, så hun har hatt lang tid på å tenke over hva hun driver med, men har likevel bare fortsatt.

Du har rett.
Alle sammen som har svart har rett!

Hun har klart å manipulere meg på en eller annen måte, og jeg har ikke helt forstått hvordan det har skjedd.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike sleipe mennesker har jo også en tendens til å plukke ut og utnytte ut de snilleste menneskene.

Det var alt for diplomatisk sagt, for sannheten er at jeg har vært dum, ikke snill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Syns ikke du har vært dum, TS. Dette var dårlig gjort av venninna di. Når hun ikke skriver navnet ditt på kortet, og kanskje gjør det noen andre ganger, stiller det også deg i et dårlig lys. Da ser det ut som om du er selektiv når det kommer til hvem du gir gave til, som kan virke rart. Det hun på mange måter gjør er å stille seg i dårlig lys for å fremheve seg selv. Ikke bare er det stygt at hun faktisk stjeler fra deg, men at hun også en måte saboterer for deg.

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Du burde heller være sint. Om hun har økonomiske problemer er det selvsagt trist, men det hun har gjort er tyveri. Man stjeler ikke fra venninner uansett grunn. Da får hun enten være ærlig med deg, gi mindre gave eller stå over noen feiringer. 

Du burde spørre henne om hvorfor hun ikke skriver navnet ditt på kortet når du har vært med og betalt for gaven. Aldri spleis med henne igjen!

Anonymkode: 59d78...491

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå hvordan du kan ha dårlig samvittighet over dette. Du har absolutt ikke gjort noe galt. Hadde mine venninner hatt dårlig økonomi, hadde de pratet med meg om situasjonen sin. Ikke lyve til meg og manipulert meg til å gi dem penger. Det er virkelig ikke greit. Du burde konfrontere henne med det og si tydelig ifra at du ikke aksepterer å bli behandlet på denne måten. Venner behandler ikke venner sånn! Da er ann ingen venn. Ikke en god en ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi har hatt en heftig diskusjon i helgen, og det har kommet frem at det er mye jeg ikke har forstått.

Jeg har ikke forstått at hun har så dårlig råd som hun har.
Jeg har ikke forstått at hun har hintet om økonomisk hjelp ved flere anledninger.
Jeg har ikke engang forstått at hun har hintet om jeg kunne være kausjonist på et billån.

Så det at hun løy til meg om å spleise på gaver var en konsekvens av at jeg ikke forsto at hun hadde det vanskelig.  Når jeg ikke tok hint, og det var for pinlig for henne å si det direkte, var det min egen feil! 

Da ble jeg temmelig irritert, og noe som jeg ikke skulle sagt!
Jeg kommenterte at siden hun tok regelmessige behandlinger med restylane og botox, og at hun var veldig glad i å bruke penger på interiør, var det kanskje ikke så rart at jeg ikke skjønte at hun hadde dårlig råd.
Da tente hun på alle pluggene, og jeg fikk virkelig høre hvilket forferdelig menneske jeg var som ikke unnet henne den lille luksusen.
Og dess hissigere hun ble, dess flere løgner ble avslørt.

Jeg har innsett at jeg har vært skikkelig godtroende og naiv, uten at jeg skal komme nærmere inn på det.

Nå skal jeg ikke skrive mer om dette, men jeg har en venninne mindre i livet mitt, og kjenner at jeg kan leve godt med det når jeg kommer over skuffelsen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å høre. Det er absolutt ikke din feil at hun har dårlig råd og er dårlig på kommunikasjon. Det at hun som en konsekvens av dette tar penger av deg er virkelig hårreisende! Jeg hadde klikket, og forstår godt det du sa. Jeg hadde nok sagt akkurat det samme! 

Det er bra at du har kuttet henne ut fra livet ditt. Man trenger virkelig ikke slike mennesker rundt seg. Jeg vet ikke hvor god venn du er med de du har gitt gave til, men du kan jo vurdere om du vil fortelle dem at du faktisk har overført penger og at du har fått høre at navnet ditt ikke har blitt nevnt i kortet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...