Gå til innhold

søke jobb og gravid

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nå

Jeg er deltidsstudent, og jobber som tilkallingsvikar ved siden av. Jeg har nå fått høre på jobb at de skal utlyse en stilling-og de anbefalte meg å søke, da jeg snart er ferdig med utdannelsen og de kjenner meg fra før.

Det er bare en ting; jeg og samboern min prøver å bli gravide. Hva om jeg blir gravid neste måned, de utlyser stillingen og jeg får den.... Jeg vet at jeg ikke er pliktig i å si at jeg er gravid,men...Er det dårlig gjort? Det er kun snakk om et vikariat i et halvt år, fra etter jul. Selvfølgelig får de vite at jeg er gravid etter hvert,men bør jeg si det FØR de ansetter meg? Jeg skal jo jobbe selv om jeg blir gravid, men på slutten av svangerskapet er det jo mange som blir sykemeldt,fordi det er tungt og de er i dårlig for; og dette er en forholdsvis krevende jobb fysisk og psykisk...Så hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke si noe. Du er jo ikke engang gravid ennå. Selv om du skulle bli gravid før tilsettelsen, ville det være så ferskt at du ikke trengte å vite om det selv. Da kan du ikke bli beskyldt for å ha holdt tilbake denne informasjonen (som det uansett er greit å holde tilbake). Og jobben varer bare et halvt år, så du vil jo være ferdig der før fødselen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Ikke si noe. Du er jo ikke engang gravid ennå. Selv om du skulle bli gravid før tilsettelsen, ville det være så ferskt at du ikke trengte å vite om det selv. Da kan du ikke bli beskyldt for å ha holdt tilbake denne informasjonen (som det uansett er greit å holde tilbake). Og jobben varer bare et halvt år, så du vil jo være ferdig der før fødselen likevel.

Enig. Men hvis det er en jobb som du vet må tilrettelegges spesielt for deg hvis du nå blir gravid i en fart, så vurder det en gang til - hvis det er en jobb med mye løfting og bæring av tunge ting, ståing og lange, slitsomme dager med lite eller ingen tid for deg selv, da bør du kanskje vurdere om det er en jobb du er i stand til å utføre når du er 4-5 måneder på vei. Både for din egen skyld, for barnet og for arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene deg! Søk jobben du, og ikke tenk et sekund på at du kanskje blir gravid i nærmeste framtid!

Det skulle bare mangle!

Enhver oppegående arbeidsgiver vet at en jente i fertil alder når som helst kan komme og si hun er gravid. So what?

Og du skal selvsagt ikke si noe. Det er helt unødvendig. Ja, på grensen til det latterlige. Du er jo ikke gravid! Kan ta måneder og år før du blir det. Og du skal selvsagt ikke ha dårlig samvittighet for at du søker jobb mens du prøver å bli gravid! Vi kan jo ikke klare å opprettholde befolkningen hvis jentene ikke vil føde! Du skal ha god samvittighet for at du prøver å bli gravid! Det er en glede og en menneskerett!

Norge som samfunn er avhengig av at "alle" jobber, men det er naturens gang at de fleste jenter føder barn etterhvert. De skal selvsagt ha de samme muligheter til å søke og få jobb likevel. Er det ikke det vi har kjempet for i alle år, kanskje?

Siden det bare er kvinnene som kan føde, så må bare arbeidsgiver finne seg i at det skjer med hans kvinnelige ansatte også. Og som jeg sa, DET vet enhver oppegående arbeidsgiver!

Lykke til med jobbsøkingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke betenk deg, søk på jobben. At du planlegger å bli gravid er ikke noe å fortelle, for alt du vet kan det ta lang tid å få det til. Er vel de færreste som blir gravid på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest nå

Godt å høre at jeg ikke bør ha dårlig samvittighet! :)

Jeg vet jeg ikke trenger å si at jeg planlegger å bli gravid-men jeg tenker at OM jeg blir gravid denne mnd da, så vet jeg det jo før jeg eventuelt får jobben... Men uansett-tror jeg har bestemt meg for å ikke si noe. Takk alle sammen!

Forresten så er det en barnehage det er snakk om, så graviditet er liksom en veldig naturlig ting der! :ler: Det er jo en del løft da, men det er jo bare å fordele arbeidsoppgavene litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Søk på jobben.

Jeg vil ikke skremme deg, men selv om du blir gravid, kan det gå galt første gangen. En veninne av meg fikk jobb da hun nettopp var blitt gravid, og hadde ikke sagt noe. Det er hun glad for nå, for hun mistet barnet, men harf i hvert fall jobb, og prøver på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om flere barn, men ble ikke gravid på mange måneder.

Så fikk jeg ny jobb, begynte på pillen igjen av lojalitet til jobben.

Vel, enden på visa er at jeg nå - nesten ti år etter - aldri fikk den attpåklatten jeg ønsket meg så veldig. Kunne jeg velge om igjen, så hadde jeg prioritert å få barn fremfor å ta hensyn til jobben.

Søk jobben, takk ja hvis du får den. Hvis du skulle bli gravid i løpet av vikariatet, så skal du ta det som en bonus.

Husk at det er lettere å bli gravid når det ikke passer helt :wink: Hvis alt ligger til rette, da skjer det liksom ikke noe.....

Lykke til!

PS: Husk at det er neste generasjon som skal holde liv i denne generasjonen når vi blir pensjonister - så alle dine kolleger bør være glad for at du tar det ansvaret :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...