Gå til innhold

Empati

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, pettersenper skrev:

Jeg har bare en mistanke om at du blander sympati og empati(fort gjort) så hva mener du når du sier empati? 

Evnen til å kunne sette seg inn i andre menneskers situasjon, følelser og emosjonelle opplevelser.

Mer du vil vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Evnen til å kunne sette seg inn i andre menneskers situasjon, følelser og emosjonelle opplevelser.

Mer du vil vite?

Ja. Hva vil du si er viktig for effektiv manipulasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis

For en surrete og teit tråd. Skjønner ikke vitsen med å sitte å diskutere med seg selv om selvfølgeligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, pettersenper skrev:

Ja. Hva vil du si er viktig for effektiv manipulasjon?

Så du godkjenner svaret??

- Det aner jeg ikke. Er hverken manipulator eller psykopat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Så du godkjenner svaret??

- Det aner jeg ikke. Er hverken manipulator eller psykopat!

Ja, du traff 100%. I motsetning til LineHearty som beskriver sympati. Og det er en god grunn til å ha denne tråden Mattis. Det er ikke så selvfølgelig, mange blander. Og for å svare TS, lese psykologi og ha dype samtaler med folk kan hjelpe

Bra!

Okey, det som er viktig for effektiv manipulasjon er evnen til å kunne sette seg inn i andre menneskers situasjon, følelser og emosjonelle opplevelser for så å kunne bruke denne forståelsen til å presse på de rette knappene. Kombinert med mangel på sympati er det perfekt grunnlag for manipulerende oppførsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, pettersenper skrev:

Ja, du traff 100%. I motsetning til LineHearty som beskriver sympati. Og det er en god grunn til å ha denne tråden Mattis. Det er ikke så selvfølgelig, mange blander. Og for å svare TS, lese psykologi og ha dype samtaler med folk kan hjelpe

Bra!

Okey, det som er viktig for effektiv manipulasjon er evnen til å kunne sette seg inn i andre menneskers situasjon, følelser og emosjonelle opplevelser for så å kunne bruke denne forståelsen til å presse på de rette knappene. Kombinert med mangel på sympati er det perfekt grunnlag for manipulerende oppførsel

Siste avsnitt : Jada.  Vet det der. Ville se om du visste.

Vokst opp med og ble ødelagt av en psykopat. Vet så mye av erfaring, og tilegnet meg mye kunnskap..for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Siste avsnitt : Jada.  Vet det der. Ville se om du visste.

Vokst opp med og ble ødelagt av en psykopat. Vet så mye av erfaring, og tilegnet meg mye kunnskap..for å forstå.

Kjedelig da, ja psykopater har det med å ødelegge for alle rundt seg.

Men så vi er enige om at psykopater har empati, men mangler sympati ?

Endret av pettersenper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis
4 minutter siden, pettersenper skrev:

Er vel heller omvendt, de kan vise sympati for andre uten å føle empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, pettersenper skrev:

Nei. En renskåret "fullblods psykopat" er aldri i stand til å føle ekte empati, anger eller kjærlighet. De later som... om det kan gagne dem. Være til deres fordel. 

Men... takk for praten. Jeg gir meg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Er man psycho - psychosmil så har man psychosmilet for alltid. 

Anonymkode: cbdb5...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Nei. En renskåret "fullblods psykopat" er aldri i stand til å føle ekte empati, anger eller kjærlighet. De later som... om det kan gagne dem. Være til deres fordel. 

Men... takk for praten. Jeg gir meg her. 

Da har du ikke forstått helt hva du selv skrev. Søkte du på definisjonen? Man later ikke som man har empati som man kan gjøre med sympati. Empati går mer på forståelse. Det finnes ikke liksom empati, enten så er man i stand til å forstå hvilke følelser offeret ha, eller så er man det ikke. Å late som ville ikke hjulpet dem å manipulere effektivt

https://www.psychologytoday.com/blog/the-empathic-brain/201307/inside-the-mind-psychopath-empathic-not-always

Som det står i linken, mennesker har sympati som default, psykopater har empati når de vil. Igjen, det er forståelse. 

9 minutter siden, Mattis skrev:

Er vel heller omvendt, de kan vise sympati for andre uten å føle empati.

Nei. Fra wikipedia: 

Sympati er nært koblet til empati, men er ikke det samme.Sympati sier at en føler det samme som personen og faktisk føler med ham/henne og ser likt på saken som personen. Dermed antyder sympati bekymring, eller omsorg og et ønske om å lette negative følelser som andre erfarer.

Dermed er det mulig å være:

• Empatisk, men ikke sympatisk, ved å forstå andres følelser men uten å "være enig" eller føle for den personens situasjon etc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...