Gå til innhold

Noen her som driver med meal prep?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Herr Heftig skrev:

Kylling/laks/kjøttdeig + pasta + stekte grønnsaker. Det fikk stå og lufte seg før jeg satt på okkene og putta dem i kjøleskapet. Selv den jeg spiste på dg 2 smakte fælt.

Så rart! Kanskje du har veldig sensitive smaksløker i forhold til meg :P Det hørtes hvertfall ut som om det burde gått greit i kjøleskapet ett par dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Wenda skrev:

Fortsatt noe folk har drevet med i alle år, men som har blitt populært og plutselig fått et fancy navn. Akkurat som f.eks lavkarbo. Folk har spist lavkarbo i mange, mange år, men ikke før nå de siste årene så har det blitt populært og hipt

Men da har du sikkert noen tips til retter og bokser som TS spør etter, samme om det heter forberedte måltider eller meal prep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt

Kyllingkjøttkaker med sambal oelek og blomkålris ved siden av

Torsk med urtesaus

Svinekam fylt med mozarella

Kyllinggryte med stekt hodekål

Ovnsbakt kål

...noen eksempler

Også har man jo standardmat som alle mulige gryteretter, supper, lasagne osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta

Jeg har også dårlig erfaring med å lage mat for flere dager av gangen. Smaker "kjøleskap" eller blir tørt og om ikke stygt så iallfall ikke særlig godt. Men så er jeg litt kresen, og synes det er like viktig at det smaker som at jeg blir mett. 

Jeg lager stort sett alltid doble porsjoner når jeg lager mat, så har jeg til matpakke neste dag iallfall. Et annet tips er å kjøpe ting som ikke trenger særlig tilberedning utover evt oppvarming. Noen gode pølser, en avokado og en pk cherrytomater blir en god lunsj. Mørk sjokolade og noen valnøtter er et godt mellommåltid. Blomkål og gulrøtter kan fint spises rå. Ta med en boks rømmedip feks. Osvosv.. Gjør det enkelt :)

Stekt kjøttdeig (feks taco eller tomatsaus) synes jeg er godt å varme opp igjen. Omelett og kokt egg er gode matpakkealternativer. Feit fisk kan spises kald neste dag, men ikke lengre synes jeg. Rent kjøtt (biffkjøtt/kylling osv) er rett og slett ikke godt som restemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er ett dumt spørsmål...:rolleyes:

Men hvordan varmer dere opp måltidene igjen? Ser for meg at f.eks ris, pasta, grønnsaker og kjøtt ikke er noe særlig å varme opp en gang til?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SillyFlamingo skrev:

Mulig det er ett dumt spørsmål...:rolleyes:

Men hvordan varmer dere opp måltidene igjen? Ser for meg at f.eks ris, pasta, grønnsaker og kjøtt ikke er noe særlig å varme opp en gang til?? 

Mikro, vannbad, stekovn eller spiser kaldt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, SillyFlamingo skrev:

Mulig det er ett dumt spørsmål...:rolleyes:

Men hvordan varmer dere opp måltidene igjen? Ser for meg at f.eks ris, pasta, grønnsaker og kjøtt ikke er noe særlig å varme opp en gang til?? 

Jeg slenger det for det meste i mikroen (en sjelden gang i panna eller ovnen). Og som du sier, det er ikke noe særlig å varme det opp en gang til. Jeg er nødt til å varme opp middager to-tre dager på rad da jeg bor alene og ikke har fryser. Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk kan "mealpreppe" frivillig når maten smaker så ekkelt etter å ha stått en natt i kjøleskapet. :fnise:

 

Men til TS: Jeg ville passet på å lage ting med saus (om så bare en saus med soya og pepper). Kun kyllingfilet, ris, og brokkoli (for eksempel) blir tørt og fælt, og du kommer sikkert til å brekke deg den tredje dagen du må spise det. En god saus holder i alle fall maten litt fuktig. Her om dagen slang jeg sammen ris, kyllingfilet i biter, og en boks mango chutney i en gryte - dette var godt selv tredje dagen på rad. 

Anonymkode: eb76f...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slenger det for det meste i mikroen (en sjelden gang i panna eller ovnen). Og som du sier, det er ikke noe særlig å varme det opp en gang til. Jeg er nødt til å varme opp middager to-tre dager på rad da jeg bor alene og ikke har fryser. Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk kan "mealpreppe" frivillig når maten smaker så ekkelt etter å ha stått en natt i kjøleskapet. :fnise:

 

Men til TS: Jeg ville passet på å lage ting med saus (om så bare en saus med soya og pepper). Kun kyllingfilet, ris, og brokkoli (for eksempel) blir tørt og fælt, og du kommer sikkert til å brekke deg den tredje dagen du må spise det. En god saus holder i alle fall maten litt fuktig. Her om dagen slang jeg sammen ris, kyllingfilet i biter, og en boks mango chutney i en gryte - dette var godt selv tredje dagen på rad. 

Anonymkode: eb76f...dc6

Bor alene selv, gidder ikke å jobbe lenge med middagen til meg selv veldig ofte... Derfor blir det lett å ty til noe usunt. Har fryser... Bare å slenge isklumpen i stekepanna, ovnen etc?

 

haha, føler meg bra amatør på matlagning nå!! :ph34r: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SillyFlamingo skrev:

Bor alene selv, gidder ikke å jobbe lenge med middagen til meg selv veldig ofte... Derfor blir det lett å ty til noe usunt. Har fryser... Bare å slenge isklumpen i stekepanna, ovnen etc?

 

haha, føler meg bra amatør på matlagning nå!! :ph34r: 

Burde tine det først, men om du lager mat for de neste dagene så trenger man ikke fryse det. Kun om man lager mat som skal spises senere en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid 3-4 porsjoner når jeg lager mat. Fryser ned alt mulig. Ris er vel det eneste jeg holder meg unna.

Anonymkode: 40f56...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...