Gå til innhold

Noen her som driver med meal prep?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen driver med meal prep? Har dere noen gode tips? Hvilke retter egner seg til dette? Og hva slags oppbevaringsbokser bruker dere? Jeg har lyst til å begynne med dette, men trenger tips til å komme i gang.

Anonymkode: ada2b...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gjort det selv, men er fascinert. Mitt tips vil derfor være å starte i det små, ikke lage til for mye av gangen, tenk på holdbarhet i kjøleskap om det ikke skal fryses, vurder om det virkelig sparer tid og arbeid (tine og varme vs lage fra ferskt), og lag større mengder bare av mat du vet du liker og kommer til å fortsette å like (tanken på de fem kiloene med kylling og brokkoli i kjøleskapet kan gjøre deg uvel selv om det er favorittretten din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt morsomt med fancy engelske ord for noe min bestemor gjorde for flere tiår siden. Hun ble enke tidlig og levde alene i flere tiår etter at barna ble voksne. Siden hun vokste opp i krigstiden, så lærte hun seg å være nøysom. Hun kjøpte f.eks kjøttdeig som hun laget opp til kjøttkaker. Hun laget også en stor gryte med brun saus. Så fordelte hun saus og kjøttkaker i porsjonsposer som hun frøs. Det samme gjorde hun med fiskeboller, fiskekaker, hvit saus, kjøttpudding, ertestuing osv. (Siden hun var av den mer eldre generasjonen, så gikk det for det meste i husmannskost).

Så når hun skulle ha middag kunne hun bare sette på poteter og gulrøtter, og så ta en titt i fryseren etter hva hun hadde lyst på den dagen

 

Anonymkode: 2207d...504

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt morsomt med fancy engelske ord for noe min bestemor gjorde for flere tiår siden.

Enig. I samme kategori kommer "leg day" og "squat". Hvorfor ikke bare kalle det "beindag" og "knebøy" slik vi gjorde det i gamle dager?

Jeg er nok for gammel og bitter til å skjønne poenget med engelskifiseringen av det norske språket...

Anonymkode: 8d50b...7a1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok for gammel og bitter til å skjønne poenget med engelskifiseringen av det norske språket...

 

Anglofisering*

Enig med deg.

Anonymkode: 2047d...2c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om noen driver med meal prep? Har dere noen gode tips? Hvilke retter egner seg til dette? Og hva slags oppbevaringsbokser bruker dere? Jeg har lyst til å begynne med dette, men trenger tips til å komme i gang.

 

Det er vel ikke verre enn å fryse ned noe man lager større porsjoner av, eventuelt ha middag eller andre måltider klar i kjøleskapet noen dager forut.

Det er ikke noen magi rundt å forberede måltider.

Anonymkode: 2047d...2c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På søndagene lager jeg 4 middagsmåltider for mandag-torsdag. Steker kjøtt, koker fisk, ris og har i matbokser. Grønnsakene fikser jeg før jeg spiser. Det er så lettvint og deilig å bare kunne ta maten ferdig laget ut av kjøleskapet, å slippe å tenke på å lage middag. Jeg er glad i kald mat også da:fnise:

Anonymkode: 612a8...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke verre enn å fryse ned noe man lager større porsjoner av, eventuelt ha middag eller andre måltider klar i kjøleskapet noen dager forut.

Det er ikke noen magi rundt å forberede måltider.

Anonymkode: 2047d...2c8

Skjønner ikke helt greia her jeg heller. Er vel bare å fryse ned rester og om man lager for mye. Evnt lage opp masse kjøttkaker, fiskekaker osv 

I så fall har jeg vært trendy i mange år, samme med moren min, bestemoren min osv :ler: 

Anonymkode: 471d4...8bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte mer middag enn jeg orker, og legger det i boks i kjøleskapet som jeg kan ta av i noen dager etterpå. Er dette mealprep?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det selv, men kaller det ikke mealprep. Jeg bruker søndagene til å lage opp masse mat. F.eks en svær porsjon kjøttsaus med masse grønnsaker (gulrot, tomat, mais, løk, sjampinjong) og 2 pakker karbonadedeig eller lapskaus med mager kjøttpølse eller jeg steker en hel kalkun og koker opp masse ris, lager stor pizza eller stor lasagne.

Dette fryser jeg ned i porsjonspakninger i kjøpeskapet. Bruker vanlige gjennomsiktige plastbokser som jeg kjøper i 5 eller 10 pack på nærmeste dagligvare. Merker boksen med dato og evt hva som er oppi.

Jeg bruker sunne ingredienser og masse grønnsaker fordi jeg er opptatt av å spise ordentlig mat. Jeg har en (altfor) travel hverdag så for at jeg skal få i meg middag så må jeg ha noe i fryseboksen som kan tines på 1-2-3. Tar ofte med meg på jobb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Honey Dew skrev:

Hva er det?

Meal prep er et nytt og hipt ord på det husmødre har gjort i alle tider; lager store porsjoner av måltider, deler dette opp i mindre porsjoner og fryser ned eller setter i kjøleskapet. Du kan da bare evt varme opp maten når du skal spise de neste dagene.

Anonymkode: 8d50b...7a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulvepopcorn

Lager matpakker for flere dager, da gjerne ris/pasta med kylling/laks og grønnsaker. Liker ikke at det står for mange dager, så lager bare for noen dager av gangen. Har på litt dressing/saus samme dag som et skal spises, blir fort tørt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meal prep er et nytt og hipt ord på det husmødre har gjort i alle tider; lager store porsjoner av måltider, deler dette opp i mindre porsjoner og fryser ned eller setter i kjøleskapet. Du kan da bare evt varme opp maten når du skal spise de neste dagene.

Anonymkode: 8d50b...7a1

Det har jeg gjort i alle år. Jeg kaller det å lage mye middagsmat og fryse det ned ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det har jeg gjort i alle år. Jeg kaller det å lage mye middagsmat og fryse det ned ;)

Men nå kalles det meal prep og er noe helt nytt, hipt, trendy...alt annet enn vanlig matlaging :P 

Men, men...om det er det som skal til for at folk spiser matpakker og restemat istedenfor å kjøpe ferdigmat og usunn mat så er det vel bare bra

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Viktualia skrev:

Meal prep er ikke å lage litt ekstra kjøttkaker og fryse ned. Det er snakk om å forberede samtlig måltider for en uke, a la dette for eksempel: http://img1.beachbodyimages.com/beachbody/image/upload/v1433186760/Meal-Prep-Mondays-Week-19_xrzhgi.jpg

 

Fortsatt noe folk har drevet med i alle år, men som har blitt populært og plutselig fått et fancy navn. Akkurat som f.eks lavkarbo. Folk har spist lavkarbo i mange, mange år, men ikke før nå de siste årene så har det blitt populært og hipt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Gjorde det en del før. I min øyne var det ikke verdt det. Maten smakte forferdelig (enten for tørr eller for våt), og det tok skikkelig lang tid å få stekt masse ting i panna samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Gjorde det en del før. I min øyne var det ikke verdt det. Maten smakte forferdelig (enten for tørr eller for våt), og det tok skikkelig lang tid å få stekt masse ting i panna samtidig.

Jeg har ikke den erfaringen i det hele tatt med det jeg lager, smaker kjempegodt etter noen minutter i mikroen! Hva var det du lagde, og hvor lenge stod det? Kanskje det har mye å si om man fryser det ned eller bare setter det i kjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
1 minutt siden, Adara skrev:

Jeg har ikke den erfaringen i det hele tatt med det jeg lager, smaker kjempegodt etter noen minutter i mikroen! Hva var det du lagde, og hvor lenge stod det? Kanskje det har mye å si om man fryser det ned eller bare setter det i kjøleskapet. 

Kylling/laks/kjøttdeig + pasta + stekte grønnsaker. Det fikk stå og lufte seg før jeg satt på okkene og putta dem i kjøleskapet. Selv den jeg spiste på dg 2 smakte fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...