Gå til innhold

Vanskelig samtale med svigermor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg og min samboer bor i Trondheim, og begge mødrene våre bor i Nord-Norge. Nå har det seg sånn at før vi flyttet, så fikk vi leie huset til moren hans (hun flyttet til nabokommunen). Når vi flyttet hit var planen å bruke huset som "feriehus" slik at vi hadde en plass å være når vi dro nordover på ferie, og samtidig hadde en plass å ha barna hans når vi var der nord. Samboer har enda ikke funnet fast jobb her, og jeg studerer, så vi har funnet ut at vi ikke har råd til å betale for både internett, strøm og nettleie der oppe i tillegg til alt vi har her nede. Moren hans elsker det huset og er ofte der i helger o.l, og har sagt at hun ikke vil leie det ut. Hun har nettopp mistet jobben sin og går på NAV, og har derfor heller ikke råd til å betale for strøm o.l. Samboer har prøvd og tatt det opp med henne, men uten særlig mye hell.. Noen tips til hvordan vi kan gå frem? 

Anonymkode: dfaca...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere leier huset, men moren bruker det? Dersom det faktisk er hun som benytter huset ser jeg ikke hvorfor det er naturlig at dere betaler for det uansett, så kan ikke skjønne hvorfor det skal være en veldig vanskelig samtale...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi leide det frem til vi flyttet. Nå bare betaler vi for det. Hun betaler jo huslånet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere leier det ikke, men betaler for det? Den skjønte jeg ikke helt. Men det burde jo ikke være vanskelig når du skriver at hun ikke vil leie det ut. Da kan hun vel heller ikke forvente at dere betaler?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hun har ikke råd til å ha huset dersom dere ikke betaler leie?

Dette høres ganske greit ut å ta opp, all den tid det er temmelig urimelig at dere skal betale på et hus dere ikke bruker. Dere må bare snakke med moren hans og si det som det er, at dere ikke lenger vil betale på noe dere ikke bruker, og så må hun bestemme seg for om hun vil flytte tilbake til huset sitt, eller om hun likevel kunne tenke seg å leie det ut eller selge det. 

Det at moren hans i praksis vil ha to boliger uten å ha råd til det, slik at det går utover sønnen og svigerdatteren hennes, høres ganske sprøtt ut for meg.

Anonymkode: 5dfd5...98c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi har ikke lenger råd til å betale for det huset vi ikke leier, svigermor"

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Haha. Jeg ser jo at det ikke er noen big deal å ta det opp. Kanskje det bare er fordi jeg vet at samboer har lyst til å fortsette å betale, selv om vi ikke har råd. Det er vel egentlig han det er vanskelig å "presse" til å ta det opp. Skjønner jo at han vil ha en plass å være sammen med barna når vi er der oppe, men vi kan ikke la det gå ut over utgiftene her nede noe lengre.

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betale for et hus dere nesten ikke bruker bortsett fra de få gangene dere er der oppe selv? Høres ikke rimelig ut i det hele tatt, med mindre dette er noe som man har avtalt spesifikt og fastsatt i en leiekontrakt. 

La meg gjette, du har en svigermor som er kranglete og vant til å få det som hun vil også når det går utover andre? Du skal bare sette foten ned eller be han gjøre det. Dere kan uansett ikke fortsette å betale for to boliger når dere ikke har råd til det, hun får begynne med å betale for sine to boliger selv, eller så får hun leie ut eller selge huset dere betaler for nå. Skjønner det er kjipt for han å da ikke ha et hus til disposisjon for særkullsbarna hans, men da får man heller vurdere å leie et feriehus eller lignende når man faktisk er der oppe. 

Anonymkode: 8a2a2...7ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Hei, mamma. Siden vi ikke leier huset ditt lengre, så lurte vi på om vi kunne slippe husleie og strømregningen også"

Anonymkode: d2bc6...419

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...