Gå til innhold

Venninne som alltid prioriterer typen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det høres ut som du er mer interessert i at hun gjør det slutt med typen enn å finne løsninger som gjør at dere får tid sammen. Og hvor vanlig er det egentlig å ha mye tid til venninner i helgene når man har mann og barn? Jeg tror det er veldig vanlig at dette blir sjeldnere når man blir eldre og får andre forpliktelser enn kun å pleie vennskap. Selv har jeg kun sett min bestevenninne 4 ganger i år, fordi vi begge har jobb, studier og familie, men hver gang er det den samme gode stemninga. Selvfølgelig skulle jeg ønske vi hadde bedre tid til hverandre, men jeg setter heller pris på en rusletur før kveldsvakta hennes enn å irritere meg over at hun ikke dedikerer en helg til meg. Er det ikke bra nok for deg å trille en tur, lage middag sammen med barna, skravle utover natta når barna har lagt seg? Hvordan tror du det hadde vært om hun f. Eks hadde barna 100% av tiden, og hun ikke hadde kjæreste? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Jeg syns det høres ut som du er mer interessert i at hun gjør det slutt med typen enn å finne løsninger som gjør at dere får tid sammen. Og hvor vanlig er det egentlig å ha mye tid til venninner i helgene når man har mann og barn? Jeg tror det er veldig vanlig at dette blir sjeldnere når man blir eldre og får andre forpliktelser enn kun å pleie vennskap. Selv har jeg kun sett min bestevenninne 4 ganger i år, fordi vi begge har jobb, studier og familie, men hver gang er det den samme gode stemninga. Selvfølgelig skulle jeg ønske vi hadde bedre tid til hverandre, men jeg setter heller pris på en rusletur før kveldsvakta hennes enn å irritere meg over at hun ikke dedikerer en helg til meg. Er det ikke bra nok for deg å trille en tur, lage middag sammen med barna, skravle utover natta når barna har lagt seg? Hvordan tror du det hadde vært om hun f. Eks hadde barna 100% av tiden, og hun ikke hadde kjæreste? 

Det finnes jo ikke noen andre løsninger når hun ikke prioriterer meg! Og hun har ikke mann og barn, det er noe helt annet. Hun har et barn med en annen mann og har funnet seg ny type. Det skrev jeg også på forrige side. Hvorfor kan hun ikke bruke en helg på bestevenninna like mye som en helg med typen? Det forstår jeg ikke. De er ikke gift. De er i et barnløst avstandsforhold. Hvorfor skal en hun har kjent i 18 år mindre enn meg prioriteres framfor meg? Fordi de har sex? Og det handler ikke om at det ikke er bra nok å finne på noe i ukedagene, men at jeg også har behov for å finne på noe med henne en helgedag uten barn en gang i blant. Dessuten har hun ikke tid i uka heller, det er bare noe hun sier, men ikke utfører i praksis. Herre jesus å vanskelig det skal være å forstå. 

Om hun hadde barnet 100% hadde det vært helt akseptabelt om hun ikke hadde tid til meg. Det er en god grunn, noe jeg ikke mener typen er. 

Anonymkode: b5f59...72d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere egentlig? Når man er voksen så har man ikke kjæreste bare på gøy, og i et langvarig forhold så blir denne personen gjerne familie. Og hva mener du med at det er så stor forskjell på kjæresten hun har nå, og faren til barna hennes? Hun er vel like glad i kjæresten sin selv om han ikke er faren til barna? 

Ikke misforstå meg, jeg forstår at du føler deg nedprioritert og det er leit. Men det virker som du ikke anerkjenner at også kjæresteforhold trenger pleie. 

Det kan også hende at hun prøver å trappe ned kontakten med deg fordi du kan virke litt desperat, masete og kravstor? Og da kan det jo hende hun får mindre lyst til å være med deg. Jeg hadde muligens følt meg litt kvalt hvis mine venninner hadde sånne krav. Men nå er jo mine venner voksne mennesker med andre forpliktelser, og ikke minst andre venner, enn meg. 

Du nevner at du ikke har så mange venner. Det kan jo hende at du da forventer at hun skal dekke alle dine sosiale behov, selv om hun bare er en person? Har du tenkt sånn på det? Kanskje du kan prøve å være sosial med flere, f. Eks familie, kolleger eller andre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Hvor gamle er dere egentlig? Når man er voksen så har man ikke kjæreste bare på gøy, og i et langvarig forhold så blir denne personen gjerne familie. Og hva mener du med at det er så stor forskjell på kjæresten hun har nå, og faren til barna hennes? Hun er vel like glad i kjæresten sin selv om han ikke er faren til barna? 

Ikke misforstå meg, jeg forstår at du føler deg nedprioritert og det er leit. Men det virker som du ikke anerkjenner at også kjæresteforhold trenger pleie. 

Det kan også hende at hun prøver å trappe ned kontakten med deg fordi du kan virke litt desperat, masete og kravstor? Og da kan det jo hende hun får mindre lyst til å være med deg. Jeg hadde muligens følt meg litt kvalt hvis mine venninner hadde sånne krav. Men nå er jo mine venner voksne mennesker med andre forpliktelser, og ikke minst andre venner, enn meg. 

Du nevner at du ikke har så mange venner. Det kan jo hende at du da forventer at hun skal dekke alle dine sosiale behov, selv om hun bare er en person? Har du tenkt sånn på det? Kanskje du kan prøve å være sosial med flere, f. Eks familie, kolleger eller andre? 

Nei, men man har tydeligvis venner for gøy mener du og mange andre. Jeg kan bare ikke fatte hvordan jeg er kravstor? Jeg krever ikke annenhver helg? Hun er sammen med typen kanskje 60 dager i halvåret og med meg 5 dager. Det er veeeldig skjev fordeling. Og ja det er annerledes når en venninne har familie. Altså mann og barn enn når hun bare har type. De skal verken gifte seg eller få barn sammen sier hun. 

Dessuten så krever jeg ingenting av henne, jeg blir bare skuffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Det kan også hende at hun prøver å trappe ned kontakten med deg fordi du kan virke litt desperat, masete og kravstor? Og da kan det jo hende hun får mindre lyst til å være med deg. Jeg hadde muligens følt meg litt kvalt hvis mine venninner hadde sånne krav. 

Enig.

Anonymkode: f47fb...ae2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du blir skuffet, og føler deg nedprioritert. Det er ikke noe god følelse at du trenger henne mer enn hun trenger deg. Men det er nå en gang realiteten, og hvis du føler at du må ligge høyere på prioritetslista for å få noe ut av det, så skjønner jeg at du vil avslutte vennskapet. 

Jeg prøvde bare å gi deg noen forklaringer og perspektiver på at dette kanskje er vanligere enn du tror når man blir voksen, men jeg opplever du ikke er så mottakelig for akkurat det. For meg er det f.eks helt naturlig å ha en skjevfordeling mellom tid med kjæreste/mann og venninner. Sånn har det gradvis blitt i min omgangskrets i løpet av tyveårene. Nå ville du jo ikke svare på hvor gamle dere er, men jeg tror det er ganske vanlig at "bestevenner" kan være dette selv om de ikke treffes like ofte lenger når man får barn og kjæreste. Til og med hvis kjæresten ikke er faren til barna.

Jeg håper du finner noen venninner som har mer av de samme forventningene til et vennskap som deg selv, hvor du føler deg verdsatt og mer likestilt med deres eventuelle kjærester. Hva med kolleger eller lignende? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ashanti
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tydelig at ingen av dere mener man trenger venner eller bruke tid på de. Fint det. Da bare dropper jeg henne heller, for jeg ser henne aldri og hun har jo uansett den snille typen sin. 

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg er egentlig litt enig med deg. Jeg syntes ikke det er kult med folk som glemmer at de har venner, når de får seg kjæreste. En periode hvor de blir litt borte er selvfølgelig helt greit, alle har vi vært inne i den forelskelsbobla, men så skjerper man seg og innser at man må faktisk gi litt til andre også, med mindre man vil risikere å ende opp venneløs og det kan være litt kjipt den dagen det eventuelt blir slutt med typen.

Jeg har alltid prioritert venner i tillegg til typen, når jeg har hatt kjæreste. Skjønner ikke at det skal være så ufattelig vanskelig jeg da. Jeg kan t.o.m være så drøy at jeg finner på å tilbringe tid med typen OG venninner SAMTIDIG :laugh:

Har selv mistet en venninne jeg har hadde i årevis fordi hun plutselig fant seg en type som det ble fryktlig intenst med, og vi så ikke snurten av henne på over 1 år. Hun brydde seg fint lite om hva som skjedde i livene til oss andre, og når hun da ble dumpet av typen forventet hun at vi skulle stille opp... Da hadde vi forsøkt lenge å ta initiativ til å opprettholde kontakten, men neida. Så det var vi ikke spesielt interessert i.

Jeg har selv barn, er alenemor (barnet har samvær med far) og jeg tenker at når venninnen din har 50/50 ordning med sin barnefar burde det være mulig for henne å sette av noe tid til å treffe deg.

Endret av ashanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, ashanti skrev:

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg er egentlig litt enig med deg. Jeg syntes ikke det er kult med folk som glemmer at de har venner, når de får seg kjæreste. En periode hvor de blir litt borte er selvfølgelig helt greit, alle har vi vært inne i den forelskelsbobla, men så skjerper man seg og innser at man må faktisk gi litt til andre også, med mindre man vil risikere å ende opp venneløs og det kan være litt kjipt den dagen det eventuelt blir slutt med typen.

Jeg har alltid prioritert venner i tillegg til typen, når jeg har hatt kjæreste. Skjønner ikke at det skal være så ufattelig vanskelig jeg da. Jeg kan t.o.m være så drøy at jeg finner på å tilbringe tid med typen OG venninner SAMTIDIG :laugh:

Har selv mistet venninner jeg har hatt i årevis fordi de plutselig fant seg en type som det ble fryktlig intenst med, og vi så ikke snurten av henne på over 1 år. Hun brydde seg fint lite om hva som skjedde i livene til oss andre, og når hun da ble dumpet av typen forventet hun at vi skulle stille opp... Da hadde vi forsøkt lenge å ta initativ til å opprettholde kontakten, men neida. Så det var vi ikke spesielt interessert i.

Jeg har selv barn, er alenemor (barnet har samvær med far) og jeg tenker at når venninnen din har 50/50 ordning med sin barnefar burde det være mulig for henne å sette av noe tid til å treffe deg.

Er forsåvidt enig med deg, men her foreslår at du leser tråden itt mer.

Utifra hva jeg har skjønt så ser venninnen kjæresten kun 1 helg eller 2 helger i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo ikke noen andre løsninger når hun ikke prioriterer meg! Og hun har ikke mann og barn, det er noe helt annet. Hun har et barn med en annen mann og har funnet seg ny type. Det skrev jeg også på forrige side. Hvorfor kan hun ikke bruke en helg på bestevenninna like mye som en helg med typen? Det forstår jeg ikke. De er ikke gift. De er i et barnløst avstandsforhold. Hvorfor skal en hun har kjent i 18 år mindre enn meg prioriteres framfor meg? Fordi de har sex? Og det handler ikke om at det ikke er bra nok å finne på noe i ukedagene, men at jeg også har behov for å finne på noe med henne en helgedag uten barn en gang i blant. Dessuten har hun ikke tid i uka heller, det er bare noe hun sier, men ikke utfører i praksis. Herre jesus å vanskelig det skal være å forstå. 

Om hun hadde barnet 100% hadde det vært helt akseptabelt om hun ikke hadde tid til meg. Det er en god grunn, noe jeg ikke mener typen er. 

Det er stor forskjell på venninner og kjærester. Det må du da skjønne? Hun elsker vel mannen, da. Et forhold er mer enn sex. Du bruker selv ordet kjæreste, ikke fuckfriend. Altså anerkjenner du selv at det er snakk om mer enn sex. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare for et voksent menneske at en kjæreste man elsker har prioritet over en venninne.. 

Du har fremdeles ikke svart på hvorfor dere ikke kan treffes i de ANDRE helgene, hvor hun har barna? Du deler bare tiden opp i ukedager, og barnefrie dager. 

Om du snakker så nedsettende om kjæresten hennes, kan det være god grunn til at hun ikke vil bruke tid på deg. Ingen liker at folk snakker nedsettende om personen man elsker. Ei heller er klenging noe som får folk til å ville bortprioritere kjæreste for venner. 

Anonymkode: 3fa8b...80f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er forsåvidt enig med deg, men her foreslår at du leser tråden itt mer.

Utifra hva jeg har skjønt så ser venninnen kjæresten kun 1 helg eller 2 helger i mnd.

Jeg leste et innlegg av TS hvor hun skrev at venninnen har annenhver uke barnefri, og er hos typen annenhver uke+ annenhver helg. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner venninnen din, jeg. Om hun bare får sett kjæresten annenhver helg, er det klart hun vil se ham da når hun har muligheten. Det er bare da hun kan! Deg kan hun jo treffe ellers, men da vil du tydeligvis ikke. Hvorfor kan dere ikke treffes de helgene hun er hjemme, da? Selv om dere begge har barn kan dere jo være sosiale? Det samme i ukedagene, som hun foreslår? 

Anonymkode: 3fa8b...80f

Enig med denne! Og det går an å å prøve å få barnevakt noen timer hvis det er veldig viktig å få alenetid med henne. Husk at barn og mann uansett kommer foran deg. Vi du treffe henne skaff barnevakt til dere begge eller ta med barnet ditt til henne. Det viktigste er vel å treffes? 

Anonymkode: 008c5...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huh? Hun venninnen jeg snakker om har et barn, men er ikke sammen med barnefaren. Hun har ny kjæreste 250 km unna som hun reiser til hver helg hun ikke har datteren. Jeg bor 1 km unna henne, men får likevel nesten aldri se henne.

Ja.

Men om du bare bor 1 km unna henne har dere jo all muligheter til å møtes på hverdagene. Ja, så er det med barn da, men sånn er det når man har valgt å få barn. Jeg skjønner at du savner å kunne drikke vin med henne ect. men du må jo forstå at hun ønsker å møte typen de helgene hun har barnefri når han bor så langt unna. Selv møter jeg bestevenninnen min sånn maks 3-4 ganger i året, men vi er så gode venner at det gjør ingenting. Om vennskapet deres er like sterkt så tåler det at hun er med typen sin omtrent alle helger hun har barnefri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det kan virke som venninnen ønsker å kutte ut/ned på kontakten...

Anonymkode: f092b...f50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta ansvar for ditt eget liv da. Klart du kan få deg venner fordet om du er sjenert. Gløm hu venninna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tror det er det beste å bare kutte kontakten. Det er ikke så mye forskjell uansett. Det er bare et stort skuff når det er sånn som nå. Hun har til og med sagt at hun ønsker å gjøre det slutt med typen, men aner ikke når. Kunne godt ta et år sa hun. Så da har hun ikke meg når hun kommer ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det er det beste for dere begge :-) Så får du heller prøve å utvikle noen nye vennskap med likesinnede. Det kan sikkert være lurt å ha flere å spille på også hvis du har lite sosiale relasjoner utenom venninner, så du ikke blir for avhengig av en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget var litt rart.

Hvor mange år du har kjent henne i forhold til hvor lenge kjæresten har kjent henne, er irrelevant.

DU har behov for å finne på noe med henne i helga uten barn på slep. Hun har ikke samme behov overfor deg.

At hun nedprioriterer deg stadig mer, KAN ha noe med den negative holdningen din å gjøre. Trenger ikke være at du snakker stygt om kjæresten hennes, det kan være nok med en litt snurt tone/mine fra deg når hun sier hun ikke kan møtes pga hun skal til typen i helga...

Anonymkode: c477b...90c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget var litt rart.

Hvor mange år du har kjent henne i forhold til hvor lenge kjæresten har kjent henne, er irrelevant.

DU har behov for å finne på noe med henne i helga uten barn på slep. Hun har ikke samme behov overfor deg.

At hun nedprioriterer deg stadig mer, KAN ha noe med den negative holdningen din å gjøre. Trenger ikke være at du snakker stygt om kjæresten hennes, det kan være nok med en litt snurt tone/mine fra deg når hun sier hun ikke kan møtes pga hun skal til typen i helga...

Anonymkode: c477b...90c

Det synes ikke jeg. Jeg synes også det er rart at så mange synes det er teit av meg å ønske kontakt med ei god venninne. Skal tydeligvis ikke ha noen kontakt med venner. og isåfall kan man jo bare våge å gjøre noe annet enn følge de ikke-single vennene sine premisser om når man kan treffes. Man betyr jo tross alt ikke en dritt og er en bitch som ønsker å være sammen med vennene sine 1-2 ganger i mnd. 

Og det er merkelig at dere synes det er rart jeg har en negativ holdning over typen hennes når han tross alt har såret henne med å være utro, fått henne til å prøve diverse stoffer, og gjort slik at hun har slitt med selvmordstanker og trenger å gå til psykolog. Jeg mener han er usunn for henne. Og det er kjipt at en som har bragt så masse negativitet inn i livet hennes skal prioriteres foran meg som hun har vært god venninne med siden 1 klasse. Jeg mener ikke engang at hun skal bruke halvparten av tiden hun bruker med kjæresten med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo kun på hennes premisser sånn som dere mener det bør være. Vi skal kun møtes når det passer henne og når hun vil da? Og jeg skal bare holde kjeft og være takknemlig for 1 stakkars hektisk tirsdagsettermiddag en gang i jubelåret? Det anser ikke jeg som å være en god venninne mot meg. Hun bør ha tid til sin bestevenninne også og ikke bare typen. 

Jeg mener ikke det. Jeg mener damer som alltid nedprioriterer venninnene sine til fordel for fyrer fortjener å miste dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at ettersom folk for barn og partner deler venner seg i to grupper: de som klarer å vedlikeholde vennskap på et nivå begge kan være fornøyde med og de som nedprioriterer vennene til den grad at de knapt kan kalles bekjente. TS sin venninne er åpenbart i gruppe to og fortjener ikke TS sitt vennskap.

Anonymkode: cb1d5...282

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...