Gå til innhold

Til dere som har barn med Asperger syndrom


Crembrule

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han må se det visuellt- dvs i bilder- la han gjenta etter deg hva som skal skje/aktivitet.

Anonymkode: 65d20...16b

Ja det er mulig. Og han kunne sikkert gjentatt etter meg hva som skulle skje, men kjenner jeg han rett hadde han likevel surret det til. Men det går som regel greit det der med timeplan. Er verre med enkle beskjeder. F.eks spør han av og til om han kan sykle til butikken og kjøpe det brødet han bare må ha. Hvis jeg da ber ham kjøpe et par andre ting, og få med kvittering og vekslepenger, så kommer han gjerne hjem med kun brødet og kanskje kvittering. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, SolAngelica! skrev:

Ja det er mulig. Og han kunne sikkert gjentatt etter meg hva som skulle skje, men kjenner jeg han rett hadde han likevel surret det til. Men det går som regel greit det der med timeplan. Er verre med enkle beskjeder. F.eks spør han av og til om han kan sykle til butikken og kjøpe det brødet han bare må ha. Hvis jeg da ber ham kjøpe et par andre ting, og få med kvittering og vekslepenger, så kommer han gjerne hjem med kun brødet og kanskje kvittering. :P

Da kan han ha problemer med kortidsminnet/ arbeidsminne og trenger kanskje konkrete oppgaver for å trene det opp!

Beklager å bli krass her, men du må virkelig få ny utredning, støtte og hjelp/samarbeid med skole, jeg synes det virker noe taffatt, din sønn skal videre i livet, det der går rett og slett ikke lenger!

 

"Olav, kan du hente den gønne koppen min? og så utvider du .... og utvider, tren, tren og tren på det som er vanskelig, oppsøk hjelp.

Anonymkode: 65d20...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
15 minutter siden, SolAngelica! skrev:

Jeg prøver å forberede han på ting vi skal. Så spør han gjerne hvor lenge vi skal være der osv, så sier jeg at vi skal være der en stund. Et sånt svar er han lite fornøyd med, og da sier jeg kanskje 2-3 timer. Da forstår han det litt bedre, men han har igjen problemer med å forstå klokka, så da er det jo ikke så greit... ;-) når vi er på besøk er han som regel veldig høflig, helt til f.eks lillebroren (5 år) "stresser" ham, og det skal jo ikke så mye til før han blir stresset. Han har dårlig impulskontroll, og det går ofte ut over lillebror, noe jeg syns er veldig dumt.

Jeg kjenner meg igjen, det der er typisk noe som blir vanskelig for en med Asperger, for hva i alle dager er "en stund"!?

Jeg har i alle fall troa på å mentalt forberede ham, og forklare hva man skal gjøre hos andre. Det er utrolig slitsomt å skulle tilpasse seg alt mulig, og det er ikke alltid like innlysende hva man skal gjøre hos de forskjellige menneskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er gjerne ikke så vanskelig og forklare når man har ulike kort som beskriver og viser forskjellige situasjoner.

Lag kort selv, øv på det visuelle-så skal dere se resultater.

Anonymkode: 65d20...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan han ha problemer med kortidsminnet/ arbeidsminne og trenger kanskje konkrete oppgaver for å trene det opp!

Beklager å bli krass her, men du må virkelig få ny utredning, støtte og hjelp/samarbeid med skole, jeg synes det virker noe taffatt, din sønn skal videre i livet, det der går rett og slett ikke lenger!

 

"Olav, kan du hente den gønne koppen min? og så utvider du .... og utvider, tren, tren og tren på det som er vanskelig, oppsøk hjelp.

Anonymkode: 65d20...16b

Ja kall det gjerne tafatt, men du skal vite at jeg har ikke gjort annet enn å søke hjelp for han siden han var 5 år. Og jeg er igang på nytt (for endte gang), ja nettopp fordi min sønn skal videre i livet og fordi han sliter. Jeg er også åpen til folk om hans mulige diagnose (iallfall utfordring), og forventer at han blir tatt hensyn til. Er også derfor jeg skjermer han en del for for mye stimuli. Læreren hans kjenner han også godt og tar en del hensyn, og jeg snakker mye med henne kan du tro :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, SolAngelica! skrev:

Ja kall det gjerne tafatt, men du skal vite at jeg har ikke gjort annet enn å søke hjelp for han siden han var 5 år. Og jeg er igang på nytt (for endte gang), ja nettopp fordi min sønn skal videre i livet og fordi han sliter. Jeg er også åpen til folk om hans mulige diagnose (iallfall utfordring), og forventer at han blir tatt hensyn til. Er også derfor jeg skjermer han en del for for mye stimuli. Læreren hans kjenner han også godt og tar en del hensyn, og jeg snakker mye med henne kan du tro :-) 

Jeg forstår deg, har kjempet selv. MEN jeg hadde aldri funnet meg i slik behandling. Han har krav på og bli skikkelig utredet, etter opplæringsliven skal han ha en individuell opplæringsplan, spesialpedagog skal inn, og dere som foreldre skal ha skikkelig veiledning. Dere har også krav på hjelpe/grunnstønad.

Flott at du skjermer for stimuli, og ikke undervurder SOSIALE HISTORIER, det at de ser ting visuelt kan spare dem for mye utagering, ønsker deg all lykke til.

Anonymkode: 65d20...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
2 minutter siden, SolAngelica! skrev:

Ja kall det gjerne tafatt, men du skal vite at jeg har ikke gjort annet enn å søke hjelp for han siden han var 5 år. Og jeg er igang på nytt (for endte gang), ja nettopp fordi min sønn skal videre i livet og fordi han sliter. Jeg er også åpen til folk om hans mulige diagnose (iallfall utfordring), og forventer at han blir tatt hensyn til. Er også derfor jeg skjermer han en del for for mye stimuli. Læreren hans kjenner han også godt og tar en del hensyn, og jeg snakker mye med henne kan du tro :-) 

Jeg synes det virker som du har gjort mye for å hjelpe din sønn med dette. Utifra det du skriver så har du virkelig stått på for ham, og det kan ikke være lett å måtte kjempe for å få den hjelpen man har rett på! Det er kanskje ingen som ser deg, og ser hva du gjør for ham, og han selv kan enda ikke vise sin takknemlighet, men jeg vet med meg selv at hadde jeg hatt en mor som jobbet og gjorde så mye for å forstå meg så hadde jeg satt virkelig pris på det, og følt meg verdsatt og elsket, og en dag så kommer nok han til å forstå hvor mye du jobbet på for å hjelpe ham og støtte ham. Men det er en utakknemlig kamp nå mens det står på, men ja, fra en fremmed: heia deg! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting er gjerne ikke så vanskelig og forklare når man har ulike kort som beskriver og viser forskjellige situasjoner.

Lag kort selv, øv på det visuelle-så skal dere se resultater.

Anonymkode: 65d20...16b

Ja jeg får prøve det:-) alt som funker er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg, har kjempet selv. MEN jeg hadde aldri funnet meg i slik behandling. Han har krav på og bli skikkelig utredet, etter opplæringsliven skal han ha en individuell opplæringsplan, spesialpedagog skal inn, og dere som foreldre skal ha skikkelig veiledning. Dere har også krav på hjelpe/grunnstønad.

Flott at du skjermer for stimuli, og ikke undervurder SOSIALE HISTORIER, det at de ser ting visuelt kan spare dem for mye utagering, ønsker deg all lykke til.

Anonymkode: 65d20...16b

Han ble utredet på vanlig måte, med psykologer og det hele, men den gangen mente de han var "for fungerende" til å få diagnosen, men at han nok var veldig høysensitiv, som det så fint heter. Jeg lot det derfor gå en stund og se, og måtte på nytt lese meg opp, denne gangen om sensitive barn, (som de mente han var), og behandlet han som et sensitivt barn. Men når han ikke ble "bedre", så tenkte jeg at jeg må få han utredet på nytt, for han er fremdeles sånn som han alltid har vært. Jeg har nå bare prøvd å høre på "ekspertene", men de kan jo ta feil de og. Det vil jo vise seg snart kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg synes det virker som du har gjort mye for å hjelpe din sønn med dette. Utifra det du skriver så har du virkelig stått på for ham, og det kan ikke være lett å måtte kjempe for å få den hjelpen man har rett på! Det er kanskje ingen som ser deg, og ser hva du gjør for ham, og han selv kan enda ikke vise sin takknemlighet, men jeg vet med meg selv at hadde jeg hatt en mor som jobbet og gjorde så mye for å forstå meg så hadde jeg satt virkelig pris på det, og følt meg verdsatt og elsket, og en dag så kommer nok han til å forstå hvor mye du jobbet på for å hjelpe ham og støtte ham. Men det er en utakknemlig kamp nå mens det står på, men ja, fra en fremmed: heia deg! :klem: 

Tusen takk for fine ord. Ja man gjør jo alt man kan, og så godt man kan, for barna sine❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok på rett spor. Han fikk ikke avslag på diagnosen fordi du tok feil, men fordi de mente det ikke var nok. Han har fortsatt vanskene han har, og har nytte av Asperger-tiltakene du/dere gjør. Håper de ser hvor mye han faktisk sliter ved neste utredning.

Anonymkode: 44812...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...