Gå til innhold

Dere som har lite penger å rutte med


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med minstesats får jeg utbetalt ca. 11 000 kr i måneden...

Anonymkode: e618e...5db

Det er ikke lite utbetalt det... Dere får igjen på skatten, dere har rett på bostøtte. Har dere barn får dere tillegg.

Minstesatsen er på 2g, det blir 180136 i året når man deler det på 12 så får man 15011. Dere som da får 11000 i måneden betaler jo da en del i skatt som der får tilbake i juni. Man kan fint få leid seg en leilighet/hybel for 5000 i måneden og da har man 6000 utenom. Det er ikke lite med tanke på at det er penger for ikke å gjøre noe. Når jeg sier jeg har venner som tjener 20000, de jobber fullt og har verken rett på bostøtte eller barnetillegg. Dere som går på AAP får mer enn folk som jobber fullt, da synes jeg det blir rart at man klager.

Anonymkode: a0d10...d94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler litt skam fordi jeg aldri klarte ta en utdannelse som gjør at jeg hadde hatt høyere inntekt ja. Men igjen tenker jeg atdet viktigste er at man jobber.

Jeg har hatt en vanskelig barndom, noe som gjør at jeg har strevd mye i livet. Har dermed ikke fullført mer enn videregående skole, så jobbene jeg får er jo ikke akkurat godt betalt. Men jeg skal ikke klage, jeg har penger til regninger og klær :) Det går rundt, men det er såklart kjipt å ikke ha råd til og gå til frisøren og slike ting man føler "alle" har råd til.

Anonymkode: 8d64f...12f

Enig med deg, det viktigste er at man jobber :)

Anonymkode: fdfae...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lite utbetalt det... Dere får igjen på skatten, dere har rett på bostøtte. Har dere barn får dere tillegg.

Minstesatsen er på 2g, det blir 180136 i året når man deler det på 12 så får man 15011. Dere som da får 11000 i måneden betaler jo da en del i skatt som der får tilbake i juni. Man kan fint få leid seg en leilighet/hybel for 5000 i måneden og da har man 6000 utenom. Det er ikke lite med tanke på at det er penger for ikke å gjøre noe. Når jeg sier jeg har venner som tjener 20000, de jobber fullt og har verken rett på bostøtte eller barnetillegg. Dere som går på AAP får mer enn folk som jobber fullt, da synes jeg det blir rart at man klager.

Anonymkode: a0d10...d94

Man får ikke hybel/leilighet for 5000 kr over alt i landet. Jeg bor i en av storbyene, og jeg er så heldig å betaler 7000 kr. Jeg får bostøtte, heldigivs. Hvis ikke hadde det ikke gått rundt. Sitter med rundt 6000 kr etter husleien er betalt. Siden jeg er ung og enslig går det greit. Jeg har mer enn hva noen andre har på minstesats, pga jeg var heldig med leien.

Å få mye penger for å "ikke gjøre noe" er ganske frekt å si. Vi er syke. Det jeg gjør, er å prøve å holde meg selv i live...

Anonymkode: e618e...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Wenda skrev:

På minstesats får man langt mindre enn 20k pr mnd

Selv ligger jeg på ca 13k utbetalt. Lå på litt over 11k frem til i fjor. 

 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med minstesats får jeg utbetalt ca. 11 000 kr i måneden...

Anonymkode: e618e...5db

Men dere får kanskje bostøtte i tillegg? evt. sosialstønad?

Anonymkode: bed07...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke hybel/leilighet for 5000 kr over alt i landet. Jeg bor i en av storbyene, og jeg er så heldig å betaler 7000 kr. Jeg får bostøtte, heldigivs. Hvis ikke hadde det ikke gått rundt. Sitter med rundt 6000 kr etter husleien er betalt. Siden jeg er ung og enslig går det greit. Jeg har mer enn hva noen andre har på minstesats, pga jeg var heldig med leien.

Å få mye penger for å "ikke gjøre noe" er ganske frekt å si. Vi er syke. Det jeg gjør, er å prøve å holde meg selv i live...

Anonymkode: e618e...5db

Jeg bor og i en av de største og dyreste byene i landet og man kan fint finne seg en leilighet / hybel til 5000 hvis man går ut av sentrum. Og jeg synes ikke det er frekt å si at dere ikke gjør noe for dere gjør jo ikke noe. Det er jo fakta, greit at dere er syke og alt det det, men fakta er at dere får penger for å være syke. Og her Norge så får man ganske mye penger for å ikke gjøre noe. Er ikke vondt ment, unner dere pengene, men synes det er utrolig mye klaging over hvor lite man har hele tiden, og synes dt blir litt feil når man sammenligner oss med andre land så får man utrolig mye her.

Anonymkode: a0d10...d94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men dere får kanskje bostøtte i tillegg? evt. sosialstønad?

Anonymkode: bed07...eed

Det er og et viktig poeng, man har rett på supplerende sosialstønad dersom man har mindre en satsen for livsopphold igjen, etter at husleie og strøm er betalt.

Anonymkode: a0d10...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men dere får kanskje bostøtte i tillegg? evt. sosialstønad?

Anonymkode: bed07...eed

Når jeg bodde alene så fikk jeg 1000 kr i bostøtte. Ingen annen støtte enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor og i en av de største og dyreste byene i landet og man kan fint finne seg en leilighet / hybel til 5000 hvis man går ut av sentrum. Og jeg synes ikke det er frekt å si at dere ikke gjør noe for dere gjør jo ikke noe. Det er jo fakta, greit at dere er syke og alt det det, men fakta er at dere får penger for å være syke. Og her Norge så får man ganske mye penger for å ikke gjøre noe. Er ikke vondt ment, unner dere pengene, men synes det er utrolig mye klaging over hvor lite man har hele tiden, og synes dt blir litt feil når man sammenligner oss med andre land så får man utrolig mye her.

Anonymkode: a0d10...d94

Men da er du heldig. Svært heldig. Mange kan heller ikke bo langt utenfor sentrum, fordi de ikke har bil. Da kan de ende opp med å bli mer isolerte fra venner, mer klønete å komme seg til sykehustimer osv.

Jo, jeg synes det er temmelig frekt. Vi kan ikke noe for at vi er syke. Vi skulle mye heller ha kunnet arbeide, enn å sitte hjemme å være syk!! I tillegg da får man ikke så mye penger å rutte med. I min livssituasjon pr. i dag gjør det meg ikke noe å ha den økonomien jeg har. Jeg klarer meg greit nok. Har ikke råd til ferier, men har råd til mat og slikt, så lenge jeg holder meg til budsjettet. Hadde leien min vært dyrere hadde jeg slitt mer. Det er tøft å være syk, og ekstra tøft å ha dårlig råd. Virker ikke helt ut som om du har hatt noe motgang i livet, eller vært syk og havnet utenfor samfunnet.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er og et viktig poeng, man har rett på supplerende sosialstønad dersom man har mindre en satsen for livsopphold igjen, etter at husleie og strøm er betalt.

Anonymkode: a0d10...d94

Tror den grensen går ved 4700 kr om jeg ikke tar feil. Si meg. Hadde du klart å leve for 4700 kr i måneden?

Anonymkode: e618e...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere får 13.000i minstesats  + 1000 i bostøtte, blir det 14.000, leier dere til 7.000 har man tross alt 7.000 igjen. JEG synes ikke det er lite.

Anonymkode: bed07...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er du heldig. Svært heldig. Mange kan heller ikke bo langt utenfor sentrum, fordi de ikke har bil. Da kan de ende opp med å bli mer isolerte fra venner, mer klønete å komme seg til sykehustimer osv.

Jo, jeg synes det er temmelig frekt. Vi kan ikke noe for at vi er syke. Vi skulle mye heller ha kunnet arbeide, enn å sitte hjemme å være syk!! I tillegg da får man ikke så mye penger å rutte med. I min livssituasjon pr. i dag gjør det meg ikke noe å ha den økonomien jeg har. Jeg klarer meg greit nok. Har ikke råd til ferier, men har råd til mat og slikt, så lenge jeg holder meg til budsjettet. Hadde leien min vært dyrere hadde jeg slitt mer. Det er tøft å være syk, og ekstra tøft å ha dårlig råd. Virker ikke helt ut som om du har hatt noe motgang i livet, eller vært syk og havnet utenfor samfunnet.

Tror den grensen går ved 4700 kr om jeg ikke tar feil. Si meg. Hadde du klart å leve for 4700 kr i måneden?

Anonymkode: e618e...5db

Grensen går på 6500 til livsopphold i Oslo. Det lever jeg fint for.

Anonymkode: bed07...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere får 13.000i minstesats  + 1000 i bostøtte, blir det 14.000, leier dere til 7.000 har man tross alt 7.000 igjen. JEG synes ikke det er lite.

Anonymkode: bed07...eed

11 000 + 2000 bostøtte= 13 000. Minus 7000 i leie = 6000. Minus faste utgifter= 4350. Mat= 2000, = 2350 til klær og annet. Jeg synes jeg har grei økonomi pr. dags dato, men det er andre som er mindre heldig enn meg.

Anonymkode: e618e...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grensen går på 6500 til livsopphold i Oslo. Det lever jeg fint for.

Anonymkode: bed07...eed

I Rogaland er den 4700.

Anonymkode: e618e...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grensen går på 6500 til livsopphold i Oslo. Det lever jeg fint for.

Anonymkode: bed07...eed

Det som er så fint med dette forumet er at enhver tråde fylles opp av anonym-bruker-verdensmestere som skal gjøre sitt ytterste for å trykke ned dem som velger å åpne seg i tråder som dette. Det er jo latterlig lite interessant om du lever fint for kun 6500,- mnd eller ikke, så lenge andre ikke gjør det? Det er en ting å velge å leve for så lite, eller mindre for den saks skyld om du f.eks sparer til BSU eller andre ting. Det er noe helt annet å kun ha denne summen. Hver måned, hele året. Aldri ha penger til noe ekstra, ferier, smågleder som koster mer enn ti kroner. Velger du å leve billig så gjør det ikke noe om du en måned må til tannlegen, og så må du ha nye klær neste måned. For en som lever på minstesatser så vil to slike hendelser rett etter hverandre bety et stort problem.

Skal du ha noe som helst troverdighet så får du i det minste ha skamvett til å ikke skrive som anonym.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11 000 + 2000 bostøtte= 13 000. Minus 7000 i leie = 6000. Minus faste utgifter= 4350. Mat= 2000, = 2350 til klær og annet. Jeg synes jeg har grei økonomi pr. dags dato, men det er andre som er mindre heldig enn meg.

Anonymkode: e618e...5db

4350, hvordan faste utgifter er det?

Anonymkode: bed07...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

4350, hvordan faste utgifter er det?

Anonymkode: bed07...eed

Jeg har 1650 kr i faste ugifter. Som gjør at jeg sitter igjen med 4350 kr. Så når man trekker i fra matbudsjettet på 2000 kr Sitter jeg igjen med 2350 kr. Hadde du levd greit på dette budsjettet? Realiteten er at jeg er en av de som lever mest romslig på minstesats vil jeg tro. De fleste sitter trolig igjen med 1350 kr til lege, klær, underholdning og annet. Hadde du levd greit på denne summen? Hadde du klart å spare en del til dyre ferier eller BSU, i tillegg til å bruke penger på lege og annet? :)

Anonymkode: e618e...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4350, hvordan faste utgifter er det?

Anonymkode: bed07...eed

Det heter forresten ikke hvordan, men hvilke ;)

Anonymkode: e618e...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i at det er mye syting blant trygdede. Jeg har aap, og har ikke mye penger inn i måneden, men jeg er storfornøyd med at vi overhodet har slike ordninger. De som jobber, om de så har en ufaglært lavstatusjobb, skal selvsagt tjene mer enn hva jeg gjør. Vi har det godt her i Norge, medisinene jeg får er kraftig sponset, jeg betaler kun opp til frikortgrensa og så er alt hva jeg måtte trenge gratis. Uten dem ville jeg vært død som tiåring, etter lang tids smertefullt sykeleie. 

En ufør kusine klager over absolutt alt. Hun har lav husleie med både tv, internett og strøm inkludert. Likevel klager hun. Medisinene er dyre, maten er dyr, strømmen (som hun uansett har inkludert i leia!) er dyr. Hun røyker som en skorstein og går ut og fester hver helg, og hun skjønner ikke at det er disse utgiftene som velter budsjettet. 

Så mye kommer an på hvordan man ser det. Mens hun akker og oier seg over å måtte betale egenandel på blåreseptmedisinene, er jeg glad for at jeg ikke må ta den hele og fulle regninga. 

Anonymkode: fdfae...393

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å "være der" når man er 20 og når man er 35. Tidlig i 20 årene var jeg student og tenkte ikke så mye på at jeg hadde dårlig råd for det hadde de fleste rundt meg også. Nå i midten av 30 årene har samboeren min gått arbeidsledig i 6 mnd. og det er beintøft. ALLE vennene våre har romslig økonomi og vi føler oss mye fattigere nå enn vi gjorde i 20 årene...

Anonymkode: 27d19...000

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er mye syting blant trygdede. Jeg har aap, og har ikke mye penger inn i måneden, men jeg er storfornøyd med at vi overhodet har slike ordninger. De som jobber, om de så har en ufaglært lavstatusjobb, skal selvsagt tjene mer enn hva jeg gjør. Vi har det godt her i Norge, medisinene jeg får er kraftig sponset, jeg betaler kun opp til frikortgrensa og så er alt hva jeg måtte trenge gratis. Uten dem ville jeg vært død som tiåring, etter lang tids smertefullt sykeleie. 

En ufør kusine klager over absolutt alt. Hun har lav husleie med både tv, internett og strøm inkludert. Likevel klager hun. Medisinene er dyre, maten er dyr, strømmen (som hun uansett har inkludert i leia!) er dyr. Hun røyker som en skorstein og går ut og fester hver helg, og hun skjønner ikke at det er disse utgiftene som velter budsjettet. 

Så mye kommer an på hvordan man ser det. Mens hun akker og oier seg over å måtte betale egenandel på blåreseptmedisinene, er jeg glad for at jeg ikke må ta den hele og fulle regninga. 

Anonymkode: fdfae...393

Men så er det ikke alle som er like heldig som deg da. Jeg har f.eks en del medisiner som ikke går inn under frikortet, som kan bli noe dyrt etter hvert. Jeg er forresten også veldig glad for at vi har den ordningen vi har i Norge. Uten den, ville jeg ikke ha overlevd selv. Likevel er det noe som heter relativ fattigdom da. Ikke særlig kult å være fattig i rike Norge. Som jeg har nevnt før har jeg det greit med den økonomien jeg har nå, da jeg er ung og singel. Verre blir det den dagen jeg får barn. Synes det er kjipt at jeg ikke har råd til ferie da. Hadde vært godt for sinn og kropp :) 

Den kusina de er jeg enig i ikke har de rette prioriteringene, om hun røyker bort alle pengene og bruker mye penger på fest. Men noen bruker penger på det, andre interiør, hobbyer osv.

Anonymkode: e618e...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, April 30, 2016 at 14.32, *Mocca* skrev:

Lett å føle på det når man ikke får vært med på ting andre finner på fordi alt må koste penger... Etterhvert blir man ikke invitert lenger fordi man må takke nei 90 % av gangene... 

Forslag som ikke koster penger interesserer visst ikke... 

Hvorfor må det alt være kaffe ute, lunsj ute, shopping, weekendtur, full fest med bytur osv... 

Hva med lunsj/kaffe hjemme hos hverandre, gå en tur med medbrakt mat, hyttetur, hjemme fest, osv.... 

Det er lett for folk som ikke har økonomiske problemer å tenke sånn. At de vil på cafe  (som er helt latterlig dyrt!) Ut å spise, shopping, konsert, byen osv. Når man må takke nei fordi man ikke har råd, så syns de andre du bare er kjedelig. Når du foreslår at vi heller lager mat hjemme enn å ut å spise, så vil de ikke det :roll: Så skjønner deg godt og jeg føler på det å ikke kunne være med pga jeg ikke har så mye penger. Har andre ting å bruke penger på. Som f.eks regninger og mat.

Anonymkode: 2b9ba...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...