Gå til innhold

Bundet av tilsettingsbrev med oppgitt lønn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Når man mottar tilbud om jobb i kommunen, og det i tilsettingsbrevet står oppgitt lønnen-(på bakgrunn av ansiennitet og utdanning)

har man godtatt den oppgitte lønnen på papiret idet man sender det underskrevet tilbake for å si "ja" til stillingen?

Eller kan man forhandle om høyere lønn første arbeidsdag/noe senere på eget skjema etter at man har sagt "ja"?

Jeg vet at lønnen er forhandlingsbar pga. spesielle arbeidsoppgaver og problemer med å få folk til stillingen: men hvordan og når gjøres det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tja, eg har ikkje erfaring fra kommunen, men eg ville ha signert og godtatt lønna som står der, og så gått til arbeidsgivar f.eks. tre månadar seinare og spurt om lønnstillegg.

Men det er meg, da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Lønn kan du spørre om på intervju. Med noen gode argumenter i bakhånd er det mulig å få høyere lønn -spesielt om du har en ettertraktet utdannelse/erfaring/etc.

Førskolelærere kan være mer frempå blandt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bundet av det som står i tilsettingsbrevet. Kommunen følger fast tarifflønn, og høyere lønn oppnås bare i de lokale forhandlingene som foregår en gang i året (etter de årlige sentrale lønnsforhøyelsene).

Siden forhandlingene holder på i disse dager, er du for seint ute til årets oppgjør.

Særskilte forhandlinger om lønn holdes ellers bare pga. spesielle omstendigheter som endret innhold/ ansvar i jobben o.l. Siden du er ny i jobben kan du ikke akkurat be om lønnsforhøyelse på slikt grunnlag!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bundet av det som står i tilsettingsbrevet. Kommunen følger fast tarifflønn, og høyere lønn oppnås bare i de lokale forhandlingene som foregår en gang i året (etter de årlige sentrale lønnsforhøyelsene).

Siden forhandlingene holder på i disse dager, er du for seint ute til årets oppgjør.

Særskilte forhandlinger om lønn holdes ellers bare pga. spesielle omstendigheter som endret innhold/ ansvar i jobben o.l. Siden du er ny i jobben kan du ikke akkurat be om lønnsforhøyelse på slikt grunnlag!

Lykke til!

Jeg er langt fra sikker, men mener å ha hørt at man kan be om høyere lønn på bakgrunn av stillingens art, "særegenhet" (dersom den er spesiell/sjelden), vanskelig å få kvalifiserte folk til, og dersom stillingen krever mer enn "normalt". I tillegg kan man be om mer dersom snittlønnen for tilsvarende stillinger i kommunen er høyere enn hva som er foreslått på tilsettingsbrevet, tror jeg (?)

Er ikke lønnen oppgitt i tilsettingsbrevet bare et "forslag" da? Åpen for pruting?

Kan man ikke be om mer dersom man mener seg kvalifisert til mer da? Og dersom lønnen faktisk ikke dekker utgifter som studielån, bolig, bil, mat og drikke?!!

I kommunen er det jo luselønn for alle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, enig i det siste (om luselønn).

Men ellers er ikke kommunen en privatperson som kan åpne pengesekken når han vil, og gi lønn til dem som fortjener det. Dessverre vil kanskje noen si?

Når du nettopp har fått en jobb, der lønnen var oppgitt i utlysningen, så vet du hva du går til. Dekker det ikke dine behov, så søker man ikke. Hvis man var misfornøyd med lønnen, så kunne man nok tatt det opp under intervjuet, men da er det jo ikke sikkert man ville fått jobben!

Og jeg gjentar, kommunen har stramme, men faste regler for når man gir lønnstillegg. Hovedtariffavtalen for de kommmunalt ansatte sier mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du sikkert helt rett i, Lilleba.

Men det er da saktens et forhandlingsgrunnlag dette med f.eks. arbeidsbeskrivelsen i spesielle tilfeller som går utover "normalen" (ved nedskjæringer av sjefsstillinger og mange av oppgavene faller på en person fremfor to osv.), og når små kommuner har vanskelig for å få tak i kvalifiserte folk?

Jeg mener dette er et forhandlingsgrunnlag, også i fattige kommuner, og også ifølge HTA?

Hvis ikke, så ønsker ikke kommunene å ansette dyktige, flinke folk. Da kan de ha det så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har på ditt vis rett, Melissa. Hovedtariffavtalen omtaler det du snakker om, men det gjelder arbeidstakere som alt er i jobb og får endrede oppgaver/omstilles osv ELLER når kommunen skal få fatt i "spesielle" folk (dette er selvsagt en veldig kortversjon. For fyldestgjørende info, se i "Hovedtariffavtalen for kommunen" som du bl.a finner på fagforbundets hjemmeside.)

Poenget her er at trådstarteren alt har søkt, vært til intervju og fått tilbud om stillingen. (Og mitt svar var beregnet på henne konkret, ikke på en generell vurdering av lønnsforhandlingene i kommunen.) Hvis hun undertegner, betyr det at hun godtar vilkårene som står der. Hun kan ikke da komme dagen etter og be om ny lønnssamtale. (Jeg formoder da at hun er rett plassert etter utdanning og ansiennitet.)

Hvis hun etter å ha jobbet en stund, mener at arbeidsoppgavene hennes er blitt mer krevende, eller er blitt veldig endret o.l. kan hun be om forhandlinger etter konkrete punkt i hovedtariffavtalen. Hun kan ikke bare si at hun synes at utdanningen hennes er så etterspurt at hun må ha høyere lønn, eller at arbeidsoppgavene er så kompliserte at hun må ha mer lønn osv. Lønnsøkningen må ha hjemmel i tariffavtalen. (f.eks. kap. 4.A.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...