Gå til innhold

Begynne med hest/ridning i voksen alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er i midten av 30-årene, og har i det siste kjent på et stress og en indre uro som jeg tenker jeg må gjøre noe med. En ting jeg jeg lenge har hatt lyst til er å slutte å tilbringe meningsløse timer på et treningsstudio og heller begynne med en fritidsaktivitet som gir meg noe. Da går tankene til hest og ridning som jeg var veldig glad i som lita jente.

Jeg ser at det finnes mange ridekurs for voksne, og vurderer å melde meg på dette. Problemet er bare at jeg nå som voksen tenker at livet som rideskolehest ikke nødvendigvis er så gjevt for hesten. Mange ulike ryttere, uerfarne folk med uvøren ridning, mye tid i boksen og "i tjeneste", men lite fritid på beite osv. 

Jeg har stor empati med dyr, men lite kunnskap om hest og hestehold (jeg vet altså ikke sikkert at antagelsene mine er riktige) - så da har jeg noen spørsmål til dere som er erfarne:

- Er det stor forskjell på rideskoler med tanke på dyrevelferd?

- Hvordan går jeg frem for å finne et sted hvor de virkelig tar hestenes velferd på alvor? (Bor i Trondheim, kom gjerne med tips!)

- Jeg kunne på sikt tenkt meg å bare finne en privat stall hvor jeg kan tilbringe tid, stelle med hestene og hjelpe til litt (altså ikke nødvendigvis ri mest mulig eller gå på kurs), er dette vanlig å gjøre?

Takk for svar! :)

Anonymkode: 62f2f...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig å begynne å ri i voksen alder! Ta kontakt med stallen som er nærmest der du bor, så vil de hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på besøk! Se om du ser hester med godt hold, gode hover (At de er skodd og ikke har ujevne høver, f.eks.), og ser godt ut. De aller fleste rideskoler behandler hestene sine godt fordi:
1) De er avhengig av at hestene er i god form for å kunne bruke de som hester (hvis ikke oppfører de seg ikke pent fordi de har vondt f.eks., så vil ikke folk ri på hestene.) og for at de skal kunne "brukes lenger".
2) Rideskoler er ofte større, og mattilsynet har derfor større grunn til å sjekke stallene der de står. 

3) Hester koster mye penger. Det er ikke billig å erstatte de trøtte, ødelagte hestene. 
Dette er jo rent økonomisk viktig for rideskolene.

Når det er sagt, det er noen rideskoler som ikke behandler de pent, eller tar godt nok vare på hestene sine. Samtidig er det mange private eiere også som ikke burde ha hest, og slik vil det alltid være. Dra derfor rundt, se på hestene, snakk med folk, prøv deg en time osv, før du nødvendigvis skriver deg opp på et langt kurs. 

Etterhvert, når du har ridd en stund og føler deg trygg rundt hester, er det ikke umulig å få seg en hest på fòr eller være hestepasser. Viktig at du er  ærlig om hvor mye/lite du kan, slik at du ikke blir kasta opp på en hest som du ikke har mulighet til å takle på egenhånd :) Hest er supergøy, og verdt tiden og pengene, definitivt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...