Gjest smilejenta Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Det beviser jo at det disse apekattene gjør ikke har noe med Islam å gjøre. Dere kan nekte det til det uendelige, MEN i koranen står det "drep et menneske og du har drept hele menneskeheten" I de versene som omhandler krig, ja der står det at man skal drepe dem som er i mot dem. Men det er vel det man gjør i krig? Terroristene i Brussel var jo på diskotek under angrepet i Paris. Hvordan er det tillatt hvis de har lest koranen og er oppriktige muslimer? Det og dra 1,5 milliarder mennesker over en og samme kam for så å sette dem i en og samme båt, på grunn av hva en promille (0,1%) av tilhørere av en religion som for det første ikke følger sin egen religion og for det andre sikker hsr sine psykisk syke problemer, er uvitenhet og vitner til svært redusert intelligens. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/frankrike/advokat-om-abdeslam-jeg-spurte-ham-om-han-hadde-lest-koranen-han-svarte-at-han-hadde-lest-et-sammendrag-paa-internett/a/23670103/
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Dere er virkelig så desperat etter å renvaske islam. Det er oppsiktsvekkende hvor langt dere er villig til å gå i jobben... Det er slik at de fleste muslimer ikke leser Koranen. De hører prester lese om den i en moske. Verset du siterer var som jeg husker et pålegg på jøder. islam forkynner evig krig mot vantri. Koranen er på mange måter ikke en gang den viktigste boken i religionen en gang. Det er profeten sitt liv og oppførsel. Anonymkode: effb2...9ce 4
Illuminatum Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 2 timer siden, smilejenta skrev: Det beviser jo at det disse apekattene gjør ikke har noe med Islam å gjøre. Dere kan nekte det til det uendelige, MEN i koranen står det "drep et menneske og du har drept hele menneskeheten" I de versene som omhandler krig, ja der står det at man skal drepe dem som er i mot dem. Men det er vel det man gjør i krig? Terroristene i Brussel var jo på diskotek under angrepet i Paris. Hvordan er det tillatt hvis de har lest koranen og er oppriktige muslimer? Det og dra 1,5 milliarder mennesker over en og samme kam for så å sette dem i en og samme båt, på grunn av hva en promille (0,1%) av tilhørere av en religion som for det første ikke følger sin egen religion og for det andre sikker hsr sine psykisk syke problemer, er uvitenhet og vitner til svært redusert intelligens. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/frankrike/advokat-om-abdeslam-jeg-spurte-ham-om-han-hadde-lest-koranen-han-svarte-at-han-hadde-lest-et-sammendrag-paa-internett/a/23670103/ Det står også ”Drep de vantro hvor enn de finner dem” (Sure 9: vers 5) 4
Nordvesta Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Tråden ryddet for spekulasjon Nordvesta, mod.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Lurer på om han hadde gått og klippet av seg nøttene dersom han hadde lest i et sammendrag på nettet at det var påkrevd Anonymkode: 94c92...502 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Hvilken relevanse har det? Hvis han identifiserer seg selv som muslim, så er han muslim. Anonymkode: 75fae...cad 4
N0RGE Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 (endret) Koraen er ikke den eneste retningslinjen i Islam. Du har også boken til Muhammed og en annen bok som til sammen utgjør en hel triologi, der mye nettopp er dedikert krigførsel, krig mot vantro, utryddelse av jøder, underkastelse til sharia osv. Terroristene følger hele religionen og ikke bare de pene delene i Koraen. Vanlige muslimer er like opplyst om sin egen religion som det vanlige folk er om bibelen. De har med andre ord ingen rett til å hevde at alt det terrorister står for ikke er Islam. Og jeg er ingen ekspert på temaet men jeg anbefaler alle å se denne. Fra 7 minutter og rundt 25 får dere en objektiv orientering om hva Islam faktisk er, resten er mer konservative og subjektive meninger rundt problematikken som de fleste kan skippe. Men forstår dere dette så skjønner dere hvor dumt det er å hevde at terrorisme ikke har noe med ISlam å gjøre. Islam er terrorisme, og vanlige muslimer er like representative og kunnskapsrike om egen religion som det vi sekulære er om kristendom. Forskjellen er bare det at kristendom ikke er en krigsreligion og en fascistisk ideologi for å underlegge seg folk og kontroll. Disse 15 minuttee er så grunnleggende viktig å få meg seg og vil hjelpe folk å forstå hva de faktisk har å gjøre med, i stedet for å late som om det ene eller det andre er riktig. Forstår man dette så forstår man hvor terroristene kommer fra, og man kan lettere forebygge og forhindre at vi blir offer for denne barbariske religionen, muslimer så vel som ikke-troende. Endret 28. april 2016 av N0RGE 2
Larsern Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 3 timer siden, smilejenta skrev: Det beviser jo at det disse apekattene gjør ikke har noe med Islam å gjøre. Dere kan nekte det til det uendelige, MEN i koranen står det "drep et menneske og du har drept hele menneskeheten" I de versene som omhandler krig, ja der står det at man skal drepe dem som er i mot dem. Men det er vel det man gjør i krig? Terroristene i Brussel var jo på diskotek under angrepet i Paris. Hvordan er det tillatt hvis de har lest koranen og er oppriktige muslimer? Det og dra 1,5 milliarder mennesker over en og samme kam for så å sette dem i en og samme båt, på grunn av hva en promille (0,1%) av tilhørere av en religion som for det første ikke følger sin egen religion og for det andre sikker hsr sine psykisk syke problemer, er uvitenhet og vitner til svært redusert intelligens. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/frankrike/advokat-om-abdeslam-jeg-spurte-ham-om-han-hadde-lest-koranen-han-svarte-at-han-hadde-lest-et-sammendrag-paa-internett/a/23670103/ Har de lest Sun Tzu - The art of war? Ikke? Da har det vel heller ikke noe med krig å gjøre heller? Du skriver "å drepe er noe man gjør i krig". Å ta på seg ryggsekker med sprengstoff og ta seg inn på konsertlokaler med automatvåpen og skyte tilfeldige sivile, er det noe man gjør i krig? Har du glemt at vi har konvensjoner? Står det noe om diskoteker i Koranen? Hvordan mener du det er relevant? Det du skriver er bare tull. 3
ops2 Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 (endret) Totalt er det over 100 vers som omhandler krmot vatro i Allahs navn. Jeg vil derfor gi Nordvesta og andre noen sitater fra koranen, som de kan slå opp selv.. http://legacy.quran.com/ 2:216 -Jeg (Muhammed) har foreskrevet krig for dere, og likevel vil dere ikke krige. (Sagt til hans krigere) Men er det ikke mulig at Allah hva som er best for dere? (Muhammed ville plyndre karavaner. Overfalt Jesus noen?) 3:56 -For de som avviser Allah, vil jeg straffe med grusomme lidelser i denne verden og i livet etter døden, og de skal ikke ha noen til å hjelpe seg. 3:151 -Snart skal vi skape terror i hjertene til de vantro. 9:5 -Og når de hellige månedene er over, angrip de vantro (de som tilber flere guder) hvor dere enn finner de, ta de til fange, beleir de og sitt og vent på de alle mulige steder for et bakhold. Men om de skulle angre seg, tilbe Allah og betale Zakah (ekstraskatt til muslimene), skal dere la de være i fred. Gjelder også kristne, siden de tror på treenigheten. (Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd). Å være kristen er da å tro på flere guder (Det er ingen annen gud enn Allah) 5:51 -O, dere som tror på Allah! Ta ikke jøder og kristne som venner og allierte. 9:13 - De kristne sier: Messias er Guds sønn. Dette tilstår de med sin egen munn, de gjentar ordene til de vantro før de. Må Allah knuse de, de som har vendt seg mot Allah. 9:123 -O, dere som har troen! Kjemp mot de vantro dere finner nær dere (adjacent) og la de kjenne deres vrede. Og vit at Allah er med de rettferdige. 61:4 -Sannelig, Allah elsker de som sloss i hans navn. (Fredens religion?) 66:9 -O Profet! Før krig mot de vantro og hyklerene og vis de ingen nåde. Hadith'ene, Shahih Bukhari, Jihads bok: http://sahih-bukhari.com/Pages/Bukhari_4_52.php Hadith'ene, Abu Dawud, kapittelet om Jihad: http://theonlyquran.com/hadith/Abu-Dawud/?chapter=14 I heard the Apostle of Allah (peace_be_upon_him) say: Migration will not end until repentance (motstand) ends, and repentance will not end until the sun rises in the west. Hadith'ene, Sahih Muslim: http://www.iium.edu.my/deed/hadith/muslim/019_smt.html Innlegg ryddet for avsporing Nordvesta, mod. Endret 28. april 2016 av Nordvesta 7
ops2 Skrevet 28. april 2016 #10 Skrevet 28. april 2016 Angående at han ikke har lest Koranen, så er det meget vanlig. Imamene forteller de hva som er riktig. Muslimer, fester, drikker og har smågutter som sexslaver. Å snakke om at muslimene skal være noe bedre enn andre er bullshit. De er mestere av dobbeltmoral. http://thediplomat.com/2014/08/bacha-bazi-the-tragedy-of-afghanistans-dancing-boys/ 2
Gjest Trollkarlen Skrevet 28. april 2016 #11 Skrevet 28. april 2016 Flytt til et Islam dominert land. Bo utenfor turiststrøkene. Lykke til!
Gjest smilejenta Skrevet 28. april 2016 #12 Skrevet 28. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere er virkelig så desperat etter å renvaske islam. Det er oppsiktsvekkende hvor langt dere er villig til å gå i jobben... Det er slik at de fleste muslimer ikke leser Koranen. De hører prester lese om den i en moske. Verset du siterer var som jeg husker et pålegg på jøder. islam forkynner evig krig mot vantri. Koranen er på mange måter ikke en gang den viktigste boken i religionen en gang. Det er profeten sitt liv og oppførsel. Anonymkode: effb2...9ce Takk for at du bestemmer hva min tro sier. Og at alt det jeg har lest og lært ved å gå på koranskole etter skolen i barneåra har vært helt feil. Tusen takk, takk for at du har opplyst meg om at religionen min er voldelig og bidrar til bare vondhet. Og takk for at du også drar 1,5 milliarder mennesker over en kam. :-) skal forresten kjefte på mannen min som har lagd middag til meg i dag, for hallo(!) Har han ikke lært bedre? Det er jo meningen at han skal undertrykke meg.. så takk for at du har opplyst meg :-)
Gjest smilejenta Skrevet 28. april 2016 #13 Skrevet 28. april 2016 4 timer siden, Larsern skrev: Har de lest Sun Tzu - The art of war? Ikke? Da har det vel heller ikke noe med krig å gjøre heller? Du skriver "å drepe er noe man gjør i krig". Å ta på seg ryggsekker med sprengstoff og ta seg inn på konsertlokaler med automatvåpen og skyte tilfeldige sivile, er det noe man gjør i krig? Har du glemt at vi har konvensjoner? Står det noe om diskoteker i Koranen? Hvordan mener du det er relevant? Det du skriver er bare tull. Og hva er det som er tull? Ja, jeg skriver at å drepe er noe man gjør i krig? Er det tull? Det jeg sier er at de versene som omhandler at man skal drepe tar visse folk ut av kontekst, dette er vers som skal være veiledende i krigføring hos golk som er kommet for å ta deres land. Hvor skriver jeg at det betyr at man skal skyte sivile? Det er jo nettopp det disse apekattene leser et utdrag fra og så sier de "åjaaaa ok da" også har vi enda større apekatter som deg som mener at mindre enn 0,1% handlinger burde dominere resterende 99,9% for det er nettopp det det er, 0,1% muslimske terrorister tilsvarer 99,9% muslimer. Hvis de er gale er dere enda mer gale. Og vet dere hva? Det er ikke vits, kommer aldri til å lese i denne tråden mer, dere nekter å godta at en som ikke har lest koranen ikke er kapitabel med å representere 1,5 milliarder mennesker. Uansett jeg skal fortsette å leve mitt fredfulle liv, og elske min mann og min familie, samt mine naboer. Jeg skal faktisk be litt i dag, har ikke bedd på en stund, det skal jeg gjøre så jeg får litt ro i sjela. Adios amigos, skal kose meg med Koranen i kveld og lese om hvor god min religion er. Blir nesten rørt jeg, "drep et menneske og du har drept hele menneskeheten. Redd et menneske og du har reddet hele menneskehet" Whoever kills a person, it is as though he has killed all mankind. And whoever saves a life, it is as though he had saved all mankind.” (Qur’an, 5:32) Wow sier nå bare jeg :-)
N0RGE Skrevet 28. april 2016 #14 Skrevet 28. april 2016 (endret) 41 minutter siden, smilejenta skrev: Og hva er det som er tull? Ja, jeg skriver at å drepe er noe man gjør i krig? Er det tull? Det jeg sier er at de versene som omhandler at man skal drepe tar visse folk ut av kontekst, dette er vers som skal være veiledende i krigføring hos golk som er kommet for å ta deres land. Hvor skriver jeg at det betyr at man skal skyte sivile? Det er jo nettopp det disse apekattene leser et utdrag fra og så sier de "åjaaaa ok da" også har vi enda større apekatter som deg som mener at mindre enn 0,1% handlinger burde dominere resterende 99,9% for det er nettopp det det er, 0,1% muslimske terrorister tilsvarer 99,9% muslimer. Hvis de er gale er dere enda mer gale. Og vet dere hva? Det er ikke vits, kommer aldri til å lese i denne tråden mer, dere nekter å godta at en som ikke har lest koranen ikke er kapitabel med å representere 1,5 milliarder mennesker. Uansett jeg skal fortsette å leve mitt fredfulle liv, og elske min mann og min familie, samt mine naboer. Jeg skal faktisk be litt i dag, har ikke bedd på en stund, det skal jeg gjøre så jeg får litt ro i sjela. Adios amigos, skal kose meg med Koranen i kveld og lese om hvor god min religion er. Blir nesten rørt jeg, "drep et menneske og du har drept hele menneskeheten. Redd et menneske og du har reddet hele menneskehet" Whoever kills a person, it is as though he has killed all mankind. And whoever saves a life, it is as though he had saved all mankind.” (Qur’an, 5:32) Wow sier nå bare jeg :-) Det er du som tar deler av din egen religion ut av kontekst og velger å tro på det du vil tro på. Du bedrer ikke problemet ved å feilfremstille hva Islam faktisk er. Det er dere som har kapret religionen deres (altså terroristenes) og fremstilt den som noe vakkert og fredelig, som gjør at vi aldri kan få bukt med de ekte tilhengerne av Islam en gang for alle. Endret 28. april 2016 av N0RGE 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #15 Skrevet 28. april 2016 7 timer siden, Larsern skrev: Har de lest Sun Tzu - The art of war? Ikke? Da har det vel heller ikke noe med krig å gjøre heller? Du skriver "å drepe er noe man gjør i krig". Å ta på seg ryggsekker med sprengstoff og ta seg inn på konsertlokaler med automatvåpen og skyte tilfeldige sivile, er det noe man gjør i krig? Har du glemt at vi har konvensjoner? Står det noe om diskoteker i Koranen? Hvordan mener du det er relevant? Det du skriver er bare tull. 100000+ Anonymkode: 4ac61...e2a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #16 Skrevet 28. april 2016 6 timer siden, ops2 skrev: Angående at han ikke har lest Koranen, så er det meget vanlig. Imamene forteller de hva som er riktig. Muslimer, fester, drikker og har smågutter som sexslaver. Å snakke om at muslimene skal være noe bedre enn andre er bullshit. De er mestere av dobbeltmoral. http://thediplomat.com/2014/08/bacha-bazi-the-tragedy-of-afghanistans-dancing-boys/ Muslimer er veldig homofile, derfor er det merkelig at de er så aggressive mot homofile. Har en venn som har bodd i flere muslimske land og i visse områder er det helt vanvittig som han har draget ;). Her i Europa leser vi ofte om voldtekter mot gutter og menn på asylmottak. Men det står kanskje i koranen at man skal være dobbelmoralsk? Anonymkode: 4ac61...e2a
Larsern Skrevet 28. april 2016 #17 Skrevet 28. april 2016 4 timer siden, smilejenta skrev: Og hva er det som er tull? Ja, jeg skriver at å drepe er noe man gjør i krig? Er det tull? Det jeg sier er at de versene som omhandler at man skal drepe tar visse folk ut av kontekst, dette er vers som skal være veiledende i krigføring hos golk som er kommet for å ta deres land. Hvor skriver jeg at det betyr at man skal skyte sivile? Det er jo nettopp det disse apekattene leser et utdrag fra og så sier de "åjaaaa ok da" også har vi enda større apekatter som deg som mener at mindre enn 0,1% handlinger burde dominere resterende 99,9% for det er nettopp det det er, 0,1% muslimske terrorister tilsvarer 99,9% muslimer. Hvis de er gale er dere enda mer gale. Og vet dere hva? Det er ikke vits, kommer aldri til å lese i denne tråden mer, dere nekter å godta at en som ikke har lest koranen ikke er kapitabel med å representere 1,5 milliarder mennesker. Uansett jeg skal fortsette å leve mitt fredfulle liv, og elske min mann og min familie, samt mine naboer. Jeg skal faktisk be litt i dag, har ikke bedd på en stund, det skal jeg gjøre så jeg får litt ro i sjela. Adios amigos, skal kose meg med Koranen i kveld og lese om hvor god min religion er. Blir nesten rørt jeg, "drep et menneske og du har drept hele menneskeheten. Redd et menneske og du har reddet hele menneskehet" Whoever kills a person, it is as though he has killed all mankind. And whoever saves a life, it is as though he had saved all mankind.” (Qur’an, 5:32) Wow sier nå bare jeg :-) Se der ja, du følger opp med å ta sitater ut av kontekst. For å ta det med teskje: Du skrev: "I de versene som omhandler krig, ja der står det at man skal drepe dem som er i mot dem. Men det er vel det man gjør i krig?" (Dette under tittelen "Paris-terrorist har ikke lest Koranen"). Mitt argument: Å sprenge hjemmelagde bomber og plaffe ned konsertdeltagere er ikke krigshandlinger, det er terrorisme. Du følger opp: "Ja, jeg skriver at å drepe er noe man gjør i krig? Er det tull?" Min konklusjon: Ja, det er det. Det er tull. Ditt argument er, basert på et vers i Koranen ("drep et menneske og du har drept hele menneskeheten.."), at de som bryter denne "regelen", ikke er muslimer. Du kan snu dette og finne et vers om å drepe vantro (ikke-muslimer) og så argumentere for at de som ikke dreper vantro heller ikke er muslimer. Kombinerer du disse reglene så er det i prinsippet ingen som faller inn under kategorien "muslim". Fasiten er altså at det å bestemme hvorvidt noen er muslimer basert på vers i Koranen alene er tull.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #18 Skrevet 28. april 2016 Hadde ombestemte seg og ville ikke gjennomføre ugjerningen, kanskje fordi han nettopp ikke har lest Koranen? Anonymkode: 38d42...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #19 Skrevet 28. april 2016 8 timer siden, smilejenta skrev: Og hva er det som er tull? Ja, jeg skriver at å drepe er noe man gjør i krig? Er det tull? Det jeg sier er at de versene som omhandler at man skal drepe tar visse folk ut av kontekst, dette er vers som skal være veiledende i krigføring hos golk som er kommet for å ta deres land. Hvor skriver jeg at det betyr at man skal skyte sivile? Det er jo nettopp det disse apekattene leser et utdrag fra og så sier de "åjaaaa ok da" også har vi enda større apekatter som deg som mener at mindre enn 0,1% handlinger burde dominere resterende 99,9% for det er nettopp det det er, 0,1% muslimske terrorister tilsvarer 99,9% muslimer. Hvis de er gale er dere enda mer gale. Og vet dere hva? Det er ikke vits, kommer aldri til å lese i denne tråden mer, dere nekter å godta at en som ikke har lest koranen ikke er kapitabel med å representere 1,5 milliarder mennesker. Uansett jeg skal fortsette å leve mitt fredfulle liv, og elske min mann og min familie, samt mine naboer. Jeg skal faktisk be litt i dag, har ikke bedd på en stund, det skal jeg gjøre så jeg får litt ro i sjela. Adios amigos, skal kose meg med Koranen i kveld og lese om hvor god min religion er. Blir nesten rørt jeg, "drep et menneske og du har drept hele menneskeheten. Redd et menneske og du har reddet hele menneskehet" Whoever kills a person, it is as though he has killed all mankind. And whoever saves a life, it is as though he had saved all mankind.” (Qur’an, 5:32) Wow sier nå bare jeg :-) Islam motsier seg selv hele tiden. Du plukker ut de delene DU liker, IS plukker ut de delene DE liker. Er ikke noe mindre muslim av den grunn. Og btw, terroristene dreper fordi de er i krig mot vantro. Det er helt i takt med islam. Anonymkode: 75fae...cad 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #20 Skrevet 29. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Islam motsier seg selv hele tiden. Du plukker ut de delene DU liker, IS plukker ut de delene DE liker. Er ikke noe mindre muslim av den grunn. Og btw, terroristene dreper fordi de er i krig mot vantro. Det er helt i takt med islam. Anonymkode: 75fae...cad Det er vel igrunn det som er essensen. Ja, du finner gode leveregler og verdier i Koranen. Og ja, du finner grusomheter og oppfordringer til sekterisk vold. Til å skulle være perfekte og fullkomne er Guds ord og instrukser fryktelig vage, selvmotsigende og tvetydige. Det gjelder forøvrig også de andre (især abrahamittiske) religionene, selv om islam går enda lengre i å skulle regulere og detaljstyre alle sider av samfunnet enn det kristendommen og jødedommen gjør. Jeg kan forstå at ikke alle eldgamle tekster er like glassklare og enkle å forstå, men det er tross alt snakk om ordene fra en allmektig og ufeilbarig gud. I islam er idéen at Koranen til og med kommer direkte fra Allah fremfor å være menneskers indirekte gjengivelse (slik Bibelen liksom er). Da har jo Allah gjort en meget svak jobb med diktatet sitt, når han unektelig motsier seg selv så mye som han gjør. Joda, du finner støtte for mye godt i Koranen. Jeg har lest den, og brorparten av den er nå tross alt ikke så aller verst til religiøst mumbo-jumbo å være. På noen områder er den også mer progressiv enn Bibelen, for eksempel ved at stamcelleforskning på fostre i prinsippet er fullstendig uproblematisk i islam fordi sjelen ikke tar bolig i kroppen før et godt stykke uti svangerskapet. Problemet er at det er klin umulig å etterleve hele Koranen på en gang fordi den motsier seg selv igjen og igjen. Man må se bort fra enten voldsforherligelse eller fred og vennlighet, men premisset som ligger i bunn er uansett at boken er perfekt, slik at ens egen selektive tolkning (enten den er fredelig eller helt forferdelig) er den eneste rette. Heldigvis velger de fleste muslimer i Vesten tross alt heller å holde hånden over avsnittene om at man skal drepe og lemleste når de leser Koranen fremfor å holde hånden over avsnittene om å ikke ta livet av hverken muslimer eller ikke-muslimer. Men du finner definitivt støtte for begge deler. Og ja, de fleste islamske lærde, i det minste her i Vesten, flagger heldigvis en ganske liberal og progressiv tolkning. Jeg påstår på ingen måte at jeg har større kjennskap til islamsk teologi enn de mest profilerte og respekterte imamene har. Jeg tør derimot hevde at den perfekte boken fra den allmektige og allvitende ikke burde være så uklar at en må kalle inn de aller fremste eksperter for å slå fast at den faktisk ikke forsvarer å sprenge sivile i fillebiter, når bokens tilhengere attpåtil mener at den bør leses og forstås av alle mennesker. Da er det temmelig slett håndverk av forfatter å tillate at den er så åpen for "misforståelser" og "misbruk" som den faktisk er. Anonymkode: 32cdd...7e1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå