Gå til innhold

Jeg er helt sjokkert over venninnen min - En side av henne jeg ikke liker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

AB #19 her. Jeg synes ikke du skal dømme venninnen din så hardt. Dette har med modenhet og misunnelse å gjøre og sannsyneligvis vil dere komme på samme bølgelengde etterhvert. Ikke la dette ødelegge vennskapet eller telle negativt i så måte. Tenk heller på at hun kanskje er lykkelig uvitende om vanskeligheter her i livet. 

Anonymkode: 2ca5e...34c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke erfart mye i livet du. Noen ganger trenger eleven å pushes, andre ganger vil det føre til at eleven ikke orker å gå på skolen. Hva blir verst?

Anonymkode: eff99...7a1

Bjørnetjeneste. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe bjørnetjeneste ved å la en elev få ha fremføring for bare lærer, når elev sliter med personlige problemer. Det er å ta hensyn til at alle individer er forskjellige og ikke kan måles på samme måte. Jeg hadde en jente i klassen en gang som ble tvunget til å ha fremføring foran hele klassen, og gjett hva som skjedde med henne; hun ble klin rød i ansiktet og begynte å gråte foran hele klassen. Syns du det er det riktige å gjøre? Å utsette en elev for noe sånt?

Ts

Anonymkode: fdb12...587

Når hun ikke sliter ellers så ser jeg ikke hvorfor hun ikke iallfall skal prøve. Har også sosial angst, og fremføring er helt jævlig, men eksponeringsterapi er det eneste som hjelper. Hadde forresten også ei venninne som begynte å gråte foran klassen og det var helt forferdelig for henne. Jeg brukte resten av skoledagen på å trøste henne. Men hun begynte med ekstra mange fremføringe pga det. Først kun foran lærer, deretter foran lærer og et par av oss venninner og så utvidet man publikum etterhvert. Da vi kom til særemne i tredje klasse var hun en av få som holdt foredrag for hele klassen (og ikke bare halve som de fleste av oss), nettopp fordi hun hadde eksponert seg for det mye. Og det er det som er den riktige veien å gå.

Og jeg syns du overreagerer når din venninne forteller om sine følelser angående det. Det er helt menneskelig å bli irritert ved forskjellsbehandling og da ventilerer man til venner. Det var jo ikke slik at hun startet en skittkastingskampanje heller. 

Anonymkode: 026bd...23f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det et faktisk helt normalt å slippe fremførlig. Kjempe normalt at folk ikke liker å holde fremføring og sliter ekstremt mye med det. Helt unormalt å holde fremføringer i jobb feks om du ikke vil ha et sånt yrke. Men vennina di var kanskje misunneøig? Kanskje derfor hun sa det. Ikke greit selvfølgelig. Men jeg ville sagt i fra og latt det gå. Bra at du sier i fra! Da hjelper du henne og :)

Anonymkode: 26e73...e92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er venninnen din som oppførte seg som en liten unge her. Hun har ingeting med hvorfor noen ikke klarer å fremføre. Opplevde ei i vgs som var veldig sjenert og ikke klarte å fremføre forran klassen. Alle godtok det og viste forståelse for det. Ingen sjalusi der. Til og med jeg har kjent hjertebank og ble svett når jeg fremførte noe enda jeg ikke hadde angst for noe sånt. Var bare stor i kjeften.

Godt at du sa i mot venninnen din :) modig gjort. Ikke alle som tørr å si imot vennene sine for tiden..

Endret av Klopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke opp til deg å vurdere. Det sier litt mer om deg og ditt refleksjonsnivå når du kan konkludere med noe slikt uten å vite noe mer om saken annet enn at hun fremfører kun for læreren. 

Anonymkode: 39e78...5b4

Dere vet jo faktisk ikke heller mer om saken så dere er like lite skikket til å vurdere om dette er riktig av læreren eller ei. Men nå er vi på et forum og da må man gjøre seg opp en mening ut fra HI og TS sin versjon av historien. Jeg leser det som at TS overreagerer og mener på generelt grunnlag at eksponering er beste metode for å kvitte seg med angsten, også i dette tilfellet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Klopp skrev:

Det er venninnen din som oppførte seg som en liten unge her. Hun har ingeting med hvorfor noen ikke klarer å fremføre. Opplevde ei i vgs som var veldig sjenert og ikke klarte å fremføre forran klassen. Alle godtok det og viste forståelse for det. Ingen sjalusi der. Til og med jeg har kjent hjertebank og ble svett når jeg fremførte noe enda jeg ikke hadde angst for noe sånt. Var bare stor i kjeften.

Jeg er enig i at venninnen til TS var den som oppførte seg mest "barnslig" her, men la oss nå ikke dømme venninnen for at hun oppfører serg som en helt normal tenåring. Det er faktisk TS som er unntaket her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at venninnen til TS var den som oppførte seg mest "barnslig" her, men la oss nå ikke dømme venninnen for at hun oppfører serg som en helt normal tenåring. Det er faktisk TS som er unntaket her. 

Ja og tenåringer må lære seg mer folkeskikk. De blir bare frekkere og frekkere. Mye mer frekke nå enn da jeg var tenåring. Selv om det var mye mobbing og baksnakking da også.

Endret av Klopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AB #19 her igjen. Hva tenker du om å 

Et øyeblikk siden, Klopp skrev:

Ja og tenåringer må lære seg mer folkeskikk.

Vi har alle vært tenåringer. Vi voksne må lære oss å ikke glemme hvor vanskelig det er å være tenåring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*fortsetter post 28...* 

Hva tenker du, TS, om å la din venninnes reaksjon forbigåes i stillhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AB #19 her igjen. Hva tenker du om å 

Vi har alle vært tenåringer. Vi voksne må lære oss å ikke glemme hvor vanskelig det er å være tenåring.

Ja det er vanskelig og har hatt en tung tenåringstid. Full i sinne. Men jeg godtok de som var annerledes, hadde angst osv.. Såpass respekt hadde jeg for andre. Hvor er den blitt av i dag? Ikke så lenge siden jeg var tenåring. Er 26 nå.

Endret av Klopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*fortsetter post 28...* 

Hva tenker du, TS, om å la din venninnes reaksjon forbigåes i stillhet?

Altså, jeg forstår jo at venninna mi ikke forstår dette, ettersom hun selv ikke har opplevd det. Og man kjenner jo et ekstra press på seg foran klassen, og det er jo ikke behagelig akkurat. Jeg er forstå vidt enig med deg; det er viktig å utsette seg for situasjoner man ikke er komfortabel med, det var det jeg gjorde som fikk meg til å bli bedre. Jeg utsatte meg selv for ubehagelige situasjoner konstant i et helt år, og jeg er betydelig bedre, selv om jeg fortsatt kan slite litt, men alle er ikke like. Selv om jeg og du og venninna di klarte å bli bedre, er det ikke sikkert Anna kan klare det. Eller hun kan klare det, men å utsette seg for det kan være vanskelig. 

Uansett, det jeg er sjokkert over, er at venninna mi hadde så lite forståelse. Det hadde jeg aldri trodd. Jeg kommer ikke til å lage noe stort ut av det, jeg har sagt mitt på en voksen måte for å uttrykke hva jeg mener om å dømme folks situasjon, spesielt siden det ikke har noe med oss å gjøre. Venninna mi får selv velge hvordan hun vil oppføre seg fremover. Jeg kommer ikke til å la dette ødelegge vennskapet, men jeg kommer definitivt til å være forsiktig med hva jeg deler med henne, ettersom jeg fortsatt får små tilbakefall med panikk når jeg er alene i folkemengden. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Klopp skrev:

Ja det er vanskelig og har hatt en tung tenåringstid. Full i sinne. Men jeg godtok de som var annerledes, hadde angst osv.. Såpass reskept hadde jeg for andre. Hvor er den blitt av i dag? Ikke så lenge siden jeg var tenåring. Er 26 nå.

Men din opplevelse av tenårene er ikke nødvendigvis relevant for TS. Jeg forstår at du har opplevd mye negativt i livet og det beklager jeg at du har blitt utsatt for. Det er forbanna kjipt og ikke greit på noen måte. Men akkurat nå snakker vi om TS og ikke deg. Det er ingen konkurranse om hvem som har hatt det værst her i livet. 

Poenget mitt var at voksne generelt gjerne kan bli flinkere til å lytte til og forstå tenåringer der de er og ikke i forhold til hvor de voksne er. Det er ikke rart at venninnen til TS er opphengt i dette, selv om det kan virke litt rart for oss som er litt eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg forstår jo at venninna mi ikke forstår dette, ettersom hun selv ikke har opplevd det. Og man kjenner jo et ekstra press på seg foran klassen, og det er jo ikke behagelig akkurat. Jeg er forstå vidt enig med deg; det er viktig å utsette seg for situasjoner man ikke er komfortabel med, det var det jeg gjorde som fikk meg til å bli bedre. Jeg utsatte meg selv for ubehagelige situasjoner konstant i et helt år, og jeg er betydelig bedre, selv om jeg fortsatt kan slite litt, men alle er ikke like. Selv om jeg og du og venninna di klarte å bli bedre, er det ikke sikkert Anna kan klare det. Eller hun kan klare det, men å utsette seg for det kan være vanskelig. 

Uansett, det jeg er sjokkert over, er at venninna mi hadde så lite forståelse. Det hadde jeg aldri trodd. Jeg kommer ikke til å lage noe stort ut av det, jeg har sagt mitt på en voksen måte for å uttrykke hva jeg mener om å dømme folks situasjon, spesielt siden det ikke har noe med oss å gjøre. Venninna mi får selv velge hvordan hun vil oppføre seg fremover. Jeg kommer ikke til å la dette ødelegge vennskapet, men jeg kommer definitivt til å være forsiktig med hva jeg deler med henne, ettersom jeg fortsatt får små tilbakefall med panikk når jeg er alene i folkemengden. 

Ts

Men nå må du huske på at dette er ei venninne av deg som dermed kjenner historien din og derfor lettere kan forstå deg. Er hun empatisk og snill med deg ellers så er det etter min mening en overreaksjon å bli så sjokkert og mistenksom overfor henne når hun viser en menneskelig brist. Da er du faktisk ikke noe bedre enn henne, når du dømmer så fort. 

Det er helt normalt å føle irritasjon, misunnelse og andre følelser som ikke er politisk korrekt, og det er også normalt å ventilere disse tankene og følelsene til noen som står en nær. Andre her gir deg ros fordi du var moden og sa fra, og det er selvsagt fint at du reflekterer og sier i fra når noen er urimelig, men jeg mener at modenhet også er å forstå at mennesker har feil og brister uten å dømme de nord og ned av den grunn. Er dette det verste venninna di har gjort så er det ikke ille. Og som sagt, det er forskjell på at hun forteller det til deg i fortrolighet som venner enn om hun hadde begynt en skikkelig baksnakkingskampanje. For det er ikke gret. Og du skriver jo at du er "sjokkert" og at dette er en "ny side" av venninna di du ikke har sett tidligere, og da tolker jeg det slik at hun i det store og det hele er ei grei jente. Med menneskelige følelser og brister. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, du overreagerte ikke, TS :) Synes som andre her at det var tøft av deg, hadde vært enklere å bare nikke medgjørlig til venninna di. Synes det vitner om en stor grad av modenhet og evne til refleksjon, når du klarer å tenke såpass nyansert rundt det, og det attpåtil når du ikke liker vedkommende. Dét er det mange voksne som mangler. Det er mange typer angst, og til og med sosial angst kan være spesifikk. Noen blir helt ødelagte bare ved tanken på en muntlig fremføring foran en forsamling, mens det går helt fint å gå på en fest, få seg kjæreste eller levere tilbake en vare på butikken. Andre kan klare å holde et fremlegg, men kan ikke ta bussen eller spise sammen med andre. Det virker som du har forstått det litt bedre enn mange. Og så vil jeg til slutt legge til, at selv om du beskriver deg som emosjonell, så trenger du ikke å tvile på deg selv av den grunn. Det er noen som bruker slikt som hersketeknikk, men man kan fint være både rasjonell og emosjonell ;) Og likeledes, noen kan være veldig lite emosjonelle, og like lite rasjonelle. Å ha følelser og å være et empatisk menneske kan være slitsomt, men mange vil sette pris på nettopp den egenskapen. Det er menneskelig. 

Anonymkode: ec7fb...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jeg tror du har blandet sammen mitt svar med en annen person sitt svar. Jeg er AB #19 og har ikke skrevet noenting om at det er viktig å utsette seg for ubehagelige situasjoner. Jeg får vel skrive under nick i resten av tråden :)

Når det gjelder siste avsnitt, så tror jeg du gjør veldig klokt i å holde litt avstand og ikke fortelle om dine egne problemer. Hun vil helt sikkert bry seg, for jeg tror dette er en god venninne, men jeg ville ikke stolt på at hun ikke vil fortelle dette videre. Om det skulle komme for en dag senere og hun blir sur fordi du ikke fortalte, så må du huske på at dette er din informasjon og det er kun opp til deg hva du ønsker å dele med andre. Du er ikke forpliktet til å dele noe som helst. 

Jeg tror at en god middelvei her er at din venninne aldri snakker eller oppfører seg negativt ovenfor denne personen i ditt nærvær. Du kan desverre ikke kontrollere noe mer enn det. Dersom hun kommer med en negativ kommentar kan du for eksempel si "jeg ønsker ikke å høre den type kommentarer" eller så kan du avlede ved å heller si "kan vi ikke heller snakke om noe annet". Jeg vil råde deg til å ikke gå inn i en krangel med din venninne om hva som er riktig eller viktig. Hun kommer helt sikkert til å "catch up" etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som aktiv "angster" gjennom 18 år (med alt fra sosial angst til panikkangst og generalisert angstlidelse) kan jeg bare si at det eneste rådet jeg ville gitt denne Anna er at hun likevel gjennomfører fremføringene. Det blir så mye verre senere. Alle tingene jeg unngikk som barn og ungdom har jeg måttet gjøre fra grunnen av som voksen, og pga det har gått så mange år har det vært mye tøffere enn det ville vært å ta problemet ved roten.

Uansett: Jeg kan forstå både ditt og din venninnes synspunkt. Det er ikke så lett å ta stilling til hvis man ikke har erfaring/ikke har den samme erfaringen selv, og jeg mener det bør være rom for forskjellige meninger om ting.

Anonymkode: 46bca...ffd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men din opplevelse av tenårene er ikke nødvendigvis relevant for TS. Jeg forstår at du har opplevd mye negativt i livet og det beklager jeg at du har blitt utsatt for. Det er forbanna kjipt og ikke greit på noen måte. Men akkurat nå snakker vi om TS og ikke deg. Det er ingen konkurranse om hvem som har hatt det værst her i livet. 

Poenget mitt var at voksne generelt gjerne kan bli flinkere til å lytte til og forstå tenåringer der de er og ikke i forhold til hvor de voksne er. Det er ikke rart at venninnen til TS er opphengt i dette, selv om det kan virke litt rart for oss som er litt eldre. 

Jo det er rart for jeg har vert tenåring selv og synes det var rart og idiotisk av folk som hakket på og baksnakket andre for de ikke turte noe. Heldigvis var det ikke så mange som hakket på de med angst for noe på vgs. Ingen skal presses til noe for det kan gå skikkelig galt. På vgs og spesielt vg3 er man såpass voksne at man skal vite bedre. Ikke holde på sånn som ungdomsskole elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bjørnetjeneste. 

Når hun ikke sliter ellers så ser jeg ikke hvorfor hun ikke iallfall skal prøve. Har også sosial angst, og fremføring er helt jævlig, men eksponeringsterapi er det eneste som hjelper. Hadde forresten også ei venninne som begynte å gråte foran klassen og det var helt forferdelig for henne. Jeg brukte resten av skoledagen på å trøste henne. Men hun begynte med ekstra mange fremføringe pga det. Først kun foran lærer, deretter foran lærer og et par av oss venninner og så utvidet man publikum etterhvert. Da vi kom til særemne i tredje klasse var hun en av få som holdt foredrag for hele klassen (og ikke bare halve som de fleste av oss), nettopp fordi hun hadde eksponert seg for det mye. Og det er det som er den riktige veien å gå.

Og jeg syns du overreagerer når din venninne forteller om sine følelser angående det. Det er helt menneskelig å bli irritert ved forskjellsbehandling og da ventilerer man til venner. Det var jo ikke slik at hun startet en skittkastingskampanje heller. 

Jeg er enig. Jeg tror det er mange som blir strøket for mye medhårs i skolen i dag. Av og til må man gjennom ting selv om det er ubehagelig. Det er kanskje noe av det viktigste man lærer. Mange i denne tråden fremstår som litt skinnhellige, synes jeg. Det er nesten trendy å være overempatisk, men det fremstår som kunstig.

Anonymkode: d3720...b2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er HELT NORMALT å være nervøs når man skal fremføre noe foran en forsamling. Jeg synes det er veldig dumt at alt som medfører en viss grad av ubehag skal sykeliggjøres og spesialbehandles. 

Anonymkode: 8a27f...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Synes det var bra du sa ifra TS :) Er heller ikke noe unormalt at venninnen din reagerte på den måten hun gjorde heller, ikke at jeg synes det er greit.

Og det er altfor mange her som sier at lærer og slikt gjør "Anna" en bjørnetjeneste og lignende. Dere vet ingenting om "Anna", annet enn at hun slipper å fremføre. Og eksponering hjelper ikke for alle selv om noen mener det. Mulig hun er klar for eksponering senere også men ikke nå. Alle er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...