Gå til innhold

Blir utestengt av sosiale sammenhenger med kollegaer pga vi drikker lite

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Tibbie skrev:

Jo, det virker som om du mener jeg skal ta dem med, selv om jeg ikke vil.

Selvfølgelig dømmer de. Det ville jeg også gjort om jeg var den edrue. Man sier og gjør mye rart når man er full. Jeg orker ikke sitte å prøve å begrense meg og våkne opp med fylleangst dagen etterpå.

Ferdig snakka.

Ja men om andre inviterer de da? Skal du bli forbanna og protestere høylydt eller stå i døra og kaste de ut når de kommer?

Det jeg reagerer på at du kaller det veldedighet å invitere venner som ikke drikker. Det er da ikke veldedighet å ikke ekskludere venner. Med den holdningen det så kan du ikke anse de som venner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ikke slik som de andre. TS skriver jo at hun er kronisk syk med varierende overskudd, alltid kinkig å skulle ha med slike mennesker på fest.

Anonymkode: 187bf...f2b

Det vet du jo ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Wednesday, April 27, 2016 at 19.41, AnonymBruker skrev:

Mannen jobber i en ganske liten bedrift, de er 20 ansatte, hvor de fleste er jevnaldrende og alle kommer godt overens og er venner. Sjefen og andre kollegaer finner stadig på sosiale ting; ut og spise, bowling, hjem til sjefen og han lager mat, og disse tilstelningene ender som regel alltid opp med drikking og ut på byen og det blir seint. Det er vanlig å invitere med partneren til de ansatte og sjefen har ofte med kona om de får barnevakt.

Men mannen og jeg blir aldri invitert med på noen av disse tingene. Det er ikke offisielle ting som f.eks. julebord; det er vi med på. Dette er gjerne spontane ting som blir funnet på et par dager i forveien, og de som har tid/mulighet hiver seg med. Men vi blir aldri spurt, og her om dagen spurte mannen et par kollegaer om hvorfor... "Nei dere drikker jo ikke", fikk han til svar. Noe som ikke er sant. Vi er ikke de som er oftest på byen eller på fest, men det er pga jeg er kronisk syk og har varierende overskudd, og vi har ingen venner her i området som drar ut (småbarnsforeldre som regel, vi er de eneste uten barn i vennegjengen). Men når det er julebord er vi jo med, vi drikker som alle andre og er gjerne blant de siste på nach. 

Mannen begynner å føle veldig på dette når han er på jobb, når det diskuteres rundt han hva folk har funnet på i det siste og hva som blir det neste. Han er godt likt og trives veldig godt ellers, men dette plager han, å ikke føle seg velkommen på de sosiale tilstelningene. Når han snakket med kollegaene og fikk beskjed om at det var fordi vi ikke drakk, prøvde han å protestere og si at det ikke var sant, men det ignorerte de.

Er det virkelig OK å utestenge noen fra sosialt miljø på jobben fordi man ikke er verdens største partyløve?

Anonymkode: 583ff...bff

Syns det er rart at folk bare finner på ting som er forbundet med alkohol.De kan ikke møtes uten at det er alkohol med i bildet.

Du trenger ikke drikke når det er bowling som du nevner. Er du invitert hjem til folk, så dra hjem når de skal på byen. At dere er utelukket pga alkohol?da har jeg spurt de rett ut. Noen kaller det festbrems. Nå har jeg vært i mange lag og fester. Alle har trodd at jeg drakk alkohol. Jeg lurte til meg alltid alkoholfrie drinker. Når de en dag fikk vite at jeg ikke drakk alkohol, det var da jeg ble kalt festbrems.

I min frie bedrift var det en som tok opp temaet. Hvorfor møtes vi, drar ut sammen, og det skal være alkohol med?Du lærer heller ikke folk å kjenne på den måten. Så har du lønningspils. 

Når han tok opp temaet, så ble folk veldig ivrig i samtalen. Kom frem at mange kjente presset. Det må være alkohol osv. Egentlig ønsket de annen samvær.

Anonymkode: 9f5ef...fad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det vet du jo ikke

Men slik tenker de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja men om andre inviterer de da? Skal du bli forbanna og protestere høylydt eller stå i døra og kaste de ut når de kommer?

Det jeg reagerer på at du kaller det veldedighet å invitere venner som ikke drikker. Det er da ikke veldedighet å ikke ekskludere venner. Med den holdningen det så kan du ikke anse de som venner.

Herregud, som du styrer på! Kverulerer som Fanden.

Selvfølgelig gjør jeg ikke noe ut av det! Jeg har da folkeskikk, selv om jeg ikke liker å være rusa rundt edru mennesker.

Når du skriver at jeg bør invitere dem, selv om jeg ikke vil, så formulerer jeg det som veldedighet. Gjør det jo ikke for å kose meg.

Jeg har ingen venner som ikke drikker. Saken handler ikke om min vennekrets. Saken handler om at jeg hater når det er kommet folk på en drikkefest, som ikke drikker i det hele tatt. Det hater jeg, og jeez, det er da en ærlig sak, Maleficenta?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det handler om kjemi og det sosiale, mer enn det handler om drikking.

Du sier, TS, at dere ikke har andre venner. Hvorfor har dere ingen venner?

Anonymkode: b7065...1c8

Nå har du nok lest feil :) Jeg sa vi har ingen andre venner her som ikke har barn. Mao de vennene vi har her er alle småbarnsforeldre og da er det naturlig nok lite fester osv. De vennene vi har som er barnløse bor i andre deler av landet (noen i andre land til og med).

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ikke slik som de andre. TS skriver jo at hun er kronisk syk med varierende overskudd, alltid kinkig å skulle ha med slike mennesker på fest.

Synes du skal lese hva jeg har skrevet før du uttaler deg jeg :) Jeg har allerede sagt at jeg ikke er en sånn person som sitter og snakker sykdom i sosiale sammenhenger. Snakk om å dra alle over en kam.

Anonymkode: 583ff...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hva har din mann/dere gjort for å bli en del av gjengen da? Det har du ikke svart på. Har han sagt rett ut at han har lyst å bli med, eller forventer han at hinting og taushet skal gjøre at de andre på magisk vis forstår at han føler seg utenfor? Og innviterer noen gang dere/han andre med på noe? Er det noe initiativ fra dere eller er det en passiv forventing om at de andre skal gjøre noe? Hva med å gjøre en innsats selv og innvitere med? Middag, tapaskveld, kokkekurs, vin eller ølsmaking, teste en ny restaurant eller pub om noe slikt kommer, grillfest o.l. Det virker egentlig som om dere sitter hjemme og snakker om hvor fælt det er uten å gjøre noe med det selv. Og så bør han kanskje spørre seg selv om det med drikkingen er en unnskyldning dere har lagt dere til eller andre kommer opp med, for er han lede kan det godt være det er noe i jobboppførselen som gjør at folk ikke vil være med han utenom jobb, selv om det er en god tone i hverdagen. Jeg har en god tone med min leder, men hun er et rævhol av dimmensjoner som ikke evner å ta de rette beslutningene for bedriften eller behandle personale på en grei måte (selv tror hun hun er kjempeflink), så jeg ville ikke tilbragt tid med henne privat.

Anonymkode: 8c513...e63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg hadde faktisk ikke giddet å hatt venner som ikke ville være på fest med meg fordi jeg ikke drakk/ drakk lite. Det er dårlige venner. De som drikker seg fulle mener på at de som ikke drikker seg fulle er så kjedelig og bare sitter i et hjørne. Det har jeg faktisk aldri opplevd. Nei, så klart er de ikke like høylytte og hæla i taket,  men kjedelig er de ikke. Ikke de som jeg kjenner eller meg selv

I min vennegjeng er vi alle voksne og alle er invitert selv om de er avholds. Er det noen som ikke får komme,  så er det de som drikker seg kanakas og lager dårlig stemning og drama.

Anonymkode: 347a0...e0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men slik tenker de fleste.

Ja men hva med å invitere de å finne ut om det de tenker stemmer istedet for å bare gå ut i fra at det er slik når de ikke vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tibbie skrev:

Herregud, som du styrer på! Kverulerer som Fanden.

Selvfølgelig gjør jeg ikke noe ut av det! Jeg har da folkeskikk, selv om jeg ikke liker å være rusa rundt edru mennesker.

Når du skriver at jeg bør invitere dem, selv om jeg ikke vil, så formulerer jeg det som veldedighet. Gjør det jo ikke for å kose meg.

Jeg har ingen venner som ikke drikker. Saken handler ikke om min vennekrets. Saken handler om at jeg hater når det er kommet folk på en drikkefest, som ikke drikker i det hele tatt. Det hater jeg, og jeez, det er da en ærlig sak, Maleficenta?

Men om du ikke vil invitere dine vennerfordidu alltid driter deg ut i fylla så er jo du en dårlig venninne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja men hva med å invitere de å finne ut om det de tenker stemmer istedet for å bare gå ut i fra at det er slik når de ikke vet det?

Du får informere TS' mann sine kolleger om hvordan man skal håndtere det når man ikke vil invitere kronisk syke mennesker som nesten ikke drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Men om du ikke vil invitere dine vennerfordidu alltid driter deg ut i fylla så er jo du en dårlig venninne

Herregud, kvinne!

Jeg har ingen venner som ikke drikker. Og om jeg hadde, så må jeg vel ikke invitere hver jævla venninne med på alt jeg gjør?

Mine friluftsvenner inviterer ikke meg med på teltur i fjellet, mine sportsvenner inviterer ikke meg med på fotballkamp, mine rike venner inviterer ikke meg med på langweekender til LA og jeg inviterer ikke mine avholdsvenner på drikkefest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jeg også. Det samme med at jeg ikke bruker stoff, derfor blir jeg aldri invitert, men den gode nyheten er at man får tid til å forhåpentligvis ikke rotne innvendig, men må godta ekstreme mengder med dritt i fra et skikkelig fyllekalas foreviget på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er mobbing på voksen-nivå, det. Bare så synd at mange av dere som drikker mye alkohol nok aldri kommer til å forstå det. Lærer de andre voksne på jobben hans barna sine å oppføre seg så ekskluderende mot sine venner også? Finnes det ingen tillitsvalgt/HR-person som han kan snakke med på jobben om dette? Du har min fulle medfølelse, ts. Jeg drikker ikke alkohol jeg heller, og skjønner meg heller ikke på dette. @Alenia oppførsel som dette er nok mer normal enn det du tror. Mannen min var i et selskap en gang, barneselskap da barnet vårt var i barnehagealder og han han hadde fulgt barnet vårt dit + slo av en prat med de andre voksne der. Så sa han noe, av en eller annen grunn, at jeg ikke drikker alkohol. Så kom det deretter kjapt fra en av de andre foreldrene: "ja, da vet vi hvem som ikke skal bli invitert med på fest i alle fall!". Det er en vanlig tankegang, men det er like fullt mobbing.

Anonymkode: b1768...b3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tibbie skrev:

Herregud, kvinne!

Jeg har ingen venner som ikke drikker. Og om jeg hadde, så må jeg vel ikke invitere hver jævla venninne med på alt jeg gjør?

Mine friluftsvenner inviterer ikke meg med på teltur i fjellet, mine sportsvenner inviterer ikke meg med på fotballkamp, mine rike venner inviterer ikke meg med på langweekender til LA og jeg inviterer ikke mine avholdsvenner på drikkefest!

Hva om avholdsvrnnene dine har lyst å bli med og spør kan jeg få bli med nekter du de å komme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Hva om avholdsvrnnene dine har lyst å bli med og spør kan jeg få bli med nekter du de å komme? 

Du vet å lage et problem av noe som absolutt ikke er et problem? Skjønner ikke greia.

Har som sagt ingen avholdsvenner, men om jeg hadde, og de spurte om å få være med, hadde jeg selvfølgelig sagt ja. Men jeg vet jo at det betyr at det ikke blir like morsomt som det ville vært ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Du vet å lage et problem av noe som absolutt ikke er et problem? Skjønner ikke greia.

Har som sagt ingen avholdsvenner, men om jeg hadde, og de spurte om å få være med, hadde jeg selvfølgelig sagt ja. Men jeg vet jo at det betyr at det ikke blir like morsomt som det ville vært ellers.

Fordi du er flau over deg selv i fylla. Du hadde ikke brydd deg om hva andre hadde tenkt og husket dagen derpå dersom du innerst inne ikke hadde skammet deg over hvor full du blir. Hvorfor drikker du da om du ikke dagen derpå kan le litt av deg selv? Istedet er du livredd for hva andre har sett og fått med seg. Legger til at selv om folk blir fulle så får ikke alle blackout og glemmer hva du har gjort dagen etter..

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tibbie skrev:

Har det falt deg inn at det er veldig dømmende å anta at alle folk som ikke drikker dømmer andre..?

Endret av rh1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, rh1 skrev:

Har det falt deg inn at det er veldig dømmende å anta at alle folk som ikke drikker dømmer andre..?

Åherregud. Nei, kanskje ikke alle er sånn. I hvert fall kanskje ikke dem som er vant til å drikke selv. MEN jeg har det mindre kult når jeg er sammen med edru mennesker. Man bli mer tilbakeholdent siden den personen ikke er på samme nivå som deg.

Jeg har vært på mange fester iløpet av livet mitt. Jeg vet jo hvordan ting er. Ingen anonym avholdsperson på et forum kommer til å få meg til å revurdere egne erfaringer.

Folk på KG er uten tvil de mest dømmende menneskene jeg har snakket med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tibbie skrev:

Åherregud. Nei, kanskje ikke alle er sånn. I hvert fall kanskje ikke dem som er vant til å drikke selv. MEN jeg har det mindre kult når jeg er sammen med edru mennesker. Man bli mer tilbakeholdent siden den personen ikke er på samme nivå som deg.

Jeg har vært på mange fester iløpet av livet mitt. Jeg vet jo hvordan ting er. Ingen anonym avholdsperson på et forum kommer til å få meg til å revurdere egne erfaringer.

Folk på KG er uten tvil de mest dømmende menneskene jeg har snakket med.

Trist å være så egoistisk at normale mennesker som velger å ikke drikke enten en enkelt kveld eller er avholds (det kan være utallige grunner til valget), skal bli utestengt.. Ironisk at du tilsynelatende ser ned på slike fordi de ikke er NEDE på "ditt nivå"!

Synes nesten det er litt morsomt, men når jeg ser hvor mange i samfunnet vårt som har lignende holdninger, da må jeg bare sukke og riste på hodet i stedet. Vi nordmenn skal være så tolerante og åpensinnede- men ta valg mot strømmen når det kommer til alkohol, DET er over grensa:sprettoy:..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...