Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Endelig etter lang tid har vi klart å bli gravide! Jeg er 6 uker på vei, og kjenner jeg går rundt med en konstant tanke om at jeg eventuelt kan miste, eller at noe er galt.

De siste dagene har jeg Vært utrolig svimmel, så svimmel at jeg har måtte sette/legge meg ned til det gir seg. Er dette normalt? Syns det er fryktelig skummelt.

Føler jeg ikke kan ringe legen min for har en useriøs lege føler jeg. Var hos legen på mandag, og da ville hun ikke ta prøver av meg engang fordi det var så tidlig i svangerskapet, så fikk med meg ett blodprøve ark og fikk beskjed om å komme tilbake å ta testene om 2-4 uker. Var det sånn for dere? 

Har ikke mange andre symptomer, annet enn vonde pupper og kanskje litt stikking i magen. Kjennes rett og slett ut som at jeg får mensen hvert øyeblikk. 

Takk for svar! ☺

Videoannonse
Annonse
Gjest smilejenta
Skrevet

Min lege ville heller ikke ta blodprøver før uke 10. Synes ikke legen din er useriøst for det om.å

Skrevet
7 minutter siden, smilejenta skrev:

Min lege ville heller ikke ta blodprøver før uke 10. Synes ikke legen din er useriøst for det om.å

Er mer som gjør at jeg syns hun er useriøs. Syns ikke hum tar meg alvorlig uansett hva jeg kommet for. Men jeg lurte bare på om det er flere som har fått samme svar fra legen eller Vært svimmel, så takk for svar :-)

Skrevet

Kanskje du trenger tilskudd av jern? 

Jeg var svimmel i svangerskapet, og trengte å ta jerntabletter. 

Gratulerer med graviditeten  forresten :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt. Blodtrykket synker ofte i 1.trimester. Så du kan fint bli svimmel uten at du mangler noe som helst :)

Anonymkode: 6190e...258

Skrevet
7 minutter siden, Strawberrygirl skrev:

Kanskje du trenger tilskudd av jern? 

Jeg var svimmel i svangerskapet, og trengte å ta jerntabletter. 

Gratulerer med graviditeten  forresten :)

Hmm, det kan nok stemme ganske bra. Har ikke hatt så lett for å spise de siste årene (gått ned 30 kilo på 2 år), så mye derfor det også hadde Vært supert å fått tatt blodprøver uansett ☺ 

Tusen takk! ☺

Skrevet
3 minutter siden, Lindaaaa9419 skrev:

Hmm, det kan nok stemme ganske bra. Har ikke hatt så lett for å spise de siste årene (gått ned 30 kilo på 2 år), så mye derfor det også hadde Vært supert å fått tatt blodprøver uansett ☺ 

Tusen takk! ☺

Du kan jo ringe legekontoret å bestille time for å måle jernlageret. Trur ikke man trenger legetime for det. Jeg gjorde det hvertfall slik :)

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke noe om svimmelhet, har ikke opplevd det selv. Men det er jo helt normalt at det skjer ting med blodtrykk når man blir gravid, så jeg har i alle fall lest at svimmelhet er helt vanlig :) 

Sånne "mensenmurringer" som du beskriver er også helt normalt, og betyr bare at livmoren din utvider seg. Jeg hadde også det de første ukene, og har det innimellom fortsatt (uke 14 nå). Men nå kjenner jeg mer at det strekker i lysken osv. Det flytter litt på seg etter hvert. Så lenge du ikke blør så er det ingenting å bekymre seg for, det betyr rett og slett bare at ting skjer der nede ;) 

Lykke til fremover! Husk at det går bra for de aller fleste - så ikke vær katastrofetenker uten grunn :) 

Anonymkode: 1f788...c35

Gjest Runforit
Skrevet

Er vanlig å få lavt blodtrykk. Det som hjelper når det skjer er koffein, lakris og drikke minst en halv liter med vann. 

Skrevet

Var møe svimmel under graviditeten. Måtte få jerntilskudd i lengre periode pga lav hb. 

Blodprøver er ikke vanlig å ta før ca 10-12svangerskapsuke. Da fylles også helsekort ut og man blir henvist til oul på sykehuset. Det er også rundt da du kontakter JM for time hos henne. 

Mensenmurringene vil jeg si er helt normale! Er jo tross alt noe som vokser i livmora ;) 

grattis med graviditeten og masse lykke te! PS, det som oftest føles unormalt med kroppen er oftest normalt. Graviditet tuller veldig med alt som har med kropp å gjøre, det fant jeg ut av :P 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig svimmel i store deler av graviditeten pga lavt blodtrykk, lave jernlagre og mye oppkast.

Pass på å få i deg nok væske, spise jevnt og muligens ta noen lette jerntilskudd (egentlig skal man vel vente på blodprøvesvarene, men på butikken har de noen milde varianter som ikke gjør noen skade, så får du eventuelt bytte til noe sterkere om blodprøven tilsier det). Lakris kan hjelpe på lavt blodtrykk, men noen sier man skal være forsiktig med det i graviditeten (legen min sa det var tull, bare å spise). 

Anonymkode: 546a7...4a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...