Gå til innhold

KaDusts aktivitetshjørne.


KaDust

Anbefalte innlegg

Heisann! :hoppe:

Velkommen til KaDusts aktivitetshjørne og treningsdagbok!

Det er nå over ett år siden jeg har vært innom her, og jeg oppretter derfor en ny treningsdagbok i stedet for å fortsette på den gamle. I hovedinnlegget her vil jeg oppdatere informasjon med mine langsiktige mål så snart jeg har utformet de i mer detalj.

Siden sist har jeg fått en Bachelorgrad (hurra!), men jeg studerer enda. Aktiviteten har vært både opp og ned, men nå har jeg bestemt meg for å komme inn i en fast rutine slik at aktiviteten holdes vedlike. Jeg er likevel i bedre form nå enn da jeg forlot den forrige treningsdagboken min.

Så, for øyeblikket holder jeg på med tre treningsprogrammer:
- Way of Gray
- Start Wars Fitness Challenge
- Egendefinert (for det meste yoga)

Kostholdet mitt er for tiden balansert og det går fortsatt i (for det meste) clean eating. Altså produkter uten tilsetningsstoffer, ikke-prosessert mat og for det meste økologiske produkter. Jeg er mindre oppblåst enn jeg var og fordøyelsessystemet mitt fungerer mye bedre (ingen forstoppelse lenger), men jeg kan fortsatt optimalisere kostholdet siden jeg fortsatt er noe oppblåst.

Langsiktige mål:
- Høyere energinivå
- Føle meg mer uthvilt, mindre trøtt
- Balansert humør
- Færre kroppslige plager (som ryggsmerter)
- Høyere muskelmasse
- Mer fleksibel
- Ingen oppblåsthet

Jeg kommer også til (eller hvertfall prøve) å skrive noen mål for hver uke slik at de langsiktige målene blir enklere å oppnå. Ukesmål gjør det lettere å holde seg motivert, siden resultatene av langsiktige mål ofte kommer tregt.

Det er nå midt i uka, men siden dette er min første post, så tenkte jeg å skrive opp målene jeg har for denne uken. La oss kalle denne uken, uke 1.

Ukesmål, uke 1

Mål, fysisk helse:
- Følge Way of Gray treningsplanen (klart så langt)
- Gjøre litt yoga hver dag, selvom det bare er en 5-10 minutters økt (klart så langt)
- Gjøre minst 3 av treningsøktene for Star Wars Fitness challenge, Week 3.

Mål, mental helse:
- Hver kveld skal jeg skrive ned 5 ting jeg har gjort bra idag.
- Hver dag skal jeg ta minimum en 5 minutters pause fra alt, hvor jeg bare sitter og nyter øyeblikket. Ingen data, ingen tv, ingen telefon. Enten det er å sette seg ut i sola, kose med kattene, meditasjon eller annet.

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei missdior. Hyggelig å se deg igjen! :vinke:

Jeg kunne egentlig tenke meg fitbit, eller lignende, som teller antall skritt jeg går. Da ville jeg hatt et mål om å gå minst 10 000 skritt om dagen.

Edit: Hyggelig å se deg også, MissStiles!

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KaDust skrev:

 

Mål, mental helse:
- Hver kveld skal jeg skrive ned 5 ting jeg har gjort bra idag.
- Hver dag skal jeg ta minimum en 5 minutters pause fra alt, hvor jeg bare sitter og nyter øyeblikket. Ingen data, ingen tv, ingen telefon. Enten det er å sette seg ut i sola, kose med kattene, meditasjon eller annet.

Dette her likte jeg spesielt godt:) 
Lykke til! Kommer til å følge med, prøve å hente litt inspirasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens trening:
- 15 minutters morgenøkt med yoga
- 1 time med Way of Gray Month 1, Week 1, Day 1

Første dagen med Way of Gray. Jeg merker at jeg er i litt bedre kondisjonsform enn hva denne økta hadde å by på. Var ikke ordentlig sliten etter økten, men jeg ble svett og astmaen min sa ifra så det er sikkert et greit startsted for denne treningen. Jeg er spent på hva de andre øktene har å by på. :trene:

5 ting jeg har gjort bra idag:
1. Jeg startet å skrive sammendraget for pensum som jeg skal ha med på eksamen om 1 uke og 4 dager.
2. Jeg stod opp tidlig.
3. Jeg kom igang med Way of Gray selvom jeg egentlig hadde tenkt til å vente til mandag.
4. Jeg kjørte tingene til broren min opp til han.
5. Jeg startet denne dagboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge med på progresjonen av fleksibilitet tok jeg noen bilder av meg selv i noen yogaposisjoner. Jeg har allerede hatt store fremskritt her, men har fortsatt langt å gå.

Standing half forward bend:
Her skal ryggen min egentlig være rett og jeg skal ta på tærne mine.

Spoiler

IMG_8307.JPG

Rag doll:
Slapp overkropp, rette bein.

Spoiler

IMG_8309.JPG

Staff:
Skal sitte med rett rygg og rette bein. Armene skal være rett ned ved siden av kroppen. Jeg har bare lenger armer enn normalt, så mine er for lange til det. :lol:

Spoiler

IMG_8314.JPG

Seated forward fold:
Skal lene hele overkroppen over beina og ta over tærne mine. Hodet skal hvile på leggene. Rette bein.

Spoiler

IMG_8316.JPG

Catepillar:
Her skal man rulle ryggen nedover så hodet hviler på/over knærne og armene skal slappe av langs sidene. Beina skal være rette. Ryggen min skal være rundere enn jeg får til enda.

Spoiler

IMG_8315.JPG

Bildene ble litt dårlige da fordi jeg ikke gadd å sette opp stativet mitt. Vi har nylig pusset opp, og jeg er ikke helt sikker på hvor det ble lagt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trening:
- 33 minutters med Way of Gray, Month 1, Week 1, Day 2
- 30 minutter med yoga

For øyeblikket er Way of Gray bedre kondisjonstrening for meg enn muskeltrening. Jeg blir sliten og anpusten, men merker ikke noe særlig trøtthet i musklene under treningen. Regner med at intensitet på musklene økes etterhvert så jeg skal fortsatt  prøve å ta dagene som de er satt opp.

5 ting jeg har gjort bra i dag:
1. Ryddet i undertøysskuffen min (blant annet byttet ut vintersokkene med sommersokkene)
2. Pakket ut av bagen min som har ligget nesten en uke
3. Studert
4. Vannet blomstene
5. Gikk ut med plast og papir søpla. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Jeg digger de målene dine for mental helse! Jeg tror vi alle har godt av å gjøre en innsats for oss selv på den fronten. Og gøy å se at du våger å "skryte" litt av deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at man våger å skryte litt av seg selv! Bare det alene gjør at man får det så mye bedre. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive her i går kveld fordi jeg hadde planlagt en koselig og sexy aften for meg og samboeren etter jeg hentet han fra fredagspilsen med kollegaer. :lur:

Treningen i går:
- 15 minutter med yoga styrke
- 15 minutter med yoga avslapning
- En av star wars challenge fitness dagene

Det var hviledag fra Way of Gray igår, så da tok jeg sjansen til å gjøre star wars i stedet. :)

5 ting jeg gjorde bra i går:
1. Var i min siste forelesning for dette semesteret. Egentlig litt trist, jeg likte faglæreren veldig godt.
2. Spontant planla en koselig kveld for meg og min kjære - og gjennomførte.
3. Stod opp tidligere enn nødvendig for å kjøre samboeren til bussen på morgenen så han kunne ta seg fredagspils etter jobb.
4. Malte første strøk i taket på badet
5. Husket å hente en pakke på posten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trening gjennomført:
- 30 min med Way of Gray, Month 1, Week 1, Day 4
- 15 min med yoga

Jeg hadde planer om å gjøre hele måneden med Way of Gray, men jeg begynner å synes det er så kjedelig. Det er omtrent det samme om og om igjen, og jeg blir jo ikke sliten i muskulaturen engang. Jeg blir jo anpusten og får høy puls, så virker gjør det jo, bare ikke skikkelig på min muskulatur.

Det er vel mest det at jeg synes opplegget hennes er kjedelig. Er bare 4 dager inn, så får vel gi det en bedre sjanse. Vi får se. Kanskje jeg stikker på treningssenteret og trener der i morgen i stedet for å gjøre dag 5 av Way of Gray. Har ikke helt bestemt meg, men jeg vil kjenne musklene mine virkelig jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nori

:tommelsmil: Hei hei! Her ser det ut til at jeg kan hente inspirasjon . Du virker jo veldig strukturert og der skorter det for min del. Håper det er greit at jeg følger med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit, Nori. Bare hyggelig det! :hoppe:

Sovnet i går før jeg fikk sjansen til å skrive hva jeg har gjort bra. Så da kommer det nå i stedet.

5 ting jeg gjorde bra i går:
1. Jeg fikk studert.
2. Jeg trente.
3. Jeg dro på butikken.
4. Jeg slappet av.
5. Jeg stod opp til en OK tid.

Forresten, så legger jeg ut bilder av deler av kostholdet mitt på instagram. Jeg har oppdatert lenken så den viser til riktig profil nå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag ble en rimelig slapp en, men man må jo ha noen sånne dager også.

Dagens trening:
- 15 minutters yoga.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å droppe Way of Gray. Vil tross alt ha større muskelmasse og da hjelper det ikke med trening som ikke sliter ut musklene mine. Det var super kardio, men det var alt det var. Selv styrkeøktene. Så på resten av planen ut måneden, og det er bare en repetisjon av denne uka om og om igjen, så da gidder jeg rett og slett ikke.

I morgen, hvis jeg får det til i mellom studeringen, tenkte jeg å se om jeg ikke fikk satt opp en plan for styrketrening. :jepp:

5 ting jeg har gjort bra idag:
1. I dag har vært en såppass slapp dag at var bra jeg i det hele tatt kom meg ut av senga.
2. Jeg fikk kommet lenger på sammendraget av pensum. Nesten ferdig med å gjennomgå egne notater nå.
3. Jeg trente selvom hodet mitt kranglet med meg. Jeg ville, men ville ikke.
4. Jeg lot samboeren male strøk nummer to i taket på badet uten å pirke.
5. Jeg husket å ta medisinene mine.

Ikke oppnådd så mye i dag, men det er helt greit! I morgen er det tid for nye ukesmål. Kom ikke helt i mål på star wars fronten, og jeg mangler dagens økt for å komme i mål med Way of Gray. Men pytt sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kaffekrus

Det er godt med sånne sløve dager innimellom! Du virker rimelig strukturert når det gjelder treningen synes jeg - der har nok jeg en vei å gå. Kjekt med styrketreningsplan, og godt å gjøre noe man føler gir ønsket effekt :)

Så masse deilig mat, det så skikkelig fristende ut! Og så ville jeg bare si at du er veldig vakker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye lettere å få gjennomført trening hvis man har en slags struktur. Så har vel passet på å få innordnet meg det. :jepp:

Åh, tusen takk! :sjenert:

Ukesmål, uke 2

Mål, fysisk helse:
- Gjøre litt yoga hver dag, selvom det bare er en 5-10 minutters økt
- Minst 3 styrkeøkter
- Planken gjøres hver dag, og jeg skal holde så lenge jeg klarer (skriver hvor lenge jeg holder her, så får jeg ikke "lurt" meg unna :lur: )

Mål, mental helse:
- Komme meg ut av huset minst en gang om dagen. Om det så bare er å gå til postkassen og tilbake.
- 5 minutter meditasjon hver dag.
- Ha minst én "spa"-dag hvor jeg steller kropp og hud skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trening:
- 25 minutter styrketrening
- 30 minutter yoga

Trente kjernemuskulatur (mage, rygg) og bein + rumpe. Deilig å føle musklene svi igjen! Jeg gjorde planken etter treningsøkten da, noe som ikke var veldig lurt mtp hvor hardt jeg kjørte magen. Klarte ikke holde spesielt lenge, så dagens planke var bare 30 sekunder.

Dagens "ut av huset" var en liten rundtur i nabolaget for å legge delt regning på måking i naboenes postkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor typisk er det ikke at folk ringer på døren mens jeg gjør dagens planken? Da gidder jeg ikke starte om igjen, og jeg kan ikke bare fortsette der jeg slapp fordi det blir juks. Jaja.

Dagens planke:
- 1 minutt og 6 sekunder (ble avbrutt)

Dagens trening:
- 30 minutter med yoga strength
- 30 minutter med yoga relaxation

Det er helt utrolig hvor mye musklene mine brenner når jeg gjør yoga strength. Tror jeg holder meg til det denne uka, så jeg kan fokusere på å studere til eksamen. Så får jeg heller sette opp et treningsprogram etter jeg har tatt eksamen på mandag.

Så da blir dagene fremover annen hver dag med yoga strength og yoga flexibility. Forhåpentligvis. :nigo:

Nå skal jeg gjøre dagens meditering! Det skal bli deilig, for i dag har jeg faktisk klart å gjøre en del studering så hodet mitt er litt ... surrete.

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...