Gå til innhold

Er livmorhalskreft arvelig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om livmorhalskreft er arvelig, slik at jeg har større sjanse for å få det dersom noen i familien har/har hatt det? 

Og er kreft i livmoren det samme som kreft i livmorhalsen? 

- Jente 22 år 

Anonymkode: d43c7...075

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er både arvelig og smittsomt, for å si det meget forenklet.

Anonymkode: 00733...3d7

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, smittsomt vet jeg at det er, HPV-viruset, er det ikke? 

Men er kreft i livmoren det samme som livmorhalskreft? Slik at man ved en celleprøve også får vite om man har kreft i livmoren? 

I min familie har flere har kreft i livmoren, men jeg vet ikke om det er det samme som livsmorhalskreft... Og om jeg da bør sjekke meg før jeg fyller 25, selv om jeg ikke har noen symptomer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med brystkreft da?

(ikke TS) 

Anonymkode: 4a214...a29

Skrevet

Livmorhalskreft og livmorkreft er ikkje det samme. Livmorhalskreft er skjeldent og arvelig

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med brystkreft da?

(ikke TS) 

Anonymkode: 4a214...a29

Nå var ikke det temaet her. Men hvis spørsmålet ditt var om brystkreft er arvelig så er svaret ja, men i veldig liten grad. 5-10%

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Millimani skrev:

Nå var ikke det temaet her. Men hvis spørsmålet ditt var om brystkreft er arvelig så er svaret ja, men i veldig liten grad. 5-10%

Både og, noen kreftformer i brystet er mer arvelig enn andre. Så er det mye brystkreft, sjekk brystenene

Anonymkode: 977d5...dfa

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kreft-i-livmorhalsen-arvelig/a/743469/

Her står det noe om arvelighet og livmorhalskreft

Men der synes jeg de blander det å ha kreft i livmoren og i livmorhalsen. Derfor blir jeg litt forvirret. 

Er kreft i livmoren (som flere i min familie har hatt) arvelig, og hvordan kan man eventuelt sjekke seg for det? Celleprøve sjekker jo livmorhalskreft, men sjekker den kreft i livmoren? Hvis det er to forskjellige ting. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Emas skrev:

Livmorhalskreft og livmorkreft er ikkje det samme. Livmorhalskreft er skjeldent og arvelig

Okei, men hva med livmorkreft? Er det arvelig? Og sjekkes man for det med det samme man tar celleprøve for livmorhalskreft?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men der synes jeg de blander det å ha kreft i livmoren og i livmorhalsen. Derfor blir jeg litt forvirret. 

Er kreft i livmoren (som flere i min familie har hatt) arvelig, og hvordan kan man eventuelt sjekke seg for det? Celleprøve sjekker jo livmorhalskreft, men sjekker den kreft i livmoren? Hvis det er to forskjellige ting. 

Hva er livmorkreft?

Livmoren er et lite organ som måler ca. 7-9 cm i ytre lengde og ca. 4-5 cm bredde. Livmoren har en ca. 1 cm tykk vegg som for det meste består av muskulatur, men som også inneholder noe bindevev. Innsiden av livmoren er dekket av en tynn slimhinne (endometriet) som har som spesialoppgave å kunne ta imot et befruktet egg. Det er deler av denne slimhinnen som avstøtes under en menstruasjonsblødning. Ca. 90% av alle tilfellene av livmorkreft starter i kjertelvevet i slimhinnen, og denne kreftformen kalles endometriekreft. De øvrige tilfellene av livmorkreft dannes i muskelvevet (leiomyosarkom), eller i bindevevet (ulike typer sarkom).

Kreft i livmoren må ikke forveksles med livmorhalskreft, som er en helt annen sykdom.

Anonymkode: 977d5...dfa

AnonymBruker
Skrevet

De som fjerner livmoren, tar de vekk livmorhalsen samtidig? Hva skal en med livmorhalsen om en ikke har livmor?

Anonymkode: fd719...1bf

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som fjerner livmoren, tar de vekk livmorhalsen samtidig? Hva skal en med livmorhalsen om en ikke har livmor?

Anonymkode: fd719...1bf

Det er litt forskjellig. Kommer an på årsaken til at man har fjernet livmoren bla. 

Livmorkreft er sjeldent. Man sjekker ikke for det i en screening som livmorhalskreft. Livmorkreft kan man få symptomer på som blødninger, smerter ol. Er vanskeligere å oppdage og kan da oppdages for sent. Det samme med eggstokkreft. Men igjen, det er sjeldent. 

Anonymkode: 90af0...3cd

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt forskjellig. Kommer an på årsaken til at man har fjernet livmoren bla. 

Livmorkreft er sjeldent. Man sjekker ikke for det i en screening som livmorhalskreft. Livmorkreft kan man få symptomer på som blødninger, smerter ol. Er vanskeligere å oppdage og kan da oppdages for sent. Det samme med eggstokkreft. Men igjen, det er sjeldent. 

Anonymkode: 90af0...3cd

Både oldemoren min, bestemoren min og tanta mi har hatt kreft i livmoren. Søsteren min hadde noe eggstokk-greier som hun måtte fjerne. Jeg har verken blødninger eller smerter, men er jo litt bekymret for at også jeg kan få den typen kreft hvis det er arvelig. 

Er også redd for livmorhalskreft, da blant annet moren min og en av mine andre søstre har måtte fjernet en del av livmorhalsen pga. celleforandringer som ikke gikk tilbake. Men det er vel kanskje ingen grunn til å være bekymret og ta prøver før jeg er 25 uansett? 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, livmorkreft er arvelig. Livmorhalskreft forårsakes av HPV-virus, som smitter. Ikke bland disse to. 

8 timer siden, Emas skrev:

Nå blander du også. Livmorkreft er sjeldent og alvorlig. Livmorhalskreft er relativt vanlig, men screening-programmet har gjort at de fleste oppdages på forstadiet før kreft, eller tidlig i kreftfasen. Det er altså motsatt av hva du sier. 

TS: Linken som kom her er fra 1999, og blander uttrykkene livmorkreft og livmorhalskreft. Livmorkreft kan være arvelig, det kan påvises ved en gentest. (Det er det genet som gjør at man risikerer livmorkreft samt brystkreft, altså det genet som har gjort at noen kjendiser har fjernet brystene, om du har lest om det) 

Livmorhalskreft kommer av HPV-infeksjon, som de aller fleste seksuelt aktive mennesker får minst en gang i livet. HPV kan gå bort av seg selv, eller ende med celleforandringer. 

Anonymkode: 09e7a...d12

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både oldemoren min, bestemoren min og tanta mi har hatt kreft i livmoren. Søsteren min hadde noe eggstokk-greier som hun måtte fjerne. Jeg har verken blødninger eller smerter, men er jo litt bekymret for at også jeg kan få den typen kreft hvis det er arvelig. 

Er også redd for livmorhalskreft, da blant annet moren min og en av mine andre søstre har måtte fjernet en del av livmorhalsen pga. celleforandringer som ikke gikk tilbake. Men det er vel kanskje ingen grunn til å være bekymret og ta prøver før jeg er 25 uansett? 

Når så mange i familien har hatt livmorkreft kan du be om gentesting for å se om du er ekstra utsatt. 

At både moren din og ene søsteren din har blitt konisert (fjernet deler av livmorshalsen) er bare tilfeldig. Det har litt med seksuell aktivitet å gjøre, jo flere du har sex med jo større sjans for å bli smittet av HPV tidlig. Men man kan også være uheldig og bli smittet første gang man har sex. Mange går med HPV-viruset i kroppen uten å vite det. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når så mange i familien har hatt livmorkreft kan du be om gentesting for å se om du er ekstra utsatt. 

At både moren din og ene søsteren din har blitt konisert (fjernet deler av livmorshalsen) er bare tilfeldig. Det har litt med seksuell aktivitet å gjøre, jo flere du har sex med jo større sjans for å bli smittet av HPV tidlig. Men man kan også være uheldig og bli smittet første gang man har sex. Mange går med HPV-viruset i kroppen uten å vite det. 

Men jeg har jo ingen symptomer som blødninger eller smerter? Bør jeg sjekke meg likevel? Og kan den eggstokk-greia til søsteren min ha med livmorkreft og gjøre? Husker ikke helt hva det var, det er så mange år siden og jeg var ikke så gammel da. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har jo ingen symptomer som blødninger eller smerter? Bør jeg sjekke meg likevel? Og kan den eggstokk-greia til søsteren min ha med livmorkreft og gjøre? Husker ikke helt hva det var, det er så mange år siden og jeg var ikke så gammel da. 

Tror det er anbefalt med årlig mammografi av de over 30 år som har genet. Men dette bør du ta opp med legen din, ikke spørre på nett om. Legen kan gå gjennom risikoen med deg, og så kan du bli henvist til de som jobber med gentesting og få en samtaletime hos dem for å vurdere risiko og tiltak, og hvor ofte og når du bør sjekke deg. 

Jeg vet ikke om eggstokkreft har med livmorkreft å gjøre, dessverre. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, livmorkreft er arvelig. Livmorhalskreft forårsakes av HPV-virus, som smitter. Ikke bland disse to. 

Nå blander du også. Livmorkreft er sjeldent og alvorlig. Livmorhalskreft er relativt vanlig, men screening-programmet har gjort at de fleste oppdages på forstadiet før kreft, eller tidlig i kreftfasen. Det er altså motsatt av hva du sier. 

TS: Linken som kom her er fra 1999, og blander uttrykkene livmorkreft og livmorhalskreft. Livmorkreft kan være arvelig, det kan påvises ved en gentest. (Det er det genet som gjør at man risikerer livmorkreft samt brystkreft, altså det genet som har gjort at noen kjendiser har fjernet brystene, om du har lest om det) 

Livmorhalskreft kommer av HPV-infeksjon, som de aller fleste seksuelt aktive mennesker får minst en gang i livet. HPV kan gå bort av seg selv, eller ende med celleforandringer. 

Ja, der gjekk det litt fort i svingane med meg. Eg er heilt enig i det du skriv - det er relativt vanlig men blir som regel oppdaga i et tidlig stadium, så prognosene for kurativ behandling er gode. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er anbefalt med årlig mammografi av de over 30 år som har genet. Men dette bør du ta opp med legen din, ikke spørre på nett om. Legen kan gå gjennom risikoen med deg, og så kan du bli henvist til de som jobber med gentesting og få en samtaletime hos dem for å vurdere risiko og tiltak, og hvor ofte og når du bør sjekke deg. 

Jeg vet ikke om eggstokkreft har med livmorkreft å gjøre, dessverre. 

Ja, jeg leste at livmorkreft er mest vanlig for kvinner over 60 år, og sjelden forekommer hos yngre. Så kan jo være at det er for tidlig for meg å være bekymret og drive å teste meg? 

Du skrev også at livmorhalskreft oppdages ofte tidlig, før det er blitt kreft. Men jeg synes jeg leser så mye om at "man bør sjekke seg før man fyller 25, fordi da ***** sjekket seg da hun var 25, hadde hun hatt kreften siden hun var 21". Dette viser jo at det er for sent å vente med å sjekke seg til man er 25? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...