AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #21 Skrevet 25. april 2016 Hvorfor har du laget enda en tråd om dette temaet? Anonymkode: d5104...828
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #22 Skrevet 25. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "normalt" er ikke en universell standard, det varierer fra person til person hva som er normalt. Hva vil det si å spise "normalt" for deg? Har du oversikt over kalorier, næringsstoffer osv? Anonymkode: e1edf...0d2 Per i dag får jeg i meg ca. 2500 kalorier på en "vanlig" dag (mer på dager jeg spiser godis, ca. to dager i uka). Hvor mye jeg forbrenner aner jeg ikke, men jeg trener omtrent hver dag i 60-90 minutter. Nå har vekta mi vært stabil i ca. ett år, men altså lavere enn normalvektig i følge BMI. Da jeg gikk ned fra normalvektig, fikk jeg naturligvis i meg færre kalorier enn jeg forbrenner. Nå går det i null, men denne stabile vekta mi er jo altså for lav. Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #23 Skrevet 25. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du laget enda en tråd om dette temaet? Anonymkode: d5104...828 Enda en tråd? Jeg har ikke laget noen andre tråder i nærheten av dette temaet. Har kun laget én tråd tidligere, og det var for en måned siden, i en annen kategori enn denne, til og med. Så dette kan du spare meg for. Anonymkode: ace75...251
Hurrahei Skrevet 25. april 2016 #24 Skrevet 25. april 2016 Å være undervektig over lang tid, gir også følger på det psykiske. Man kan bli deprimert, kan bli glemsk, vansker for å konsentrere seg.... Hjernen trenger også en del energi, og den styrer mye av det psykiske. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #25 Skrevet 25. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Per i dag får jeg i meg ca. 2500 kalorier på en "vanlig" dag (mer på dager jeg spiser godis, ca. to dager i uka). Hvor mye jeg forbrenner aner jeg ikke, men jeg trener omtrent hver dag i 60-90 minutter. Men da spiser du jo altfor lite. Anonymkode: 8dcb7...bff
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #26 Skrevet 25. april 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da spiser du jo altfor lite. Anonymkode: 8dcb7...bff Hvordan vet du det? Jeg går jo i null nå, siden vekta er stabil. Men som sagt: Den stabile vekta er under normalvekt. Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #27 Skrevet 25. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du det? Jeg går jo i null nå, siden vekta er stabil. Fordi du har vent kroppen til å spise lite, ikke fordi du spiser nok mtp alder og aktivitetsnivå. Anonymkode: 8dcb7...bff
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #28 Skrevet 25. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Fordi du har vent kroppen til å spise lite, ikke fordi du spiser nok mtp alder og aktivitetsnivå. Anonymkode: 8dcb7...bff Jeg vet jo det. Men det er ikke det som er spørsmålet mitt i denne tråden heller. Jeg er ute etter konsekvenser av undervekt over lengre tid, siden jeg selv nå har vært undervektig i ca. ett år i strekk, i tillegg til noen år da jeg var yngre. Anonymkode: ace75...251
lingua franca Skrevet 25. april 2016 #29 Skrevet 25. april 2016 Man kan miste menstruasjonen av å være undervektig. Når du går på ppiller har du egentlig ikke mensen, så du må i så fall slutte på disse for å finne utav hvorvidt du faktisk har mensen (anbefaler ikke det dersom du trenger prevensjon, altså!). Man kan også bli benskjør, som du allerede vet. Ellers er det jo greit å vite at BMI ikke er perfekt. Alle er forskjellige, og selv om du er undervektig pr definisjon, kan det godt hende at dette er din naturlige vekt, og dermed ikke skadelig. Men det er umulig for oss som svarer her å vite. Du kan jo ta det opp med lege.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #30 Skrevet 25. april 2016 10 minutter siden, lingua franca skrev: Man kan miste menstruasjonen av å være undervektig. Når du går på ppiller har du egentlig ikke mensen, så du må i så fall slutte på disse for å finne utav hvorvidt du faktisk har mensen (anbefaler ikke det dersom du trenger prevensjon, altså!). Man kan også bli benskjør, som du allerede vet. Ellers er det jo greit å vite at BMI ikke er perfekt. Alle er forskjellige, og selv om du er undervektig pr definisjon, kan det godt hende at dette er din naturlige vekt, og dermed ikke skadelig. Men det er umulig for oss som svarer her å vite. Du kan jo ta det opp med lege. Vet at BMI ikke er perfekt, men greia er at flere rundt meg har påpekt at jeg er tynn, samt at jeg av og til ser det selv i speilet. I nesten alle årene på videregående og etter det, fram til jeg var nesten 21, var jeg jo også på normalvektig i følge BMI, og derfor synes jeg det er rart hvis min naturlige vekt plutselig skal være mindre enn den var da. I den tiden jeg var normalvektig trente jeg ikke like mye som jeg gjør nå, men spiste omtrent likt, så det er jo økt aktivitetsnivå som gjør at vekten har gått ned. Anonymkode: ace75...251
Tekopper Skrevet 25. april 2016 #32 Skrevet 25. april 2016 Nedsatt immunforsvar, nedsatte kognitive evner (delvis irreversibelt), hårtap, dårligere hud/hår/negler, stress på indre organer, større sjanse for hjerteproblemer og ujevn hjerterytme osv. En skummel greie er at sult faktisk kan gi deg mange av de psykologiske trekkene fra spiseforstyrrelser, og mange av disse vedvarer også etter at folk går opp I vekt. Les gjerne litt om "Minnesota starvation project" og lignende studier for info om hva sult gjør med folk. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #33 Skrevet 25. april 2016 40 minutter siden, Tekopper skrev: Nedsatt immunforsvar, nedsatte kognitive evner (delvis irreversibelt), hårtap, dårligere hud/hår/negler, stress på indre organer, større sjanse for hjerteproblemer og ujevn hjerterytme osv. En skummel greie er at sult faktisk kan gi deg mange av de psykologiske trekkene fra spiseforstyrrelser, og mange av disse vedvarer også etter at folk går opp I vekt. Les gjerne litt om "Minnesota starvation project" og lignende studier for info om hva sult gjør med folk. Men jeg sulter ikke? Jeg spiser når jeg er sulten, til jeg er god og mett. Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #34 Skrevet 25. april 2016 41 minutter siden, Perle skrev: Hvor høy er du, og hva veier du? Jeg er 160 cm, og veier nå 44-45 kg. Normalvekt ifølge BMI er 48 kg. Anonymkode: ace75...251
Tekopper Skrevet 25. april 2016 #35 Skrevet 25. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men jeg sulter ikke? Jeg spiser når jeg er sulten, til jeg er god og mett. Anonymkode: ace75...251 At du føler deg mett og om kroppen din sulter utelukker ikke hverandre. Effektene jeg nevnte er mulige bivirkninger av at kroppen over lengre tid ikke har fått tilstrekkelig næring. Noe undervektighet er ett tegn på. Forøvrig må du opp til rundt 52 kilo, helst høyere for å være i normalvektig kategorien, den starter på 20 I bmi. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #36 Skrevet 25. april 2016 4 minutter siden, Tekopper skrev: At du føler deg mett og om kroppen din sulter utelukker ikke hverandre. Effektene jeg nevnte er mulige bivirkninger av at kroppen over lengre tid ikke har fått tilstrekkelig næring. Noe undervektighet er ett tegn på. Forøvrig må du opp til rundt 52 kilo, helst høyere for å være i normalvektig kategorien, den starter på 20 I bmi. 20? Jeg ha lest flere steder, og lært, at den starter på 18,5. Men mulig det er helt feil. Da er jeg i så fall langt fra normalen. Da har jeg vel aldri vært på normalen i det hele tatt, da jeg aldri har veid over 49 kg i mitt liv (trodde 48 var innen normalvektig). Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #37 Skrevet 25. april 2016 20 minutter siden, Tekopper skrev: At du føler deg mett og om kroppen din sulter utelukker ikke hverandre. Effektene jeg nevnte er mulige bivirkninger av at kroppen over lengre tid ikke har fått tilstrekkelig næring. Noe undervektighet er ett tegn på. Forøvrig må du opp til rundt 52 kilo, helst høyere for å være i normalvektig kategorien, den starter på 20 I bmi. Og hvilke kognitive evner er det som blir nedsatt, og på hvilken måte? Hvis du vet noe om det? Har ikke lagt merke til noe selv, men det er vel kanskje noe man ikke merker, heller. Høres veldig skummelt ut at det ikke går tilbake til normalen om man legger på seg igjen, heller! Anonymkode: ace75...251
Tekopper Skrevet 25. april 2016 #38 Skrevet 25. april 2016 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: 20? Jeg ha lest flere steder, og lært, at den starter på 18,5. Men mulig det er helt feil. Da er jeg i så fall langt fra normalen. Da har jeg vel aldri vært på normalen i det hele tatt, da jeg aldri har veid over 49 kg i mitt liv (trodde 48 var innen normalvektig). Anonymkode: ace75...251 Det er litt forvirrende, mellom 20 og 25 er normalen og det som regnes som sunt. Under 18.5 er man undervektig og kan få negative helsekonsekvenser. Hva de 1.5 poengene mellom disse utgjør er en slags limbo. Når det kommer til nedsatte kognitive evner kommer mye av det fra forskning på anoreksi (naturlig nok, det er en av de få gruppene man har tilgjengelig i vesten som er undervektige over lengre perioder). Jeg har ikke studiene forran meg, men anbefaler deg å søke litt på det på nett. Husker jeg korrekt kan det i verste tilfelle opptre som demens lignende symptomer hos enkelte, mildere hos de fleste. Årsaken er at kroppen turer på hjernen under sult. På dyrestudier finner man gjerne at dyr som har gått underervektige over lengre perioder har vesentlig lettere hjerner enn de som ikke har det. Disse individene gjør det også dårligere på tester for å måle kognitive egenskaper. Dvs rottene er tregere i labyrinten og gjør mer feil. Endret 25. april 2016 av Tekopper Autocorrect fail 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå