AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #1 Skrevet 25. april 2016 I årene fra jeg var 14 til jeg var ca. 17 år var jeg to-tre kilo unna å være normalvektig i følge BMI. Fra jeg var 17 til jeg var nesten 21 år, var jeg akkurat på normalvektig. Nå har jeg vært undervektig igjen i ca. ett år (er snart 22), og da tre-fire kilo unna normalvektig. Hvilke negative konsekvenser har det å være undervektig over lengre tid? Bortsett fra beinskjørhet, for det vet jeg! Går på p-piller, og har mensen i ca. to dager i den pillefri uka. Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #2 Skrevet 25. april 2016 Tannhelsen og hjertet. Anonymkode: 8dcb7...bff
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #3 Skrevet 25. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tannhelsen og hjertet. Anonymkode: 8dcb7...bff Dokumentasjon på det? Kan ikke forstå hva tannhelse har med undervekt å gjøre, TS skrev ingenting om bulemi, kun at hun er undervektig. Anonymkode: 6020a...24e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #4 Skrevet 25. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumentasjon på det? Kan ikke forstå hva tannhelse har med undervekt å gjøre, TS skrev ingenting om bulemi, kun at hun er undervektig. Anonymkode: 6020a...24e Jeg har ikke bulimi, nei! Har nesten aldri i mitt liv kastet opp. Men jeg har en tendens til å ha for lavt energiinntak i forhold til treningsmengden min (trener en del), og derfor er jeg undervektig. Så - jeg spiser som en "normal" person, men for lite i forhold til hvor mye jeg trener, siden jeg trener mer enn normalen. Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #5 Skrevet 25. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke bulimi, nei! Har nesten aldri i mitt liv kastet opp. Men jeg har en tendens til å ha for lavt energiinntak i forhold til treningsmengden min (trener en del), og derfor er jeg undervektig. Så - jeg spiser som en "normal" person, men for lite i forhold til hvor mye jeg trener, siden jeg trener mer enn normalen. Anonymkode: ace75...251 Det er en form for bulimi. Noen bulimikere trener vekk kalorier istedenfor å kaste opp. Anonymkode: e1edf...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #6 Skrevet 25. april 2016 Man er ikke nødvendigvis undervektig bare fordi BMI sier det. Jeg er i følge BMI undervektig med et par kg, men kan fremdeles gå ned mer uten å se undervektig ut. Anonymkode: ec2ea...28c
Fireflies Skrevet 25. april 2016 #7 Skrevet 25. april 2016 Når jeg var undervektig så sa legen at jeg skulle være forsiktig rundt folk med turberkulose. Ellers skulle livet behandle meg bra...
Pearl2.0 Skrevet 25. april 2016 #8 Skrevet 25. april 2016 Mensen på pillen er falsk /kjemisk fremprovosert, så du kan ikke bruke det som garanti for at du har normal syklus 😕 jeg hadde ikke mensen, men fikk det da jeg starta på p-pillen. 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #9 Skrevet 25. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en form for bulimi. Noen bulimikere trener vekk kalorier istedenfor å kaste opp. Anonymkode: e1edf...0d2 Å? Det har jeg aldri hørt om før... Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #10 Skrevet 25. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er ikke nødvendigvis undervektig bare fordi BMI sier det. Jeg er i følge BMI undervektig med et par kg, men kan fremdeles gå ned mer uten å se undervektig ut. Anonymkode: ec2ea...28c Men jeg ser undervektig ut, også. Andre har påpekt det, og av og til ser jeg det selv også (men ikke alltid). Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #11 Skrevet 25. april 2016 3 minutter siden, Perle skrev: Mensen på pillen er falsk /kjemisk fremprovosert, så du kan ikke bruke det som garanti for at du har normal syklus 😕 jeg hadde ikke mensen, men fikk det da jeg starta på p-pillen. Ja, jeg vet :/ Jeg fikk mensen rett etter at jeg ble normalvektig (gikk ikke på p-piller da), men hadde den bare i noen måneder, før jeg ble litt for undervektig igjen, og så kom den tilbake hvis jeg la på meg. Begynte på p-piller da jeg var 20, på et tidspunkt jeg var normalvektig, så nå vet jeg jo ikke hvordan det ligger an med normal syklus siden jeg har gått på p-piller siden da... Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #12 Skrevet 25. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å? Det har jeg aldri hørt om før... Anonymkode: ace75...251 Bulimi hanlder om å en kompanserende adferd pga stort inntak av mat. Det kan være fasting,renselse(oppkast),trening,avføringspiller osv Anonymkode: 63bb4...c1c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #13 Skrevet 25. april 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumentasjon på det? Kan ikke forstå hva tannhelse har med undervekt å gjøre, TS skrev ingenting om bulemi, kun at hun er undervektig. Anonymkode: 6020a...24e Langvarig under/feilernæring kan føre til at tenner faller ut. Hilsen en med anoreksi Anonymkode: 63bb4...c1c 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #14 Skrevet 25. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Langvarig under/feilernæring kan føre til at tenner faller ut. Hilsen en med anoreksi Anonymkode: 63bb4...c1c Var hos tannlegen i januar, og alt så fint ut. Regner med hun hadde merket hvis noen tenner var i ferd med å falle ut? Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #15 Skrevet 25. april 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumentasjon på det? Kan ikke forstå hva tannhelse har med undervekt å gjøre, TS skrev ingenting om bulemi, kun at hun er undervektig. Ser noen andre har svart her, men man må ikke ha bulimi for å skade tennene med en spiseforstyrrelse. Egentlig blir det litt dumt å peke på noe spesielt. Anoreksi skader hele kroppen. Anonymkode: 8dcb7...bff 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #16 Skrevet 25. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser noen andre har svart her, men man må ikke ha bulimi for å skade tennene med en spiseforstyrrelse. Egentlig blir det litt dumt å peke på noe spesielt. Anoreksi skader hele kroppen. Anonymkode: 8dcb7...bff Men det er jo ikke sånn at jeg prøver å spise minst mulig for å bli tynnest mulig. Vil ikke si at jeg har direkte anoreksi, men jeg får i meg for lite mat i forhold til treningsmengden min. Jeg ser av og til at jeg er for tynn, og det gjør jo gjerne ikke de med anoreksi. Jeg er ikke spesielt opptatt av kropp, eller trener for å bli tynn, men jeg trener fordi jeg liker det og elsker følelsen. Men så blir det for lite energiinntak, til tross for at jeg spiser fire-fem måltider om dagen, til jeg kjenner meg mett. Jeg er jo ikke enormt mange kilo undervektig heller, men det er jo ikke bra å ha for lavt vekt generelt, og derfor lurer jeg på konsekvenser av å gå "litt" undervektig over lengre tid. Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #17 Skrevet 25. april 2016 Kan gå ut over hjertet, ja. Og at du ikke får i deg nok viktige sporstoffer. Synes du skal lage en plan sammen med en ernæringsfysiolog. Husk at du ikke kan begynne å spise mye sånn uten videre. Da kan du få re-ernæringssyndrom, og det er svært farlig. Anonymkode: a7bd4...d29
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #18 Skrevet 25. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan gå ut over hjertet, ja. Og at du ikke får i deg nok viktige sporstoffer. Synes du skal lage en plan sammen med en ernæringsfysiolog. Husk at du ikke kan begynne å spise mye sånn uten videre. Da kan du få re-ernæringssyndrom, og det er svært farlig. Anonymkode: a7bd4...d29 Reernæingssykdom? Jeg spiser jo normalt fra før av, så jeg kan jo ikke spise utrolig mye mer før jeg kommer i kategorien "mye". Anonymkode: ace75...251
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #19 Skrevet 25. april 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er jo ikke enormt mange kilo undervektig heller, men det er jo ikke bra å ha for lavt vekt generelt, og derfor lurer jeg på konsekvenser av å gå "litt" undervektig over lengre tid. Det spiller ingen rolle hva årsaken til undervekt er, det å være undervektig skader kroppen. Anonymkode: 8dcb7...bff 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #20 Skrevet 25. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Reernæingssykdom? Jeg spiser jo normalt fra før av, så jeg kan jo ikke spise utrolig mye mer før jeg kommer i kategorien "mye". Anonymkode: ace75...251 "normalt" er ikke en universell standard, det varierer fra person til person hva som er normalt. Hva vil det si å spise "normalt" for deg? Har du oversikt over kalorier, næringsstoffer osv? Anonymkode: e1edf...0d2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå