Gå til innhold

Barn med mobiltelefon


Den mystiske

Anbefalte innlegg

Jeg har i den siste tiden observert en del yngre barn som har mobil. Nå i 2016 så har jeg forståelse at foreldrene vil gi de en telefon slik at de enklere kan nå dem. Allikevel, så tenker jeg hvor går grensen med tanke på alder? Det som slo meg var når jeg i dag så en unge på cirka åtte år som snakket i mobilen.

Personlig så synes jeg det er litt vel ungt. Jeg har basert det på følgende:

  • Ved å ha egen mobil så kan barnet i teorien bli oppringt/motta meldinger av hvem som helst. (Noe som i seg selv er skremmende.)
  • Barnet kan også surfe på internett, og kan "havne" på hjemmesider ikke tilrettelagt for dem. (Tenk kun for voksne.)
  • Ungen kan installere apper/spill hvor såkalte mikrotransaksjoner gir en fordel(i appen). Barnet forstår kanskje ikke at dette dreier seg faktisk om ekte penger. (Noe som gjør at foreldrene faktisk blir belastet på bankkontoen dersom den er lagt inn.)
  • Dersom telefonen til barnet blir tapt/stjålet/ødelagt så tror jeg at ungen vil mase på foreldrene for å få ny mobil.
  • (Flere?)

Tror selv 13-14års alderen er mer fornuftig. (Selv om jeg var en del år eldre da jeg kjøpte min egen mobil for første gang.)

Hvilke tanker har dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pellepirat

Jeg tror man må se an sitt eget barn, hvordan behovet er, og hvordan de bruker mobilen.

Jeg har selv ei datter på 8 som har fått sin første mobil, og jeg var også veldig skeptisk. Men hun skal slutte på sfo og begynne å være alene hjemme en time eller to, og det føles som en trygghet for begge parter at man kan nå hverandre. Hun er litt usikker, men føler seg tryggere når hun kan nå oss foreldre. Hun har klare regler på at hun ikke skal laste ned spill på den, og kun bruke den til å ringe/sende mld med de i kontaktlisten.

Og det har gått veldig bra, siden jul har hun brukt 200kr til sammen på ringe/mld så det har vært som planlagt. Hun kan spille på andre ting enn mobilen, og man må som foreldre "overvåke" de litt når de er så små, og ikke la dem styre fritt med mobil når de er så små tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@pellepirat: Gode ord du skriver, og det er positivt at det fungerer bra for deg og din datter. Kan du utdype hvorfor du var så skeptisk til å gi henne en mobil som åtteåring? (Bortsett fra tryggheten med at hun kan nå deg dersom hun har behov for det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker selv hvordan det var å være den siste i klassen som fikk telefon, og vil tro dette er MYE verre idag. Mine foreldre var veldig strenge på å sette en absolutt aldersgrense, en grense som bare ble borte da mine yngre søsken vokste opp. Jeg følte meg utenfor den gang, tenk hvordan det er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Vi gir barna mobil i det de begynner å forlate husets trygge rammer. Det vil gjerne si i første klasse evnt senere dersom barnet har sfo. Da ligger mobilen i sekken og vi foreldre er tilgjengelig ved behov. En mobil er først og fremst en sikkerhet for barnet og oss, ikke et leketøy. Sånnsett synes jeg faktisk det er viktigere at en sjuåring har telefon enn en 13 åring som i mye større grad klarer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tamsi: Jepp, er forsåvidt enig med deg der. Det er litt derfor jeg stiller spørsmålet. Samt det er det som bekymrer meg for barna. ALT for mye press.(tror jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Den mystiske skrev:

Jeg har i den siste tiden observert en del yngre barn som har mobil. Nå i 2016 så har jeg forståelse at foreldrene vil gi de en telefon slik at de enklere kan nå dem. Allikevel, så tenker jeg hvor går grensen med tanke på alder? Det som slo meg var når jeg i dag så en unge på cirka åtte år som snakket i mobilen.

Personlig så synes jeg det er litt vel ungt. Jeg har basert det på følgende:

  • Ved å ha egen mobil så kan barnet i teorien bli oppringt/motta meldinger av hvem som helst. (Noe som i seg selv er skremmende.)
  • Barnet kan også surfe på internett, og kan "havne" på hjemmesider ikke tilrettelagt for dem. (Tenk kun for voksne.)
  • Ungen kan installere apper/spill hvor såkalte mikrotransaksjoner gir en fordel(i appen). Barnet forstår kanskje ikke at dette dreier seg faktisk om ekte penger. (Noe som gjør at foreldrene faktisk blir belastet på bankkontoen dersom den er lagt inn.)
  • Dersom telefonen til barnet blir tapt/stjålet/ødelagt så tror jeg at ungen vil mase på foreldrene for å få ny mobil.
  • (Flere?)

Tror selv 13-14års alderen er mer fornuftig. (Selv om jeg var en del år eldre da jeg kjøpte min egen mobil for første gang.)

Hvilke tanker har dere om dette?

Alle disse "farene" du ramser opp er mulig å luke ut/sperre telefoner for. Barn med mobiltelefonner faktisk en trygghet både for barn og voksne, det handler om mobilvett.

En annen sak er at alle med barn som er alene hjemme bør ha en husmobil som ligger hjemme for å kunne ringe hjem. Før hadde alle hustelefon hjemme.  Den er for lengst pensjonert hos de fleste. Dermed er og muligheten for å ringe hjem borte om man ikke har en husmobil, gjerne en avlagt mobil med kontantkort. 

Anonymkode: b5775...50b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jørild: Godt poeng der. Er dog delvis enig med deg da sjuåringen kanskje ikke forstår konsekvensene som en 13åring kan gjøre.

@AB: Ja, jeg vet at det er mulig å "begrense" instillinger på smarttelefoner. Godt tenkt. Akkurat husmobil hadde jeg ikke forestilt meg. +1 til deg.(Hvem nå enn du er.)

Endret av Den mystiske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noen av de punktene, bortsett fra nr 1 kanskje, er grunn til å ikke gi telefon til barn. Alle er enkle å unngå som nevnt over her. Punkt 1 handler også om mobilvett. Hvis en 14åring mister telefonen vil jeg tro de også maser om åfå en ny? Man gir de vel ikke nyeste iPhone uansett.. Jeg hadde ikke vært komfortabel med at barnet mitt ikke kunne nå meg, eller omvendt. Det med at man før hadde hustelefon blir fort glemt i diskusjonen om at "vi klarte oss uten mobil før". Det var det jo en grunn til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Den mystiske skrev:

@Jørild: Godt poeng der. Er dog delvis enig med deg da sjuåringen kanskje ikke forstår konsekvensene som en 13åring kan gjøre.

@AB: Ja, jeg vet at det er mulig å "begrense" instillinger på smarttelefoner. Godt tenkt. Akkurat husmobil hadde jeg ikke forestilt meg. +1 til deg.(Hvem nå enn du er.)

Takkmfor pluss. Vi har en enkel, billig knappetelefon liggende hjemme til husmobil. 7. Åringen trenger ikke smarttelefon, særlig ikke til utendørsbruk. Knappetelefoner har og begrenset bruksområde. 

Anonymkode: b5775...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mobil er et fantastisk hjelpemiddel mht trygghet både for barnet og foreldrene! Ta et eks med mindre barn som er ute og leker, de kan raskt glemme tid og sted, så det kan by på store utfordringer når en ønsker å ha barnet hjem. Perfekt å kunne ringe for å lokalisere dem! Mange seksåringer går til og fra skole alene, de tenker jeg har god nytte av mobil. Lett å kommunisere mht om det skulle være noe, om de har kommet vel fram osv. Tenker også at barnehagebarn som er trygge og sosiale, og som derfor er ute og leker andre stedet enn akkurat utenfor sitt hus eller gate, er det god grunn til å utstyre dem med mobil! Det er stor trygghet det, begge veier! Når det er sagt, er det ikke å anbefale Internett tilgang og diverse, som du nevner her, det har de ikke bruk for! Snakker her om mobiler uten bilde og filmefunksjon, som kun kan brukes til å ringe med og sende melding. Her er det helt vanlig å ha mobil i barnehagealder, så lenge barna leker litt lenger unna enn i sin hage. Gikk selv til innkjøp av det, etter mange frustrerende lete runder, med ringing på x antall hus for å finne ut hvor småttingen var. Er her ikke snakk om lang avstand i det hele tatt, men derimot mange steder å være. Fungert kjempe bra, det var mobil som kun kunne ringes med og sende melding, abonnement der småttingen kun kunne ringe til mitt nr. Fikk kun lov å ha med mobil på alene turer ut, pga skulle lære at mobilen ikke var et leketøy men hjelpemiddel, og dette også for å minimere evt stråling så mye som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må ikke barna ha SMARTtelefon. Mine 2 først fikk nokia og ericsson telefoner som gjørde ikke noe mer en å få/ta samtaler og sms. Dette var når de var 10/11. Når de fikk smart telefoner ordnet jeg telefonen med min passord slik at de kunne ikke kjøpe noe eller laste ned noe, uten passordet mitt, som de ikke fikk. I tillegg er det apper som hjelper foreldre å ha oversikt over telefonen slik at det er svært begrenset hva de kan bruke det til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hironakamura: Ok, og det respekterer jeg. Tenkte ikke sånn et at de skal ha en splitter ny telefon. Mer en erstatning, og da blir det jo foreldrenes ansvar å "fikse" det.

@AB: Bare hyggelig, og sant nok.

@Lykkehjerte: Ok, så begrenset mobil uten "fancy" opplegg? Den kjøper jeg. Vil også da være viktig, som du skriver, å sette korrekte instillinger.

@Outlander: Ja, så med de korrekte innstillingene så vil jo det være en begrensning for barnet. Helt enig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har ikke fasttelefon lenger. Hvorfor i all verden skal man da ikke kunne nå ungene sine, eller enda viktigere, de deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Silfen: Jeg vet, og kjenner ingen selv som har fasttelefon.(lengre) Stiller jo spørsmålet for hvor ung alder man skal(/kan) gi til et barn.

@Outlander: Ja, det er jo en økonomisk fordel sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som med mye annet i dag tenker mange, "ja, men vi klarte oss jo uten mobil når vi var barn og det gikk jo bra". En ting er helt sikkert hadde alle disse tingene eksistert når vi vokste opp på 70-80 tallet så hadde vi garantert brukt det. Tipper foreldrene våre hadde syntes det hadde vært helt topp dersom de kunne fått tak i oss hvor som helst og når som helst, men det var jo science fiction på den tiden. Fordi om ting er annerledes i dag betyr det ikke automatisk at det en dårlig ting.

 

Anonymkode: ad134...d64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skole/SFO kan vel de voksne kontakte foreldrene? Men når de er hos venner kan det sikkert være greit☺ Men vi fløy ikke rundt med telefon på oss da jeg gikk på barneskolen. Fikk min første til jul i åttende 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AB2: Godt poeng, og er forsåvidt enig der.

@Perle: Sant nok.

---

Så, har mottatt mange gode innlegg om hva som er positivt ved å gi et barn barn i ung alder. Takker for alle innlegg. :) Allikevel, kan noen nevne de faktiske negative sidene ved å gi en mobil til et ungt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Den mystiske skrev:

@Silfen: Jeg vet, og kjenner ingen selv som har fasttelefon.(lengre) Stiller jo spørsmålet for hvor ung alder man skal(/kan) gi til et barn.

@Outlander: Ja, det er jo en økonomisk fordel sånn sett.

Fra de er alene hjemme, selvsagt. Noe som innebærer at mange barn får telefon svært tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...