Gå til innhold

FrP selger landet bit for bit :(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for så vidt enig i at man burde ha begynt tidligere med å etablere ennå flere andre og nye bransjer, men det er ikke AP som er i regjering nå, det er FrP. Poenget er likevel at dette ikke har særlig å gjøre med å selge naturressurser eller tro at det skal gjøre det bedre. Det var også begrenset hva man kunne gjøre i 2007-2008 da det meste av satsning var meget risikofylt, heldigvis var det en høy oljepris slik at man fikk skjermet seg mot det verste av finanskrisen, og jeg syntes det er merkelig å kritisere AP som bidro til at Norge kom seg mye greiere gjennom dette enn de aller fleste andre. 

Samtidig syntes jeg det er kritikkeverdig at høyresiden bruker en oljepris på under 100 USD som et argument for at man nesten skal kvitte seg med det, og som et argument for omstilling. At ikke bare AP/rødgrønne, men også bransjen selv har unnet seg særdeles gode vilkår er nå ris til egen bak. Vi som har levd litt vet at en oljepris på USD 100 ikke er vanlig i det hele tatt, og i lang, lang tid var det ingen som trodde den skulle over USD 20. Det er primært i det å gjøre seg avhengig av en så høy oljepris idiotien ligger og der er også bransjen selv ganske skyldig. 

At valutaen blir litt svakere er ikke nødvendigvis bare negativt. Det er faktisk helt nødvendig hvis andre bransjer i det hele tatt skal ha en sjanse til å få etablert seg, og så må man rett og slett godta at bytteforholdet blir dårligere når man kjøper varer i USD. 

Anonymkode: 0a768...0c8

En høy oljepris bidro til at Norge kom seg gjennom dette greit - IKKE AP hvordan kom du til den konklusjonen ?

Nei vi bruker en oljepris på under 40$  (stor forskjell fra 100) som et meget bra argument. Du kan se på selskapsskatten f.eks ..den lå på 28% andre land senket den gradvis fra det til rundt 20%. 

Bransjen selv har unnet seg goder ? hvem er det som er største aksjonær i Statoil ? hvem gir grønt lys til lederlønninger på 10-15mil i året ? det er jo selvmord da ingen andre næringer kan konkurrere med oljen i gode tider og da er det umulig å etablere ny næring og gode vekstvilkår for disse. Jeg vil ha svar på de spørsmålene der takk ..for svarene der kan neppe frikjenne AP\rødgrønne 

Det med valutaen er ganske negativt utenom for fisk og den slags næringer. Skal du ha Norske merkevarer å eksportere til utlandet så er vi avhengig av å i det minste importere teknologien vi må implementere eller retrofitte i våre produkter. Dette må vi kjøpe inn sammen med kompetansen som trengs. Det blir dyrt og gjør oss lite konkurransedyktige. I en verden hvor det meste har en eller annen form for teknologi i seg så er ikke dette bra. Noe jeg prøvde å gi deg et illustrererende eksempel på i forrige innlegg mht mobil telefonen.

Anonymkode: 6acf0...31d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En høy oljepris bidro til at Norge kom seg gjennom dette greit - IKKE AP hvordan kom du til den konklusjonen ?

Nei vi bruker en oljepris på under 40$  (stor forskjell fra 100) som et meget bra argument. Du kan se på selskapsskatten f.eks ..den lå på 28% andre land senket den gradvis fra det til rundt 20%. 

Bransjen selv har unnet seg goder ? hvem er det som er største aksjonær i Statoil ? hvem gir grønt lys til lederlønninger på 10-15mil i året ? det er jo selvmord da ingen andre næringer kan konkurrere med oljen i gode tider og da er det umulig å etablere ny næring og gode vekstvilkår for disse. Jeg vil ha svar på de spørsmålene der takk ..for svarene der kan neppe frikjenne AP\rødgrønne 

Det med valutaen er ganske negativt utenom for fisk og den slags næringer. Skal du ha Norske merkevarer å eksportere til utlandet så er vi avhengig av å i det minste importere teknologien vi må implementere eller retrofitte i våre produkter. Dette må vi kjøpe inn sammen med kompetansen som trengs. Det blir dyrt og gjør oss lite konkurransedyktige. I en verden hvor det meste har en eller annen form for teknologi i seg så er ikke dette bra. Noe jeg prøvde å gi deg et illustrererende eksempel på i forrige innlegg mht mobil telefonen.

Anonymkode: 6acf0...31d

Ap er nå engang mer aktive med motkonjunkturpolitikk når det røyner på. Og nei, jeg skrev ikke at AP har æren for dette alene, men de bidro nå, i tillegg til at oljeprisen var gunstig. 

Jeg syntes ikke argumentet er så bra, og grunnen er at den høye oljeprisen på rundt USD 100 har vi bare opplevd i en 10-15 år, vi har i lange perioder før hatt vesentlig lavere oljepris enn det og der bransjen har klart seg bedre. Jeg syntes da også selskapsskatten bør senkes, men det er ikke den eneste forklaringen for at det ikke går bedre, som sagt så har denne bransjen unnet seg særdeles gode vilkår de siste 10-15 årene.

At staten er en stor eier betyr ikke at den hindrer bedriftene i å styre seg selv i stor grad, at man har en statlig eier fritar ikke lederne fra at de har pushet på med lønnsøkninger som er helt hinsides, det samme kan sies om mange av fagfolkene. Bransjen kan med andre ord ikke bare skylde på politikerne men må gå i seg selv når det gjelder hva slags ytelser man har gitt seg selv. Og nå kommer regningen i form av at man har blitt litt for godt vant til en særdeles høy oljepris som historisk sett ikke egentlig er vanlig, samme hvordan man vrir og vender på det så kan man ikke basere ordinær drift på en pris på 100 USD.

Hvorfor mener du man ikke kan drive med annen virksomhet i oljens gode tider? Om man skal følge ditt eget argument så ville det jo i så fall ha vært enklere under finanskrisen, med en dollarpris ned mot 5-6 kroner og dermed økt kjøpekraft for komponenter og kompetanse. Men svaret ligger i at det ikke har vært lønnsomt å retrofitte eller implementere teknologi med et visst volum i Norge på lang tid, ikke med en dollarpris på 5-6, og heller ikke med en dollarpris på 8-9. Det er uansett arbeidskraften som er det dyreste elementet når det gjelder produksjon, og i Norge er det egentlig ingen som er villig til å ta konsekvensen av å gjøre Norge attraktivt for produksjon av generelle tekniske produkter som f. eks. mobiltelefoner da det hadde medført en vesentlig reduksjon av levestandard for de involverte. Indiske teknologer jobber gjerne f. eks. døgnet rundt 7 dager i uka og likevel til en langt lavere pris enn her på berget, noe relativt få nordmenn er villig til. 

Anonymkode: 0a768...0c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...