Gå til innhold

Har DU motforestillinger mot eldre mødre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det er litt droyt aa si at barna til yngre moedre har det bedre. Mamma var nesten 32 da jeg ble foedt, og 36 da brodrene mine (tvillinger) ble foedt. Selv om hun i folge mange her inne var da en "eldre" mor, hadde hun en "moensterfoedsel" med mine brodre og ble brukt som eksempel for medisinstudenter paa hvordan en tvillingfoedsel burde forlope. Hun var kjempesprek og hadde ingen problemer med aa lope etter to viltre smaatasser selv om hun var i slutten av 30-aarene!

Tror det er mange fordeler med aa ikke vaere altfor ung, jeg. Mer livserfaring, bedre oekonomi, og kanskje mer tid?

Det er ogsaa fordeler med aa vaere relativt ung, den viktigste fordelen er vel at man ikke er saa gammel naar man har voksne barn. Uansett synes jeg den enkeltes livssituasjon er avgjoerende, ikke et tall!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor mener dere at man har bedre tid når man er "eldre" mor (ser at mange her har flyttet begrepet ned på de som er 30-35 noe som vel ikke akn karakteriseres som eldre)?

Jeg har masse tid til barna mine, og er vel en relativt ung mor..

Skrevet

Si meg - tror folk her at damer som nærmer seg 40 fordriver tiden med å sitte hjemme og strikke og klage på gikta? :o

Jeg er 37 år, har ingen barn men skulle gjerne ha hatt. Og får jeg det så er det hjertelig velkomment! Jeg lurer som sagt på hva slags liv dere yngre tror vi som er litt eldre egentlig lever? Tror dere at vi har parkert oss selv på skraphaugen og ikke har den fjerneste anelse om hva som rører seg blant ungdommen? Det er i så fall veldig feil. Jeg kjenner damer som er 10 år yngre enn meg som oppfører seg som de er 10 år eldre enn meg, og vice versa. Noen er født gamle, mens andre aldri blir det, ihvertfall ikke til sinns.

Jeg kan imidlertid sånn delvis forstå argumentet om at barn født av eldre foreldre neppe har foreldrene sine like lenge som andre. Men samtidig er det jo slik at ingen ting er sikkert her i livet, bortsett fra utgangen på det...og hvem som helst kan bli overkjørt av trikken i morgen. Det er nemlig også en av livets beinharde realiteter, ingen av oss vet hva som skjer i morgen eller om ett år. Og de realitetene er de samme for en 27-åring som det er for en 37-åring.

Skrevet

Jeg kan imidlertid sånn delvis forstå argumentet om at barn født av eldre foreldre neppe har foreldrene sine like lenge som andre. Men samtidig er det jo slik at ingen ting er sikkert her i livet, bortsett fra utgangen på det...og hvem som helst kan bli overkjørt av trikken i morgen. Det er nemlig også en av livets beinharde realiteter, ingen av oss vet hva som skjer i morgen eller om ett år. Og de realitetene er de samme for en 27-åring som det er for en 37-åring.

Joda, men sjansen øker betraktelig når man er eldre (og da tenker JEG spesielt på menn som får barn når de er veldig gamle) for at man skal eterlate seg små barn. Tenk bare på Einar Førde som døde forleden dag; han etterlot seg 3 små barn, 1 på 6(tror jeg det var) og tvilling gutter på 3. Greit at han døde relativt ung, men hadde han fått barna da han var 20-40 hadde han fått mye lenger tid med dem...

Det er altfor vannlig i dag, syns jeg, å prioritere andre ting og så forvente at barna skal komme når man har lyst på det i en alder av 45 år. Det er ikke sånn verden fungerer. Man skal ikke kunne skrike seg til kunstig befruktning når den biologiske klokken har satt en stopp.

Jeg skjønner at det er noen som ikke møter den rette før de er nærmere 40, og det er ikke de jeg mener at prioriterer feil. De jeg tenker på er de som "bare" skal leve livet sitt ferdig før de får barn, fordi de tror at livet er ferdig når de får en småroling. Det er det ikke!!!!

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Einar Førde var på kull nr. to.... Syns heller ikke man kan sammenligne en som blir mor som 40 åring, med en mann som er godt over 50 når han setter i gang med en ny runde....

Ellers er jeg veldig enig i det både aline og sheba skriver. Jeg er også nærmere 40 enn 30 og syns ikke jeg er for gammel til flere barn (fryktelig vanskelig å finne en mann, da - men det er jo en annen sak...)

Jeg syns det er uendelig bedrevitende av snupper (og der var jeg nedlatende med vilje) i begynnelsen/midten av 20 årene skal fortelle meg hva jeg kan/burde. Som forteller meg at jeg "for gammel" til å bli mor. Det er ikke "urettferdig" for barnet om jeg er over 50 når h*n er konfirmant, eller er rundt 60 når ungen er 20. De aller fleste 60-åringer jeg kjenner er faktisk både spreke og oppegående fremdeles!

At jeg vil ha bedre tid til et barn tror jeg neppe - men bedre økonomi enn da jeg var i begynnelsen av 20-årene: definitivt!

Sissi

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg syns det er uendelig bedrevitende av snupper (og der var jeg nedlatende med vilje) i begynnelsen/midten av 20 årene skal fortelle meg hva jeg kan/burde. Som forteller meg at jeg "for gammel" til å bli mor. Det er ikke "urettferdig" for barnet om jeg er over 50 når h*n er konfirmant, eller er rundt 60 når ungen er 20. De aller fleste 60-åringer jeg kjenner er faktisk både spreke og oppegående fremdeles!

Sissi

Ærlig talt, du som "moden" kvinne bør da kunne uttale deg uten å være nedlatende? Jeg er i midten av 20-årene (26) og har en sønn på 2 år, og jeg mener da absolutt ikke at du er for gammel til å bli mor. Jeg syns ikke dette har noe med alder å gjøre (noen begrensninger vil det jo naturlig nok være) Det kan være like uansvarlig for en kvinne på 20 å få barn som en kvinne på 40...det kommer jo an på kvinnen!

Skrevet

Jeg synes eldre er bedre enn yngre, men man bør ikke vente for lenge heller. 35 er helt greit, men 40 synes jeg er for mye. Faren for Down-syndromet er også større etter 38 år.

Skrevet
Nei' date=' det har jeg ikke.[/quote']

Ikke jeg heller

Skrevet

Nei jeg har ikke motforestillinger så lenge de kan få barn på naturlig måte. Min mor var 31 da hun fikk meg, og 41 da hun fikk min søster. Vi har flere kvinner i familien som har fått barn etter fylte 40 og ingen av disse barna har lidd under dette (og hvorfor i all verden skulle de nå det? De har vært ønsket og blitt elsket akkurat like mye som barn av yngre mødre).

Derimot er jeg litt skeptisk til damer i 50-årene som får kunstig befruktning og føder en stabel med barn samtidig! :babysmokk::babysmokk::babysmokk:

Gjest sexysadie
Skrevet
Einar Førde var på kull nr. to.... Syns heller ikke man kan sammenligne en som blir mor som 40 åring, med en mann som er godt over 50 når han setter i gang med en ny runde....  

Sissi

Kanskje mora til de her barna angrer seg på at hun ikke valgte en yngre mann til far, nå er hun alene med ett par smårollinger og pappa er definitivt ikke der og kan avlaste henne.

Skrevet

Kanskje mora til de her barna angrer seg på at hun ikke valgte en yngre mann til far, nå er hun alene med ett par smårollinger og pappa er definitivt ikke der og kan avlaste henne.

Det var mitt poeng ja, og at de barna har mistet faren sin. Jeg tror helt ærlig at de ikke bryr seg om hvilket kull de er.

Gjest sexysadie
Skrevet

Det var mitt poeng ja, og at de barna har mistet faren sin. Jeg tror helt ærlig at de ikke bryr seg om hvilket kull de er.

Nei, og det kan ikke forventes at de eldre søskende skal bidra med avlasting heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...