Gå til innhold

Har DU motforestillinger mot eldre mødre?

Fremhevede innlegg

Skrevet
...Men som jeg sa at hvis jeg hadde fått akkurat samme oppdragelse fra en på 20 år og en på 40år så ville jeg ha valgt 20 åringen.

så på saken så vil du svare hva?

dette handler jo om man har motforestillinger mot "eldre mødre", ikke hva man ville valgt dersom vilkårene hadde vært akkurat like etc.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes grensen går der grensen går for nomal befruktning.

Men assistanse til en på 40-45 år - synes jeg ikke noe om.

Skrevet

Jeg har litt motforestillinger mot at eldre mennesker skal få barn (ikke bare mødre) faren min var 47 da han fikk meg og jeg husker ofte jeg tenkte at jeg hadde en veldig gammel far og at jeg til tider var redd for at han skulle dø. nå i dag er han 72 år og lever fortsatt (så vidt jeg vet..). Jeg var veldig bestemt på at jeg ikke skulle få barn sent, så jeg fikk første mann da jeg var 22 og neste da jeg var 24. Har en mann som er en 7 år eldre enn meg, og det var viktig for meg at han også var ung når han fikk sine små. Det skal sies at vi har en økonomisk sikkerhet som veldig få på vår alder har, og kanskje ikke så mange 40 åringer har heller, så det var ikke et argument for at vi skulle vente.

Tilbake til temaet; når man er eldre tror jeg at det er vanskelig å holde tritt med hva som skjer når man er ungdom/tennåring og det er vanskeligere å ha kontroll på hva som skjer i tiden. Bare ser på de få årene som har gått siden jeg var ungdom, det har blitt en helt annen livstill for de unge, og man må bli "eldre" mye fortere. Dette er nok blandt annet en uheldig bivirkning tror jeg av at mange har eldre foreldre, som skal heve barna opp til sitt nivå. Kanskje er det lettere for barna å ha unge foreldre, fordi man da har noen å leke med og være ung med... (Bare rabler ned mange tanker her nå jeg...)

Får vel si at det er de færeste som er klare for å få barn før de er 25 også da, sånn at jeg ikke bare er en rablende mor som er i mot gamle mødre :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

så på saken så vil du svare hva?

dette handler jo om man har motforestillinger mot "eldre mødre", ikke hva man ville valgt dersom vilkårene hadde vært akkurat like etc.

Nei, jeg har ingen motforestillinger. Men jeg ville nok valgt enn ung mor(22-23 år) framfor en "gammel" (36-40år).

Skrevet
...

Nei, jeg har ingen motforestillinger. Men jeg ville nok valgt enn ung mor(22-23 år) framfor en "gammel" (36-40år).

og jeg ville valgt en mor og en far som holdt sammen, godt man ikke kan velge foreldrene sine. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

og jeg ville valgt en mor og en far som holdt sammen, godt man ikke kan velge foreldrene sine. :wink:

Såklart så ville jeg å valgt en mor og far som er sammen. Men er var det snakk om alder, og da ville jeg heller hatt foreldre som er unge enn foreldre som er gamle..

Skrevet
...Men er var det snakk om alder' date=' ..[/quote']

å, jeg trodde det dreide seg om man hadde motforestillinger til "eldre mødre" jeg, fikk ikke med meg at det dreide seg om hva man selv ville valgt. :tunge1:

Skrevet

Det slo meg plutselig: Dersom moren min hadde fått meg da hun var førtifire i stedet for tjueto, så hadde hun i dag allikevel vært sekstiåtte og jeg hadde vært tjuefire. Stakkars gamle mamman min :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har da ikke sagt at det dreier seg om hva man ville valgt. For min del kan de som er eldre få barn så lenge det er mulig for de(da har jeg altså ingen motforestillinger). Men det er altså ikke noe jeg hadde gjort.

Skrevet

Ja, ejg har nok motforestillinger til eldre mødre. Altså de som får barn når de er over ca 37år. Jeg må ærlig talt innrømme at det er fordi jeg ser for meg at det må være fryktelig kjipt å nesten være pensjonist når sønnen eller datteren skal konfirmeres... Jeg har faktisk ikke noen andre gode argumenter - men jeg synes liksom man skal få barn når man er ung og frisk og rask..

Æsj, jeg har ikke noen gode argumenter, jeg bare synes man skal ha barn før man er 30 hvis man kan! :roll:

Gjest sexysadie
Skrevet

Kjenner en dame på 40 som nettopp ble mor for første gang og som er alene, har helt klart fordommer mot den damen men generelt; overhodet ikke.

Skrevet

siden livet ikke alltid ble som man hadde tenkt seg det, har jeg litt problemer med de som mener man er for gammel fordi man nærmer seg 40...

Er det ingen som tenker på at vi lever mye lengre i dag enn tidligere? At vårt ernæringsgrunnlag som barn var noe helt annet enn i tidligere tider og at vi generelt har det mye bedre enn før?

Fysisk sett er dermed begrensningene langt færre enn for noen generasjoner siden.

Skrevet

Ikke fordommer - men hvis jeg skulle velge så ville jeg valgt å få barn tidlig i 20-årene. Jeg synes det er en veldig stor fordel å være en ung mor - man orker mer og man tar ting litt på "en slump". I motsetning til mange andre så tror jeg nemlig at barn har veldig godt av at ikke alt går på skinner i oppveksten - barn har slett ikke vondt av å vite at man ofte har det litt stramt økonomisk i starten. Men så er det også en annen viktig ting - det er det å bli bestemor. Min mor ble mormor til mitt første barn da hun var 45. For meg var det utrolig kjekt - og min sønn fikk et forhold til mormor som jeg ikke ville han skulle vært foruten. Klart at barn kan få et godt forhold til besteforeldre som er 65 når de blir født også - men i den alderen så er 20 år veldig mye. Jeg håper jeg blir bestemor før jeg blir 50 - nå er jeg 40 og eldstesønnen min snart 19 - så det er jo håp :wink:

Skrevet

men dersom man da ikke får lyst på barn før man er fylt 30, skal man da la være å etterfølge den lysten fordi man får den "for sent"? selv om kroppen og formen kan være sterk og god nok?

klart, jeg kunne godt tenkt meg at jeg både traff en mann jeg ønsket å få barn med og at jeg fikk lyst på barn tidligere jeg, men jeg orket ikke tanken på barn engang før jeg fylte 30, og jeg har fremdeles ikke truffet en mann jeg har lyst å få barn med..

dessuten så VET jeg at JEG vil bli en bedre mor nå en jeg ville vært om jeg fikk barn når jeg var 20!! sånn helt personlig!!

og ja, selvsagt er jeg litt hårsår på dette... det er jo sånne som meg dere har fordommer mot!! :wink:

Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet
men dersom man da ikke får lyst på barn før man er fylt 30, skal man da la være å etterfølge den lysten fordi man får den "for sent"? selv om kroppen og formen kan være sterk og god nok?  

klart, jeg kunne godt tenkt meg at jeg både traff en mann jeg ønsket å få barn med og at jeg fikk lyst på barn tidligere jeg, men jeg orket ikke tanken på barn engang før jeg fylte 30, og jeg har fremdeles ikke truffet en mann jeg har lyst å få barn med..  

dessuten så VET jeg at JEG vil bli en bedre mor nå en jeg ville vært om jeg fikk barn når jeg var 20!! sånn helt personlig!!  

og ja, selvsagt er jeg litt hårsår på dette... det er jo sånne som meg dere har fordommer mot!! :wink:

Jeg syns helt klart man kan få barn etter fylte 30, det er ingen fasit på dette. Det er livssituasjon, helse og "lyst" som avgjør når man bør få barn. Og bare så det er sagt, det er ingen krise om man er pensjonist når barnet er i 20-årene..Jeg er 26 og min far pensjoneres om 2 år, men han er veldig sprek og ung til sinns og det er det som teller. Jeg har aldri vært flau over at faren min har vært eldre enn de andre barnas.

Men, som mange av de andre så vil jeg tro at om man kan velge så er det bedre å få barn før man begynner å nærme seg 40.

Skrevet

aline, jeg tror faktisk dette er et ømt punkt for mange - enten de får barn tidlig eller sent. Det er bestandig noen som vet alt bedre - selvom det selvsagt kun er den enkelte som vet hva som er best for oss selv ... :-)

Skrevet

Mamma og pappa har 3 barn. Den første kom da mamma var 20 år og pappa 22 år. Så kom det en i midten, og meg til slutt, da de var 27 og 29 år. De har sagt dette; Det var aldri noen som helst problem å oppdra tre barn. Det gikk alltid bra, og de var aldri slitne.

Nå derimot, er mamma og pappa 49 og 51 år, og de er besteforeldre. Det er glade for at de var såpass unge da de fikk barn; nå blir de veldig slitne både fysisk og psykisk når de passer barnebarn-selv om de selvfølgelig syns det er veldig koselig og har lyst til å passe de. De sier; Jeg er glad jeg er ferdig med dette. Det er så veldig greit å passe de-for så å bare levere de tilbake igjen!

Så, om de hadde fått barn da de var 40 og 42 år så hadde de absolutt ikke vært ferdige med dette. De hadde nok blitt fort sliten og kanskje heller ikke hatt ork til å følge opp det/de barna så godt som de har gjort med oss...

Jeg har absolutt ingen fordommer mot "eldre" mødre. Det er noe de velger selv, og jeg skal selvfølgelig ikke stå i veien for det. Men det er jo større sjangs for å få barn med misdannelser, og den sjangsen er jeg ikke villig til å ta. Tror også at barna til en 20-25 åring vil ha det bedre på en måte- mor er yngre, kjenner bedre til "ungdomstilværelsen", og aller viktigst; du har som regel foreldrene dine i mye lengere tid enn og de får deg veldig sent. Og en viktig ting; Da snakker jeg SELVFØLGELIG om 20-25 åringer som er voksne og ansvarlige, jeg vet selvfølgelig at ikke alle er det...

(Men heller ikke alle 30-40-45 åringer er modne nok til å ha barn/burde ha barn...).

Skrevet

men om man er 30-40 og ikke allerede har født og oppdratt tre barn, så ønsker man jo ikke heller at det SKAL være ferdig, see?

og at unge foreldre med tre barn ALDRI er slitne, det tror jeg faktisk ikke en døyt på!! :wink:

synet og situasjonen for en som har fått barn og en som ikke har fått barn, er forskjellig. ønskene er forskjellige.

man har kanskje mindre energi som 30-40 en når en var 20-25, men man har muligens mer tid når man er 30-40 en når man er 20-25?

de som er 30-40 og har vært igjennom både utdannelse, jobb OG tre barn, er nok mer slitne en 30-40 åringer som kun har utdannelse og jobb?

jeg har venninder på min alder, som fikk barn tidlig, som er mye "eldre" en meg, både på energinivå og hva de liker og orker å gjøre! antagelig fordi de har brukt mye på ungene. Det har ikke jeg, så det de har brukt, det har jeg igjen til å bruke.

mamma var i "riktig alder" (altså rundt 23-27) når hun fikk søs og meg, hun ble allikevel ikke bestemor før hun var 56, så det å selv få barn tidlig, er ingen garanti for å få tidlig barnebarn. :wink:

men hun har både energi og lyst til å leke og passe barnebarnet.

og en ting til, når man velger å bli "eldre mor", så er det vel også større sjans for at man ikke FÅR tre barn? og det er vel forskjell på å ha energi til en og til å ha energi til tre? eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...