Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 Inspirert av to tråder under her ble jeg nysgjerrig på hva dere synes om eldre mødre. Og hvor gamle er eldre mødre? 30? 40? 45? :-?
aline Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 jeg kommer til å bli en "eldre mor" selv, så jeg har ikke motforestillinger mot voksne kvinner i 30-40 åra +- som velger å få barn når det passer dem.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #4 Skrevet 26. oktober 2004 Nei, jeg har nok ikke motforestillinger mot eldre mødre. Men, syns også her som hos unge mødre, at man tenker over konsekvensene av å få barn når man feks. er 45 år. At man tenker over at man er 65 når barnet er 20, at man kanskje vil blir mer sliten av å følge med barnet når man er 50 enn man ville når man var 30. Ellers så må jeg si at jeg stusser litt over mødre som velger å få barn når de nærmer seg 50..Hmmm, kanskje jeg har litt motforestillinger likevel? Kommer an på hvor gammel moren er tror jeg... :-? I utgangspunktet mener jeg at dette ikke går på alder, men livssituasjon, mental alder, helse osv..
Gjest happyending Skrevet 26. oktober 2004 #5 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg syns det begynner å bli i seneste laget å få barn når man nærmer seg femti.. Men det gjelder menn og.. Utover det har jeg egentlig ingen formening om det, annet enn at det ikke er noe jeg planlegger.. Jeg tror heller jeg har motforestillinger mot unge mødre.. Mødre som ikke er klar til å få barn, bare får barn fordi de har lyst på barn eller ikke beskyttet seg så det skjedde et "uhell".. Og verst av alt, mødre som ikke har noe trygt og stabilt å tilby barna sine...
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #6 Skrevet 26. oktober 2004 For å si det sånn, så ville jeg heller hatt en mor som var 20 da jeg ble født en 40.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #7 Skrevet 26. oktober 2004 For å si det sånn, så ville jeg heller hatt en mor som var 20 da jeg ble født en 40. Enig! Ronja_80
Angelica Skrevet 26. oktober 2004 #8 Skrevet 26. oktober 2004 Synes nok over 40 begynner å bli i eldste laget for å få barn, men det er selvfølgelig individuelt hvordan man føler seg. Noen er i toppform rundt 50, andre begynner å bli slitne og har ikke ork til småbarn igjen. Bortsett fra barnebarna da. Jeg ville ha to barn før jeg ble 30, og det fikk jeg. Er storførnøyd med det, og hverken kan eller vil ha flere barn. Da er de 20 når jeg er 50, og jeg regner med at de klarer seg mest mulig selv da.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #9 Skrevet 26. oktober 2004 alderen hadde ikke jeg brydd meg om. De kan bli gode mødre/fedre de også. Alderen er ikke vesentlig, syntes jeg fordi jeg heller ville hatt en mor på 40 som tok seg skikkelig av meg en en mor på 20 som ikke klarte det. Og jeg sier ikke at de på 20 ikke klarer ansvaret, poenget var å få frem hvor lite betydning alderen har. Selv ble jeg mor som 19 åring.
Arwen Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 Ja, det har jeg på en måte. Men har nok mye med at når mamma var 40 var jeg 20, så synes hun var for gammel til å få en til da.
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #12 Skrevet 26. oktober 2004 Nei, jeg har nok ikke motforestillinger mot eldre mødre. Men, syns også her som hos unge mødre, at man tenker over konsekvensene av å få barn når man feks. er 45 år. At man tenker over at man er 65 når barnet er 20, at man kanskje vil blir mer sliten av å følge med barnet når man er 50 enn man ville når man var 30. Dette er det jeg tenker også, og som jeg har nevnt i andre tråder. Én ting er å orke et svangerskap og nattevåk når man er førti-something. Noe helt annet er det jo å ha tenåringer når man er i femtiårene selv, for ikke å snakke om at man nærmer seg seksti. Moren min ble bestemor da hun var førtifire. Og jeg som er førtifem har nå barn som er gamle nok til å gjøre meg til bestemor. Og koselig er den tanken - noe adskillig mindre koselig hadde det vært å tenke på at jeg nå skulle begynt på nytt med småbarn :o Moren min er i dag 68 og sprek som en loppe, pappa er to år eldre, og jeg er så glad for at jeg fremdeles har dem begge to i live, både for egen del og for ungenes del. Ungene har fått lov til å vokse opp med spreke besteforeldre på begge sider, og jeg har hatt den støtten jeg har trengt i de samme besteforeldrene. Jeg forstår ønsket om barn i sen alder fra dem som ikke har fått barn ennå, men jeg vil be dem tenke seg om både en og to og tre ganger. De er små bare en veldig kort periode, og det er denne perioden de fleste forbinder med det å ha barn. Men du har faktisk barn i tjue år fremover, og hvor gammel er du da?
aline Skrevet 26. oktober 2004 #13 Skrevet 26. oktober 2004 For å si det sånn, så ville jeg heller hatt en mor som var 20 da jeg ble født en 40. jeg er glad jeg hadde en mor som var ansvarsfull, hadde tid til meg, var der for meg, satte meg forran seg selv og elsket meg jeg, uansett alder!! de som venter til de blir eldre, ville ikke vært like gode mødre om de fikk tidligere fordi det var "det rette". vil man ha en mor som er klar for, både psykisk og økonomisk/trygghetsmessig, for å få barn? eller vil man han en ung og kul mor? hva er det som gjør at 20, uansett setting, er bedre en 40, uansett setting? er en blakk og umoden 20 årig mor bedre en en voksen og økonomisk sikker mor? bare fordi hun er yngre?
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #14 Skrevet 26. oktober 2004 For å si det sånn' date=' så ville jeg heller hatt en mor som var 20 da jeg ble født en 40.[/quote'] Det ville ikke jeg!! Min mor var 21 da jeg ble født. Nå er hun over 40 og jeg VET at hun i dag er en mye mer moden, omsorgsfull person som har mye større kapasitet til å ta seg av andre osv. Mye heller en mor på 40 enn en på 20 mener jeg! Men helst mellom 25 og 35. Selv har jeg tenkt å få to barn i perioden da jeg er 30-35.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #15 Skrevet 26. oktober 2004 Skal ærlig innrømme at jeg hadde reagert om morra mi ble gravid nå som 52 åring da :o Men opp til 40 ser jeg ikke noe særlig problem egentlig.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #16 Skrevet 26. oktober 2004 Nå mente ikke jeg at jeg vil ha en mor på 20 år fordi hun er bedre egnet som en mor. Men hvis jeg hadde fått akkurat samme oppdragelse fra en 20 åringen og en 40åringen så ville jeg ha valgt 20 åringen. Og en 40 åring kan være like blakk og umoden som en 20 åring.
aline Skrevet 26. oktober 2004 #17 Skrevet 26. oktober 2004 ... Og en 40 åring kan være like blakk og umoden som en 20 åring. det er jo det som er poenget, det er ikke om de er 20 eller 40 som er hovedsak, det er om man er voksen og moden nok. de som velger å få barn som 40, var nok mest sannsynlig ikke klar for det når de var 20, og vil da ant. bli en bedre mor som 40åring. om du skjønner hva jeg vil frem til.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #18 Skrevet 26. oktober 2004 det er jo det som er poenget, det er ikke om de er 20 eller 40 som er hovedsak, det er om man er voksen og moden nok. de som velger å få barn som 40, var nok mest sannsynlig ikke klar for det når de var 20, og vil da ant. bli en bedre mor som 40åring. om du skjønner hva jeg vil frem til. Nå kan jo en på 20 år være voksen, moden og klar for å få et barn.
aline Skrevet 26. oktober 2004 #19 Skrevet 26. oktober 2004 Nå kan jo en på 20 år være voksen, moden og klar for å få et barn. selvfølgelig, og en på 40 år kan være ungdommelig, sprek og aktiv. igjen, det er vel ikke alderen alene det står på?
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #20 Skrevet 26. oktober 2004 selvfølgelig, og en på 40 år kan være ungdommelig, sprek og aktiv. igjen, det er vel ikke alderen alene det står på? Nei. Men som jeg sa at hvis jeg hadde fått akkurat samme oppdragelse fra en på 20 år og en på 40år så ville jeg ha valgt 20 åringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå