Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #1 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg tenkte litt på å ta imot en omplasseringshund, og ble anbefalt www.charlottes.no. Men så så jeg at hun skal ha 3500 kroner i omplasseringsgebyr! Er ikke det rett og slett litt drøyt? I gebyret så følger det med hundemat og en bok og telefonrådgivning med en hundetrener (man skal jo gå på dressurkurs og betale for det selv likevel), ting jeg ikke tror hun betaler særlig mye for uansett. Jeg bare reagerte på prisen, er det ikke nok at man kvalifiserer som "god hundeier", hvorfor skal man betale i dyre dommer for å ta på seg masse, masse arbeid med omplasseringshunden (ofte har de jo adferdsproblemer)? Jeg syntes det var litt frekt, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 26. oktober 2004 #2 Del Skrevet 26. oktober 2004 Reagerer litt selv. Hun tenker nok at hun skal tjene en god slamp på disse tragediene. Jeg ville heller ha tatt kontakt med dyrebeskyttelsen for omplassering av hund. http://dyrebeskyttelsen.no/tema/3_hund.shtml Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 26. oktober 2004 #3 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg hadde aldri betalt 3500 kr, for å ta til meg en omplasseringshund. Snakk om å gjøre butikk på tragiske tilfeller. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille mor Skrevet 26. oktober 2004 #4 Del Skrevet 26. oktober 2004 Noe steder må de vel hente middlene til å drive disse omplasseringsentrene. Det koster å fore og å stelle dyr. Husk at mange av disse dyrene de får på slike steder er dyr som er blit dårlig stelt og trenger masse oppfølging av vetrinerer og det koster. En rasehund koster mellom 4000 - 10000 kr. Så det å betale 3500 kr for en hund er ikke urimelig. Og om man velger en omplassert hund så velger man vel ofte det for man vil gjøre livet dennes bedre eller ønsker seg litt utfordring, ikke fordi det er billigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #5 Del Skrevet 26. oktober 2004 Veterinærutgifter og sånne ting koster jo også penger. Jeg var for mange år siden i dyreparken i Kr.sand og hentet en liten skildpadde som havnet der etter at noen prøvde å smugle inn et lite lass av dem. Jeg måtte betale 800 kroner for å få henne med meg. Det var for å dekke veterinær bl.a. i forbindelse med oppholdet hennes der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 26. oktober 2004 #6 Del Skrevet 26. oktober 2004 3500,- er i overkant av hva jeg ville betalt også, men akkurat denne omplasseringstjenesten får også mye skryt. Vanlig pris på Fod og andre steder er vel 1000-1500,- Jeg ser egentlig ikke på dette gebyret som noe man betaler for hunden, det er også noe man støtter en god sak med. Selv betalte jeg 3000,- for hunden min på privat omplassering, men hun var fortsatt under ett år gammel, og hadde hatt det godt der hun var tidligere. Hun er også renraset, vaksinert, Id-chippet og med alt av papirer i orden. Det synes jeg var en helt grei pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. oktober 2004 #7 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg synes det er veldig dyrt. Det det kan føre til, og som det sannsynligvis allerede fører til, er at eiere istedet dumper dyrene sine ute i skogen eller langs veien. Det er ikke mange som vil betale 3500 kroner for å kvitte seg med et dyr de er glad i, så det er ganske naivt å tro at noen vil betale det for et dyr de ikke engang bryr seg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 26. oktober 2004 #8 Del Skrevet 26. oktober 2004 . Det er ikke mange som vil betale 3500 kroner for å kvitte seg med et dyr de er glad i' date= så det er ganske naivt å tro at noen vil betale det for et dyr de ikke engang bryr seg om. Dette gebyret er da vel noe de som overtar hunden skal betale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. oktober 2004 #9 Del Skrevet 26. oktober 2004 Er det det? Ok, da misforstod jeg litt (og bra er i grunnen det). Det er fremdeles dyrt synes jeg, men det går i det minste ikke utover dyrene, og er frivillig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 27. oktober 2004 #10 Del Skrevet 27. oktober 2004 Det var mye, ja! Jeg betalte bare litt mer og fikk en topp avlshund som var året gammel ved overtakelse. Jeg eier ham og har stamtavle på ham (det får man sjelden med omplasseringshunder fordi de ikke skal avles på). Jeg kjøpte av oppdretter og ikke noen "institusjon" da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2004 #11 Del Skrevet 28. oktober 2004 Du får jo med litt mer enn det du sa. Dette er det du får med: Hva inneholder omplasseringsavtalen? - helse-/adferdstest med rapport og evt oppsatt treningsprogram (verdi kr 500,-). - Opplysninger om vaksinasjon og ormekurbehandlinger. - Alle hunder vaksineres før omplassering såfremt dette ikke er gjort av tidligere eier i løpet av de siste 12 måneder. - 18 kg Köber's normalfôr (verdi kr 430,-) nok til ca 1-2 måneders forbruk, avhengig av hundens størrelse - boken "De dempende signalene - på talefot med hunden" av Turid Rugaas (verdi kr 235,-). Ved omplassering av valper medfølger også boken "Fra valp til voksen hund" av Åsa Ahlbom (verdi kr 300,-) - Teorikurs hos Foldahls hundeskole i Klæbu for 2 personer (verdi kr 700,,-). Fullført kurs gir hundesertifikat. - Tilbud om praksiskurs for alle/helgekurs på hjemstedet for langveisfarende - Det foretas eierskifte via Norsk Kennel Klubb på renrasede/registrerte hunder. - Ingen hunder omplasseres uten at partene har møttes på forhånd. Det betyr i praksis at jeg IKKE sender hunder med fly, tog etc uten at ny eier er med. Synes ikke det er så ille med 3500 kr. Som du ser er ca 2000 av dette utgifter, og det er da heller ikke gratis og omplassere dyr, den som gjør det bør ha litt igjen for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 29. oktober 2004 #12 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg synes det var dyrt, ja. Ok, du får verdier for 2000, men sannsynligvis er alt dette sponset og ikke noe charlottes.no må betale for. Synes også det er drøyt å bli tvunget til å betale for en type trening når man kanskje ønsker å bruke en annen hundeskole (et bedre alternativ måtte jo vært at det var en betingelse for adopsjonen at man gikk på en eller annen form for hundeskole?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå