Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

ang. mysans siste: jepp. har gjort en statistikkoppgave på ungdom og rusmidler i oslo, og selv om du korrigerer for religiøs tilhørighet er forskjellen påtagelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Se første side av tråden. Det er vanlig prat å se ned på folk fra vestkanten og kalle dem snobber og lignende

Ah, endelig skjønner jeg hva du snakker om. Misunnelse og jantisme ja. Man kaller folk snobber kun fordi de har penger. Og det er jo teit. Det finnes snobber uten penger og det finnes folk med penger som overhodet ikke er snobbete.

Man føler vel selv at man er mindre verdt fordi man mangler penger og luksus da kanskje? Hehe - tåpelig!

Penger skaper ikke menneskeverd - de kan kun brukes til å kjøpe ting. Og tang, ikke minst!

Skrevet

Snobbethet er en holdning og mentalitet som sitter først og fremst inne i hodet- og som gir seg utslag i ytre materielle ting som gjensåpeiler personens smak og preferanser- som igjen er ment å kommunisere tilhørighet til omgivelsene. Snobbethet er ikke nødvendigvis noe negativt og fælt!

Det å være kvalitetsbevisst- kan misforstås av andre: det enkelte kaller "kvalitet" kan andre kalle "snobbete"- som om det var noe negativt.

Bilsnobb, klessnobb, kultursnobb, språksnobb, matsnobb, intellektuell snobb, wanna be-snobb, gjennomført snobb, .....listen er uendelig.

Jeg synes snobbethet er sjarmerende og søtt. Det er noe ekte og fint ved de som er kvalitetsbevisste og nøye på det. Men jeg er ikke sikker på om jeg ville ha kalt dem snobbete, fordi ordet er nokså negativt ladet.

Snobbethet kan handle om å være svært opptatt av hva andre tror om dem og at de bruker mye energi på å opprettholde hva de selv tror er det "rette" imaget av dem selv.

En livssnobb er en som nyter livet uten å ha de ytre kjennetegnene på snobbethet: den ekte snobben har forstått at livet handler om å ha det moro og at møtet med andre mennesker er svært spennende. En ekte snobb trives med alle slags folk egentlig, også de som er harry.

Skrevet
Det å være kvalitetsbevisst- kan misforstås av andre: det enkelte kaller "kvalitet" kan andre kalle "snobbete"- som om det var noe negativt.

Men det er forskjell på å være kvalitetsbevisst og på å rakke ned på andre som ikke kjøper det dyreste og "beste" og ikke ha forståelse for at andre kanskje hverken har råd eller lyst til å bruke penger på dette. Å ha mye penger og bruke dem på dyre ting og å være kvalitetsbevisst er ikke det samme som å være snobbete, men når noen skryter av disse tingene, innbiller seg at det gjør dem bedre og dermed tar seg rett til å snakke nedsettende om andre, da er det snobbete.

Det er et uttrykk som heter "truth is modest". Hvis man virkelig var trygg på seg selv og den man var ville man ikke ha behov for å skryte av alle tingene og pengene sine.

Gjest Anonymous
Skrevet

wodan: hva er sammenhengen mellom Bærum og snobberi? :roll:

Skrevet

Men det er forskjell på å være kvalitetsbevisst og på å rakke ned på andre som ikke kjøper det dyreste og "beste" og ikke ha forståelse for at andre kanskje hverken har råd eller lyst til å bruke penger på dette. Å ha mye penger og bruke dem på dyre ting og å være kvalitetsbevisst er ikke det samme som å være snobbete, men når noen skryter av disse tingene, innbiller seg at det gjør dem bedre og dermed tar seg rett til å snakke nedsettende om andre, da er det snobbete.

Det er et uttrykk som heter "truth is modest". Hvis man virkelig var trygg på seg selv og den man var ville man ikke ha behov for å skryte av alle tingene og pengene sine.

Ok, men der er vi litt uenige, Arkana.

Jeg synes også det er barnslig å rakke ned på andre og skryte åpenlyst av hva man "har". Men dette vil jeg kalle "wanna-be"-snobberi (ikke ekte snobberi).

Jeg mener snobbethet ligger i hjernen: det er spesielle tankemønstre og preferanser- ikke at man rakker ned på andre: for gjør man det er man bare en dust som ikke har forstått hva det vil si å være en ekte snobb.

En person som har et enormt behov for å briefe og eventuelt rakke ned på andre, har ifølge meg komplekser, og fortjener følgelig ikke labelen "snobb".

Mener jeg.

Skrevet

Definisjonen av snobb er jo nettopp negativt ladet, at du velger å se på snobb som noe positivt har ingenting med saken å gjøre.

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

Jeg respekterer andres negative definisjoner av snobb.

Da hadde jeg jo håpet på at andre skulle respektere at min definisjon av snobb er noe positivt.

Dersom vi antar at min definsjon er verdt å lytte til, som ett av mange bidrag til debatten, så synes jeg at det jeg skrev absolutt har verdi.

Skrevet
Definisjonen av snobb er jo nettopp negativt ladet' date= at du velger å se på snobb som noe positivt har ingenting med saken å gjøre.

Jeg tror jeg forstår hva Melissa sikter til, og om det nødvendigvis er negativt ladet, er vel opp til enhver.

F.eks vil jeg absolutt si at Wenche Foss er en snobb, uten at jeg mener noe negativt med det.

Skrevet

Hei!

For meg er å være snobbete det å ha en nedlatende holdning til andre, eller at man mener at ting aldri er godt nok. Ofte kan det være snobber som er rike, noen har ikke penger. Mennesker som ikke å akte å gjøre en ting etc fordi det ikke passer dem slik.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
wodan: hva er sammenhengen mellom Bærum og snobberi? :roll:

Bare klisjè ;) Har selvironi, i og med at jeg bor i Bærum!

artig at folk tar alt så himla seriøst :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Slo opp i bokmålsordboka og der står det følgende om snobb:

Person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner o l; forfengelig narr, jålebukk.

Og snobbete ble definert som en hoven og overlegen oppførsel.

Synes egentlig dette er en god definisjon.

Skrevet
Slo opp i bokmålsordboka og der står det følgende om snobb:

Person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner o l; forfengelig narr, jålebukk.  

Og snobbete ble definert som en hoven og overlegen oppførsel.

Synes egentlig dette er en god definisjon.

jeg synes også dette er en god definering av ordet snobb, og for meg så er det hovedsaklig negativt, muligens litt over på latterlig...

og jeg er enig i at Wenche Foss er en snobb, men min tanke om henne blir litt mer sånn:

"jaja, hun gjør jo mye godt også da..." , med ett lite smil, fordi dama ER snobbete, og hadde det ikke vært for hennes gode hjerte, så hadde hun ikke vært likt av like mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...