Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Laban, du er en wannabesnobb! akkurat som meg, jeg bor i Bærum ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Utrykket snob, har faktisk opphav fra tidlige universitet i england....Er en fortkortelse for et eller annet snobilarus... På universitetene var det sånn at kun de "rette" folkene ble tatt inn - fra de "rette" familiene. Men, en kunne, kjøpe seg en studieplass, selv om en ikke kom fra de rette familiene. Snob ble altså forbundet med noen som ønsket å være i disse omgivelsene, men som kun fikk innpass pga økonomi, og ikke familienavn/status,som var så viktig den gang.

Skrevet

s. nob. er forkortelse for sans nobilis=uten adelstittel. wannabe, med andre ord.

det ligger vel egentlig et sterkt element av wannabe-isme under hele snobbefenomenet.

Skrevet

Den ultimate snobb er vel Mrs. Bucket - eller Bouquet som hun ynder å kalle seg......

Jeg synes forresten heller ikke at tomatsuppe er middag. Ingen andre supper heller. Ikke fordi jeg ikke liker supper, men man blir jo ikke mett! Proteiner må det være hvis man skal unngå å bli sulten i løpet av tre kvarter igjen....

Gjest Valhalla
Skrevet

Det verste er sosialdemokrater med tyv/misunnelse/alle skal være like ideologien sin som har så jævlig fordommer mot de som bor på et sted av byen eventuelt har mer penger enn dem selv. Disse utgjør et langt større problem enn alle de snobbene de finner opp i sitt eget hode.

Skrevet
Det verste er sosialdemokrater med tyv/misunnelse/alle skal være like ideologien sin som har så jævlig fordommer mot de som bor på et sted av byen eventuelt har mer penger enn dem selv. Disse utgjør et langt større problem enn alle de snobbene de finner opp i sitt eget hode.

Du tenker på f.eks blitzere? kan ikke fordra dem........ :evil:

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja f.eks, hater blitz.

Tenkte mer på hverdagsjantismen jeg da.

Skrevet

Nå handlet vel denne tråden om snobberi, og ikke misunnelse... :roll:

Skrevet

Sambo kommer fra en familie som har mer enn nok av penger. De har olivenolje til 200 kroner, de kjøper fisk av den dyreste fiskehandleren i oslo, og hver av de fire barna fikk "studiestipend" hjemmefra når de studerte, slik at de skulle konsentrere seg om skolen istedenfor deltidsjobben.

En helt annen virkelighet enn det jeg har vært vant til, altså. Men, en familiemiddag hjemme hos de foregår på akkurat samme måte som hjemme hos oss. Hadde jeg ikke visst at de hadde hatt kontoen full av penger ville jeg aldri ha gjettet det. De legger mer penger i det som betyr noe for de (hvorfor skulle de ikke, de har jo råd til det?), og svigermor er glad i å lage mat. De har også kjøpt seg en dyr bil fordi den representerer kvalitet. (Dvs, den har minimalt med ekstrautstyr og luksus) De tar seg fri i fem uker hvert år i jula for å dra til India, fordi de er lei av kjøpemaset i desember.

Altså, en rik familie som jeg absolutt ikke vil kalle snobbete. Forøvrig, når sambo skulle kjøpe seg bil så skulle han spørre faren sin om han fikk låne 15000 til egenkapital. Han grudde seg i fem dager før han turte å spørre, og faren skulle ha enda noen dagers betenkningstid før ville gi noe svar. Sambo fikk låne pengene, og de ble overlevert sammen med en tilbakebetalingskontrakt..

Gjest Valhalla
Skrevet

Nå handlet vel denne tråden om snobberi, og ikke misunnelse... :roll:

Og det er den irrasjonelle jantismen som fører til fordommene mot de med penger eller de som bor på den bedre siden av byen. Dette har jeg hørt så mye av og det irriterer meg. Østkantsfolk er utrolig intolerante mot folk fra vestkanten.

Skrevet
Østkantsfolk er utrolig intolerante mot folk fra vestkanten.

hehe, har nå fått høre når jeg er ute på byen jeg og! Og da fra vestkantfolk som faktisk prøver å overbevise meg om at de er mye bedre fordi "pappa har mer penger enn deg"... Har heldigvis ikke skjedd ofte.

Og jeg VET av erfaring fra jobben at de fleste som ikke klarer å oppføre seg når de er på byn er vestkantfolk og folk fra sør-oslo. dvs ski-strekningen (tog).

Skrevet

Og jeg VET av erfaring fra jobben at de fleste som ikke klarer å oppføre seg når de er på byn er vestkantfolk og folk fra sør-oslo. dvs ski-strekningen (tog).

Kommer vel ann på hvordan man ser det. Når det gjelder hvem som stikker mest med kniv og skyter i sentrum, så er det liten tvil om at de fleste kommer fra sentrum og østover....

Skrevet

...og når det gjelder hvem som har de verste rusvanene er det ingen tvil om at ungdom fra vestkanten går de fra østkanten en høy gang.

Gjest Valhalla
Skrevet
og folk fra sør-oslo. dvs ski-strekningen (tog).

Der finner du meg.

Skrevet

Der finner du meg.

Hah! sikkert deg jeg har pælma av under et masseslagsmål.. =P

Skrevet
...og når det gjelder hvem som har de verste rusvanene er det ingen tvil om at ungdom fra vestkanten går de fra østkanten en høy gang.

Helt klart. Mye som følge av at mange i øst ikke ruser seg pga sin religion.

Skrevet

Og det er den irrasjonelle jantismen som fører til fordommene mot de med penger eller de som bor på den bedre siden av byen. Dette har jeg hørt så mye av og det irriterer meg. Østkantsfolk er utrolig intolerante mot folk fra vestkanten.

Jada, men hva har det med snobberi å gjøre?

Snobber finnes overalt - les Ivankas forklaring på hvor ordet kommer fra. En snobb er en som vil fremstå som fin - enten vedkommende er det eller ikke. hva har det med jantisme å gjøre?

Skrevet

Helt klart. Mye som følge av at mange i øst ikke ruser seg pga sin religion.

Og mye pga lett tilgjengelighet og for mye penger mellom hendene.

Fulle barskap hjemme og mye kjedsomhet kanskje? Det har vært sånn i alle år, så lenge jeg kan huske - og jeg var ungdom for tjuefem-tretti år siden. Det var ikke mye innvandring og religionsforskjeller den gangen

Gjest Valhalla
Skrevet

Se første side av tråden. Det er vanlig prat å se ned på folk fra vestkanten og kalle dem snobber og lignende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...