AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #21 Del Skrevet 20. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og da særlig til dere som deler samme skjebne som meg, og som er dødelig allergisk mot enkelte matvarer.. Tar venner, bekjente, familiemedlemmer etc hensyn til din allergi når du er bedt i selskap hos dem? Jeg skal i to sosiale tilstelninger nå i vår og jeg tør rett og slett ikke spise noen kaker, i tilfelle det er noe jeg ikke tåler. Jeg kan dø av det. Allergien er nylig oppdaget, og jeg vet at mange familiemedlemmer ikke vet om allergien enda (kun de nærmeste). Føles teit å ringe rundt og fortelle om det og, særlig til kusinen til samboeren min liksom. Som vi skal i selskap til - kjenner henne ikke engang, har sett henne 1 gang. Hvordan løser dere det hvis ingen har sagt tydelig "den kaken/desserten er helt FRI for "sett inn det du er allergisk mot""? Jeg har en god unnskyldning, men ser jo litt merkelig ut at jeg ikke spiser noe som helst av desserter. Anonymkode: 8349b...7a9 Si fra til vertskapet om allergiene, og tilby deg å bake en kake som du og andre får smake. Tåler du "lukten" av det du er allergisk mot? Min mor er svært allergisk mot kiwi og blir dårlig bare hun går nær kiwi, datteren min begynner å klø når hun er i nærheten av hasselnøtter. Begge hovner opp i munn og hals om de får det i seg... Anonymkode: d9493...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #22 Del Skrevet 20. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Si fra til vertskapet om allergiene, og tilby deg å bake en kake som du og andre får smake. Tåler du "lukten" av det du er allergisk mot? Min mor er svært allergisk mot kiwi og blir dårlig bare hun går nær kiwi, datteren min begynner å klø når hun er i nærheten av hasselnøtter. Begge hovner opp i munn og hals om de får det i seg... Anonymkode: d9493...57b Og seff - ta med allergimedisin i tilfelle du skulle få i deg noe du ikke tåler. Jeg har alltid med Zyrtec i vesken til datteren min, funker bra. Hun har heldigvis ikke astma, så får ikke pustebesvær, men hovner opp i munn og litt i hals. Anonymkode: d9493...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #23 Del Skrevet 20. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og da særlig til dere som deler samme skjebne som meg, og som er dødelig allergisk mot enkelte matvarer.. Tar venner, bekjente, familiemedlemmer etc hensyn til din allergi når du er bedt i selskap hos dem? Jeg skal i to sosiale tilstelninger nå i vår og jeg tør rett og slett ikke spise noen kaker, i tilfelle det er noe jeg ikke tåler. Jeg kan dø av det. Allergien er nylig oppdaget, og jeg vet at mange familiemedlemmer ikke vet om allergien enda (kun de nærmeste). Føles teit å ringe rundt og fortelle om det og, særlig til kusinen til samboeren min liksom. Som vi skal i selskap til - kjenner henne ikke engang, har sett henne 1 gang. Hvordan løser dere det hvis ingen har sagt tydelig "den kaken/desserten er helt FRI for "sett inn det du er allergisk mot""? Jeg har en god unnskyldning, men ser jo litt merkelig ut at jeg ikke spiser noe som helst av desserter. Anonymkode: 8349b...7a9 Hborfor skal folk ta hensyn til noe du ikke informerer om? Tåler du ikke nøtter som hjelper det ikke at kaken er uten nøtter dersom den er laget på et kjøkken med åpen nøttepose. Tåler du ikke egg så hjelper det ikke om de har brukt samme visper eller slikkepott oppi røren som i en kake med innhold du ikke tåler i deigen. Å lage allergimat til en med hyperallergi/anafylaktisk sjokk krever kunnskap og planlegging. Det kan du ikke forvente ute at du informerer. Det er i tillegg uansvarlig av en med anafylaktisk sjokk i sin forhistorie å ikke informere mennesker om en så alvorlig helsetilstand. Trenger du adrenalin og ambulanse så må de nesten vite at du har Epipen og hvordan de skal håndtere en slik situasjon. Ta med deg egen mat og bestikk om du ikke vil at andre skal vite, men selv da vil folk lure på hva det er med henne. Vær forøvrig glad for at du har en allergitype du kan kontrollere ved å ikke spise det du ikke vet hva er. Andre med andre allergiformer kan ikke kontrollere sykdomen sin. Anonymkode: cd9ca...2bb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #24 Del Skrevet 20. april 2016 Hva er det du er allergisk mot? Sannsynligjeten er stor for at det er noe av det i den andre maten som serveres også, dersom det er vanlig i kaker.. Anonymkode: bd1db...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #25 Del Skrevet 20. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du er allergisk mot? Sannsynligjeten er stor for at det er noe av det i den andre maten som serveres også, dersom det er vanlig i kaker.. Anonymkode: bd1db...216 Det vanligste å være dødelig allergisk mot av matvarer er nøtter, egg, Kivi og torsk. Andre matvaregrupper er ikke vanlig å være dødelig allergisk mot/få anafylaktisk sjokk av. Jeg setter likhetstegn mellom dødelig allergisk og anafylaktisk sjokk da det ikke finnes annen dødelig allergireaksjon, meg bekjent. Anonymkode: cd9ca...2bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #26 Del Skrevet 20. april 2016 Jeg har laktoseintoleranse og cøliaki. De nærmeste vet om det og pleier og lage noe jeg også kan spise. Hender jeg tar med meg mat selv, om vi er et sted hvor det blir servert mat jeg vet jeg ikke tåler. Ved alvorlige allergier så blir ting fort verre for konsekvensene blir så store. Skjønner det er kjedelig å ev bare drikke brus. Vet nesten ikke om jeg hadde turt å lage noe til en som har så alvorlige allergier, en liten feil og du ender på sykehuset. Anonymkode: 17a15...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #27 Del Skrevet 20. april 2016 Ja etter min erfaring er dette noe de fleste tar meget hensyn til. (cøliaki selv) Anonymkode: d795a...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #28 Del Skrevet 20. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vanligste å være dødelig allergisk mot av matvarer er nøtter, egg, Kivi og torsk. Andre matvaregrupper er ikke vanlig å være dødelig allergisk mot/få anafylaktisk sjokk av. Anonymkode: cd9ca...2bb Tull. Jeg er dødelig allergisk mot reker/skalldyr. Får anafylaktisk sjokk. Heldigvis er det ikke så mye av det i kaker Anonymkode: f0b82...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #29 Del Skrevet 20. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tull. Jeg er dødelig allergisk mot reker/skalldyr. Får anafylaktisk sjokk. Heldigvis er det ikke så mye av det i kaker Anonymkode: f0b82...50f Og ja, andre tar hensyn til allergien. Anonymkode: f0b82...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffekrus Skrevet 20. april 2016 #30 Del Skrevet 20. april 2016 Folk flest vil nok gjerne ta hensyn til allergier - om du gir dem muligheten. Som vertinne ville jeg egentlig synes det var litt sært å ikke informere om en dødelig allergi for å "ikke være til bry". Er du riktig uheldig kan du jo også risikere at det du er allergisk mot er i maten også, ikke bare kakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #31 Del Skrevet 20. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Jeg er dødelig allergisk mot reker/skalldyr. Får anafylaktisk sjokk. Heldigvis er det ikke så mye av det i kaker Anonymkode: f0b82...50f Ser du at det står det vanligste? Kanskje du må lese en gang til? Anonymkode: cd9ca...2bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #32 Del Skrevet 20. april 2016 Jeg sliter med å se hvor ts vil med tråden. Hun har jo allerede bestemt seg for å spille offer - ta seg en brus om det ikke står en kake der merket FRI FOR XXXX. Ikke er det nær slekt hun skal til, og ikke vil hun opplyse dem om allergien. Og ikke vil hun ta med egen kake. Så si meg, hva vil du egentlig? Du synes så synd på deg selv at jeg fatter ikke at du ikke bare skipper å dra. Mest stupide tråd jeg har lest på kg på lenge. Hilsen allergiker som sier ifra og som tar med eget alt ettersom. Anonymkode: f6702...690 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #33 Del Skrevet 20. april 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser du at det står det vanligste? Kanskje du må lese en gang til? Anonymkode: cd9ca...2bb Det er jo en av de vanligste. Sett bort i fra peanøttallergi er skalldyr den flest jeg vet om har. (og peanøtt allergi er ikke nøtt, det er belgfrukt) Anonymkode: 10a4b...666 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #34 Del Skrevet 20. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser du at det står det vanligste? Kanskje du må lese en gang til? Anonymkode: cd9ca...2bb Ja, det er tull når du sier at en av de aller vanligste allergiene ikke er vanlig. Anonymkode: f0b82...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #35 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg er allergisk mot kakao faktisk, og har aldri hatt noe problemer med at folk ikke tilrettelegger for dette. Svigerfamilien min er fantastiske på dette. Husker første gangen jeg var der på søndagsmiddag, og svigermor hadde lagd brownies. Hun ble faktsik lei seg for at kjæresten min ikke hadde fortalt henne om dette på forhånd. Etter den gangen har hun alltid tenkt på meg når hun har lagd desserter/kaker. Har også kolleger som kommer med et kakaofritt alternativ når de har med kaker på jobb. Anonymkode: d2945...a40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #36 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg har cøliaki, og opplever at folk er veldig villige til å ta hensyn. Det kan virke sært å skulle informere folk om at man er allergisk, men min erfaring er at det er greit å bare gjøre det- og heller før enn senere. Det er så mye enklere når folk vet. Jeg forventer aldri at folk skal ta hensyn, men de gjør det stort sett likevel. Hvis jeg blir invitert på middag, bruker jeg alltid å gå beskjed i god tid om at jeg tåler gluten, men at jeg kan ta med egen mat hvis det ikke skal lages noe glutenfritt. Det bruker aldri å være noe problem. Nå skal det sies at det blir noe annet hvis man er hyperallergisk mot noe - det er andre hensyn som må tas da. Men jeg synes fortsatt det er greit at folk vet om det. Jeg har også opplevd at folk har blitt litt lei seg eller følt seg litt dumme hvis jeg er invitert og de har funnet ut der at det er noe jeg ikke tåler, som de har servert. Anonymkode: 8a973...c98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 21. april 2016 #37 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg tror jeg hadde blitt litt irritert om jeg var vertskap og gjestene mine ikke sa i fra at de var allergisk mot noe. Og spesielt om det er dødelig, da skjønner jeg nesten ikke at du tør å ikke si i fra TS! Flere i min familie har "vanlige" sykdommer, som cøliaki og laktoseintoleranse og dette blir alltid tatt hensyn til. Det blir tatt hensyn til fordi man som vertskap gjerne vil ha gjester som trives og servere mat som folk kan spise. Det er jo ingen vits i å sitte igjen med en haug med kaker fordi gjestene ikke sa i fra at de ikke kan spise nøtter! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #38 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg har "bare" laktoseintoleranse og jeg ber ikke folk om å ta hensyn. Jeg kommer ikke til å dø av melk ol, men jeg velger å ikke spise noe og heller spise det som er rundt. Jeg får helt ekstremt vondt i magen, begynner å spy og sitter på do. Så jeg er ikke nær døden, men det føles grusomt når det står på. Svigermor er veldig flink til å ta hensyn og lager alltid med laktosefrie produkter, og det setter jeg utrolig stor pris på. Andre gang jeg var hjemme hos faren til samboer så spiste vi noe som var med fløte i som jeg hadde fått vite var laktosefri men ikke var det. Da hadde jeg en fin helg kan man si Anonymkode: 7e7c0...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #39 Del Skrevet 21. april 2016 Er det dødelig allergi, så hadde jeg i hvert fall sagt fra. Og nå vet jeg ikke om det er nøtter eller egg, siden du prater om kake. Egg er det jo så og si i alle kaker. Mens nøtter kan det jo være kaker som er uten. Jeg har selv utrolig mange allergier, også egg og nøtter. Men mine er ikke dødelige. Kake lager jeg selv, siden jeg har både hvete, egg, nøtt og laktose allergi. Da er det temmelig vanskelig å lage en spiselig kake. Nå har jeg og utrolig mange matallergier som er typisk i middag og, så tilbyr meg og ta med egen mat. Eller mine aller nærmeste klarer å ta hensyn. Men ellers vet jeg at det er så mye, at selv om de sier de skal lage mat jeg tåler, så er det alltid noe de har glemt jeg er allergisk mot. Anonymkode: c5f5a...fea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå