Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 8 (7+2) og har fått helt avsmak på kaffe, men dilla på mint-te. Hittil har jeg drukket Pukka Cool Mint green, 2 kopper pr dag. Er nesten tom for den nå og må på dagligvaren og kjøpe en annen idag:fnise: har veldig lyst på Ricola original - den har litt mintsmak - ihvertfall som jeg husker det. Men så kom jeg til å tenke på om urtete er bra å drikke nå eller om det kan provosere fram SA? :( kokvarm mint-te lindrer kvalmen hos meg ihvertfall.. 

Anonymkode: b1f38...813

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes.

Ja, du kan drikke te.

Anonymkode: c8341...cd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drikk i vei. Te er jo i hovedsak bare vann, så sålenge du ikke overdriver er det ikke noe problem. Med mindre det er noen veldig underlige urter du liker. Bare ikke drikk te med mye koffein, dersom du også drikker kaffe. 

Anonymkode: 28e72...027

• Liker 1
Skrevet

Den urtehysterien er sterkt overdrevet. Kjør på, nyt teen din :)

Skrevet

man skal holde seg til en kopp for dagen..

det står i hvertfall i boken jeg fikk av jordmor.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er koffein i det skal du holde deg til banlige regler. Så er vel to kopper til dagen?

Anonymkode: 29526...290

Gjest Sunhands
Skrevet

Det er vel ikke koffein i grønn te? Jeg drakk veldig mange kopper med grønn te før jeg ble gravid, men nå holder jeg meg til en kopp i tillegg til 1 kaffekopp per dag. Virker litt usikkert hva som er ok, men det er kanskje noe de ikke har så mye forskning?

Skrevet
3 timer siden, Sunhands skrev:

Det er vel ikke koffein i grønn te? Jeg drakk veldig mange kopper med grønn te før jeg ble gravid, men nå holder jeg meg til en kopp i tillegg til 1 kaffekopp per dag. Virker litt usikkert hva som er ok, men det er kanskje noe de ikke har så mye forskning?

Grønn te er den te-typen som har mest koffein. Derfor er det anbefalt å begrense bruk av grønn te under svangerskapet (+ muligens noe om innholdet i grønn te). Sort te har nest mest koffeininnhold og anbefalingen er å ikke drikke mer enn 2 kopper ca tror jeg med sort te. 

Skrevet

Jeg leste at peppermynte ikke er anbefalt under svangerskap (men alt med mengder tenker jeg). Det er noe med at det påvirker muskler som blant annet forverrer halsbrann også var det vel ikke anbefalt i store doser uansett. Hvis du ikke er plaget med halsbrann eller at noe forverres med bruk av te så er det vel ikke noe problem :-) men du kan jo sjekke opp peppermynte (hvis det er det som er brukt) og svangerskap (også kanskje ta alt med en liten klype salt, det meste er jo "farlig" i svangerskap)

ellers så holder jeg meg unna pukka-te i svangerskapet da 99% av tesortene deres inneholder lakris. Men det er min egen hysteri:) i Finland frarådes gravide å innta lakris helt (øker blodtrykket), men i Norge er det kun begrensninger på mengden. Mengden i te er vel heller liten tenker jeg. 

Skrevet
1 time siden, Rockesau skrev:

Grønn te er den te-typen som har mest koffein. Derfor er det anbefalt å begrense bruk av grønn te under svangerskapet (+ muligens noe om innholdet i grønn te). Sort te har nest mest koffeininnhold og anbefalingen er å ikke drikke mer enn 2 kopper ca tror jeg med sort te. 

Nei, det stemmer ikke at det er maksimalt anbefalt 2 kopper te dagen. Helsedirektoratet anbefaler maks 1-2 kopper kaffe, og 3-4 kopper te per dag. I en liten bisetning i samme brosjyre står det også at urtete ofte ikke inneholder koffein. Det er koffeinet som i store mengder kan være skadelig da det kan øke risiko for spontanabort (hemmer vekst ++).

De nasjonale anbefalingene fra helsedirektoratet for Gravide finner dere her. Forhold dere til den og filtrer ut alt annet.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Rockesau skrev:

Jeg leste at peppermynte ikke er anbefalt under svangerskap (men alt med mengder tenker jeg). Det er noe med at det påvirker muskler som blant annet forverrer halsbrann også var det vel ikke anbefalt i store doser uansett. Hvis du ikke er plaget med halsbrann eller at noe forverres med bruk av te så er det vel ikke noe problem :-) men du kan jo sjekke opp peppermynte (hvis det er det som er brukt) og svangerskap (også kanskje ta alt med en liten klype salt, det meste er jo "farlig" i svangerskap)

ellers så holder jeg meg unna pukka-te i svangerskapet da 99% av tesortene deres inneholder lakris. Men det er min egen hysteri:) i Finland frarådes gravide å innta lakris helt (øker blodtrykket), men i Norge er det kun begrensninger på mengden. Mengden i te er vel heller liten tenker jeg. 

Jeg spurte legen min om te med lakrisrot, og hun mente det var helt ufarlig med mindre man drakk 100 kopper eller noe om dagen... Hvis man har høyt blodtrykk kan det jo være en grei forhåndsregel, men jeg med lavt blodtrykk har spist lakris for å bli mindre svimmel. 

Anonymkode: 634de...c59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...