Gå til innhold

Overgrep i barnehagen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn som forteller om overgrep kan både le og smile mens de gjør det, uten at det de forteller er mindre sant enn de som gråter.

Hadde mitt barn fortalt noe slikt, ville jeg satt meg ned med barnet og fortalt at ingen har lov å gjøre noe med kroppen til en annen uten at den andre selv ville det. At vi mennesker har grenser andre ikke får lov å bryte (av den grunn mener jeg at barn ikke skal tvangskoses). Og at hvis noen gjør noe man ikke vil, være seg et annet barn eller en voksen,  skal barnet si ifra. Hvis jeg var reelt bekymret, hadde jeg søkt om råd fra barnehuset. 

Mange, mange barn i dette landet opplever seksuelle handlinger fra mennesker de stoler på. Jeg vil mye heller være en hysterisk mor enn en mor som ikke tør å spørre og snakke om sånne ting.

Anonymkode: 0a51f...9f0

Ikke ifølge en sexolog som har jobbet flere år med både overgripere og offer... 

Anonymkode: 228d4...f79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er at han har ferska foreldrene i akten uten at de la merke til det. Fort gjort med vandrende barn når man tror de egentlig sover... been there, done that... 

Anonymkode: 9df5a...2f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er bekymret, følg litt ekstra med den neste tiden. Spør ungen hva han har gjort i barnehagen, og spør litt om han sier lignende ting igjen. Du kan også fortelle at sånt ikke er lov, at det er 16-års grense på det eller noe. 

Hvis det er sånn at dette er noe han ofte opplever i barnehagen vil jeg tro at han vil vise tegn til det ved å bli i overkant opptatt av sånne ting. Men så plukker jo barn opp mye rart. Jeg ville ikke blir bekymret om han bare sier sånt en gang eller to. Jeg jobber med barn, og det er ikke vanlig at de vet om sånt. Men det skal bare ett barn til for at flere lærer litt av hvert som er litt ekkelt.. Selvfølgelig viktig da og informere ungene om at man ikke sier sånt, ikke gjør sånt mot andre osv.

Anonymkode: 6c0af...bed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør på en vennlig måte om hvor han har det i fra, men ikke avhør ham. Og kall nå for all del ikke et barn som ikke aner hva det gjør for en overgriper, det blir for dumt.

Anonymkode: a8e4e...711

AnonymBruker
Skrevet

Dette behøver ikke være noe alvorlig, men man vet jo aldri. Jeg vil råde dere til å ta dette opp med pedagogisk leder på avdelingen til sønnen deres, ev med styrer i barnehagen. Be om et møte og fortell hva sønnen deres sa. Kan hende er det en enkel forklaring på hvor dette kommer fra. Hvis ikke så bør barnehagen undersøke litt rundt dette. 

Hilsen barnehagelærer 

Anonymkode: 5dfe0...fe1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ifølge en sexolog som har jobbet flere år med både overgripere og offer... 

Hvis du tenker på Margrethe Wiede Aasland, kan jeg garantere deg at du har misforstått hvis du har tolket noe hun har sagt til at barn ikke kan le når de forteller om overgrep. 

Det finnes masse forskning på dette feltet, både hvordan emosjoner påvirker fortolkningen av sannhet i vanlige voldtekssaker og hvordan emosjoner hos barnet påvirker hvordan jury bedømmer troverdighet. Denne forskningen er utrolig viktig fordi man vet at barn ofte viser inkongurente følelser, særlig når de er små og ikke nødvendigvis har et skript (som man sier i psykologien) for hvordan man skal oppføre seg og føle rundt overgrep. Jo eldre barn blir, jo mer skam og skyld kan de føle for det som har skjedd. Yngre barn derimot, kan forsøke å le det bort uten at det betyr at det er mindre sant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barn som blir utsatt for overgrep  il ikke glise og le mens h*n forteller noe slikt. Ville ikke tenkt noen mer over det ;) 

Det er ikke uvanlig at overgrepsutsatte barn ikke vet at det som har blitt gjort mot dem er galt. Din uvitenhet er skadelig. 

Anonymkode: 75ddd...cc0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Snakk nå med barnehagen så fort som mulig før dere trekker konklusjoner. Jeg ville gjort det i morgen den dag. Dere kan jo prøve å snakke med barnet om dette igjen, ta det opp på en helt normal måte på sengekanten feks. Be barnet fortelle mer om dette, men ikke still masse spørsmål. 

Anonymkode: 5dfe0...fe1

• Liker 2
Skrevet

Ideelt sett burde foreldrenes reaksjon vært noe ala "Tissetassen i munnen, nei det hørtes ekkelt ut, det er ingen som gjør sånt", slik at barnet skjønner at det ikke er vanlig (selv om det forekommer mellom voksne). Det kunne frembragt en reaksjon fra barnet ala "Men du har jo tatt tissetassen til far i munnen", "Det er ikke ekkelt, det er godt", men "NN sier at alle gjør det", og dermed gitt en indikasjon på hvor barnet har fanget opp dette i fra. Å påpeke at det er ulovlig kan medføre at det bare er ekstra spennende for barnet, og virke mot sin hensikt. Da blir det også mer farlig å snakke om det, selv til foreldrene. Nå er det kanskje for sent å få frem dette fra barnet, men det er greit å ha i tankene.

Det kan være lurt å nevne for barnehagen hva som ble sagt av guttungen, både fordi barnehagen kan være obs på dette i forhold til barnas samtaler, men også i forhold til om det er kommet andre henvendelser. Dessuten gir det også dere en ryggdekning om barnehagen selv har fanget opp dette, og retter mistanker mot dere som foreldre.

Forøvrig kan jeg ikke annet enn å bli litt indignert når barnets kommentar er rettet mot mor, og det første som bekymrer KG brukerne er at en mannlig barnehageansatt lukker døren når han skifter på barna. Om det ikke er at barnet har sett foreldrene i oral utfoldelse, og at det faktisk kan være snakk om et overgrep her, så er det mest nærliggende å tro at det er en kvinne som står bak et oralt overgrep, basert på barnets kommentar.

• Liker 3
Gjest AryaKillie
Skrevet

Det skal være vindu/glassdør til stellerom slik at andre skal kunne se inn, er snakk om at dette skal bli påbudt.

Jeg ville vært obs på gutten framover. Et slikt utsagn er ikke normalt. Det er også viktig å tenke på hva man sier til barn om overgrep. F.eks at de ikke må gå med på noe de ikke vil. For noen barn liker faktisk den stimuleringen de får, skjønner ikke at det er galt siden de liker det. Derfor må man trø varsomt for ikke å fremme skam. 

Når det er sagt, skulle alle som forgriper seg på barn blitt kastrert.

AnonymBruker
Skrevet

Kan svaret være så "enkelt" som at har tittet inn på soverommet til foreldrene på natta/tidlig på morgenen og sett noe han ikke skulle sett der? ;) 

Anonymkode: a62e1...a74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er bekymret, følg litt ekstra med den neste tiden. Spør ungen hva han har gjort i barnehagen, og spør litt om han sier lignende ting igjen. Du kan også fortelle at sånt ikke er lov, at det er 16-års grense på det eller noe. 

Hvis det er sånn at dette er noe han ofte opplever i barnehagen vil jeg tro at han vil vise tegn til det ved å bli i overkant opptatt av sånne ting. Men så plukker jo barn opp mye rart. Jeg ville ikke blir bekymret om han bare sier sånt en gang eller to. Jeg jobber med barn, og det er ikke vanlig at de vet om sånt. Men det skal bare ett barn til for at flere lærer litt av hvert som er litt ekkelt.. Selvfølgelig viktig da og informere ungene om at man ikke sier sånt, ikke gjør sånt mot andre osv.

Anonymkode: 6c0af...bed

Jeg er ikke den som skrev dette, men jeg pleier alltid å spørre mitt barn hva som er det beste som har skjedd i dag, og om det har skjedd noe som ikke var gøy i dag. Prøv å få disse spørsmålene inn som en rutine på vei hjem fra barnehagen/ved leggeprosessen. Da kan det bli gode muligheter til at barnet føler at det blir hørt av dere, og at dere får snakket godt sammen.

Anonymkode: a62e1...a74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. 

Takk for kommentarer og støtte. Det ender nok opp med at jeg kontakter barnehagen og tar det opp med dem. Så kan vi se hva som kommer ut av det. Han har sagt det bare én gang, men vi følger med litt ekstra. 

Alle ord som tiss, bæsj og promp er veldig uskyldige og morsomme å si for barn. Men for meg er det litt uforståelig at et barn kan ha fantasi nok til å si at mammaen skal ta tissen hans i munnen hennes. 

Etter at han gjorde dette snakket vi med han om grenser og intimsoner, på et språk han forstår og på en vennlig måte. Det var ikke noe "avhør", men en normal samtale om grenser. Nå vet han i hvert fall at ingen andre har lov til å ta på hans tiss og at han aldri skal ta på noen andres tiss. Men om noen har forgrepet seg på han, så har vel vedkommende påstått det motsatte; at det er lov. Hvem skal barnet da tro på? Det er vel ikke gitt at barnet tror på oss foreldre fremfor en ansatt i barnehagen som barnet kjenner godt og faktisk stoler på. 

Vi har også, både i det siste og ved tidligere anledninger, snakket med han om andre typer grenser; ikke dytte andre barn, ikke slå/lugge/osv., ikke lekesloss hvis de ikke vil, ikke gjøre noe andre barn ikke vil i det hele tatt. Han er en gutt som respekterer det aller meste av grensesetting, og han virker veldig oppvakt og virker å forstå veldig mye selv, men det jeg opplever som skummelt er hvis han møter andre voksne som indoktrinerer andre grenser i han... 

Og for de som lurer på om sønnen vår har sett meg og kona "live" i en eller annen oral utfoldelse, så har han ikke det.

Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt hysterisk i denne sammenheng, for vi foreldre gjør selvfølgelig alt som står i vår makt for å beskytte barna våre. 

Anonymkode: 2a1ca...946

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke hysterisk, overgrep skjer faktisk- og vi bør alle passe på våre barn.

Anonymkode: 89e56...626

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

To mannlige assistenter har sagt til meg uavhengig av hverandre at de syns det er ubehagelig at de må tenke på hvordan de oppfører seg sammen med barna, i tilfelle noen skulle tolke en kos eller tøys mellom de som noe upassende.😯 De bytter bleie/hjelper på do, men de senere årene er det blitt mer ubehagelig - i den forstand at noen kan komme til å mistenke de for noe om en situasjon eller noe som blir sagt skulle mistolkes.... 

Det er ille at det er kommet dithen at menn (som vi gjerne vil ha inn i bhg!) vegrer seg for å være naturlige sammen med barna. Jeg som kvinne tenker aldri over at noen skal mistolkes min atferd som seksuelt upassende! Tror jeg hadde blitt paranoid hvis jeg "måtte" tenke slik... 😕

Samtidig så er det så ille og JÆVLIG at slike ting kan skje!!! Etter 15 år i barnehage forstår jeg ikke hvordan det er mulig å forgriper seg på et barn, altså - hos oss er vi knapt alene med ungene så lenge alene at det er mulig å forgriper seg alvorlig på de (som fullbyrdet voldtekt???) Fatter det bare ikke! Vi er rundt hverandre hele tiden, og om ikke så er det minst 5 andre barn der.... Grusomme grusomme mennesker som kan gjøre så egoistiske, ødeleggende handlinger mot et uskyldige små barn!!!😭😭😭 😠😠😠🔫🔫

Anonymkode: d9938...e42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Ideelt sett burde foreldrenes reaksjon vært noe ala "Tissetassen i munnen, nei det hørtes ekkelt ut, det er ingen som gjør sånt", slik at barnet skjønner at det ikke er vanlig (selv om det forekommer mellom voksne). Det kunne frembragt en reaksjon fra barnet ala "Men du har jo tatt tissetassen til far i munnen", "Det er ikke ekkelt, det er godt", men "NN sier at alle gjør det", og dermed gitt en indikasjon på hvor barnet har fanget opp dette i fra. Å påpeke at det er ulovlig kan medføre at det bare er ekstra spennende for barnet, og virke mot sin hensikt. Da blir det også mer farlig å snakke om det, selv til foreldrene. Nå er det kanskje for sent å få frem dette fra barnet, men det er greit å ha i tankene.

Det kan være lurt å nevne for barnehagen hva som ble sagt av guttungen, både fordi barnehagen kan være obs på dette i forhold til barnas samtaler, men også i forhold til om det er kommet andre henvendelser. Dessuten gir det også dere en ryggdekning om barnehagen selv har fanget opp dette, og retter mistanker mot dere som foreldre.

Forøvrig kan jeg ikke annet enn å bli litt indignert når barnets kommentar er rettet mot mor, og det første som bekymrer KG brukerne er at en mannlig barnehageansatt lukker døren når han skifter på barna. Om det ikke er at barnet har sett foreldrene i oral utfoldelse, og at det faktisk kan være snakk om et overgrep her, så er det mest nærliggende å tro at det er en kvinne som står bak et oralt overgrep, basert på barnets kommentar.

Foreldrenes reaksjon burde ikke være at det barnet forteller er ekkelt! Det du skriver er ikke i tråd med hva man vet om hvordan barn forteller. Barn er veldig sensitive for foreldrenes reaksjoner og kan skamme seg og dermed ikke fortelle om det.

En god veileder ligger her http://www.statensbarnehus.no/barnehus/hamar/brosjyrer/so-for-voksne/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

sjekk ut tråden

Spesielt siste side.

Anonymkode: 45d6c...6df

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎18‎.‎04‎.‎2016 at 14.48, MapleSirup skrev:

Barn sier mye rart og de plukker opp av hverandre. Noe mer ville jeg ikke lagt i det. Det han sa har mange barn sagt før han, det var ikke noe spesielt. Så lenge det ikke er andre ting i tillegg ville jeg ikke tenkt mer over det. Kryssforhør pga sånt vil bare skape barrierer mot å fortelle ting hjemme.

Å tenke overgrep i barnehagen synes jeg virkelig er å gjøre en bitteliten fjær til 100 høns. 

Pga denne holdningen - "barn sier mye rart" - har man unngått å hjelpe overgrepsofre og misbruket har fått fortsette. Trodde virkelig de fleste var blitt mer opplyst enn som så. Det er ikke grunn til å konkludere at misbruk har skjedd, men det er absolutt NULL grunnlag for å utelukke det. Maple syrup, hvor har du vært de siste ti årene?

Hvis barnet senset at moren reagerte, kan det være grunn til å ikke ville si mer; barn merker jo om noe er litt flaut eller skam eller "ikke lov". Man bør ikke presse barnet, men bygge tillit til at det ikke er noe som er flaut eller skam å fortelle hjemme. 

Anonymkode: be3f7...fcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎18‎.‎04‎.‎2016 at 15.07, AnonymBruker skrev:

Et barn som blir utsatt for overgrep  il ikke glise og le mens h*n forteller noe slikt. Ville ikke tenkt noen mer over det ;) 

Aha, så du har funnet formelen for når barn snakker sant eller tuller? Kan du ikke sende dette til profesjonelle politifolk og barnepsykologer, i inn- og utland og tipse dem om at "om barnet smiler når det snakker om det, er det ikke utatt for oevrgrep", slik at de kan spare tid og krefter på sine gjennomarbedede metoder?

Kjære vene, et barn kan være flau, ille berørt og smile og le som en avvæpnende manøver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎18‎.‎04‎.‎2016 at 15.22, AnonymBruker skrev:

Garantert førstegangsforeldre. Bare de som er så hysteriske. Folk med erfaring vet at barn ser sånt hele tiden

Anonymkode: 7aea7...c53

Huff. Tenker på alle de med denne holdningen som ikke ahr forstått at at barnet deres blir misbrukt. Heller "hysterisk" enn blind.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...