AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Hei. For en stund siden hadde sønnen min vært i barnehagen (han er fire år), og da han kom hjem gikk han på toalettet. Han sa noe slikt til min kone: "Mamma, vil du putte tissetassen min i munnen?" Han gliste og lo litt da han sa det... Jeg var også på badet da han sa det, og vi reagerte begge to på måten han sa det på. Han hadde ikke sagt noe sånt før. Han tuller ofte med disse ordene, som f.eks. "tissetass", men vi lurer fælt på hvor han fikk idéen om å putte den i munnen på mammaen sin ifra... Kan dette være noe han har fått høre fra andre barn i barnehagen? Eller kan det være noe langt mer alvorlig, at noen i barnehagen (barn eller voksne) har gjort noe slikt med han eller et annet barn? Vi forsøkte å spørre han om hvorfor han sa det, og vi spurte han om noen i barnehagen hadde gjort sånn. Han sa nei til det... Vi tror han er ærlig, men barn kan vel også skjule ting. Hva tenker dere? Og finnes det noen krisetelefon eller liknende som vi kan kontakte anonymt for å høre hva som bør gjøres? Vi ønsker gjerne å tipse noen anonymt slik at de kan kontakte barnehagen og sjekke tilstandene der. Anonymkode: 2a1ca...946
MapleSirup Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Barn sier mye rart og de plukker opp av hverandre. Noe mer ville jeg ikke lagt i det. Det han sa har mange barn sagt før han, det var ikke noe spesielt. Så lenge det ikke er andre ting i tillegg ville jeg ikke tenkt mer over det. Kryssforhør pga sånt vil bare skape barrierer mot å fortelle ting hjemme. Å tenke overgrep i barnehagen synes jeg virkelig er å gjøre en bitteliten fjær til 100 høns. 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Nåja, en gutt på fire ble jo nettopp voldtatt i barnehagen . Står i avisene... Anonymkode: dfb22...1ea 1
MapleSirup Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nåja, en gutt på fire ble jo nettopp voldtatt i barnehagen . Står i avisene... Anonymkode: dfb22...1ea Og? Alle barn som tuller om tissen sin er ikke mulige overgrepsoffere. 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Et barn som blir utsatt for overgrep il ikke glise og le mens h*n forteller noe slikt. Ville ikke tenkt noen mer over det Anonymkode: 228d4...f79 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Et barn som blir utsatt for overgrep il ikke glise og le mens h*n forteller noe slikt. Ville ikke tenkt noen mer over det Anonymkode: 228d4...f79 Det kan godt være. Så lenge gutten ikke ser på det som overgrep, men lek. Det er det som gjør overgrep og misbruk av barn så vansklelig, for ungne ser gjeren ikk enoe galt i det før noen fprteller at det er galt. Anonymkode: b16d3...f85 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Kjæresten min fortalte til meg nå, at når han var i barnehagen, så pleide noen av barna å ta tissen i munnen til hverandre. De barna som gjorde det var med på det. Bare en tanke. Barna synes nok dette er et veldig flaut tema, så ville trådt litt varsomt her. (husker selv jeg gjorde noe seksuelle ting med en venninne når vi var sånn 6, dette ble oppdaget og ikke håndtert så bra av min mor, noe som resulterte i enorm skam for min del.) Hvis du leser litt barnepsykologi så skal det visstnok være en alder hvor gutter i en viss alder er ekstremt opptatt av mor, her er en link om dette: http://global.britannica.com/topic/Oedipus-complex Anonymkode: 2e7ea...f82
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Kjæresten min sier og at dette var de kule barna i barnehagen som gjorde. Det at sønnen din gliste kan jo være en indikasjon på at dette var noe han trodde var tøft. Bare det jeg tenker ihvertfall. Anonymkode: 2e7ea...f82 1
Outlander Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Jeg ville ha bare passet litt på hvordan han oppfører seg nå fremover. Men mulig du bør snakke med avdelingsleder i hans bhg? Kanskje han sier det der også og da kan de tenke at det er dere som overgriper. Har han noe eldre søsken? 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten min fortalte til meg nå, at når han var i barnehagen, så pleide noen av barna å ta tissen i munnen til hverandre. De barna som gjorde det var med på det. Bare en tanke. Barna synes nok dette er et veldig flaut tema, så ville trådt litt varsomt her. (husker selv jeg gjorde noe seksuelle ting med en venninne når vi var sånn 6, dette ble oppdaget og ikke håndtert så bra av min mor, noe som resulterte i enorm skam for min del.) Hvis du leser litt barnepsykologi så skal det visstnok være en alder hvor gutter i en viss alder er ekstremt opptatt av mor, her er en link om dette: http://global.britannica.com/topic/Oedipus-complex Anonymkode: 2e7ea...f82 Freud er ikke lenger relevant innen psykologien, annent enn historisk. Så ødipuskomplekset er kun interessant som bakgrunn, ikke bruk det som fasit. Anonymkode: 26879...bb4 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 2 minutter siden, Outlander skrev: Jeg ville ha bare passet litt på hvordan han oppfører seg nå fremover. Men mulig du bør snakke med avdelingsleder i hans bhg? Kanskje han sier det der også og da kan de tenke at det er dere som overgriper. Har han noe eldre søsken? Garantert førstegangsforeldre. Bare de som er så hysteriske. Folk med erfaring vet at barn ser sånt hele tiden Anonymkode: 7aea7...c53 4
Outlander Skrevet 18. april 2016 #12 Skrevet 18. april 2016 Ja? Mine barn gjøre ikke det. Det verste de sa når du var 4år var bæsj, tiss og promp kombinert med høylytt, hysterisk latter. Ingen av disse spurt meg om jeg hadde lyst å ta tissen hans i munnen. INGEN 4 åring kunne finne på noe sant uten at noen eldre har sagt noe sant til dem. Betyr ikke det er et overgrep og kan være totalt uskyldig. Men uansett er det ikke dumt å bare passe på oppførselen en liten stund fremover. 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et barn som blir utsatt for overgrep il ikke glise og le mens h*n forteller noe slikt. Ville ikke tenkt noen mer over det Anonymkode: 228d4...f79 Barn som forteller om overgrep kan både le og smile mens de gjør det, uten at det de forteller er mindre sant enn de som gråter. Hadde mitt barn fortalt noe slikt, ville jeg satt meg ned med barnet og fortalt at ingen har lov å gjøre noe med kroppen til en annen uten at den andre selv ville det. At vi mennesker har grenser andre ikke får lov å bryte (av den grunn mener jeg at barn ikke skal tvangskoses). Og at hvis noen gjør noe man ikke vil, være seg et annet barn eller en voksen, skal barnet si ifra. Hvis jeg var reelt bekymret, hadde jeg søkt om råd fra barnehuset. Mange, mange barn i dette landet opplever seksuelle handlinger fra mennesker de stoler på. Jeg vil mye heller være en hysterisk mor enn en mor som ikke tør å spørre og snakke om sånne ting. Anonymkode: 0a51f...9f0 14
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #14 Skrevet 18. april 2016 Man er IKKE hysterisk, alle normale mennesker reagerer på slike ting. 2 overgrepssaker på 2 år i barnehager, leste om en senest i dag- er RYSTET!!! OG FORBANNA at det virkelig går an. Nå må kommunene innse at at ikke alle og enhver kan jobbe i en barnehage. Anonymkode: 89e56...626 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #15 Skrevet 18. april 2016 Jeg har reagert på en ting i barnehagen. De lukker døren når de skifter ungene på ,,skifterommet,, . Er det normalt ? Når jeg hentet sønnen min en dag og han var der fikk jeg rett og slett en rar følelse at det var jo galt. Der inne var en mannlig annsat med han. han er 1.5 år. Anonymkode: 45f62...275
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #16 Skrevet 18. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har reagert på en ting i barnehagen. De lukker døren når de skifter ungene på ,,skifterommet,, . Er det normalt ? Når jeg hentet sønnen min en dag og han var der fikk jeg rett og slett en rar følelse at det var jo galt. Der inne var en mannlig annsat med han. han er 1.5 år. Anonymkode: 45f62...275 Hei. Jeg har jobbet i barnehage i mange år, er dame da-lukker døren jeg også pga at stellesituasjonen krever fred. Vil ikke ha døren åpen så alle kan se inn/ komme brasende inn- og gjør det faktisk for respekt for barnet. Bruker også stellestuasjon til å synge/snakke sammen med barnet for å stimulere språk. Og så er det noe med og forhindre lukt ut til resten av barnehagen. Det er likevel et MEN her, jeg reagerer nemlig kraftig på overgrepssaker ovenfor barn som jeg leser om nå. Man kan ikke gå rundt og tro at alle er overgripere, men når slike ting skjer så man jo se det som er fakta- at noen kan være det. Synes derfor det bør være en eller annen form for diskusjon for hvordan vi kan løse dette for det beste for barnet. Mitt hjerte for barn er rystet, slike ting som dette skjærer meg langt inn i hjertet. Anonymkode: 89e56...626 11
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #17 Skrevet 18. april 2016 Vi lukket og døren når vi byttet bleie i barnehagen, men mener å huske at vi hadde et vindu inn i rommet slik at forbipasserende voksen kunne se inn. Anonymkode: 2e7ea...f82
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #18 Skrevet 18. april 2016 Husker fra minste avdelingen 0-3 år, så var den ene veggen bare ett stort vindu så alle kunne se inn. Syntes det var veldig greit Anonymkode: d7929...ad4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #19 Skrevet 18. april 2016 Her er det et lite rom uten vinduer med skyvedør. Man blir nok skremt og skeptisk pga alle forferdelige saker som kommer ut i medier for tiden... ts Anonymkode: 45f62...275
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #20 Skrevet 18. april 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker fra minste avdelingen 0-3 år, så var den ene veggen bare ett stort vindu så alle kunne se inn. Syntes det var veldig greit Anonymkode: d7929...ad4 Bare nysgjerrig- hva med barnets privatliv? Anonymkode: 89e56...626 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå