Gå til innhold

Au-Pair

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har vært Au-Pair og som vil dele sine erfaringer?

Jeg vurderer reise til Usa et år og være au-pair, litt for opplevelsen og mye fordi jeg trenger å bli mer selvstendig og finne ut hva jeg vil i livet. Tenker på det som en fin måte der jeg må stå på egne ben..

Har sett på hjemmesida til sts, men der står det nesten bare solskinnshistorier som blir litt kunstig..

Takker for alle svar!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er au pair i USA nå, har vært her i 8mnd snart.

Reiser selv med STS, og må si at jeg er fornøyd. Har kommet til en flott familie, og har så langt ikke hatt noen problemer med de. Bor sammen med vertsmora mi og tre unger. De passer jeg ca. 40 timer i uka. Jeg har endel helgearbeid, men det viste jeg om før jeg kom, og dessuten får jeg fridager midt i uka i stedet for. Men det er ikke alle som er like heldige som meg da, det er mye rare familier også. Hvis du skulle være så uheldig å komme til en familie som ikke er bra for deg må du regne med å bruke mye tid og energi for å få byttet familie. Koordinatorene, alle har "sin" i nærområdet, har ofte lettere for å høre på vertsfamilien (det er jo der pengene er).

Har ikke tid til å skrive mer nå, men hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg svare mer utfyllende senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var AuPair i USA for noen år siden, og jeg trivdes utrolig godt. Så godt at jeg var et ekstra år :)

Men den første familien fungerte ikke, så jeg byttet etter 3 mnd. Men de jeg kom til da, var helt toppers. Passet en jente på 8 år, så jeg hadde fri når hun var på skolen. Egenbil med betalte utgifter, og fri trening på treningssenter.

En utrolig erfaring. Men på mange måter skulle jeg ønske jeg hadde vært et par år eldre (var 18 da jeg dro). Jeg rotet meg litt bort i feil folk der, av mangel på venner en periode. Men alt gikk bra, og jeg hadde utrolig mye gøy. En erfaring jeg synes alle burde ha i grunn, et opphold i utlandet etter endt skolegang!

Lærte mye om meg selv, og det å være selvstendig og sterk. Engelsken ble utrolig bra! I tillegg fikk jeg reist litt også, så jeg må si jeg var veldig heldig med vertsfamilien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk foressten utrolig god hjelp i min koordinator, og det var ikke så mye pes å bytte. Litt pes følelsesmessig, men ellers gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! Jeg reiste som au pair til Frankrike etter vgs, og hadde et fantastisk år der!! Jeg var nok også veldig heldig med familien min, selv om ikke alt var like knirkefritt til enhver tid, og ble veldig glad i barna jeg passet (4 stk!). Har vært tilbake og besøkt dem et par ganger etterpå, og fått besøk tilbake, så alt i alt hadde vi et godt forhold. Det beste med året der nede, var imidlertid uten tvil de vennene jeg fikk. Jeg var hovedsakelig sammen med andre au pairer fra hele verden, og fikk venner som jeg den dag i dag har kontakt med (10 år senere), og har nettopp vært i bryllupet til ei engelsk venninne jeg fikk der nede. Man blir utrolig knyttet til de vennene man får i en slik situasjon (det å reise alene til utlandet som 18 åring), og vi hadde vanvittig mye gøy sammen. Jeg vil anbefale deg å være med på et språkkurs (eller et annet kurs) slik at du blir kjent med folk.

Jeg reiste ikke via en organisasjon, og var veldig heldig, men vil nok anbefale andre å reise gjennom en kjent org.

Jeg vil anbefale et år som au pair på det sterkeste, men du må også være forberedt på at det faktisk er en del jobbing slik at det er en fordel å ha et nogenlunde greit forhold til det å passe barn. Det jeg tenkte mye på i ettertid, er også det å avklare tidlig i oppholdet hvilke forventninger familien har til deg (f.eks i forhold til barnepass på kveldstid) og sette opp noen klare regler for hvordan man skal forholde seg til hverandre (f.eks i forhold til å gi beskjed i god tid dersom de forventer at du skal være hjemme og passe barna en kveld. Jeg opplevde ofte at jeg måtte gjette meg fram til det, og det var litt frustrerende iom. at jeg ofte hadde planer på kevldene etc.). Hm...tror jeg kunne skrevet mye mer, men kanskje bedre hvis du spør om det du lurer på, så kan jeg prøve å svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var au pair i NY/USA fra 90-91, den gang 19 år. Det var ett fantastsk år. Fikk masse gode venner, trivdes i familien selv om de var litt "rare", og lærte masse engelsk samt en masse om meg selv. Jeg reiste med Atlantis, og jeg er fornøyd med oppfølgingen deres både før jeg reiste over, og i løpet av året der borte.

Anbefaler ett slikt opphold på det varmeste og oppfordrer deg til å reise med ett byrå og ikke privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle svar!! :-)

Er en ting jeg lurer på, var dere gode i språket før dere dro? Engelsken er ikke så bra som den burde :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ingen ekspert, men hadde tatt engelsk som fordypning på vgs. hvor jeg gikk ut med en 4'er etter 3kl. Tok opp faget etter jeg kom hjem, og fikk 6 i muntlig og 5 i skriftlig.

Du kommer til å klare deg uansett hvilke forkunnskaper du har, og du kommer til å klare deg utmerket samt lære en masse.

GO FOR IT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Engelsk kunnskapene var gode før jeg dro, og ble veldig bra etterhvert.

Fikk ofte høre at jeg ikke hadde aksent i det hele tatt, kunne nesten gå for å være innfødt !

Amber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...