Gå til innhold

Foreldresamtale

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at steforeldre har blitt med når foreldre ikke har hatt problemer med å gjennomføre foreldresamtaler sammen.

Men begge foreldre skal samtykke om en 3. part skal være med når den 3. parten ikke har foreldreansvar eller daglig omsorg.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Farens kjæreste har ikke noe med den dialogen mellom dere å gjøre! Kontakt ham for å høre hva han mener. Hun har strengt tatt ikke noe å gjøre på foreldresamtalene da hun ikke er som stemor en gang å regne (eller bor de sammen?). Uansett er det beste for barnet om du og han kan gå på disse samtalene videre fremover slik dere har gjort til nå. Hun har i alle fall ingenting å gjøre med å skyve deg bort fra det!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Glansbildeskrinet skrev:

Farens kjæreste har ikke noe med den dialogen mellom dere å gjøre! Kontakt ham for å høre hva han mener. Hun har strengt tatt ikke noe å gjøre på foreldresamtalene da hun ikke er som stemor en gang å regne (eller bor de sammen?). Uansett er det beste for barnet om du og han kan gå på disse samtalene videre fremover slik dere har gjort til nå. Hun har i alle fall ingenting å gjøre med å skyve deg bort fra det!

Helt enig. Det er også så synd at kjæresten hans er med på å ødelegge det gode samarbeidet mellom mor og far. Jeg har ingenting imot at steforeldre involverer seg i barnas liv og også er med på oppdragelsen, men å skyve en forelder vekk for å gjøre det synes jeg ikke noe om. 

Anonymkode: 4c699...bb0

• Liker 3
Skrevet

I barnehagen vår pleier skilte foreldre å ha hver sin foreldresamtale.

Skrevet
2 timer siden, Amys skrev:

Du mener vel at det er et tilbud? De færreste har jo dette behovet. Snarere tvert imot; Det er godt å snakke om barnet sammen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar alle sammen. 

Jeg har ikke fått beskjed om at jeg ikke skal på samtale holdt jeg på å si, men at de skal ha sin egen time og jeg min. Tror kanskje det var ett par som misforsto meg :)

Ja, de er samboere og forlovet. Hun har fått jobb hos han og det er forhåpentligvis et forhold som varer. Har hatt litt problemer med hun tidligere men jeg er veldig konfliktsky og spesielt med dem da jeg vet far lar følelsene ta overhånd og ikke alltid tenker som om foran barnet vårt.  

Jeg har forresten samboer jeg også, bodd sammen i tre år. Han er selvfølgelig veldig involvert. Henter og leverer i barnehagen oftere enn meg, men har egentlig aldri falt oss inn at han skal være med på foreldresamtale og han blir ikke med nå heller, tenker at det er unødvendig at begge skal ta fri fra jobb osv. 

Dere som skrev at når en tredjepart skal være med må begge foreldrene samtykke, står det noe sted holdt jeg på å si? 

Mvh TS

Anonymkode: 14c98...079

Skrevet

Jeg er litt usikker (kan nok lete det frem på jobb helt sikkert) men det som slår meg mest er taushetsplikten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sulosi skrev:

Jeg er litt usikker (kan nok lete det frem på jobb helt sikkert) men det som slår meg mest er taushetsplikten.

Takk, det er kjempe fint om du kan gjøre det :) Ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en mor eller far hadde kommet til meg og sagt det du forteller her, at årsaken til at far ber om en egen samtale uten deg tilstede er fordi den nye samboeren skal være med så kunne jeg sagt til far at "desverre så er det ikke mulig å tilby to samtaler for ett barn". Vanligvis tilbyr jeg to samtaler der jeg vet foreldrene ikke bor sammen hvis det er ting som taler for at det er best for barnet men det er ett tilbud fra meg og ikke noe jeg er pålagt å gjøre.

• Liker 2
Skrevet
Den 16.4.2016 at 22.46, MapleSirup skrev:

Du mener vel at det er et tilbud? De færreste har jo dette behovet. Snarere tvert imot; Det er godt å snakke om barnet sammen.

Jeg vet ikke hva de har behov for eller hvordan de samarbeider, jeg har bare latt merke til at de foreldreparene i barnehagen som er skilte pleier å ha hver sin samtale :) Men enig med deg at det beste må være at begge foreldrene møter opp sammen hvis de klarer det.

Skrevet
Den 16.4.2016 at 1.51, Sulosi skrev:

Hvis en mor eller far hadde kommet til meg og sagt det du forteller her, at årsaken til at far ber om en egen samtale uten deg tilstede er fordi den nye samboeren skal være med så kunne jeg sagt til far at "desverre så er det ikke mulig å tilby to samtaler for ett barn". Vanligvis tilbyr jeg to samtaler der jeg vet foreldrene ikke bor sammen hvis det er ting som taler for at det er best for barnet men det er ett tilbud fra meg og ikke noe jeg er pålagt å gjøre.

Det er bra. Det er viktige prinsipper å holde fast ved.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 16.4.2016 at 0.34, AnonymBruker skrev:

Dere som skrev at når en tredjepart skal være med må begge foreldrene samtykke, står det noe sted holdt jeg på å si? 

Mvh TS

Det trenger ikke stå noe sted, barnehagen har ikke lov til å gi ut info om barnet til andre enn foreldrene. Så det er bare å minne barnehagen på taushetsplikten de har. Helt vanvittig at de mener det er bedre å dele seg på denne måten, med en samtale for far og en for mor. Forklar det til barnehagen, så er jeg helt sikker på at de gir far beskjed om at foreldresamtale kun er for foreldre, og at det kun blir en samtale per barn. 

Anonymkode: e5247...a0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor steforeldrene skal være med på slike samtaler med mindre en av foreldrene er helt ute av bildet eller ikke vil stille opp slik at steforelderen i praksis er som fullverdig forelder å regne

Jeg vet noen forldre som samarbeider dårlig har hver sin samtaletime da, det er greit nok. Vi går sammen om vi får det til. Før vi ble separert/skilt så gikk som regel bare en av oss på samtalene siden de alltid er i arbeidstida og det er ikke alltid så lett å få tatt fri. Det var heller aldri noe problem, vi snakket jo sammen før og etter samtalen. Eller at vi ble separert har vi begge prøvd hardt å få til å gå sammen på samtalene. Men om vi ikke får det til så samarbeider vi så godt at vi fint klarer å informere hverandre om hva som har blitt sagt. Og det må det da gå an å gjøre med steforeldre også tenker jeg. Jeg blir litt oppgitt over disse damene som kommer inn og plutselig skal bry seg med alt. Det er supert at de er engasjerte i stebarna, men de bør huske at de ikke er forelder i den forstand.

Anonymkode: cd67d...3ed

• Liker 3
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
Den 15.4.2016 at 1.17, AnonymBruker skrev:

Dere som er skilte, går dere sammen på foreldresamtaler? 

Vi gikk fra hverandre når barnet fortsatt var baby, hun begynte i bhg når hun var 1,5 år og hvert halvår har vi gått sammen til samtale. Greit for oss og greit for barnehagen har jeg tenkt. Far fikk ny dame for 1,5 år siden og barnet har kjent hun i ett år. Sendte sms til han istad etter at jeg hentet fireåringen i barnehagen om at det er samtale da og da. Fikk svar av kjæresten hans at de to sammen skal gå i år og at hun skal ringe barnehagen på mandag og avtale tid. Ble litt ja, satt ut. Så jeg lurer egentlig på hva som er mest normalt :)

Jeg må si som flere, at jeg skjønner at du reagerer og det ville jeg gjort selv. Det jeg sliter mest med er hvorfor det er hun som svarer deg når du sender melding til han. Hvis dette er noe han står inne for så hvorfor svarer han ikke deg? Hos oss er det kun jeg som møter opp og sånn har det alltid vært. 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
Den 16.4.2016 at 20.39, Amys skrev:

I vår barnehage så har de det hvis det er spesielle grunner som taler for det som veldig surt samarbeidsklima, men de som klarer å sitte i samme rom under foreldremøte får ikke to foreldresamtaler.

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Igår var samboeren min på foreldresamtale for mitt barn. Jeg var på jobb og det samme var far.

Bare utrolig takknemlig for at det går an å ha ett sånt samarbeide jeg. Barnas interesse først, ikke foreldrenes eierskap.

Men hadde jeg fått en slik sms så hadde jeg nok sagt noe om at her skal vel JEG være med og.. men gladelig tatt med stemor nettopp for å omfavne barnet helt og fult med de omsorgspersoner som er i livet i det daglige.

• Liker 1
Skrevet
Den 16.4.2016 at 1.42, AnonymBruker skrev:

Det er taushetsplikt ja.. barnehagen har IKKE anledning til å utgi info om deres barn uten din tillatelse med mindre far har full omsorg.  Da avgjør han om hans nye kjæreste skal kunne få informasjon på samme vis. 

Skrevet

Her er en liten oppdatering. Det bisarre svaret fikk jeg av fars kjæreste. Ble litt provosert så viste det bare til ped lederen og hun anbefalte meg til å dra til familievernkontoret bare for å alt dokumentert tilfelle de vil ha mer samvær osv..

Screenshot_2016-04-22-10-15-54.png

Gjest Holititten
Skrevet
2 minutter siden, Magnifiq skrev:

Er jo hennes hva da?

Tror det er barnenavnet. Så noe a la "Lise er jo min også".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...