Gå til innhold

Uønsket på bygda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bygdetroll. Jeg er selv fra bygda og kan tenke meg litt frem til hva som er problemet. Er du litt annerledes i klesveien? Kjører du annerledes bil? Er du mer "jålete" enn disse damene, har du færre barn, penere mann, høyere status tatt yrke i betraktning? Sjalusi og misunnelse er den aller største faktoren, det ser jeg selv hos mine foreldre og de voksne i bygda mi. Ungdommene og de unge voksne (opptil 24-25 års alderen) gir seg en blanke, spiller ingen rolle hvordan man ser ut og hvor man er ifra og om man kjører en flott bil er det bare kult. 

Selv er jeg ikke et bygdetroll og har flyttet til en liten by, irriterer meg litt over de "moderne" hipsterne fra byene som skal modernisere bygda jeg kommer fra og gjøre den til en enorm turistattraksjon, men så lenge naturen forblir den samme bryr jeg meg ikke. :P 

Anonymkode: 092d1...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bygdetroll. Jeg er selv fra bygda og kan tenke meg litt frem til hva som er problemet. Er du litt annerledes i klesveien? Kjører du annerledes bil? Er du mer "jålete" enn disse damene, har du færre barn, penere mann, høyere status tatt yrke i betraktning? Sjalusi og misunnelse er den aller største faktoren, det ser jeg selv hos mine foreldre og de voksne i bygda mi. Ungdommene og de unge voksne (opptil 24-25 års alderen) gir seg en blanke, spiller ingen rolle hvordan man ser ut og hvor man er ifra og om man kjører en flott bil er det bare kult. 

Selv er jeg ikke et bygdetroll og har flyttet til en liten by, irriterer meg litt over de "moderne" hipsterne fra byene som skal modernisere bygda jeg kommer fra og gjøre den til en enorm turistattraksjon, men så lenge naturen forblir den samme bryr jeg meg ikke. :P 

Ja, for atte han er jo dritkjekk. ;)

Anonymkode: 70006...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, de fleste kvinnene der veier nesten 100 kg, de farger aldri håret og sånn, dem elsker å handle på biltema med kjærestene sine, dem ligger med hverandres kjærester, dem kaster mye opp på fest, dem dømmer alt (klær, meninger, hårfarger, valg man tar i livet, etc), studier/skole skjønner dem ikke vitsen med, det samme med jobb.... jah. Tror det er mye misunnelse der ja, og ikke for å være frekk men det skal ikke mye til før noen topper en av de deiligste damene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevde akkurat det samme. Flyttet til mannen sitt hjemsted. I begynnelsen var alle kjempegreie, men etter en stund reagerte jeg på at vi ikke ble invitert til så mange ting lenger. Folk sluttet også å hilse. Så fikk jeg høre at jeg var for urban, fisefin (de brukte som eksempel at jeg drakk hvitvin og ikke øl) og brukte undøvendige penger fordi jeg liker å gå på kafe o.l.  De mente at jeg trodde jeg var bedre enn alle andre fordi jeg gikk tidlig hjem fra fest og ikke orket å drikke til klokka var 4 - noe som var vanlig der. Jeg har bikket 40 og var ferdig med den type festing for mange år siden. 

Når vi hørte hva som ble sagt om meg/oss så trakk vi oss mer og mer unna de andre. Vi sluttet å gå på ting vi ble invitert på. Det var aldri noen som snakket med meg der likevel. Det var familien hans som egentlig var verst, så vi trakk oss også unna de. Ryktene begynte da å gå om at jeg var sjalu og kontrollerende og nektet min mann å være med på fest og med venner/familie. Når vi en sjelden gang stilte på ting vi "måtte" så kunne jeg få slengt etter meg "her er det nå ingenting å være sjalu for i hvert fall".. 

Vi gjorde en effort i mange år for å prøve å bli likt, ta opp med familien hans hva som var problemet etc men ingenting hjalp. 

Selv om jeg er en voksen dame som har bodd flere steder og aldri hatt problemer med andre eller vanskeligheter med å bli inkludert, så følte jeg etter hvert at det var noe veldig galt med meg. 

Til slutt pakket vi sammen og flyttet. Smarteste vi har gjort. 

Anonymkode: a0dc6...a44

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bygdefolk miljøskadet, eller dårlig rustet genetisk. I og med at de ikke forstår forskjellen på rett og galt?

Når de er så sutrete og negative, må de jo være dypt ulykkelige med seg selv og livet sitt. Og særlig de av dem som legger sin iver og energi på å være et udyr.

Det er ikke mye spor av kvinnelighet og etikette der ute. Men merkelig nok ser mennene ut til å knulle på dem fremdeles :)

Bor selv i ei bygd, og har bitt merke på disse tingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde akkurat det samme. Flyttet til mannen sitt hjemsted. I begynnelsen var alle kjempegreie, men etter en stund reagerte jeg på at vi ikke ble invitert til så mange ting lenger. Folk sluttet også å hilse. Så fikk jeg høre at jeg var for urban, fisefin (de brukte som eksempel at jeg drakk hvitvin og ikke øl) og brukte undøvendige penger fordi jeg liker å gå på kafe o.l.  De mente at jeg trodde jeg var bedre enn alle andre fordi jeg gikk tidlig hjem fra fest og ikke orket å drikke til klokka var 4 - noe som var vanlig der. Jeg har bikket 40 og var ferdig med den type festing for mange år siden. 

Når vi hørte hva som ble sagt om meg/oss så trakk vi oss mer og mer unna de andre. Vi sluttet å gå på ting vi ble invitert på. Det var aldri noen som snakket med meg der likevel. Det var familien hans som egentlig var verst, så vi trakk oss også unna de. Ryktene begynte da å gå om at jeg var sjalu og kontrollerende og nektet min mann å være med på fest og med venner/familie. Når vi en sjelden gang stilte på ting vi "måtte" så kunne jeg få slengt etter meg "her er det nå ingenting å være sjalu for i hvert fall".. 

Vi gjorde en effort i mange år for å prøve å bli likt, ta opp med familien hans hva som var problemet etc men ingenting hjalp. 

Selv om jeg er en voksen dame som har bodd flere steder og aldri hatt problemer med andre eller vanskeligheter med å bli inkludert, så følte jeg etter hvert at det var noe veldig galt med meg. 

Til slutt pakket vi sammen og flyttet. Smarteste vi har gjort. 

Anonymkode: a0dc6...a44

Ha ha. Bygda i et nøtteskall. Du kan ikke ta deg nær av dette. Det er jo misunnelse, og ikke noe annet. Hvis alt ved deg er galt, så er det jo noe galt med de som påstår noe sånt. 

Jeg kunne aldri ha bodd sånn, det finnes en mellomting, men midt oppi det hele fant jeg det hele interessant. Jeg satt der og så på dem der de skreik, sloss, bannet til hverandre, løy hverandre midt oppi fleisen, kastet ting etter hverandre i fylla, satte ut rykter om folk (altså - de satt på fester de planlagte kun for å diskutere en person: hvorfor går hun i de klærne, hvem er hun sammen med, har hun kanskje, kanskje, kanskje prøvd seg på Fridtjof? Hvorfor er hun ikke hjemme, hvem er kameraten, er de sammen, vi planlegger å si at hun har gjort ditten og datten fordi vi hater henne osv, osv). 

Virker som du trives der du bor nå. Ingen bor da vel sånn frivillig? Og ingen diskuteres på et sånt nivå heller. Ja, ja... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, SøtMelon skrev:

Er bygdefolk miljøskadet, eller dårlig rustet genetisk. I og med at de ikke forstår forskjellen på rett og galt?

Når de er så sutrete og negative, må de jo være dypt ulykkelige med seg selv og livet sitt. Og særlig de av dem som legger sin iver og energi på å være et udyr.

Det er ikke mye spor av kvinnelighet og etikette der ute. Men merkelig nok ser mennene ut til å knulle på dem fremdeles :)

I bygden jeg kommer fra, er det et par mennesker som ikke trives hvis de ikke kan lage et helvete for andre. Alt er lov. Den ene av dem som er bonde, truet sågar sin verste fiende med hagle

Anonymkode: f0297...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 15.4.2016 at 15.18, AnonymBruker skrev:

---snip----

Jeg er med i en gruppe i nabolaget, hvor vi etter tur inviterer alle hjem til seg. Og nå npr det var min tur til å holde treff, var responsen rekordlav. 10 stk hadde sett på min facebook invittasjon, men bare 'en hadde meldt interesse. Ære være henne.. =)   Men jeg tar jo hintet om at jeg blir sett på som et utskudd.

Hvorfor tror dere at det er slik?

Anonymkode: 3e073...251

Den gruppen i nabolaget, - den kalles vel tilfeldigvis for en "forening"?

Hvis den gjør det så har du min største medfølelse. Ikke i løpet av 10 hele år klarte jeg å få innpass i en slik "forening". De var for dem som hadde gått i barnehage, barneskole og ungdomsskole sammen. Til nød kunne du inkluderes dersom du var lokal og inngiftet.

Jeg gav dem opp :Hehe:

Anonymkode: 3e3f0...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer nok ikke til å gi seg, er jeg redd. På bygda blir man stemplet enten man vil det, eller ei. Og stempelet gir seg ikke selv om neste generasjon også kommer. Det beste er å flytte til et hakket større sted. Det har jeg gjort.

Anonymkode: e7607...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må være ei veldig snever bygd. Det kan jo være at du har holdninger de finner truende eller noe sånt, men jeg tviler på at dette er særlig vanlig i alle småsteder i Norge.

Anonymkode: 7450d...562

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carrie_

Jeg vokste opp på bygda og familien min opplevde det samme. Kanskje dette er vanlig med bygder? Liten plass hvor alle kjenner alle, eller tror dem kjenner alle. Det var en sann befrielse den dagen vi flyttet fra bygda og til byn. Det var så deilig å "skli inn i mengden" og bli mer anonym. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke flyttet tidligere! 

Så dette er mitt råd: Flytt fra bygda! Livet blir så mye bedre når man flytter til et sted hvor skravla ikke går og folk feier for sin egen dør! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gøy på landet :)

Kjenner meg mye igjen, men ikke helt. Jeg er innflytter i en bygd, alenemor og greier. Merket det til å begynne med at det var mye nysgjerrighet fra menn og mye tisking blandt damer. MEN, jeg er ingen ultra sosial person, annet enn utad. Folk må snakke med meg, om de vil eller ikke, når jeg møter dem. Jeg er også en type som gjør mye ut av meg selv, det er lett å finne på ting å baksnakke meg om, men jeg er litt blind for det. Siden jeg ikke er så sosial, er det greit å ikke bli invitert. Jeg orker ikke å sitte sånn å småprate sladder uansett, så da får folk prate om meg hvis de vil da ;P. 

Men det er utrolig mange fine folk her også, hyggelige, jordnære, og tar ikke seg selv så høytidelig. Bygdetrollet lever i beste velgående, men det er ikke så farlig egentlig, og det er tross alt gøy på landet :)

Anonymkode: d3838...fb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familien min opplevde det samme og vi barna ble utstøtt fordi vi var annerledes. Flytt før barnet begynner på skolen!

Anonymkode: 8e2fd...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Den ‎16‎.‎04‎.‎2016 at 16.31, SøtMelon skrev:

Er så inni granskogen enig med deg! Dem er skadet så det holdt!

Anonymkode: e077c...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gøy på landet :)

Kjenner meg mye igjen, men ikke helt. Jeg er innflytter i en bygd, alenemor og greier. Merket det til å begynne med at det var mye nysgjerrighet fra menn og mye tisking blandt damer. MEN, jeg er ingen ultra sosial person, annet enn utad. Folk må snakke med meg, om de vil eller ikke, når jeg møter dem. Jeg er også en type som gjør mye ut av meg selv, det er lett å finne på ting å baksnakke meg om, men jeg er litt blind for det. Siden jeg ikke er så sosial, er det greit å ikke bli invitert. Jeg orker ikke å sitte sånn å småprate sladder uansett, så da får folk prate om meg hvis de vil da ;P. 

Men det er utrolig mange fine folk her også, hyggelige, jordnære, og tar ikke seg selv så høytidelig. Bygdetrollet lever i beste velgående, men det er ikke så farlig egentlig, og det er tross alt gøy på landet :)

Anonymkode: d3838...fb0

Hvordan klarer du deg sosialt? Jobber du? Hvordan klarer du å holde deg vekk og unna dem?

Anonymkode: e077c...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...