Gå til innhold

Hva har du fordommer mot?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Du tror ikke at en bred følelse av å jobbe for å bygge nasjonen gir fremskritt. Vi trenger ikke gå langt tilbake i vår egen historie for å se hvor viktig slik tankegang er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen var litt annerledes for noen ganske få ti-år siden i forhold til i dag. Tror ikke du får den samme samhørighetsånden i folk i dag gitt. Idag har man det bra og egoismen blomstrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Situasjonen var litt annerledes for noen ganske få ti-år siden i forhold til i dag. Tror ikke du får den samme samhørighetsånden i folk i dag gitt. Idag har man det bra og egoismen blomstrer

Ja. Et egoistisk og individualistisk samfunn der man forsøker å utnytte systemet så mye man kan. Det er en skadelig utvikling som vil føre til nedgang. Det er synd å se så mange anti nasjonale holdninger og egoisme. Et samfunn er avhengig av tilhørighet og samarbeid mellom individer for at nasjonen skal fungere effektivt. En individualistisk dreining der alle tenker på seg selv og sine egne særinteresser er en tragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Et egoistisk og individualistisk samfunn der man forsøker å utnytte systemet så mye man kan. Det er en skadelig utvikling som vil føre til nedgang. Det er synd å se så mange anti nasjonale holdninger og egoisme. Et samfunn er avhengig av tilhørighet og samarbeid mellom individer for at nasjonen skal fungere effektivt. En individualistisk dreining der alle tenker på seg selv og sine egne særinteresser er en tragedie.

Er det amerika du prater om nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette kommer fra pjokken som tidligere har skrevet at egoisme er en god ting...

Dessuten..du glemmer en ting Valhalla. For at et land skal fungere er man også avhengig av samarbeid mellom nasjoner. Da vil nasjonalisme og selvopphøyelse være et hinder. Eller du tror kanskje at Norge greier seg på egen hånd uten hensyn til handels- og samarbeidspartnere?

Nordmenns patriotisme og selvhøytidelighet er et irritasjonsmoment for andre land. Dette er en karakteristikk vi fortjener og bør endre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot folk som sier de har fordommer mot amerikanere - hvordan går det an og ha fordommer mot et helt folkeslag. Antar det er USA dere har fordommer mot - er dere klar over at USA har nesten 300 millioner innbyggere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot folk som sier de har fordommer mot amerikanere - hvordan går det an og ha fordommer mot et helt folkeslag. Antar det er USA dere har fordommer mot - er dere klar over at USA har nesten 300 millioner innbyggere ?

Det er jo nettopp derfor det heter fordommer, så hva vil du frem til egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å si det - men min største fordom retter seg mot virkelig dumme mennesker. Når det viser seg umulig å føre en sammenhengende samtale på min. tre minutter, får jeg store problemer med å ta vedkommende seriøst...

Har også problemer med folk som ikke gidder å ta seg bryet med å skrive skikkelig norsk. Da mener jeg ikke dyslektikere (har ei veldig dyslektisk venninne, så jeg skjønner hvor vanskelig det er), men folk uten lese- og skrivevansker som bare ikke gidder å lære seg riktig bruk av og/å, et/ett, da/når osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monstermagnet skrev:

Det er jo nettopp derfor det heter fordommer, så hva vil du frem til egentlig?

Jeg ville ha fram hvor tåpelig det er å generalisere så mange mennesker uten å si hvorfor. Hadde jeg sagt at jeg har fordommer mot pakistanere eller somaliere, så hadde jeg blitt kalt rasist og innlegget mitt hadde mest sannsynlig blitt slettet. Amerikanere, derimot - de er det etterhvert blitt "stuerent" å ha fordommer mot. Fordommer er en uting og i bunn og grunn et tegn på uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monstermagnet skrev:

Jeg ville ha fram hvor tåpelig det er å generalisere så mange mennesker uten å si hvorfor. Hadde jeg sagt at jeg har fordommer mot pakistanere eller somaliere, så hadde jeg blitt kalt rasist og innlegget mitt hadde mest sannsynlig blitt slettet. Amerikanere, derimot - de er det etterhvert blitt "stuerent" å ha fordommer mot. Fordommer er en uting og i bunn og grunn et tegn på uvitenhet.

Joa, fordommer er en uting. Men når det gjelder amerikanere, så skiller de seg fra europeere på mange vis. Og mange av de forskjellene rettferdiggjør kritikk, slik som lavt utdanningsnivå, mye fatttigdom, 'erkekapitalisme' osv.

Jeg kunne skrevet en lang liste over mer eller mindre negative trekk ved USA og amerikanere, men det er ikke nødvendigvis fordomsfullt. Mye har basis i virkeligheten. Tror du det kun er fordommer som gjør at USA er forhatt i så mange land, og latterliggjordt i så mange andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tror ikke at en bred følelse av å jobbe for å bygge nasjonen gir fremskritt. Vi trenger ikke gå langt tilbake i vår egen historie for å se hvor viktig slik tankegang er.

Det du snakker om er solidaritet, ikke patriotisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monstermagnet skrev:

Joa, fordommer er en uting. Men når det gjelder amerikanere, så skiller de seg fra europeere på mange vis. Og mange av de forskjellene rettferdiggjør kritikk, slik som lavt utdanningsnivå, mye fatttigdom, 'erkekapitalisme' osv

Der tar du feil - USA har et høyere utdanningsnivå enn Norge:

http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/dep/kuf...335/dok-bn.html

Den såkalte amerikanske fattigdommen bør også ses i litt perspektiv: blant de 10% fattigste amerikanske husholdninger, har 91% farge-tv- og en undersøkelse gjort av svenske forskere for ett par år siden konkluderte med at svensker er fattigere enn svarte amerikanere - sett på som grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil - USA har et høyere utdanningsnivå enn Norge:

http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/dep/kuf...335/dok-bn.html

Da tar du kun hensyn til andelen som har høyere utdanning. Veldig mange tar ikke utdanning utenom grunnskole. Som i levestandarden, er det store kontraster også på utdanningsnivået.

At fattigdom er et større problem i USA enn i Sverige er selvsagt. Generellt er forskjellene mye større 'over there', og særlig svarte og minoritetsgrupper lever i fattigdom. Og de har ikke noe godt velferdstilbud til de som faller utenom.

Men for all del; Amerikanerne er dyktige på veldig mye, de jobber hardt og er effektive. De er resultatorienterte, i forholdt til oss europeere som er mer prosessorienterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hans Geelmyden skrev så treffende:

Jeg elsker amerikanerne for deres rettferdighetssans, arbeidsmoral, åpenhjertighet og jovialitet. Jeg elsker dem fordi de har gjort USA til verdens mest vellykkede eksperiment i mangfold. Jeg elsker dem fordi de tror at alt er mulig for alle. Derfor er USA verdensmester i like muligheter for landets innbyggere. Derfor elsker amerikanerne USA. Også muslimene som bor der.

Det sier litt om patriotismen i USA - jeg tror nemlig ikke det skyldes hovmod - men takknemlighet for å bo i et land hvor man har alle muligheter åpne - om man bare vil.

og i forbindelse med 11. september skrev han følgende:

Denne gang er det ikke lov for nordmenn å klatre opp på tribunen og heve den moralske pekefinger. Denne gang er det bare lov å spørre hva vi kan gjøre for å hjelpe en venn i nøden. Om ikke annet bør selvoppnevnte moralister forstå at et aktivt engasjement mot terrorisme er hjelp til selvhjelp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...