Gå til innhold

Fins det gode forhold til svigermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har vært sammen noen år nå og har barn sammen. Merka tidlig at hans foreldre er jo litt forskjellige fra mine, slik er det jo gjerne, man godtar det. Ettersom vi har blitt mer kjent, og etter at vi hadde dem hos oss juleaften og noen dager og barnet vårt var knapt to måneder gammelt, fikk jeg svigermor litt i vrangstrupen. Hun gjør forsåvidt ikke noe galt i så måte, jeg liker bare ikke personligheten hennes. Juleaften var bare slitsom for de hjalp ikke noe til og det var mye slit med den lille da. Jeg sa i fra til samboer litt etterpå hva jeg hadde følt. Jeg var totalt utslitt. Jeg kjenner jeg spenner meg og anstrenger meg når jeg treffer henne, hun spør meg litt ut om ting, skal mene noe om barnet (om oppdragelse etc) gjerne når samboer ikke hører. Det er noe ved henne jg liksom ikke klarer, som jeg ikke helt kan sette fingern på. Men det er slik her i livet at man kan ikke komme overens med alle, og svigermor er gjerne en av dem. Jeg lurer jo på hvor åpen jeg skal være om det til min samboer....?

P.s.

de som himler medøyene "nok-svigermor-tråd" kan f.eks. la vær å si noe

Anonymkode: 7572c...03c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til spørsmålet i overskriften: ja, det gode forholdet finnes absolutt, og min erfaring er at det utvikles over tid med innsats fra alle parter. 

Svigermor er nå en person i livet ditt, og hun er bestemoren til barnet ditt. Hun er en person du må ha et forhold til, og det er egentlig opp til deg om du vil ha et godt forhold eller ikke. 

Hvis dere er forskjellige så er jo det greit, og kanskje forstår dere ikke hverandre så godt. Men de tingene du nevner om din svigermor virker ikke som veldig alvorlige ting, hadde jeg vært deg ville jeg jobbet med mitt eget syn på mitt barns bestemor og valgt å fokusere på hennes gode sider og overse de sidene som du ikke liker. Så fremt hun behandler deg og barnet ditt på en god måte, og om hun ikke gjør det er det viktig og riktig å si ifra på en høflig og vennlig måte. 

Jeg synes ikke du skal nevne noe til din samboer, jeg synes som sagt du bør jobbe med deg selv. 

Anonymkode: db7f1...647

• Liker 1
Skrevet

Hele 7 av 10 kvinner kommer dårlig overens med svigermor. Det er helt normalt. Man kan være både heldig og uheldig. Selv om det er lettere sagt enn gjort, må man gjøre det beste ut av det. Ta det opp med kjæresten din og eventuelt henne, så vil det bli fredligere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigermor, og forholdet har ikke alltid vært bra.. men nå som barnet er større har alt ordnet seg. Jeg baker mye og kjøper henne blomster og det har egentlig fikset det meste. Hun er en person som er permanent i livet ditt, og hun vil aldri elske deg som en datter og du vil ikke elske henne som du gjør din mor, men hun er ofte god å ha! 

Anonymkode: 30fd2...80c

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker svigermor! Hun er rett og slett en helt herlig person! Har ikke et vondt ord å si om henne. Vi har et veldig godt forhold og kommer veldig godt overens. Vi bor til og med på samme tun, og det går helt fint. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Karamelltopp skrev:

Jeg elsker svigermor! Hun er rett og slett en helt herlig person! Har ikke et vondt ord å si om henne. Vi har et veldig godt forhold og kommer veldig godt overens. Vi bor til og med på samme tun, og det går helt fint. 

Nå er riktignok min svigermor død (2år siden), men jeg hadde et fantastisk forhold til henne. Hun så faktisk på meg som en av sine døtre. Hun pleide å si til folk at  jeg har 3 døtre og en svigerdatter (2 sønner og 2 døtre). Jeg respekterte henne, godtok hennes  nykker (hun var jo ikke fullkommen, ingen er), og hun godtok mine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eks-svigermor har jeg fortsatt ett godt forhold, men den andre svigerdatteren som er gift med broren til eksen har ikke så godt forhold til henne. 

Hun og eks-svigerfar var tom i bryllupet mitt. Jeg tror at når det først går skeis, er det vanskelig å rette det opp. Særlig hvis man er gift med sønnen. Det har jeg også sett hos min egen mor som har ett veldig dårlig forhold til svigerinna mi. Hun har stortsett klart å skremme alle damene som har nærmet seg broren min.

Anonymkode: b74b4...eba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermoren min er.... virkelig vanskelig. hun er skjæv hele tiden, uansvarlig, snakker tull og får ikke lov til å være alene med barnebarna. Hun pleide å være tidenes kontrollfreak i tillegg men heldigvis fikk jeg medhold i å sette henne på plass. 

Ste-svigermor og Svigerfar derimot har jeg skikkelig godt forhold til. Heldig meg som har dem :)

Anonymkode: 33a4b...640

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til spørsmålet i overskriften: ja, det gode forholdet finnes absolutt, og min erfaring er at det utvikles over tid med innsats fra alle parter. 

Svigermor er nå en person i livet ditt, og hun er bestemoren til barnet ditt. Hun er en person du må ha et forhold til, og det er egentlig opp til deg om du vil ha et godt forhold eller ikke. 

Hvis dere er forskjellige så er jo det greit, og kanskje forstår dere ikke hverandre så godt. Men de tingene du nevner om din svigermor virker ikke som veldig alvorlige ting, hadde jeg vært deg ville jeg jobbet med mitt eget syn på mitt barns bestemor og valgt å fokusere på hennes gode sider og overse de sidene som du ikke liker. Så fremt hun behandler deg og barnet ditt på en god måte, og om hun ikke gjør det er det viktig og riktig å si ifra på en høflig og vennlig måte. 

Jeg synes ikke du skal nevne noe til din samboer, jeg synes som sagt du bør jobbe med deg selv. 

Anonymkode: db7f1...647

Bare tull at en er nødt til å forholde seg til svigermor...  

• Liker 2
Gjest Marsmallow
Skrevet

Jeg har et veldig godt forhold til min svigermor. Som svigerdatter har jeg tatt tak egne følelser og tidligere erfaringer for å lage plass til henne. Hun er et fantastisk menneske, med mange ressurser som jeg trenger og vil ha. Jeg viser henne også at hun er viktig og at vi setter pris på henne. 

Istedenfor å se problemet utenfra så syns jeg at vi svigerdøtre skal se innover. Dette er en kvinne som betyr mye for mannen som betyr mye for deg. Å komme overens med henne vil være godt for deg, ditt barn og mann.  Men du må være villig til å se på henne som en mor, kvinne og menneske. 

De neste 30 dagene kan du gjøre følgende  ( Jeg elsker å gi råd ingen har spurt om ) 

Gi henne komplimenter, si noe pent om henne og MEN det. 

Skriv ned noe positivt om henne og helt alt du kommer på .

Fokuser på det du liker med henne.  Se om det er noe med deg selv som kan trigge fram usikkerhet hos henne.  Hun vil jo bare sikkert være viktig i din familie. La henne være det. Hun truer ikke din plass. 

Hun høres ikke så gal ut. Dere klarer dette 😊

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, coffeegirl83 skrev:

Hele 7 av 10 kvinner kommer dårlig overens med svigermor. Det er helt normalt. Man kan være både heldig og uheldig. Selv om det er lettere sagt enn gjort, må man gjøre det beste ut av det. Ta det opp med kjæresten din og eventuelt henne, så vil det bli fredligere.

Kilde?

Jeg tror de aller fleste kommer godt overens med svigermor. Og at det heller er unntaket som ikke gjør det.

Prøv å tenk på denne måten, det er moren til kjæresten din. Hun har store deler av æren for at han er akkurat den han er. Tenk om det var han som ikke likte din mor? Ville ikke du at han skulle ha endret seg?

Anonymkode: 5d2d8...279

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et godt forhold til min ekssvigermor, hun var snill, blid og hjelpsom. Egentlig et veldig, veldig hyggelig menneske som inkluderte meg i familien 100%

Et par ting jeg reagerte veldig på, var holdningen til familien sin. Alle var feilfri, ingen gjorde eller sa noe galt (den gangen meg inkludert) Hun hadde verdens snilleste sønner, verdens snilleste datter, verdens snilleste svigerbarn, verdens snilleste barnebarn. Gjorde noen noe galt var det alltid alle andres feil.... Etter bruddet med min samboer fikk jeg all skyld... Regnet egentlig med det, men trodde ikke hun skulle være så firkantet. 

Men som sagt, en flott svigermor var hun. 

Anonymkode: 684e0...a84

Skrevet

Jeg har et kjempefint forhold til svigermor. Hun er en skikkelig "mammatype" og veldig god å ha når min egen mor bor litt lengre vekk - svigermor bor 5 minutter unna. Vi er nok veldig ulike, men har godtatt hverandre uten noen uenigheter. Vi drar gjerne på shopping sammen, er på besøk og drikker kaffe - særlig etter at vi fikk barn for 7 mnd siden. 

Hadde jeg ikke kommet helt overens med henne hadde jeg vært helt åpen med samboeren min. Det kan hende han kan hjelpe til å bedre forholdet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt fantastisk svigermor (og svigerfar også for den saks skyld), som jeg er så glad i, og så takknemlig for å ha fått med "på kjøpet". Vi har samme humor, interesser og syn på små og store ting her i livet. Hun er som en mor og venninne for meg, og selv med barn i bildet så har vi ikke hatt en eneste diskusjon eller uenighet, tvert i mot (noen ganger blir det litt sånn svigermor og meg mot samboer). Jeg er også flink til å fortelle henne at jeg setter så stor pris på henne, det skulle jo bare mangle! Skal dog sies at et så nært og godt forhold har jeg ikke oppnådd med tidligere svigermødre. 

Anonymkode: fa05a...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et veldig godt forhold til min svigermor (og svigerfar også)! De er flotte mennesker som virkelig bryr seg om både barn, svigerbarn og barnebarn, og jeg er glad jeg har dem i livet mitt.

Selvfølgelig er vi ikke like på alle områder, og det er da enkelte personlighetstrekk som sikkert kunne irritert meg om jeg fokuserte på dem. Det er mulig det hjelper på at jeg ser at også mine foreldre kan være litt vanskelige å forholde seg til. 

Både jeg og min mann gjør en innsats for at begge foreldrepar skal føle seg inkludert i våre (og selvfølgelig barnas) liv. Vi ser dem ca en gang i uka, og prøver å invitere til middag ca annenhver måned.

Kommer de med råd vi ikke ønsker å følge, lar vi det bare være. Oppdragelsen bestemmer vi som foreldre, men vi gjør ingen sak ut av det. 

Både jeg og mannen min snakker oss i mellom om "negative" forhold ved svigers på begge sider, og prøver å unngå situasjoner der dette blir en sak. F.eks. er mine foreldre alltid sene, så da prøver vi å unngå at de henter i barnehagen (uten at en av oss er backup). Hans foreldre er opptatt av at barna skal kle seg pent (og varmt nok), da har vi det i bakhodet når vi skal på besøk eller overnattinger. 

Når alt kommer til alt er svigers en kjempestor ressurs i livene våre, og vi får mye glede av å være sammen med dem. Jeg er utrolig takknemlig for den familien vi har, og prøver å ta vare på forholdet.

Anonymkode: 4a43d...2a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte og var glad i min ekssvigermor og syns det var trist når det ble slutt, fordi jeg visste at da kom jeg ikke til å treffe henne mer. Tenker ofte på henne (og ekssvigerfar) og har lyst å fortelle dem hvordan jeg har det nå og at jeg venter barn og er lykkelig. Men det føles dessverre ikke naturlig.

Min nye svigermor er enda bedre. Jeg elsker hele min store svigerfamilie og koser meg veldig når jeg er hos dem. Er forberedt på at det kan endre seg noe når vi får barn, da jeg IKKE er glad i at folk legger seg opp i hvordan jeg gjør ting. Men jeg vet at hun er veldig bevisst på å ikke blande seg opp i hva de andre svigerbarna gjør, så jeg tror det går bra. Så ja, det finnes absolutt gode forhold til svigermor :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et veldig godt forhold til svigermor :) Mannen min er ikke like komfortabel med min mamma, men hun er nok litt vanskeligere å ha med å gjøre også.

Anonymkode: 41f25...537

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, yabbadoo skrev:

Jeg likte og var glad i min ekssvigermor og syns det var trist når det ble slutt, fordi jeg visste at da kom jeg ikke til å treffe henne mer. Tenker ofte på henne (og ekssvigerfar) og har lyst å fortelle dem hvordan jeg har det nå og at jeg venter barn og er lykkelig. Men det føles dessverre ikke naturlig.

Min nye svigermor er enda bedre. Jeg elsker hele min store svigerfamilie og koser meg veldig når jeg er hos dem. Er forberedt på at det kan endre seg noe når vi får barn, da jeg IKKE er glad i at folk legger seg opp i hvordan jeg gjør ting. Men jeg vet at hun er veldig bevisst på å ikke blande seg opp i hva de andre svigerbarna gjør, så jeg tror det går bra. Så ja, det finnes absolutt gode forhold til svigermor :D

Hadde samme gode forhold med min svigermor før mitt barn ble født, men når barnet kom ble hun HELT gærn. Moren min var også veldig inblandende, men jeg tror de forholdene bare ER slik. Det er sånn dynamikken er når du har to kvinner, den ene ung og "uerfaren" og den andre erfaren, skal gi råd, hjelpe, osv. Det er en oppskrift på trøbbel om man ikke greier å svelge kameler.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kilde?

Jeg tror de aller fleste kommer godt overens med svigermor. Og at det heller er unntaket som ikke gjør det.

Prøv å tenk på denne måten, det er moren til kjæresten din. Hun har store deler av æren for at han er akkurat den han er. Tenk om det var han som ikke likte din mor? Ville ikke du at han skulle ha endret seg?

Anonymkode: 5d2d8...279

Interessant. Min mor har to svigerdøtre og de slet med henne når hun levde. Jeg med min svigermor har også slitt, og hennes andre svigerdatter er det enda mer konflikter. Jeg blir alltid forundret når noen sier de ikke har noen konflikter med svigermor....Tilogmed min far som er det aller mest fredeligste vesen på jord sier at det ikke er "lett" med svigermor. Min bestemor og min mor hadde nemlig konflikter helt frem til min bestemors dødsleie, da hun endelig aksepterte mamma. ;D

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde samme gode forhold med min svigermor før mitt barn ble født, men når barnet kom ble hun HELT gærn. Moren min var også veldig inblandende, men jeg tror de forholdene bare ER slik. Det er sånn dynamikken er når du har to kvinner, den ene ung og "uerfaren" og den andre erfaren, skal gi råd, hjelpe, osv. Det er en oppskrift på trøbbel om man ikke greier å svelge kameler.

Heldigvis bor svigermor så langt unna at vi ikke treffer de så ofte, så jeg skal nok klare å svelge noen kameler den korte tiden vi er der, hvis det blir behov. Min mor derimot, bor rett i nærheten. ser for meg at det kan bli verre. Men håper det går bra. Vi er begge velig innstilt på å prøve å unngå krise i allefall.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...